Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Medlem

För ca 7-8 år sedan beställde jag nån laptopkylare från Kina. Den fastnade på Arlanda och jag fick ett rek. brev hem från tullen där de meddelade att de ville veta vad som fanns i paketet. Jag mailade dem att det var ett datortillbehör som jag köpt för typ 150 kr (ca) och då släppte de iväg paketet, inga avgifter, ingen moms och ingen tull.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Jag tolkar Postnords uttalande som att Postnord menar att något ändrades 2016, oklart vad. Kommer du ihåg hur det var då Vägverket lades ner? Då fick man plötsligt köra hur snabbt man ville (skyltarna kunde man strunta i) med mindre än att den nya myndigheten beslutat om en hastighetsgräns på vägen. Vägverkets beslut om hastighetsgräns var plötsligt ogiltiga.

Problemet är mer att de menar att lagen är upphov till allt ont, alla regler rördes inte ens 2016 och mycket var bara begrepp som ändrades marginellt. Har sett artiklar där de verkar argumentera att det först var lagen 2016 som gjorde att de skulle ta ut moms oavsett värde, men det var lagändringen 1992 som gjorde det och formuleringen som hängde med sedan dess. Det visste PostNord då de har skrivit det i egna dokument, bland annat i dokument daterade 2007 och 2015, samt aldrig skrivit att något annat skulle gällt på hemsidan.

Uppenbarligen har inte andra speditörer slutat ta ut moms och uppenbarligen så tog inte PostNord ut moms på särskilt många försändelser innan 2016. Det är bara undanflykter, det går inte att komma flera år senare och säga att man inte förstår lagen eller ens att man haft någon viss praxis. PostNord har inte kontrollerat och importdeklarerat försändelser oavsett värde i praktiken, det har ju bara gjorts på ett fåtal försändelser. Alltså har situationen varit som så att deras medarbetare inte kunnat observera någon gräns, och då kan man inte prata om praxis. Det mesta som rör detta förfarande är föreskrifter från myndigheten, har du ett tillstånd som ombud ska du väl ändå agera ombud. Det står inte i själva lagtexten hur du blir ombud (och därför deklarant), och vill de ha fullmakt av mottagaren så får de begära sådan, fullmakt kunde Tullverket kräva enligt den gamla förordningen också så jag ser inte hur det skulle blivit oklart. Uppenbarligen så behöver inte några andra speditörer varken fullmakt eller har något behov att utses av Tullverket. Hade det varit så otydligt som de vill ge sken av så hade de fått skicka tillbaka alla försändelser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Nu är detta kanske inte samma sammanhang, men lite stickprovskontroller tycker jag nog skulle kunna ha en viss nytta för att försöka motverka nerskrivet varuvärde. Att begära in dokumentation som styrker varuvärde är ju inte helt fel, t.ex. beställningsdokument och betalningstransaktioner.

Är ju inte samma kontroller som diskuterades, men för att de ska göra det du pratar om så måste ju en misstanke finnas, alltså att speditören inte litar på exportdeklarationen och handelsfakturan och lämnar över det till tullen som i sin tur måste besluta om de ska öppna varan och/eller begära in fler uppgifter. För privatimport är nog inte sådant förfarande särskilt viktigt, alltså att de kontrollerar försändelser utan misstanke, ska det vara privat och inte någon näringsverksamhet så ska det inte heller vara särskilt många försändelser det rör sig om per år, då ingen har behov av att importera massvis för eget bruk. Hade allt som konsumerats varit import från tredje land så skulle de säkert behöva mer kontroller. Nu är det ju inte riktigt så att privatimport står för stor andel av momsinsamlingen, dessutom skulle straffen vara så små att det är orimligt att spendera resurser på det i många fall. Hade man varit så orolig hade det varit enklare att de helt enkelt begärde in dokument/kvitton för att få importera grejerna än att spendera utredningsresurser och domstolar på det.

