STORA problem efter bios-uppdatering till 1203 ASUS Strix Z270E

Permalänk
Medlem

STORA problem efter bios-uppdatering till 1203 ASUS Strix Z270E

Hej, jag har en dator med ett Asus Strix Z270E moderkort

Jag har även 32 GB RAM-minne i denna dator (2 x HyperX Fury DDR4 2400MHz 16GB)
plus en Intel Core i7 7700K Kaby Lake processor

Nu till mitt problem: Jag uppdaterade till v1203 bioset (från 1009 som jag körde innan), men nu startar datorn om sig av sig själv, och skickar in mig i Bios/uefi! Den reboootar alltså inte bara, utan skickar även in mig i bios setup!

Jag kan ta och pastea in changeloggen för detta bios här:

Version 1203 2018/01/09 7.77 MBytes
STRIX Z270E GAMING BIOS 1203
Improved DRAM compatibility.
Fixed SAMSUNG M.2 device issue.
Fixed SanDisk M.2 device issue.
Fixed AMD SSD device issue.
Fixed SteelSeries Keyboard issue.
Update CPU MicroCode.

Och jag kan tillägga att jag har en Samsung M.2 SSD och även ett Steelseries tangentbord, det var därför som jag valde att installera detta bios...

Men nu, när datorn startaR OM SIG VAR 4:e-24:e timme, så ville jag ju nedgradera mitt bios tíll 1009, då detta vara mer stabilt, men nu fortsätter dessa problem! Jag kan tillägga att jag har clearat cmos, både före och efter bios uppdateringen, och även laddat 'optimized defaults', dvs ingen överklockning, då jag vill ha ett stabilt system...

Jag har även läst på en del andra forum, at om datorn bottar om till BIOS/UEFI, så är det troligen pga minnesproblem, så jag har även tagit bort mina moduler, och sedan satt tillbaka dem igen, utan resultat...

När jag först installerade 1203l, och bootade upp datorn, så fick jag ta och reaktivera mitt MS Office program, och jag fick även ett nytt ID i appen Ammyy remote desktop, som jag brukar använda. Detta har väl at göra med 'Update CPU MicroCode' som det står i changeloggen?

Detta upplevde jag INTE när jag sedan flashade tillbaka til 1009, och även clearade cmos!!

Så att nu vet jag inte vad jag skall ta mig till!

Det stod ju även i changeloggen: Improved DRAM Compatibility, men den verkar inte direkt vara improved...

Jag kan även tillägga att jag har kört memtest86 från en usb-sticka, och det gick ju bra (no errors found).

Är det något mer jag kan göra för att felsöka min dator, jag kan tillägga att jag har installerat om hela Windows 10 Pro, utan att det hjälpte...

+att jag nu har övervoltat mitt minne till 1,2144 V, för att se om detta kanske kan hjälpa...

Skall jag även UNDERklocka mitt minne? Det körs just nu i 2400MHz, som det är gjort för...

Jag har även tittat i Windows Loggbok, och där ser jag inget ovanligt...

Och om det inte beror på minnet eller microcode-uppdateringen, vad kan det då vara?

La till min processor...
Visa signatur

Dator: Asus Strix Gaming Z270E 32GB HyperX DDR4 minne (2x16GB) Intel® Core™ i7 7700K, 512 GB Samsung SSD NVMe, 2xWD Black 6TB, ASUS Strix Geforce GTX 1070

Permalänk
Avstängd

Om detta är den senaste versionen av BIOS till ditt moderkort så har du fått den bugg som Intel varnar för. Just nu rekommenderas inte Intels senaste BIOS uppdateringar pga just detta fel.
Om du kan bör du backa till en äldre BIOS version.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Föredetting

Så du uppdaterade till 1203, allt var kaos, och bytte tillbaka till 1009 och problemen är borta och allt fungerar som det ska?

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Så du uppdaterade till 1203, allt var kaos, och bytte tillbaka till 1009 och problemen är borta och allt fungerar som det ska?

Nej, jag uppdaterade till 1203, nedgraderade till 1009, och problemen är kvar!

Edit: Jag har nu installerat om mina minnesmoduler, och nu verkar problemen vara borta!!

Med installerat om så menar jag att jag tog bort dom, och sedan satte jag tillbaka dom, **ordentligt**...

Nu har datorn gått i 2 dagar utan omstart, så 'fingers crossed' att den funkar nu!

lade till fix??
Visa signatur

Dator: Asus Strix Gaming Z270E 32GB HyperX DDR4 minne (2x16GB) Intel® Core™ i7 7700K, 512 GB Samsung SSD NVMe, 2xWD Black 6TB, ASUS Strix Geforce GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av sham69:

Nej, jag uppdaterade till 1203, nedgraderade till 1009, och problemen är kvar!

Edit: Jag har nu installerat om mina minnesmoduler, och nu verkar problemen vara borta!!

Med installerat om så menar jag att jag tog bort dom, och sedan satte jag tillbaka dom, **ordentligt**...

Nu har datorn gått i 2 dagar utan omstart, så 'fingers crossed' att den funkar nu!

Nej, det funkade inte... Datorn startade om till BIOS/UEFI igen...

Men nu så upptäckte jag också ett annat fel, dvs att datorn inte hittade c: -disken (en Samsung 950Pro NVMe), detta problem löste jag senare med att avinstallera de nyligen uppdaterade drivrutinerna till denna disk, som jag hade uppdaterat nyligen från http://majorgeeks.com

Nu fungerar mitt moderkort, och min disk som den skall igen!

Det var alltså inga problem med mitt minne, som jag först trodde, utan att datorn helt enkelt förlorade kontakten med min C: Drive!

Jag kör nu med de inbyggda windows-drivrutinerna, och nu så fungerar min dator utan omstarter!

Visa signatur

Dator: Asus Strix Gaming Z270E 32GB HyperX DDR4 minne (2x16GB) Intel® Core™ i7 7700K, 512 GB Samsung SSD NVMe, 2xWD Black 6TB, ASUS Strix Geforce GTX 1070