Apple lanserar Imac Pro med 18 kärnor och Radeon Pro Vega

Permalänk
Melding Plague

Apple lanserar Imac Pro med 18 kärnor och Radeon Pro Vega

Efter ett avtäckande tidigare under året lanserar nu Apple Imac Pro, vilken utrustas med en 5K-skärm och grafikkort ur AMD:s Radeon Pro Vega-serie.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

grundutförande 50k ... jisses ...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Ja säga vad man vill om Apple men de vet hur man fläskar på utav helvete på specifikationerna i alla fall

Verkligen kul också för AMD att Vega som annars har blivit så spottat och stampad på tydligen är fin nog för att få en plats i datorernas Rolls-Royce.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Master of Overkill

Billigt jämfört mot första imac soptunnan.
Denna får du grym skärm också.

Denna är också senaste hårvara det va inte förra versionen.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Tänk om de bytte ut xeon mot threadripper...

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Tänk om de bytte ut xeon mot threadripper...

Hade nog inte gjort jättemycket på priset. De som köper en sån här dator bryr sig inte om 10 000-tals kr hit eller dit

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Kul att se att 10GbE äntligen börjar komma in mer och mer, nu behöver vi bara kompakta 10GbE switchar som inte kostar > 20k.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av serverfel:

Tänk om de bytte ut xeon mot threadripper...

Varför stoppa in sämre CPU?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Det ska tydligen komma en ny workstation Mac Pro också senare för folk som vill kunna uppgradera komponenterna. Den här går det ju inte att byta något i.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

Jag som går och väntar på en uppdatering av MacBooks ist. Jag vill ha Intels 8-serie med fler kärnor, gärna i går!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Varför stoppa in sämre CPU?

För att få ner priset?

Varför inte stoppa i ett 1080ti istället för vega?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Ja säga vad man vill om Apple men de vet hur man fläskar på utav helvete på specifikationerna i alla fall

Verkligen kul också för AMD att Vega som annars har blivit så spottat och stampad på tydligen är fin nog för att få en plats i datorernas Rolls-Royce.

Ja så länge folk betalar är det väl inte speciellt svårt att stoppa i lite grejor i en dator?

Datorernas rolls royce låter som ett skämt. Möjligen bland kontorsnissarna i ekonomiavdelningen som inte vill ha en ordentlig desktop eftersom det inte matchar den minimalistiska designen.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av serverfel:

För att få ner priset?

Varför inte stoppa i ett 1080ti istället för vega?

För AMD har avtal med Apple inte Nvidia.
Och priset är det sista denna spelar någon roll.
Xeon drar rätt mycket mindre ström ur W serien.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serverfel:

Tänk om de bytte ut xeon mot threadripper...

Threadripper har inte certifierat stöd för ECC.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Ja så länge folk betalar är det väl inte speciellt svårt att stoppa i lite grejor i en dator?

Datorernas rolls royce låter som ett skämt. Möjligen bland kontorsnissarna i ekonomiavdelningen som inte vill ha en ordentlig desktop eftersom det inte matchar den minimalistiska designen.

Mm, fast om t. ex Acer gjort ett liknande bygge så hade folk sagt att det var skit, för att... Tja, acer är skit. Det jag menar är självklart att Apple har pondus nog att få köpare till en sådan här fläskig kombination.

Sen går det såklart bygga fläskigare själv om man vill, men bland färdigbyggda system är det svårt att hitta datorer med mer ister. möjligen någon Alienware-dator, men P12 har inte körkort så då fungerar inte billiknelsen

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Sjukt att dom tagit bort möjligheten att byta ut saker när man köper en sak för 50000kr
Men hey Apple.

Det sagt så är det en trevlig arbetsmaskin i smidigt format osv. Men yeah.

Permalänk
Medlem

Någon som har en känsla för vad det skulle kosta att trycka in dessa (eller liknande) komponenter i ett vanligt bygge?

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tänker... hur i tusan tänkte Apple kyla en 18 kärnig Intel CPU + Vega 64... med lite axial fläktar??!
Dessa måste väl vara undervoltade, eller?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Är det bara jag som tänker... hur i tusan tänkte Apple kyla en 18 kärnig Intel CPU + Vega 64... med lite axial fläktar??!
Dessa måste väl vara undervoltade, eller?

Vega lär ju köra lägre klockfrekvens. Men jag ser inga direkta problem med det, dom har alltid lyckats hitentills?

Apple tar ju arbetsmiljön ganska seriöst så dom kommer garanterat vara ganska tysta med.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av SeF.Typh00n:

Vega lär ju köra lägre klockfrekvens. Men jag ser inga direkta problem med det, dom har alltid lyckats hitentills?

Apple tar ju arbetsmiljön ganska seriöst så dom kommer garanterat vara ganska tysta med.