Problemet med att komma i efterhand är ju att privatpersoner inte har någon skyldighet att bokföra och lagra alla pappersspår, en privatperson kanske inte ens kan få ut sina egna bankuppgifter efter något år. Så vid uppskrivningar och dylikt så blir det svårt att applicera det på annat än just det paket du tog i tullen. Vid brott så måste de ju bevisa att du gjort fel och inte betalat det som skulle betalas, då måste det finnas mer att gå på än att du importerade ett mobilskal för 6 månader sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Vägverkets beslut om hastighetsgräns var plötsligt ogiltiga. Jag tänker mig att Postnord menar att det skulle ha gjorts något liknande misstag i lagstiftningen 2016.

Legalitetsprincipen är omöjligen applicerbar här då rätt myndighet har gjort besluten

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet hur många dagar postnord tar på sig att ompröva en tullavgift?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Är ju inte samma kontroller som diskuterades, men för att de ska göra det du pratar om så måste ju en misstanke finnas, alltså att speditören inte litar på exportdeklarationen och handelsfakturan och lämnar över det till tullen som i sin tur måste besluta om de ska öppna varan och/eller begära in fler uppgifter. För privatimport är nog inte sådant förfarande särskilt viktigt, alltså att de kontrollerar försändelser utan misstanke, ska det vara privat och inte någon näringsverksamhet så ska det inte heller vara särskilt många försändelser det rör sig om per år, då ingen har behov av att importera massvis för eget bruk. Hade allt som konsumerats varit import från tredje land så skulle de säkert behöva mer kontroller. Nu är det ju inte riktigt så att privatimport står för stor andel av momsinsamlingen, dessutom skulle straffen vara så små att det är orimligt att spendera resurser på det i många fall. Hade man varit så orolig hade det varit enklare att de helt enkelt begärde in dokument/kvitton för att få importera grejerna än att spendera utredningsresurser och domstolar på det.

Det där med om misstanke måste finnas beror ju på hur regelverken skrivs. Det är möjligt att man inte kan ta stickprov utan misstanke i dagsläget, men regelverk går ju att ändra på om viljan finns. Men visst, det är nog inga stora momsbelopp i sammanhanget, men om privatimporten från Kina idag motsvara 650 miljoner i utebliven moms så kan man ju tänka sig att åtminstone spendera några tiotal miljoner på stickprovskontroller. Nu är ju den summan inte rättvisande, för om alla Kinapaketen betalade moms så skulle ju den uteblivna momsen pga nedskrivningar vara betydligt mindre.

Med stickprovskontroller menar jag då kontroller där paketet inte lämnas ut innan dokumentation lämnats in och kontrollerats. Tror knappast att straffen skulle behöva vara nåt som betungar domstolarna då det troligtvis skulle handla om böter eller avgifter.

Skrivet av Petterk:

Problemet med att komma i efterhand är ju att privatpersoner inte har någon skyldighet att bokföra och lagra alla pappersspår, en privatperson kanske inte ens kan få ut sina egna bankuppgifter efter något år. Så vid uppskrivningar och dylikt så blir det svårt att applicera det på annat än just det paket du tog i tullen. Vid brott så måste de ju bevisa att du gjort fel och inte betalat det som skulle betalas, då måste det finnas mer att gå på än att du importerade ett mobilskal för 6 månader sedan.

Att kontrollera i efterhand blir precis som du säger svårt. Så stickprovskontroller på privatimport handlar ju till största delen om att se till att det finns en rimlig risk att åka på lite pisk om man skriver ner varuvärdet eller importerar sånt som man inte får.

Jag har faktiskt råkat ut för paket som fastnat i tullen, men det var några år sen nu. Vid de tillfällena det hänt har jag kört med 100% raka rör och skickat in den dokumentation jag har, inklusive bankutdrag och det har gått bra. Senast det hände tror jag att tullen reagerade på avsändarföretaget och trodde jag importerade militär utrustning

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Det där med om misstanke måste finnas beror ju på hur regelverken skrivs. Det är möjligt att man inte kan ta stickprov utan misstanke i dagsläget, men regelverk går ju att ändra på om viljan finns. Men visst, det är nog inga stora momsbelopp i sammanhanget, men om privatimporten från Kina idag motsvara 650 miljoner i utebliven moms så kan man ju tänka sig att åtminstone spendera några tiotal miljoner på stickprovskontroller. Nu är ju den summan inte rättvisande, för om alla Kinapaketen betalade moms så skulle ju den uteblivna momsen pga nedskrivningar vara betydligt mindre.

