Det är inte ett absolut krav att man måste spara två timmars restid för att bli beviljad reseavdrag. Har du mer än två kilometer mellan bostaden och närmsta kollektivtrafikhållplats så faller kravet på besparad restid.
Från skatteverkets hemsida:
"Om det saknas kollektivtrafik på sträckan kan du få avdrag för resor till och från arbetet med bil oavsett tidsvinst. Detta under förutsättning att avståndet mellan din bostad och din arbetsplats är minst två kilometer.
Om det saknas kollektivtrafik på bara en del av sträckan mellan din bostad och din arbetsplats kan du få avdrag för bilresor för hela resan. Det gäller under förutsättning att avståndet mellan din bostad och din arbetsplats är minst två kilometer samt att kollektivtrafik saknas på en sammanhängande sträcka på minst två kilometer."
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/bilochtrafik/avdra...
Rätt, men den möjligheten bör ju vara lika i stort sett noll i alla fall i Stockholm, Göteborg och Malmöregionen där de största reseavdragen görs. Försöker hitta lite statistik, men är tyvärr svårt att hitta tillgängliga data på hur stor andel av den yrkesverksamma befolkningen som har mer än 2 kilometer till närmsta kollektivhållplats.
Jag tycker att en försvårande faktor är att vi har en så saggig kollektivtrafik.
Många politikers dröm verkar ju vara att det skulle vara 0 bilar ute i trafiken.
Jag letade fram en artikel (SVT tror jag) från september 2017. Där stod det att det var 354k resenärer dagligen med bil till jobbet om jag inte minns fel.
Lek med tanken att ALLA dessa 354k skulle börja åka med SL, där det redan är överfulla bussar/tunnelbanor/tåg. Hur jävla fint skulle det gå?
Det jag blir frustrerad på är att det känns som att hela systemet är så sjukt uttänkt. ”Dom” vet att folk omöjligen kommer kunna göra sig av med bilen, man får bara stå med brallorna nere och ta emot alla former av skattehöjning. Enkla skatteintäkter helt enkelt.
Fina är ju även Norge, och Sverige som verkar följa efter, med att titta på att införa en ”kilometerskatt” på elbil. För nu heter det helt plötsligt att ”ja men utsläppen är ju inte allt! En elbil är fortfarande buller och sliter upp partiklar”. No shit.
Panik hos beslutsfattarna när dom inser att utsläppsbaserade skatter på sikt helt kommer försvinna, det går ju givetvis inte ihop med skattetänket och då måste det tas ut nya skatter.
För att återgå till kollektivtrafiken så är saken enkel, den är dyr och långsam.
Idag ska jag snart göra en resa som tar runt 15 minuter med bil. Trots 2x biltull på 11:- och diesel och värdeminskning på bilen, så blir den resan ÄNDÅ billigare än att betala 2 sms-biljetter som kostar 44:- styck hos SL.
Utöver det så tar resan pga byten 45 minuter enligt SL.se
Så vad fan tror dom? Ena handen köra bil 15 min direkt från punkt A->B, betala i runda slängar 60:- totalt. (Även om jag maxat 2 x 35:- i tull hade det ändå varit värt det för att slippa SL och tidsvinsten).
Andra handen hosta upp 88:- för att stå med vintersjuka hostandes puckon på överfulla bussar/tunnelbanor, minusgrader i busskurar, i 45 minuter, förutsatt att trafiken öht kommer i tid eftersom det nu snöat lite och förmodligen är ”hala vägar” och ”frusna växlar”.
Bekvämligheten och framförallt tidsvinsten (trots horribla bilköer) gör att dom utan problem kan DUBBLA alla kostnader mot idag innan jag öht börjar överväga att åka kommunalt igen.
Även om det skulle hända, skulle det ändå vara mer värt att försöka gå upp i arbetstid och på så sätt kompensera kostnaderna med ökad inkomst, istället för att vaska tiden på pendling.
Alternativt förhandla fram jobba hemifrån ett par dagar i veckan.
Och för att gå mer ontopic, hur många av alla jag känner som kör bil till jobbet som kommer ställa bilen pga dom nya reglerna för biltull? 0. Noll. Ingen.
