Jumper ezbok pro 3, En budget laptop i premium skal

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Är tangentbordet verkligen godkänt? Jag har sett recension på 2an där tangentbordet var helt värdelöst.

Hittade en ingående recension: https://www.notebookcheck.net/Jumper-EZbook-3-N3350-FHD-Lapto...

Ni som har laptopen, upplever ni att ni håller med om upplevelsen i recensionen överlag?

Det är mycket som skiljer den från dagens V4-5. Det har hänt mycket sen V2. Det finns ett forum på Techtablets där man kan hitta mer info.
I morgon ska jag montera en Crucial M.2 ssd och lägga Windows på den. fick iofs hyfsad hastighet med eMMC. Sen ska kopparkylning monteras och spänningen ökas.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk

Återkom gärna med info f@boy. Som jag nämnde i mitt tidigare inlägg så verkar det ju vara problem med tangentbordet på just V4. Intresserad då jag tänkte beställa själv.

Permalänk
Medlem

@steelneck: Som jag skrev så är det inga som helst problem med tangentbordet. Jag har bytt till en Crucial ssd och lagt in windows på den. Det gick smärtfritt. Jag har inte ens lagt in drivrutinerna som finns på techtablets, allt verkar fungera ändå.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk

Nu har den anlänt till ombudet, ska hämta den efter jobbet

@f@boy: jag har aldrig ens sett en M.2-disk, men tycker mig ha förstått efter lite googlande att de finns i lite olika storlekar. Vilken storlek/längd vill jag ha så att den passar i den här burken?

Permalänk
Medlem

@Gandolforf: Har du kollat på techtablets? Det finns en video där de sätter dit en sån. I alla fall så sitter där en plastram till 2240 som går att ta bort så man kan sätta dit 2280 som är billigare generellt.Jag köpte https://new.webhallen.com/se/product/251001-Crucial-MX300-275... som fått hyfsad kritik. Runt 540/520 R/W fick jag vid test, 180/100 med eMMC.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk

Efter en omstart slutade touchpad fungera 🤥
Ingen muspekare på skärmen över huvud taget...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandolforf:

Efter en omstart slutade touchpad fungera 🤥
Ingen muspekare på skärmen över huvud taget...

Skickades från m.sweclockers.com

Har du kollat på forumet på Techtablets om det finns nån info eller hjälp att få där?

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Skrivet av f@boy:

Har du kollat på forumet på Techtablets om det finns nån info eller hjälp att få där?

Jag tittade lite, ska ge mig på det i morgon kväll.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandolforf:

Efter en omstart slutade touchpad fungera 🤥
Ingen muspekare på skärmen över huvud taget...

Skickades från m.sweclockers.com

Vad händer om du kopplar in en mus?

Permalänk

@jonetan: Har inte hunnit hem från jobbet än, det blir egentid med datorpyssel ikväll, frun får ta lillan

Permalänk
Medlem

Har tipsat om denna maskin många gånger.

Använt den i ca 6 månader, har v4 och är sjukt nöjd! Kör just nu Linux på den, brukar få ut 10h batteritid och den flyger fram! Det enda man saknar är att gestures på touchpaden inte vill leka med Linux, men klarar man sig utan det är den riktigt nice. Skrev ihop en guide för att installera Linux för den intresserade; https://mega.nz/#!ugkjEDTC!VIYN_f-keJ6u_Q22LEV8lbvkQTfgLZOLTu...

Många i skolan som tror att man kör macbook. Verkligen sjuk byggkvalitet, speciellt när det finns datorer i 10 000kr klassen som knappt kan mäta sig. Detta får ju en att undra varför de är såpass dyra liksom om nu det är så billigt att producera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Har tipsat om denna maskin många gånger.

Använt den i ca 6 månader, har v4 och är sjukt nöjd! Kör just nu Linux på den, brukar få ut 10h batteritid och den flyger fram! Det enda man saknar är att gestures på touchpaden inte vill leka med Linux, men klarar man sig utan det är den riktigt nice. Skrev ihop en guide för att installera Linux för den intresserade; https://mega.nz/#!ugkjEDTC!VIYN_f-keJ6u_Q22LEV8lbvkQTfgLZOLTu...

Många i skolan som tror att man kör macbook. Verkligen sjuk byggkvalitet, speciellt när det finns datorer i 10 000kr klassen som knappt kan mäta sig. Detta får ju en att undra varför de är såpass dyra liksom om nu det är så billigt att producera.

Blev nyfiken på att installera Linux nu. Men flickvänen kommer nog strypa mig då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandolforf:

@jonetan: Har inte hunnit hem från jobbet än, det blir egentid med datorpyssel ikväll, frun får ta lillan

Jag tänker att Touchpaden kanske blivit inaktiverad I Windows inställningarna, så jag hade kollat det först.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@f@boy:
@jonetan

Vanlig USB-ansluten mus fungerar fint.

Under "Möss och andra pekdon" har jag två "HID-kompatibel mus".
Den ena har plats "på USB-enhet" så det är väl USB-musen.
Den andra har plats "på I2C HID-enhet" - jag gissar att det är pekplattan.
Och som Windows brukar säga: "Den här enheten fungerar korrekt"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandolforf:

@f@boy:
@jonetan

Vanlig USB-ansluten mus fungerar fint.
Vad letar jag efter i enhetshanteraren för att se om pekplattan är installerad/aktiv?

Prova att trycka ner CTRL,ALT,F9 samtidigt så borde pekplattan aktiveras.

Permalänk

@KoiKoo: Tack, men det hjälpte inte.

Men!
Jag stängde av den och startade några sekunder senare - och då fungerade det igen!
Men då fungerade inte tangentbordet...
Nåja, ny omstart och allt verka fungera nu.