Med stickprovskontroller menar jag då kontroller där paketet inte lämnas ut innan dokumentation lämnats in och kontrollerats. Tror knappast att straffen skulle behöva vara nåt som betungar domstolarna då det troligtvis skulle handla om böter eller avgifter.

Att kontrollera i efterhand blir precis som du säger svårt. Så stickprovskontroller på privatimport handlar ju till största delen om att se till att det finns en rimlig risk att åka på lite pisk om man skriver ner varuvärdet eller importerar sånt som man inte får.

Jag har faktiskt råkat ut för paket som fastnat i tullen, men det var några år sen nu. Vid de tillfällena det hänt har jag kört med 100% raka rör och skickat in den dokumentation jag har, inklusive bankutdrag och det har gått bra. Senast det hände tror jag att tullen reagerade på avsändarföretaget och trodde jag importerade militär utrustning

Är ju speditörerna själva som sköter hanteringen till stor del, finns givetvis rutiner de ska följa men de har ju inte samma befogenheter som Tullverkets tulltjänstemän. Väldigt lite av det hela är reglerat i svensk lag, men regeringen kan självklart styra myndigheten samt ändra i de förordningar som står under regeringen självt, här går de dock mest efter EUs direktiv. Vill Tullverket göra kontroller av den typen får de nog skicka in sin egna personal, slumpvisa kontroller är möjliga att göra idag vad jag kan förstå. Men för att kontroller ska kunna genomföras ordentligt måste väl speditören registrera paketen till att börja med, de har kontroller i postflödet, men för att få bättre bild över läget måste allt registreras och deklareras till att börja med. Först då de kan göra analyser och se vad som sticker ut, att kontrollera var tionde paket eller dylikt kanske inte är att spendera resurserna där de behövs som mest. Tullombuden hos speditören kommer ju bara lämna över grejer till tullen om de inte har uppgifter (eller känner att de inte kan lita på de) för att göra deklarationen i princip.

Böter får man för brott, och böter som myndigheter kan dela ut kan man bestrida och hamna i domstol över så det är nog inte rätt sak för att få privatpersoner att sköta sig. Dessutom hamnar folk i brottsregistret om de blir åtalade enligt smugglingslagen eller för den delen får böter för trafikbrott. Hittar de något smått allvarligt kan de ju redan åtala för ringa tullbrott. De måste nog börja med att göra det lätt för privatpersoner att rätta sig själva först. Det är nog inte fören efter 2021 de möjligen kan börja jobba mot paket med nerskrivna värden. Frågan är dock om det är värt, privatimporten (om alla skatter kommer in) är ett par procent av pengarna som myndigheten ser över så att de drivs in.

När en försändelse fastnar hos tullen kommer såklart deklaranten få möjlighet att göra rätt för sig, när det gäller paket till privatpersoner så har inte ens privatpersonen deklarerat varan och har alltså inte lämnat några felaktiga uppgifter. Så där finns det inget att straffa för, så vida det inte handlar om förbjudna varor typ införsel av vapen utan tillstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keblix:

Någon som har erfarenhet hur många dagar postnord tar på sig att ompröva en tullavgift?

Du skickar inte en begäran om omprövning till Postnord, utan till Tullverket. OM Postnord skulle göra en omprövning så kommer dom antagligen att ta pengar för det (DHL tar 600:- för att göra en begäran av ändring av tulldeklarering). Du skickar därför in en ny tullhandling till Tullverket och skriver på den att du vill göra en ändring av tull-ID nr X. Du måste också skicka med styrkande dokumentation.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Men för att kontroller ska kunna genomföras ordentligt måste väl speditören registrera paketen till att börja med, de har kontroller i postflödet, men för att få bättre bild över läget måste allt registreras och deklareras till att börja med. Först då de kan göra analyser och se vad som sticker ut, att kontrollera var tionde paket eller dylikt kanske inte är att spendera resurserna där de behövs som mest. Tullombuden hos speditören kommer ju bara lämna över grejer till tullen om de inte har uppgifter (eller känner att de inte kan lita på de) för att göra deklarationen i princip.

