Apple lanserar Imac Pro med 18 kärnor och Radeon Pro Vega

Permalänk
Skrivet av mpat:

Vem sa det? Jag vet att korkade människor undrade varför Apple körde Ivy Bridge-E när nuvarande Mac Pro var ny, eftersom Haswell var ute. Japp, det var den, men inte Haswell-E. Intel ligger oftast snett med att server-versionerna släpps senare, och det beror delivis på Intels egna testning.

Att Apple sen körde vidare med Ivy Bridge-E i flera år beror inte på testning, det beror på att de hade tänkt lägga ner den av olika skäl.

CPUn är säkert inte fastlödd. GPUn har tidigare ofta varit på ett MXM-kort, men hur de gjort här vet jag inte. Det är vilket fall som helst inte lätt att uppgradera MXM-grafik i efterhand, eftersom man måste ha ett kort som passar till Macar - speciellt om de har 5K-skärm, eftersom Apple löser det genom en egenhändigt överklockad DisplayPort-controller som inte följer några standarder alls.

I vilket fall som helst öppnas nuvarande iMacar genom att man tar loss själva skärmen, vilket kräver att man skär sönder en dubbelhäftande tejp som sedan ersätts. Meckigt är bara förnamnet. Har de gjort så här med så är det inte mycket att meka med.

EDIT: Korrigerade hur man öppnar nuvarande iMacar.

Att lägga upp det sådär får det att låta som att "Ivy-E" och "Haswell-E" endast hade en gen mellan sig, vilket är ganska missledande när man pratar om hopp mellan X79 till X99, finns ju en hel del grejer där emellan mer än bara ivy till haswell chip som är skillnad. Fler kärnor, M.2 och DDR4 bland annat.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Av AMD. Threadripper har stöd för ECC men är inte certifierat för det. Både processor och moderkort måste vara det.

Det är därför man inte ser Threadripper i professionella arbetsstationer där det krävs.

Så nej, det räcker absolut inte.

Så det du menar är alltså att det går alldeles utmärkt att köra ECC minnen på ASRock X399 Taichi med Threadripper. Du kan ringa och maila ASRock om du mot förmodan skulle ha någon issue.

Däremot ringer du till en snorkig programvaruleverantör som inte är hjälpsam och inte önskar lösa ditt problem som har med hans programvara att göra och inte hårdvaruplattformen i sig så kan han punktera ditt supportcase med en one-liner?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Äpplena är dyra as always.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vangen:

Äpplena är dyra as always.

Jag tycker faktisk dessa inte var så dyra snarare väldigt prisvärda i den högre klassen.
Kolla vad en märkesdator med Xeon, 32GB ECC, 1TB ssd, 10Gbit nätverk kostar.
Och då är inte imacen dyr och man har inte ens tagit med i kalkylen att det ingick en skärm.

Nej Apple visar för en gång skull vad skåpet ska stå med denna, även om jag förväntar mig bizzara överpriser för att uppgradera cpun.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crion:

Så det du menar är alltså att det går alldeles utmärkt att köra ECC minnen på ASRock X399 Taichi med Threadripper. Du kan ringa och maila ASRock om du mot förmodan skulle ha någon issue.

Däremot ringer du till en snorkig programvaruleverantör som inte är hjälpsam och inte önskar lösa ditt problem som har med hans programvara att göra och inte hårdvaruplattformen i sig så kan han punktera ditt supportcase med en one-liner?

Skickades från m.sweclockers.com

Citerar du fel person? #17166679

Det enda jag har sagt är att den inte är certifierad för det och det kommer aldrig ändras.

Om du behöver ECC i ditt arbete är det dumdristigt att ha Threadripper som alternativ. På entusiast/hobbynivå är det ju inga problem.

Threadripper har dock inte ens chans när det verkligen är krav på ECC.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Äntligen kanske man ska säga..? Apple har i många år nu nästan bara gjort konsumentdatorer, förutom Mac Pro. En hel bransch av fotografer, filmare, reklamare och annat grafiskt yrkesutövande folk har blivit åtsidosatta och därav rätt irriterade.

Nu verkar skeppet dock vända, trots att många bara för något år sedan förutspådde att Apple skulle överge Pro-segmentet..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Kul att se att 10GbE äntligen börjar komma in mer och mer, nu behöver vi bara kompakta 10GbE switchar som inte kostar > 20k.

Beror väl på hur många portar och vilka features man behöver.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4065516

Marknadsförs den som "arbetsstation"? För mig är en arbetsstation också en aning flexibel. Här har vi ju typ en anabol laptop utan mobilitet, batteri och expansionsmöjligheter (utom externa enheter då men där havererar ju argumentet om enastående design).

Kul att dom börjat med 10GbE - det saknade jag på "soptunnan".

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Citerar du fel person? #17166679

Det enda jag har sagt är att den inte är certifierad för det och det kommer aldrig ändras.

Om du behöver ECC i ditt arbete är det dumdristigt att ha Threadripper som alternativ. På entusiast/hobbynivå är det ju inga problem.

Threadripper har dock inte ens chans när det verkligen är krav på ECC.

Hur vet man om en cpu är certifierad för ECC? Hittar ingen info om något sånt ens finns, intels xeon grejer säger bara typ att ECC fungerar på kompatibel processor och chipset. Opteron processorerna har inte heller en ECC certifiering vad jag kan finna och de verkade fungera ganska bra ändå.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

@Micke O: Har faktiskt en Ubiquiti Networks EdgeSwitch 16-XG men behöver en mindre 8-portas som jag inte lyckats hitta någon ännu. Netgear ProSAFE M4300-8X8F är dock rätt intressant, men den kostar ju ~20k!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

@Micke O: Har faktiskt en Ubiquiti Networks EdgeSwitch 16-XG men behöver en mindre 8-portas som jag inte lyckats hitta någon ännu. Netgear ProSAFE M4300-8X8F är dock rätt intressant, men den kostar ju ~20k!

Kan man ens behöva en mindre switch? Tycker problemet brukar vara det omvända

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wowsers:

Hur vet man om en cpu är certifierad för ECC? Hittar ingen info om något sånt ens finns, intels xeon grejer säger bara typ att ECC fungerar på kompatibel processor och chipset. Opteron processorerna har inte heller en ECC certifiering vad jag kan finna och de verkade fungera ganska bra ändå.

När jag pratar om ECC Certified syftar jag på delar som är validerade/certifierade. Dom körs inte genom Server/Workstation-graderad testning.

AMD validerar inte deras produkter där dom bara säger att stödet finns, det vill säga Threadripper och Ryzen. Epyc och Opteron är validerade/certifierade (90% av alla Opterons fungerade desssutom endast med ECC). Att produkter inte är validerade spelar återigen endast roll för arbeten där ECC verkligen behövs och där är Ryzen/Threadripper ett icke-alternativ. Vet inte varför det ska vara så svårt att svälja.

Alla Intels processorer som uttrycker stöd för LRDIMM, RDIMM och UDIMM ECC är validerade för detta. Dom har ju resurserna för att utföra denna testningen.
https://www.intel.com/content/www/us/en/platform-memory/platf...
https://www.intel.com/content/www/us/en/platform-memory/compo...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Va?! Kommentarer till en artikel om en Apple-produkt på SweC och jag ser i princip bara nyanserade kommentarer, befogad kritik och insatta funderingar – inte bara en massa galla? Det var inte väntat. Härligt att se!

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

När jag pratar om ECC Certified syftar jag på delar som är validerade/certifierade. Dom körs inte genom Server/Workstation-graderad testning.

AMD validerar inte deras produkter där dom bara säger att stödet finns, det vill säga Threadripper och Ryzen. Epyc och Opteron är validerade/certifierade (90% av alla Opterons fungerade desssutom endast med ECC). Att produkter inte är validerade spelar återigen endast roll för arbeten där ECC verkligen behövs och där är Ryzen/Threadripper ett icke-alternativ. Vet inte varför det ska vara så svårt att svälja.

Alla Intels processorer som uttrycker stöd för LRDIMM, RDIMM och UDIMM ECC är validerade för detta. Dom har ju resurserna för att utföra denna testningen.
https://www.intel.com/content/www/us/en/platform-memory/platf...
https://www.intel.com/content/www/us/en/platform-memory/compo...

Det hade varit mycket enklare om det fanns en konkret ikon eller något som visar vad som faktiskt är certifierat eller inte. Jag antar att specifikt LRDIMM och/eller RDIMM måste finnas med i specifikationen för att det ska vara validerat? För threadripper stödjer UDIMM ECC, vilket också är ECC, därav min förvirring.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wowsers:

Det hade varit mycket enklare om det fanns en konkret ikon eller något som visar vad som faktiskt är certifierat eller inte. Jag antar att specifikt LRDIMM och/eller RDIMM måste finnas med i specifikationen för att det ska vara validerat? För threadripper stödjer UDIMM ECC, vilket också är ECC, därav min förvirring.

Det är en rätt hyffsad djungel ja.

Men som sagt, AMD säger att Threadripper har stöd för det men det är inte validerat. Precis som Ryzen.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Måste erkänna att jag bara klickade på artikeln för att se priset... Jag blev inte besviken ^^

Visa signatur

Applause, any questions?

Permalänk
Medlem

Läste någonstanns att kylningen ska kunna hantera upptill 500 watt. Imponerande med två axialfläktar och ett gäng heatpipes

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Att lägga upp det sådär får det att låta som att "Ivy-E" och "Haswell-E" endast hade en gen mellan sig, vilket är ganska missledande när man pratar om hopp mellan X79 till X99, finns ju en hel del grejer där emellan mer än bara ivy till haswell chip som är skillnad. Fler kärnor, M.2 och DDR4 bland annat.

Det är massor med skillnader mellan Ivy-EP och Haswell-EP, och jag tycker absolut att Apple borde ha uppdaterat till Haswell-EP (och Hawaii på grafiken) istället för att ge upp efter en revision, men det var inte poängen här. De använde den nyaste processorn som fanns när de gjorde soptunnan, eftersom Haswell-EP inte var ute än (men vanliga Haswell var det)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Kul att dom börjat med 10GbE - det saknade jag på "soptunnan".

Ännu bättre är faktiskt att de har 5 GbE. 10 GbE kräver Cat 6A, vilket nästan inga kablar som är dragna i verkliga byggnader klarar av, men 5 GbE funkar över Cat 6 (2.5 GbE är samma sak över Cat 5e). Detta är mycket nyare än 10 GbE, bra att Apple har det i produkter redan.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av mpat:

Det är massor med skillnader mellan Ivy-EP och Haswell-EP, och jag tycker absolut att Apple borde ha uppdaterat till Haswell-EP (och Hawaii på grafiken) istället för att ge upp efter en revision, men det var inte poängen här. De använde den nyaste processorn som fanns när de gjorde soptunnan, eftersom Haswell-EP inte var ute än (men vanliga Haswell var det)

Jo men det är Apple vi pratar om, det är knappast så de inte skulle hålla koll på den typen av lansering för en ny HEDT plattform.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det är en rätt hyffsad djungel ja.

Men som sagt, AMD säger att Threadripper har stöd för det men det är inte validerat. Precis som Ryzen.

Det viktiga är att rätt information om vilket typ av ECC minne som stöds till Threadripper inte försvinner i all annan information om QVL etc.

Exempel på rätt typ av 16GB UDIMM ECC som skulle kunna köras x8 i en Threadripper platta från ASRock vilket ger 16x8=128GB RAM unregistered ECC.

http://store.supermicro.com/memory/ddr4/16gb-ddr4-2133-mem-dr...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Säkert en jättefin dator (använder Macbook Pro själv) men jag tycker det är under all kritik att de har lött fast samtliga komponenter på moderkortet.

Nu håller förvisso en SSD rätt länge men det är ändå förbrukningsvara anser jag då minneskretsarna "slits" vid användning. Tråkigt att behöva kassera ett logikkort med 128 GB internminne och Vega 64 grafikkrets för att exempelvis en flashminneskrets ger med sig. Tycker man ska kunna byta ut felaktiga komponenter i en så dyr dator.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Jo men det är Apple vi pratar om, det är knappast så de inte skulle hålla koll på den typen av lansering för en ny HEDT plattform.

Vad menar du att de skulle gjort, väntat med lanseringen tills Haswell-E fanns? Gamla rivjärnet var bra gammalt redan när soptunnan kom.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Ännu bättre är faktiskt att de har 5 GbE. 10 GbE kräver Cat 6A, vilket nästan inga kablar som är dragna i verkliga byggnader klarar av, men 5 GbE funkar över Cat 6 (2.5 GbE är samma sak över Cat 5e). Detta är mycket nyare än 10 GbE, bra att Apple har det i produkter redan.

Tss, har man råd att köpa en eller några handikappade "arbetsstationer" för från 50 lax har man råd att dra om det kablage som behövs...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Var rätt sugen på att köpa en och då uppgradera den...

Nästan fullt uppgraderad kostar den bara....... 147195,00 kr.

https://www.apple.com/se/shop/buy-mac/imac-pro?product=MQ2Y2K...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Priset sprang fort iväg när man maxade alternativen.

Permalänk
Medlem

En sådan dator hos mig hade varit som att servera julmust på Nobelfesten.

Permalänk
Skrivet av Delerium:

Säkert en jättefin dator (använder Macbook Pro själv) men jag tycker det är under all kritik att de har lött fast samtliga komponenter på moderkortet.

Nu håller förvisso en SSD rätt länge men det är ändå förbrukningsvara anser jag då minneskretsarna "slits" vid användning. Tråkigt att behöva kassera ett logikkort med 128 GB internminne och Vega 64 grafikkrets för att exempelvis en flashminneskrets ger med sig. Tycker man ska kunna byta ut felaktiga komponenter i en så dyr dator.

Även om den knappast är lätt att öppna så verkar det inte riktigt så illa att allt är fastlött:

The RAM and CPU are both modular, meaning repairs and upgrades are a go—despite what Apple tells you.
The dual SSDs are modular, but custom-made by Apple, complicating replacement.

https://www.ifixit.com/Teardown/iMac+Pro+Teardown/101807

Men det blir väl till att vänta på den kommande Mac Pro som det snackas om innan en riktigt modulär, modern stationär dator dyker upp från Apple. Bättre borde ett såpass stort teknikföretag klara den biten kan jag tycka. De gamla Mac Pro-tornen var/är inte så dumma, så det finns kanske hopp.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Även om den knappast är lätt att öppna så verkar det inte riktigt så illa att allt är fastlött:

The RAM and CPU are both modular, meaning repairs and upgrades are a go—despite what Apple tells you.
The dual SSDs are modular, but custom-made by Apple, complicating replacement.

https://www.ifixit.com/Teardown/iMac+Pro+Teardown/101807

Men det blir väl till att vänta på den kommande Mac Pro som det snackas om innan en riktigt modulär, modern stationär dator dyker upp från Apple. Bättre borde ett såpass stort teknikföretag klara den biten kan jag tycka. De gamla Mac Pro-tornen var/är inte så dumma, så det finns kanske hopp.

Japp jag har läst detta. Enligt de första nyheterna så skulle inga komponenter gå att byta ut precis som på Macbook Pro men tydligen var inte så fallet. Med andra ord kommer den gå att reparera på ett helt annat sätt vilket är positivt.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på hur många hz skärmen presterar? Såg videon om Acer Predator med 4k och 144Hz. Är det något liknande på denna eller är det sämre?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Någon som har koll på hur många hz skärmen presterar? Såg videon om Acer Predator med 4k och 144Hz. Är det något liknande på denna eller är det sämre?

Hz är inget man ska stirra sig blind på och det vet Apple, så det är meningslös information att gå ut med och kundkretsen för denna dator struntar helt i hur många Hz skärmen har då det inte är det viktiga för dem.

Skickades från m.sweclockers.com