Känns väl inte helt tryggt, det här, men kanske blir det bra nu.
Tack folket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandolforf:

@KoiKoo: Tack, men det hjälpte inte.

Men!
Jag stängde av den och startade några sekunder senare - och då fungerade det igen!
Men då fungerade inte tangentbordet...
Nåja, ny omstart och allt verka fungera nu.

Känns väl inte helt tryggt, det här, men kanske blir det bra nu.
Tack folket!

Låter konstigt, händer det fler gånger skulle jag installera om window. Men håller tummarna att det var en engångs händelse. 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst igenom tråden har jag nästan bestämt mig för att detta kan vara en trevlig vardagsdator. Ni som har fått hem den, hur är tangenterna?
Är de nog stora för att klicka hem några standard stickers med svenska tecken?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skräddaren säger nej.

Permalänk
Medlem

@charmless: Japp, det är de. Mina stickers jag beställde är för små. Dessa:
https://www.ebay.com/itm/Replacement-Swedish-SD-Keyboard-Stic...

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

@charmless: Japp, det är de. Mina stickers jag beställde är för små. Dessa:
https://www.ebay.com/itm/Replacement-Swedish-SD-Keyboard-Stic...

Såg nämligen att gearbest har 128gb versionen med dual-wi-fi för ca 2200kr + frakt. Men hittar bara test av modellen med 64gb.
Skulle vara intressant att veta vilken hastighet det är på minnet, då de versioner med snabbare wi-fi verkar fått dras mer sämre ssd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skräddaren säger nej.

Permalänk

@charmless:
Som du säkert sett i tråden, hade jag ju initialt lite problem med touchpad.
När detta nu löst sig, måste jag säga att det är en mycket trevlig maskin,
även om jag inte har hunnit göra mycket mer än att iordningställa den för sambons behov.

Jag gillar tangentbordet, ska nu försöka hitta lämpliga stickers för svenska.
En väska/sleeve får jag försöka fixa också.

1800 SEK från Geekbuying, med rabattkupong, känns ganska svårslaget.

Permalänk
Medlem

@Gandolforf: Vart hittade du rabattkupong?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandolforf:

@charmless:
Som du säkert sett i tråden, hade jag ju initialt lite problem med touchpad.
När detta nu löst sig, måste jag säga att det är en mycket trevlig maskin,
även om jag inte har hunnit göra mycket mer än att iordningställa den för sambons behov.

Jag gillar tangentbordet, ska nu försöka hitta lämpliga stickers för svenska stickers.
En väska/sleeve får jag försöka fixa också.

1800 SEK från Geekbuying, med rabattkupong, känns ganska svårslaget.

Jag klickade hem 64gb versionen, skall nog göra mod på kylningen och sätta in en 128gb ssd så blir det nog en fin reskamrat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skräddaren säger nej.

Permalänk
Skrivet av scienta:

@Gandolforf: Vart hittade du rabattkupong?

Jag tror det var en välkomstpresent för att jag registrerade mig hos Geekbuying. Alla de där Kina-företagen verkar strössla kuponger på några procent omkring sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det verkar finnas flera varianter av datorn; 3S, 3SE, 3L, 3 Plus och 3 PRO - vilken är det man ska ha? Den verkar även finnas i 14", någon som vet om det skiljer något i kvalité/funktion?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

@scienta:
Vad jag sett verkar det vara att det är IPS skärm på 3Pro modellen? Jag är med lite osäker på vad man ska beställa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Det verkar finnas flera varianter av datorn; 3S, 3SE, 3L, 3 Plus och 3 PRO - vilken är det man ska ha? Den verkar även finnas i 14", någon som vet om det skiljer något i kvalité/funktion?

Mitt råd är att kolla Techtablets.

Pro med 64gb är den du vill ha.

128gb modellen har 64gb EMMC och 64 No name SSD så det är ingen höjdare.
Bättre att köpa 64GB modellen och sedan slänga in en SSD själv. Går att köpa billiga på aliexpress/ebay.

Permalänk
Medlem

Modellen på 14" har tydligen TN-panel, så det utgår ju stenhårt.

Jag sitter fortfarande och funderar. Skulle ni kunna se att man använder datorn dagligen till anteckningar?

Skulle det vara helt åt pipsvängen att köra någon enstaka VM med en linux-dist på den för enklare "labb"-syfte?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Modellen på 14" har tydligen TN-panel, så det utgår ju stenhårt.

Jag sitter fortfarande och funderar. Skulle ni kunna se att man använder datorn dagligen till anteckningar?

Skulle det vara helt åt pipsvängen att köra någon enstaka VM med en linux-dist på den för enklare "labb"-syfte?

Japp. Jag köpte faktiskt den först, fick hem den och skickade tillbaka. Fick tillbaka alla pengar, men hela processen tog nog 3 månader. Gillade datorn, förutom att skärmen och dess gångjärn var skitkasst.

VM är inga problem så länge du inte gör något tyngre. Jag pluggar på universitet och använder datorn 4-7h om dagen till anteckningar, surf och programmering. Jag hade önskat att tangentbordet var lite bättre då det har problem att registrera knapptryck ibland, får trycka riktigt hårt. Jag kan ju ha en måndagsexemplar men många på techtablets forumet som har problem med tangentbordet. Kanske är det bios relaterat och går att fixa.

Numera kör jag Manjaro på den och den är så fruktansvärt mycket snabbare än Windows. Om man kall bootar datorn använder Manjaro bara 600MB ram medan Windows använder 1.5GB. Manjaro är dessutom super smooth när man t ex scrollar och liknande medans Windows känns väldigt segt i jämförelse.