Givetvis är det så. Så som PostNord skött det hela nu är ju rena dumheterna. Min personliga spekulation är att PostNord vid nåt tillfälle inte hade resurser att sköta det och släppte igenom allt ("vi gör såhär denna gången så fixar vi det sen"). Sedan blev undantaget normalfall och så körde man på så länge ingen reagerade.

Skrivet av Petterk:

Böter får man för brott, och böter som myndigheter kan dela ut kan man bestrida och hamna i domstol över så det är nog inte rätt sak för att få privatpersoner att sköta sig. Dessutom hamnar folk i brottsregistret om de blir åtalade enligt smugglingslagen eller för den delen får böter för trafikbrott. Hittar de något smått allvarligt kan de ju redan åtala för ringa tullbrott. De måste nog börja med att göra det lätt för privatpersoner att rätta sig själva först. Det är nog inte fören efter 2021 de möjligen kan börja jobba mot paket med nerskrivna värden. Frågan är dock om det är värt, privatimporten (om alla skatter kommer in) är ett par procent av pengarna som myndigheten ser över så att de drivs in.

"Böter" i dagligt tal är inbegriper ju också s.k. kontrollavgifter som egentligen inte är böter utan någon form av "straffdebitering", t.ex. som kontrollavgiften man får från P-bolag när man glömmer att betala parkeringsavgiften. Fast jag tror du har helt rätt i att det inte är läge att driva denna fråga nu.

Skrivet av Petterk:

När en försändelse fastnar hos tullen kommer såklart deklaranten få möjlighet att göra rätt för sig, när det gäller paket till privatpersoner så har inte ens privatpersonen deklarerat varan och har alltså inte lämnat några felaktiga uppgifter.

Visst är det så att det är avsändaren som angivit varuvärdet och innehåll och det känns väl kanske kymigt att mottagaren skulle straffas för det, men om man inför en kontrollavgift så är det ju så det kommer bli. Man får i så fall helt enkelt lära sig att handla från ställen som deklarerar rätt och handlare som inte gör det kommer ju förlora kunder. Sen vet jag att det finns/fanns handlare som skriver ner varuvärdet, eller anger att varorna är en gåva, på kundens begäran. Det finns t.o.m exempel på handlare som haft det automatiserat i sitt system, t.ex. kunde man förut hos HobbyKing direkt ange vilket varuvärde som skulle användas redan när man beställde.

En helt annan sak som jag funderar på. Nästa alla mina Kinaförsändelser har på senare tid haft en tulldeklaration som är ifylld av "Direct Link" i Malmö. Den verkar sen vara påklistrad över den ursprungliga tulldeklarationen. Jag har inte lyckats pilla bort den utan att förstöra den underliggande etiketten, så jag vet faktiskt inte vad avsändaren egentligen har skrivit.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Skrivet av Bläckman:

Du skickar inte en begäran om omprövning till Postnord, utan till Tullverket. OM Postnord skulle göra en omprövning så kommer dom antagligen att ta pengar för det (DHL tar 600:- för att göra en begäran av ändring av tulldeklarering). Du skickar därför in en ny tullhandling till Tullverket och skriver på den att du vill göra en ändring av tull-ID nr X. Du måste också skicka med styrkande dokumentation.

Jag tror att regeln är att man begär omprövning hos Tullverket om man hämtat ut försändelsen (och därmed betalat det belopp Postnord vill ha) men till Postnord om man inte ännu hämtat ut försändelsen. Postnord verkar ta 125 kr för omprövning av importdeklarationen, så det verkar smartare att hämta ut försändelsen och begära omprövning hos Tullverket.

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

Givetvis är det så. Så som PostNord skött det hela nu är ju rena dumheterna. Min personliga spekulation är att PostNord vid nåt tillfälle inte hade resurser att sköta det och släppte igenom allt ("vi gör såhär denna gången så fixar vi det sen"). Sedan blev undantaget normalfall och så körde man på så länge ingen reagerade.

Postnord har släppt igenom billiga försändelser till mig i decennier. Inget nytt. Dyra försändelser brukar dock fastna.

Skrivet av Hurtigbullen:

Visst är det så att det är avsändaren som angivit varuvärdet och innehåll och det känns väl kanske kymigt att mottagaren skulle straffas för det, men om man inför en kontrollavgift så är det ju så det kommer bli.

Det är av den anledningen som det är smart att i första hand gå på väden som mottagaren fyllt i istället för värden som avsändaren fyllt i. Då är det ju mottagaren som gör fel om man har för låga värden, och då är det lättare att motivera straffavgifter ("böter") för mottagaren om det deklareras fel. Att försöka åtala en avsändare i Kina för felaktiga CN22-blanketter kan man nog glömma.

Permalänk
Medlem

Läste på ett annat forum att folk har börjat få paket från som kommer från malmö - Direct link? Är det något nytt kineserna börjat med?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Visst är det så att det är avsändaren som angivit varuvärdet och innehåll och det känns väl kanske kymigt att mottagaren skulle straffas för det, men om man inför en kontrollavgift så är det ju så det kommer bli. Man får i så fall helt enkelt lära sig att handla från ställen som deklarerar rätt och handlare som inte gör det kommer ju förlora kunder. Sen vet jag att det finns/fanns handlare som skriver ner varuvärdet, eller anger att varorna är en gåva, på kundens begäran. Det finns t.o.m exempel på handlare som haft det automatiserat i sitt system, t.ex. kunde man förut hos HobbyKing direkt ange vilket varuvärde som skulle användas redan när man beställde.

En helt annan sak som jag funderar på. Nästa alla mina Kinaförsändelser har på senare tid haft en tulldeklaration som är ifylld av "Direct Link" i Malmö. Den verkar sen vara påklistrad över den ursprungliga tulldeklarationen. Jag har inte lyckats pilla bort den utan att förstöra den underliggande etiketten, så jag vet faktiskt inte vad avsändaren egentligen har skrivit.

Vore nog bättre om man kunde straffa exportören där, straffad blir ju mottagaren vilket som genom längre leveranstider.

"Direct Link" är PostNord Sverige, och släpper de igenom paket utan importmoms gör de också fel – de erbjuder ju säljare/avsändaren tjänsten att hantera avgifterna och skatterna t.o.m. Klistrar de på en lapp även när inte importmomsen/tullen betalas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Postnord har släppt igenom billiga försändelser till mig i decennier. Inget nytt. Dyra försändelser brukar dock fastna.

De måste ha gått efter vad det är för typ av försändelse, tror vi kan glömma att de hittar ett paket deklarerat till 500 kr i en säck med småpaket/kuvert från Kina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Jag tror att regeln är att man begär omprövning hos Tullverket om man hämtat ut försändelsen (och därmed betalat det belopp Postnord vill ha) men till Postnord om man inte ännu hämtat ut försändelsen. Postnord verkar ta 125 kr för omprövning av importdeklarationen, så det verkar smartare att hämta ut försändelsen och begära omprövning hos Tullverket.

125:-! det var billigt. DHL tar 500:- (inte 600 som jag skrev tidigare) och Fedex tar hela 700:- för samma sak. Som sagt, tullverket tar inga pengar för det, men tullverkets enhetsdokument man ska fylla i är en hel vetenskap :-/

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

"Direct Link" är PostNord Sverige, och släpper de igenom paket utan importmoms gör de också fel – de erbjuder ju säljare/avsändaren tjänsten att hantera avgifterna och skatterna t.o.m. Klistrar de på en lapp även när inte importmomsen/tullen betalas?

Samtliga paket jag fått från Kina efter nyår som gått via PostNord har haft en lapp påklistrad av "Direct Link". Inget av paketen har åkt på importmoms. CN22 lappen indikerar att innehållet är "Other" och varuvärdet har angetts betydligt lägre än vad det skulle varit. Jag har hittills inte lyckats ta loss lapparna utan att förstöra den som sitter under, så jag har inte kunnat utröna vad avsändaren angett.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Postnord har släppt igenom billiga försändelser till mig i decennier. Inget nytt. Dyra försändelser brukar dock fastna.

Så upplever inte jag det. För försändelser med korrekt ifylld blankett upplever jag att för mellan 10-25% (mellan tummen och pekfingret sådär) har jag behövt betala importmoms. Den talar jag om försändelser mellan typ 2005 och 2012 kanske. Vanligt vid den tiden var att importdeklarationerna hade nerskrivet varuvärde och angav att det var en gåva. Avsändaren var då också nästan alltid en kinesisk privatperson. Dessa slank i princip alltid igenom utan tull och moms.

Skrivet av Kommenterande:

Det är av den anledningen som det är smart att i första hand gå på väden som mottagaren fyllt i istället för värden som avsändaren fyllt i. Då är det ju mottagaren som gör fel om man har för låga värden, och då är det lättare att motivera straffavgifter ("böter") för mottagaren om det deklareras fel. Att försöka åtala en avsändare i Kina för felaktiga CN22-blanketter kan man nog glömma.

Att ge sig på en handlare i Kina via Svenska rättssystemet är nog bara att glömma. Om kunderna däremot får straffavgifter så straffas ju också säljaren, även om det är indirekt.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

125:-! det var billigt. DHL tar 500:- (inte 600 som jag skrev tidigare) och Fedex tar hela 700:- för samma sak. Som sagt, tullverket tar inga pengar för det, men tullverkets enhetsdokument man ska fylla i är en hel vetenskap :-/

Tar dom betalt även om det är dom själva som har gjort fel? Det var ju någon tidigare i tråden som hade en räkning där momsen vida översteg varuvärdet. Tycktes för mig som att någon sluntit på tangentbordet.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Samtliga paket jag fått från Kina efter nyår som gått via PostNord har haft en lapp påklistrad av "Direct Link". Inget av paketen har åkt på importmoms. CN22 lappen indikerar att innehållet är "Other" och varuvärdet har angetts betydligt lägre än vad det skulle varit. Jag har hittills inte lyckats ta loss lapparna utan att förstöra den som sitter under, så jag har inte kunnat utröna vad avsändaren angett.

Borde ju vara samma värde som under lappen, men jag vet inte varför de satt en exportdeklaration på exportdeklarationen. Som de sen inte importdeklarerar... Kan du inte skina en lampa genom etiketten?

Borde väl vara PostNord i Toftanäs som satt på lappen om det inte är så att de gjorde det i Asien, Direct Link är bara ett namn de använder för att marknadsföra vissa tjänster. De har visst fulfillment-centers i Asien och EU (Polen) också. Erbjuder både DDP och DDU, som sen inte verkar importdeklareras vilket som så det verkar vara till ingen nytta. Är det skickat med China Post?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Läste på ett annat forum att folk har börjat få paket från som kommer från malmö - Direct link? Är det något nytt kineserna börjat med?

bra fråga, inte hört om något sånt än..

Permalänk
Medlem

@SwedZi @HazZarD: Om ni läser några inlägg i tråden mellan era två inlägg så hittar ni ett svar från @Petterk

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Det jag inte förstår är detta. Det skrivs en del om att man kan undkomma avgifterna genom att skicka varorna till ett annat eu land först och det förstår jag. Om man nu vill göra detta, hur hittar man företag/firmor som sysslar med detta? Jag har letat runt en hel del och hittar inte någon som erbjuder denna tjänst. Om alla som beställer från Wish/alibaba idag ska fortsätta med det så måste metoden att skicka till annat eu land först bli välkänt och det måste vara en tjänst som alla vet om, eller vad tror ni?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Skrivet av SwedZi:

Det jag inte förstår är detta. Det skrivs en del om att man kan undkomma avgifterna genom att skicka varorna till ett annat eu land först och det förstår jag. Om man nu vill göra detta, hur hittar man företag/firmor som sysslar med detta? Jag har letat runt en hel del och hittar inte någon som erbjuder denna tjänst. Om alla som beställer från Wish/alibaba idag ska fortsätta med det så måste metoden att skicka till annat eu land först bli välkänt och det måste vara en tjänst som alla vet om, eller vad tror ni?