Helt enkelt, folk resonerar som jag gör ovan. Det svider lite i plånkan men får vara värt det, alternativen är inte bättre.
Om vi då ska sätta dina 354 000 resenärer i perspektiv till kollektivtrafiken:
Centralen (2015) hade 504 000 resenärer.
Slussen (2015) 278 500 resenärer
Linje 4 ca 65 000 resenärer
Ska nog som bilist vara glad att så många faktiskt nyttjar kollektivtrafiken. Motsvarande bilkö med linje 4 som referens, dvs 1,2 personer i medelbeläggning i bilen, 5 meter billängd och inte något avstånd alls mellan fordonen. 270 kilometer parkerade bilar. Vill du då roa dig med att lägga in 3 sekunders säkerhetsavstånd mellan rörliga fordon, en hastighet på kanske 50 kilometer i timmen.
På samma sätt som elbilen eller autonoma fordon inte kommer lösa några som helst problem avseende ytbrist i städer så är det väl inte konstigt att man vill beskatta fordon oavsett drivmedel då de förorsakar nedbrytning av anläggningen "väg"?
Inte vet jag, en resa som för mig tar 32 minuter med kollektivtrafiken kan ta allt från 25 minuter i bil (dvs helt utan någon som helst kö en sen kväll eller väldigt tidig morgon). Samma resa i rusningstrafik hoppas jag går på en timme. Därutöver tillkommer i fallet med bilen att hitta parkeringsplats, betala för denna m.m.
Har en annan vanlig resa jag brukar göra, den tar 4½ timme sommartid med bra väglag, med kollektivtrafik tar samma resa också 4½ timme. På det sistnämnda alternativet har jag 4½ timme arbetstid, medan jag i det första har 0. Priset i första fallet normalt 195 kronor, i fall nummer två, ca 50 mil resväg 0,8 liter/mil => ~550 kronor bara i bensinkostnad.
I ditt referensfall, varför inte ha ett accesskort laddat med reskassa, då är du nere på 31 kronor per enkel resa.
Du kan inte se särskilt mycket köer om du har den restiden du beskrev ovan. Prova res i rusningstrafiken. Sen så beroende på vad du arbetar med så kan vi ju diskutera kring möjligheten att tillgodoräkna sig restiden som arbetstid. Personligen så är det otroligt trevligt de gånger det fungerar. Men som jag nämner nedan, varför inte flytta närmre din arbetsplats om det är restiden som är ett bekymmer?
Man brukar säga att de fyra F:en är lätta att beskatta då de har svårt att flytta sig: Fastigheter, Forden och Fattigt Folk. De inkomstskatten är så hög som den är i landet behöver skatterna in på "avgifter" som trängselskatt istället, men oavsett ord så är det ju bara ytterligare skatt på arbete.
Själv har man tur att bo nära jobbet så man kan cykla, är en grym "förmån" som än så länge inte beskattas. Många av kollegorna bor i en stad ett par mil bort och nya som börjar brukar orka med kollektivtrafiken max ett år innan de skaffar egen bil. Inställda tåg för att det regnar, är sol eller blåser är något som tröttnas på kvickt.
Ändå har vi ingen fastighetsskatt i Sverige. Sen är det ju tyvärr så att vårt skattesystem är ett hemskt lapptäcke med avdragsmöjligheter här och där. ROT/RUT, Ränteavdrag, reseavdrag etc.
Har gått från 80 kilometer enkel väg utan kollektivtrafikmöjligheter pga arbetstider till 200 meter promenad till arbetet. Sen är det (iofs) helt olika lokaliseringar i landet. Men även uppe i Norrland så går det att ta sig med kollektivtrafiken (75 kilometer till arbete i andra riktningen med perfekta kollektivtrafikmöjligheter). Sen är det ju också en viljefråga. Personligen så var jag mer avstressad och nedvarvad efter den där bussresan än vad jag är idag. Sen finns det i (dagsläget) inte en chans att jag kommer söka mig till annat arbete även om lönen skulle upp en hel del utav det. Att gå från den där promenaden till en timme enkel väg oavsett val av färdmedel och (begränsad) möjlighet att arbeta på resan. Lönen måste i sånt fall upp rätt ordentligt, och har svårt att se en arbetsgivare kompensera det tappet i privat tid.
-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF