Förmånsbeskattning av Biltull i Sthlm/Göteborg

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det är inte ett absolut krav att man måste spara två timmars restid för att bli beviljad reseavdrag. Har du mer än två kilometer mellan bostaden och närmsta kollektivtrafikhållplats så faller kravet på besparad restid.

Från skatteverkets hemsida:
"Om det saknas kollektivtrafik på sträckan kan du få avdrag för resor till och från arbetet med bil oavsett tidsvinst. Detta under förutsättning att avståndet mellan din bostad och din arbetsplats är minst två kilometer.
Om det saknas kollektivtrafik på bara en del av sträckan mellan din bostad och din arbetsplats kan du få avdrag för bilresor för hela resan. Det gäller under förutsättning att avståndet mellan din bostad och din arbetsplats är minst två kilometer samt att kollektivtrafik saknas på en sammanhängande sträcka på minst två kilometer."

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/bilochtrafik/avdra...

Rätt, men den möjligheten bör ju vara lika i stort sett noll i alla fall i Stockholm, Göteborg och Malmöregionen där de största reseavdragen görs. Försöker hitta lite statistik, men är tyvärr svårt att hitta tillgängliga data på hur stor andel av den yrkesverksamma befolkningen som har mer än 2 kilometer till närmsta kollektivhållplats.

Skrivet av BasseBaba:

Jag tycker att en försvårande faktor är att vi har en så saggig kollektivtrafik.
Många politikers dröm verkar ju vara att det skulle vara 0 bilar ute i trafiken.

Jag letade fram en artikel (SVT tror jag) från september 2017. Där stod det att det var 354k resenärer dagligen med bil till jobbet om jag inte minns fel.

Lek med tanken att ALLA dessa 354k skulle börja åka med SL, där det redan är överfulla bussar/tunnelbanor/tåg. Hur jävla fint skulle det gå?

Det jag blir frustrerad på är att det känns som att hela systemet är så sjukt uttänkt. ”Dom” vet att folk omöjligen kommer kunna göra sig av med bilen, man får bara stå med brallorna nere och ta emot alla former av skattehöjning. Enkla skatteintäkter helt enkelt.

Fina är ju även Norge, och Sverige som verkar följa efter, med att titta på att införa en ”kilometerskatt” på elbil. För nu heter det helt plötsligt att ”ja men utsläppen är ju inte allt! En elbil är fortfarande buller och sliter upp partiklar”. No shit.
Panik hos beslutsfattarna när dom inser att utsläppsbaserade skatter på sikt helt kommer försvinna, det går ju givetvis inte ihop med skattetänket och då måste det tas ut nya skatter.

För att återgå till kollektivtrafiken så är saken enkel, den är dyr och långsam.
Idag ska jag snart göra en resa som tar runt 15 minuter med bil. Trots 2x biltull på 11:- och diesel och värdeminskning på bilen, så blir den resan ÄNDÅ billigare än att betala 2 sms-biljetter som kostar 44:- styck hos SL.
Utöver det så tar resan pga byten 45 minuter enligt SL.se

Så vad fan tror dom? Ena handen köra bil 15 min direkt från punkt A->B, betala i runda slängar 60:- totalt. (Även om jag maxat 2 x 35:- i tull hade det ändå varit värt det för att slippa SL och tidsvinsten).

Andra handen hosta upp 88:- för att stå med vintersjuka hostandes puckon på överfulla bussar/tunnelbanor, minusgrader i busskurar, i 45 minuter, förutsatt att trafiken öht kommer i tid eftersom det nu snöat lite och förmodligen är ”hala vägar” och ”frusna växlar”.

Bekvämligheten och framförallt tidsvinsten (trots horribla bilköer) gör att dom utan problem kan DUBBLA alla kostnader mot idag innan jag öht börjar överväga att åka kommunalt igen.
Även om det skulle hända, skulle det ändå vara mer värt att försöka gå upp i arbetstid och på så sätt kompensera kostnaderna med ökad inkomst, istället för att vaska tiden på pendling.
Alternativt förhandla fram jobba hemifrån ett par dagar i veckan.

Och för att gå mer ontopic, hur många av alla jag känner som kör bil till jobbet som kommer ställa bilen pga dom nya reglerna för biltull? 0. Noll. Ingen.
Helt enkelt, folk resonerar som jag gör ovan. Det svider lite i plånkan men får vara värt det, alternativen är inte bättre.

Om vi då ska sätta dina 354 000 resenärer i perspektiv till kollektivtrafiken:
Centralen (2015) hade 504 000 resenärer.
Slussen (2015) 278 500 resenärer
Linje 4 ca 65 000 resenärer

Ska nog som bilist vara glad att så många faktiskt nyttjar kollektivtrafiken. Motsvarande bilkö med linje 4 som referens, dvs 1,2 personer i medelbeläggning i bilen, 5 meter billängd och inte något avstånd alls mellan fordonen. 270 kilometer parkerade bilar. Vill du då roa dig med att lägga in 3 sekunders säkerhetsavstånd mellan rörliga fordon, en hastighet på kanske 50 kilometer i timmen.

På samma sätt som elbilen eller autonoma fordon inte kommer lösa några som helst problem avseende ytbrist i städer så är det väl inte konstigt att man vill beskatta fordon oavsett drivmedel då de förorsakar nedbrytning av anläggningen "väg"?

Inte vet jag, en resa som för mig tar 32 minuter med kollektivtrafiken kan ta allt från 25 minuter i bil (dvs helt utan någon som helst kö en sen kväll eller väldigt tidig morgon). Samma resa i rusningstrafik hoppas jag går på en timme. Därutöver tillkommer i fallet med bilen att hitta parkeringsplats, betala för denna m.m.

Har en annan vanlig resa jag brukar göra, den tar 4½ timme sommartid med bra väglag, med kollektivtrafik tar samma resa också 4½ timme. På det sistnämnda alternativet har jag 4½ timme arbetstid, medan jag i det första har 0. Priset i första fallet normalt 195 kronor, i fall nummer två, ca 50 mil resväg 0,8 liter/mil => ~550 kronor bara i bensinkostnad.

I ditt referensfall, varför inte ha ett accesskort laddat med reskassa, då är du nere på 31 kronor per enkel resa.

Du kan inte se särskilt mycket köer om du har den restiden du beskrev ovan. Prova res i rusningstrafiken. Sen så beroende på vad du arbetar med så kan vi ju diskutera kring möjligheten att tillgodoräkna sig restiden som arbetstid. Personligen så är det otroligt trevligt de gånger det fungerar. Men som jag nämner nedan, varför inte flytta närmre din arbetsplats om det är restiden som är ett bekymmer?

Skrivet av Ibymafayhas:

Man brukar säga att de fyra F:en är lätta att beskatta då de har svårt att flytta sig: Fastigheter, Forden och Fattigt Folk. De inkomstskatten är så hög som den är i landet behöver skatterna in på "avgifter" som trängselskatt istället, men oavsett ord så är det ju bara ytterligare skatt på arbete.

Själv har man tur att bo nära jobbet så man kan cykla, är en grym "förmån" som än så länge inte beskattas. Många av kollegorna bor i en stad ett par mil bort och nya som börjar brukar orka med kollektivtrafiken max ett år innan de skaffar egen bil. Inställda tåg för att det regnar, är sol eller blåser är något som tröttnas på kvickt.

Ändå har vi ingen fastighetsskatt i Sverige. Sen är det ju tyvärr så att vårt skattesystem är ett hemskt lapptäcke med avdragsmöjligheter här och där. ROT/RUT, Ränteavdrag, reseavdrag etc.

Har gått från 80 kilometer enkel väg utan kollektivtrafikmöjligheter pga arbetstider till 200 meter promenad till arbetet. Sen är det (iofs) helt olika lokaliseringar i landet. Men även uppe i Norrland så går det att ta sig med kollektivtrafiken (75 kilometer till arbete i andra riktningen med perfekta kollektivtrafikmöjligheter). Sen är det ju också en viljefråga. Personligen så var jag mer avstressad och nedvarvad efter den där bussresan än vad jag är idag. Sen finns det i (dagsläget) inte en chans att jag kommer söka mig till annat arbete även om lönen skulle upp en hel del utav det. Att gå från den där promenaden till en timme enkel väg oavsett val av färdmedel och (begränsad) möjlighet att arbeta på resan. Lönen måste i sånt fall upp rätt ordentligt, och har svårt att se en arbetsgivare kompensera det tappet i privat tid.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Rätt, men den möjligheten bör ju vara lika i stort sett noll i alla fall i Stockholm, Göteborg och Malmöregionen där de största reseavdragen görs. Försöker hitta lite statistik, men är tyvärr svårt att hitta tillgängliga data på hur stor andel av den yrkesverksamma befolkningen som har mer än 2 kilometer till närmsta kollektivhållplats.