Om det ska gå rätt till så ska skatterna i EU mellanlandet betalas istället. Det är ju det PostNord fått på tafsen för här, att det inte gått till på rätt skattemässiga sätt.

Hittills har ju "tjänsten" erbjudits av vissa av de kinesiska exporterande företagen. Känner inte till att det ska finnas någon extern tjänst som erbjuder det mot importerande privatpersoner.

Sen får vi ju tänka på att Sverige är ett litet land, inte säkert att det dyker upp skräddarsydda lösningar för oss.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

@SwedZi

Inte en enda? Har du försökt med en sökmotor? Det finns hundratals firmor som riktar sig direkt mot konsument. Pratar vi om lösningar säljarna kan använda så erbjuder så gott som alla speditörer 3PL, vill man skicka DDP (förtullat och alltså att säljaren står för moms) erbjuder PostNord detta via Direct Link. Problemet med PostNords lösning är att de fortfarande inte importdeklarerar 90 % av försändelserna eller så, så tjänsten är poänglös. Importdeklareras inte en DDP-försändelse så är mottagaren fortfarande skyldig tullen/skattemyndigheten importmoms. För att dina kunder ska kunna använda package forwarding-tjänster så krävs det att de själva uppger adressen dit istället för deras hem/postadress. Det är inget du ska bry dig om eller lägga dig i. Möjligheten att slippa importmomsen i annat EU-land för försändelser på 10-22 EUR försvinner ju också 2021 och de flesta beställningarna (några kanske slås ihop) kan nog överleva med avgiften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Om det ska gå rätt till så ska skatterna i EU mellanlandet betalas istället. Det är ju det PostNord fått på tafsen för här, att det inte gått till på rätt skattemässiga sätt.

Hittills har ju "tjänsten" erbjudits av vissa av de kinesiska exporterande företagen. Känner inte till att det ska finnas någon extern tjänst som erbjuder det mot importerande privatpersoner.

Sen får vi ju tänka på att Sverige är ett litet land, inte säkert att det dyker upp skräddarsydda lösningar för oss.

Finns flera package forwarding-tjänster i varje EU-land. Det är inte detta Backteman syftar på dock, utan när säljaren använder sig av en liknande tjänst som tar emot breven och skickar de vidare. Problemet om säljaren gör det är att varan då omsätts i EU och ska betala moms. Varan skickas ju då inte längre från Asien utan från ett annat EU-land, och då blir det ju säljaren som är importören och lagerför varor i EU som sen säljs i EU. Sådana upplägg kommer inte alla speditörer/3PL-leverantörer erbjuda då de åtminstone begår medhjälp till skattebrott. Dessutom måste de ju importdeklarera och betala moms på allt som är värt mer än 22 EUR vilket som och alla vill nog inte drunkna i kuvert och småpaket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Tar dom betalt även om det är dom själva som har gjort fel? Det var ju någon tidigare i tråden som hade en räkning där momsen vida översteg varuvärdet. Tycktes för mig som att någon sluntit på tangentbordet.

Nej, är det dom som gjort ett uppenbart fel ska dom naturligtvis inte ta ut någon avgift. Men vem som gjort fel kan man dock för det mesta tvista om...