Ja deras ingenjörer är inte precis dåliga på kylning!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

Vega lär ju köra lägre klockfrekvens. Men jag ser inga direkta problem med det, dom har alltid lyckats hitentills?

Apple tar ju arbetsmiljön ganska seriöst så dom kommer garanterat vara ganska tysta med.

Exakt, Apples datorer får först gärna börja ryka av värme innan deras fläktar startar..(Därför de föredrar aluminium före plast, högre smältningspunkt)

/Lite sarkasm, men Apple's produkter går varma.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

CPU med 18 kärnor, 128 GB primärminne, en grym skärm och Vega på det...för ynka.......vänta nu lite...! Va?!

18 kärnors CPU och 128 GB primärminne i en IMAC?! Vem i hela fridens namn (som köper en IMAC) skulle behöva detta? Vad missar jag här?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VadSaDu:

Exakt, Apples datorer får först gärna börja ryka av värme innan deras fläktar startar..(Därför de föredrar aluminium före plast, högre smältningspunkt)

/Lite sarkasm, men Apple's produkter går varma.

Och det är ett egentligt problem? Produkterna är ju specifierade för en drifttemperatur och dessa produkterna håller garanterat dessa nivåerna.

Skrivet av Fatmajk:

CPU med 18 kärnor, 128 GB primärminne, en grym skärm och Vega på det...för ynka.......vänta nu lite...! Va?!

18 kärnors CPU och 128 GB primärminne i en IMAC?! Vem i hela fridens namn (som köper en IMAC) skulle behöva detta? Vad missar jag här?

iMac Pro. Det är en Workstation, är det konstigt?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Detta är en lyxprodukt, inget hemmabygge pc.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Inaktiv

@Fatmajk: Final Cut Pro X, Motion 5, Capture One Pro etc.

Redigerar du 8K Rec. 2020 eller jobbar med 50 Mpx RAW-filer går resurserna åt snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Exakt, Apples datorer får först gärna börja ryka av värme innan deras fläktar startar..(Därför de föredrar aluminium före plast, högre smältningspunkt)

/Lite sarkasm, men Apple's produkter går varma.

Kan önska att en del av de andra tillverkarna jobbade åt det hållet med laptops ärligt talat. Gud vet hur många gånger jag sett fläktkurvor ha typ <50c som måltemperatur på CPU och låta som slipmaskiner så fort man öppnar typ Youtube.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Givet att det är Xeon och en 5K-panel så känns prissättningen.. helt ok!

Synd bara att Vega inte finns på vanliga imacs då det nog finns en målgrupp som vill ha sådana och struntar i Xeon.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av WIRN:

Jag som går och väntar på en uppdatering av MacBooks ist. Jag vill ha Intels 8-serie med fler kärnor, gärna i går!

De som Apple vill ha är inte släppta än. De enda laptop-CPUerna som Intel släppt är 15W fyrkärniga med den lilla grafikkretsen, och de använder inte Apple. För 15"arna så är CPUerna på gång, men CPUerna i 15W/28W med ordentlig grafik för 13" har jag inte ens hört att de är på gång än.

Skrivet av serverfel:

Varför inte stoppa i ett 1080ti istället för vega?

Inte varit nVidia is Apple's grejor sen Maxwell kom. Ryktet säger att nVidia inte vill dela med sig av drivrutinerna nu när Apple gör egna grafikkretsar till iPhone/iPad. Apple vill, precis som MS med WHQL, certa alla drivrutiner, och behöver källkoden till det. Den vill inte nVidia släppa ifrån sig.

(OBS att Apple körde Kepler en generation för länge efter att Maxwell kommit, så de gick nog inte lättvindigt till AMD.)

Skrivet av Fatmajk:

CPU med 18 kärnor, 128 GB primärminne, en grym skärm och Vega på det...för ynka.......vänta nu lite...! Va?!

18 kärnors CPU och 128 GB primärminne i en IMAC?! Vem i hela fridens namn (som köper en IMAC) skulle behöva detta? Vad missar jag här?

iMac Pro var sannolikt avsedd som en ersättare till Mac Pro. Nu kommer det en ny Mac Pro nån gång, men det var som en reaktion på att användarna hörde av sig till Apple och var rätt tydliga med att de ville ha en arbetsstation som de kunde byta ut komponenter i och som hade massor av kylning för massiva grafikkort. Apple lyssnade (vilket inte är vanligt) och jobbar på en ny Mac Pro, men den är inte klar än.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Gillar space grey tangentbordet man kan lägga till .

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

iMac Pro. Det är en Workstation, är det konstigt?

Inte så konstigt men det var bara jag som inte insåg användargruppen här.

Skrivet av anon51582:

Redigerar du 8K Rec. 2020 eller jobbar med 50 Mpx RAW-filer går resurserna åt snabbt.

Ja det är faktiskt sant, jag tänkte inte på det.