Det är helt klart en minoritet i storstadsregionerna. För egen del har jag 3 km och då bor jag ett par mil utanför Göteborg.

Permalänk
Medlem

@Henrik21 Vi jämför olika kantfall av resor. Jag har ett extremfall med garage-garage en sträcka som inte belastas hårt av rusning, där SL tvingas köra i ett U med byten pga att dom inte har tvärförbindelser.

Du jämför med 4h där man kan sitta och jobba.

Jag anser att det inte är svart eller vitt, du har helt rätt i dina fall, jag ser ingen mening att köra bil i dom. Men jag har som sagt en hel del "resor" där bilen långt krossar SL, bara det jag menar. Jag är lite trött på att förespråkarna av kollektivtrafik inte kan köpa att det -ibland- är betydligt bättre / bekvämare att köra bil.

Gällande 350k resenärer så missförstod du nog mig. Jag menar inte att alla ska köra bil, jag menar bara på att SL i dagsläget är väldigt tungt belastat, många av dom resorna jag gör så är det ståplats, om man öht kommer på.
Så på samma sätt menar jag bara att SL / kommunaltrafikspendlare ska var glada att vissa kör bil.

Att sen flytta närmre jobbet, tja, kanske går enkelt i en mindre stad. Här i Stockholm är det inte så att man bara kan välja och vraka var man vill bo, är ju inte direkt en liten process att flytta. Utöver det så byter man nog jobb oftare än man känner för att flytta, samtidigt som man förmodligen (iaf jag) inte alltid vill bo i det området jobbet råkar ligga i. Utöver det så har många även familj/vänner och en sambo att ta hänsyn till, inte direkt praktiskt att flytta förskola/skola på barn? Tror du själv förstår att det faller på sin egen orimlighet att lösa pendling till jobbet genom att flytta boende, _betydligt_ enklare att byta jobb i så fall.

Självfallet förstår jag att man ska beskatta för nedbrytning av väg. Men det naturliga att göra hade väl varit att på något sätt omvandla elbilens motoreffekt till att göra jämförbar med dagens system? Det som känns krångligt, och som en smyghöjning, är att dom funderar/vill börja beskatta efter körsträcka istället. Det har ju inget med drivmedel att göra.

Långt ifrån alla kan tillgodogöra sig restid som arbetstid. Framförallt inte på kortare resor. Återigen, du jämför äpplen och päron. Absolut, 4h resa där man kan jobba, nobrainer, ta tåget!
Vanlig pendling på 25-50 minuter där man ofta har byten, väntetider osv, hur mycket vettig arbetstid får man ut på det?
Jag kan ofta ISTÄLLET använda biltiden till att snacka arbetstelefon, samtal jag INTE hade kunnat ha på publika platser.
Sen skulle jag vilja se dig få en snickare eller elektriker att "jobba på resan" Återigen, finns ingen solklar lösning för alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

@Henrik21 Vi jämför olika kantfall av resor. Jag har ett extremfall med garage-garage en sträcka som inte belastas hårt av rusning, där SL tvingas köra i ett U med två byten pga att dom inte har tvärförbindelser.

Du jämför med 4h där man kan sitta och jobba.

Jag anser att det inte är svart eller vitt, du har helt rätt i dina fall, jag ser ingen mening att köra bil i dom. Men jag har som sagt en hel del "resor" där bilen långt krossar SL, bara det jag menar. Jag är lite trött på att förespråkarna av kollektivtrafik inte kan köpa att det -ibland- är betydligt bättre / bekvämare att köra bil.

Gällande 350k resenärer så missförstod du nog mig. Jag menar inte att alla ska köra bil, jag menar bara på att SL i dagsläget är väldigt tungt belastat, många av dom resorna jag gör så är det ståplats, om man öht kommer på.
Så på samma sätt menar jag bara att SL / kommunaltrafikspendlare ska var glada att vissa kör bil.

Att sen flytta närmre jobbet, tja, kanske går enkelt i en mindre stad. Här i Stockholm är det inte så att man bara kan välja och vraka var man vill bo, är ju inte direkt en liten process att flytta. Utöver det så byter man nog jobb oftare än man känner för att flytta, samtidigt som man förmodligen (iaf jag) inte alltid vill bo i det området jobbet råkar ligga i. Utöver det så har många även familj/vänner och en sambo att ta hänsyn till, inte direkt praktiskt att flytta förskola/skola på barn? Tror du själv förstår att det faller på sin egen orimlighet att lösa pendling till jobbet genom att flytta boende, _betydligt_ enklare att byta jobb i så fall.

Visst blir det kantbollar när det är så pass olika, och för att ta sig till grannkommunens huvudort så är det snabbare att ta sig till city och åka ut igen än närmsta vägen med byte.

Tyvärr så är ju SL och Stockholmsregionen i stort sett bara möjligt med radiellt resande, inte tvärförbindelserna även om det blivit bättre.

Som sagt, det handlar inte om att det inte ska vara möjligt att ta bilen, men att så många som möjligt ska kunna ta sig med kollektivtrafiken. Som sagt, tar själv bilen till vissa resmål, vissa inköp och aktiviteter. Det är inte det det handlar om, däremot alla dessa otaliga som varje dag köar längs Essingeleden, Södra länken eller valfri annan mer trafikerad väg. Många har ju inte ens provat kollektivtrafiken.

Angående resorna, självklart (när jag arbetar med de här frågorna) så vet jag att många stråk i kollektivtrafiken är högt belastade, särskilt i rusningstrafik. Det jag avsåg var att det blir inte så värst mycket sämre för gemene man om fler åker kollektivt jämfört med om samma antal byter från kollektivtrafiken till en egen bil. Men vi kan trots allt diskutera den (relativt begränsade) nyttan förbifart Stockholm tillfälligt kommer ge. Det finns långt vettigare investeringar än exploateringsled Ekerö att lägga skattepengar på.

Att flytta närmre arbetet kan ju vara ett alternativ oavsett om det är Stockholm eller mindre stad, men som du säger är det i alla fall i den här regionen lättare att hitta ett arbete inom kortare pendlingsavstånd. Men det är trots allt få som gör det innan de har små barn som de vill spendera tid med. I majoritet så har jag mest positiva upplevelser att bo och jobba nära varandra. Men att arbeta med det man gör kan ge upphov till mindre trevliga "kundmöten" så att säga och det här med skyddade personuppgifter skulle underlättat en del.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

@Henrik21: Håller helt med. Dom ungefär tre gångerna jag förra året behövde köra Essingen (som då byggdes om med fartguppen som ledde till att folk körde 30), ville jag hoppa från bron.

Förstår inte folk som sitter i dom köerna varje dag, helt orimligt sätt att spendera sin tid. Vore bättre att bara jobba över en timme och sen resa när köerna släppt, skulle ge ungefär samma tidsåtgång ändå
Alternativt bara göra allt i ens makt för att byta arbetsplats.

Intressant jobb, jag har som sagt inga siffror utan kör väl killgissning, köper absolut det du säger om att det är betydligt värre att gå från kollektiv till bil.

Permalänk

...

Skrivet av oouhdawg:

Nu var det dags igen, det är klappat och klart att efter årsskiftet kommer vi med bilförmån att betala enligt följande tabell:

Stockholm:

Förmånsvärde – Skattehöjning vid 50% skatt – Skattehöjning vid 30% skatt

  • Maxbelopp, 105 kr per dag: 25 410 kr – 12 705 kr – 7 623 kr

  • Normalpendlare, 70 kr per dag: 16 940 kr – 8 470 kr – 5 082 kr

  • Lågtrafikspendlare: 30 kr per dag: 7 260 kr – 3 630 kr – 2 170 kr

Göteborg

Förmånsvärde – Skattehöjning vid 50% skatt – Skattehöjning vid 30% skatt

  • Maxbelopp, 60 kr per dag: 14 520 kr – 7 260 kr – 4 356 kr

  • Normalpendlare, 30 kr per dag: 7 260 kr – 3 630 kr – 2 178 kr

  • Lågtrafikspendlare: 18 kr per dag: 4 356 kr – 2 178 kr – 1 307 kr

Uträkningen baseras på 22 dagars pendling per månad, elva månader per år.

Personligen kommer jag hamna på ungefär 500 kronor att betala i månaden på nettopengar, en stor smäll ekonomiskt måste jag säga.

Vad tycker ni andra?

Du kommer bara att förmånsbeskattas för privata ut och inresor, inte för tjänsteresor, det får arbetsgivaren stå för. Att du passerar IN när du åker till jobbet och UT när du åker hem skall du självklart förmånsbeskattas för om arbetsgivaren nu betalar trängselskatten, det får ju alla andra, ska du slippa bara för att du åker tjänstevagn?

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|