Jag ska ta ett exempel:
Vis av erferenhet så visste jag att kineserna alltid deklarerade fel. Därför ville jag förekomma deklareringen från Fedex:s sida och skickade dom fakturan jag hade betalt, samt vilket sändningsnummer det gällde. Dom sa till mig att dom skulle fixa så det blev rätt. Trots detta så hade Fedex inte tagit hänsyn till den korrekta fakturan och därför deklarerat fel. När jag tog upp detta med dom ville dom ändå inte göra om utan att ta betalt.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anonymous FTW:

Om det ska gå rätt till så ska skatterna i EU mellanlandet betalas istället. Det är ju det PostNord fått på tafsen för här, att det inte gått till på rätt skattemässiga sätt.

Hittills har ju "tjänsten" erbjudits av vissa av de kinesiska exporterande företagen. Känner inte till att det ska finnas någon extern tjänst som erbjuder det mot importerande privatpersoner.

Sen får vi ju tänka på att Sverige är ett litet land, inte säkert att det dyker upp skräddarsydda lösningar för oss.

Kina bygger enorm flygplats bl.a för sådant i Polen. Postnord verkar vara nöjda om det tar omvägen via annat EUland, även om avgifter för kunden som skall ha paketen dom går miste, på grund av att dom får en del för att det är EU:

Citat:

För Postnord kan omvägen via något annat EU-land än Sverige vara en fördel, ersätttningen för att hantera paket från EU-länder är högre än ersättningen för Kinapaketen.

– Dessutom är fördelen när det kommer till europeiska länder att vi får digital förhandsinformation innan försändelserna kommer så vi vet hur mycket och vad det är som kommer till oss. Så om det kommer från ett annat EU-land blir det både ekonomiskt och hanteringsmässigt bättre för oss, säger Thomas Backteman

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rLElPK/kinapaketet-kan-t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Kina bygger enorm flygplats bl.a för sådant i Polen. Postnord verkar vara nöjda om det tar omvägen via annat EUland, även om avgifter för kunden som skall ha paketen dom går miste, på grund av att dom får en del för att det är EU:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rLElPK/kinapaketet-kan-t...

Nej de bygger inget sådant i Polen, då Polen inte har något undantag för moms på mindre varuvärden de heller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Nej de bygger inget sådant i Polen, då Polen inte har något undantag för moms på mindre varuvärden de heller.

Jo det är på gång.

Citat:

For instance, the government in Warsaw is currently in talks with the Chinese to get them to finance the new Central Airport for Poland, which will also be a huge logistics center with train lines and cargo facilities. Note that EU does not subsidize building new airports. However, the current EU, dominated by a Franco-German alliance, is not seeing the move as beneficiary, because it leads a way for the CEE to export more goods and services to China, which will threaten the current status quo of these aforementioned countries as leaders of EU-China cooperation.

Poland, as the largest country in the region, needs to do everything in its power to be at the center of the BRI to utilize its excellent geostrategic location as well as economical potential.

In what ways is Beijing expanding China’s influence across Eastern Europe?

In the past few years we have seen increased marketing efforts from China to prepare the grounds for the BRI. The foundation of China-sponsored think-tanks, increased academic cooperation, a large influx of Chinese students to the region as well as growing tourist traffic are all clear signals of China’s efforts to build more influence in the region. In recent years major Chinese state-owned banks ̶ Bank of China, ICBC, China Construction Bank ̶ have all set-up shop in Warsaw, Budapest, Prague etc. Apart from receiving Chinese investments, the region is set to play a key role in the future internationalization process of the Chinese yuan (RMB). Last year Poland became the first European country to issue government debt into China’s mainland bond market. Several Chinese financed investment vehicles have been created to finance infrastructure and energy projects in the CEE (Budapest-Belgrade railroad, Montenegro-Serbia highway, etc.) We are also seeing the increased flow of M&A deals with China elements in the region, which will continue to grow in the coming years with China being the biggest player on the global M&A market. For example, HNA is the leading consortium bidding for Belgrade Airport as part of BRI and [in search of a] higher profile in the future EU member state.

https://thediplomat.com/2017/12/china-in-eastern-europe-polan...

Permalänk
Medlem

Nej, inte för att skicka försändelser upp till 22 EUR momsfritt. Du missar helt vad det rör sig om här, två gånger om. Håll dig till rätt sammanhang.