Nvidia introducerar gamingskärmar på 65 tum med G-Sync, HDR och 4K i 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

@crew seven:

Det är nog inte tänkt som en skrivbords skärm..

Man skulle får vrida huvudet en jäkla massa i så fall

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Alltså 65 tum är för stort för att sitta så nära.

Uttryck som "för stort", "för hög upplösning" etc. är bara ett uttryck för ens plånboks inkompatibilitet i samband med dessa produkter.

Permalänk
Medlem

Allt lät jättebra tills man läste "...inbyggd Nvidia Shield", varför? Finns fler konsoller än deras eget...

Skulle vilja se generellt Nvidia certificerade G-sync modeller på marknadsledande märken, såsom LG, Samsung och Philips - det skulle vara häftigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Såg rykten om att priset kommer ligga runt 80K... Låter ju rimligt haha

Skojar du ? Vart hittade du det ryktet?
Otroligt saftigt om det stämmer!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

En sådan men i 27" vill jag ha.

Skrivet av SeF.Typh00n:

Vad i hela friden har Acer gjort med foten

Håller med, men tycker att Asus och HP:s ser ut som skit de också.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

4k mega stora skärmar, det går åt helt fel håll för min del
Vill inte ha 4k, vill inte ha monster stora skärmar eller Ultrawide monster.

Ge mig en prisvärd 27" 1440p normal skärm med en snabb ips/va panel utan en jäkla massa problem och extrema QC issues
27" 1440p 240hz IPS panel utan massa problem hade varit min personliga perfekta skärm.

Jag införskaffa nyss en Acer XB271HU, 27", 1440p, 165Hz, IPS, G-sync och tycker det gått super smidigt. Ställde ner ljusstyrkan lite på den o sen kändes det riktigt bra. Den har inte mycket IPS glow, det syns i ett bäcksvart rum men inte alls under normal användning för spel/film.

Kan skicka bilder på IPS glow om så önskas, men måste säga att jag vart förvånad över hur bra och stor skillnad det blev mot min gamla 1080p TN 120hz

Skärmen rekommenderas starkt om man ska kika på en ny gaming skärm! 27" känns monster stort om man är van vid 24" dock, men får bara vänja sig I guess

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem

65* 4k nativ med 120fps, räkna med runt 100k för hårdvara och skärm.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Såg rykten om att priset kommer ligga runt 80K... Låter ju rimligt haha

Pengar är inget problem

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Vad i hela friden har Acer gjort med foten

https://i.imgur.com/04xSPqZ.png

What are those!?

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Hade denna bara haft en OLED-panel hade jag kunnat tänka mig att slänga ut TVn för gott.

Permalänk
Avstängd

Nu går de undan. Så 2018 blir bildskärmens år...

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Nu jävlar går det undan. Tänkte själv hoppa på 1440/144hz när Volta/Ampere kommer

Visa signatur

E8600 > 2500k > 7700k > 12700k
2xHD4850>960ti>1070>1080ti>4070 Super

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

Såg rykten om att priset kommer ligga runt 80K... Låter ju rimligt haha

Nvidia: The Way It's Meant to be Paid

Permalänk
Medlem

Är det 4K på riktigt eller är det bara UHD?

Och varför inte satsa på 5K istället?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Sir_Manfred:

Är det 4K på riktigt eller är det bara UHD?

Och varför inte satsa på 5K istället?

Ja, det är 4K/UHD 3840x2160 pixlar. Alla referenser till 4K i konsumentsammanhang är synonymt med UHD i någon form.

Med 5K, som i 5120x2880 pixlar, kommer bandbredden som krävs för 4K/120 endast räcka till ≈75 Hz. Dessutom måste någon paneltillverkare investera i en ny en fabrikslinje som kan tillverkare 65-tummare med den pixelmatrisen.

Permalänk

@Laxpudding: fast TV har äkta 4K medan monitorer är oftast UHD, 4K monitor kostar ju korkat mycket mer så det är lika bra att köra på 5K skärm i de fallen.

https://www.proshop.se/Bildskaerm/LG-31-Bildskaerm-31MU97Z-B-...

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rapidact:

Allt lät jättebra tills man läste "...inbyggd Nvidia Shield", varför? Finns fler konsoller än deras eget...

Skulle vilja se generellt Nvidia certificerade G-sync modeller på marknadsledande märken, såsom LG, Samsung och Philips - det skulle vara häftigt!

Ja, varför bygger de inte in en Xbox One X istället för sin egna Shield? Väldigt märkligt kan ju tyckas. Eller inte.

Permalänk
Bildexpert 📺

@truedesire: Det finns inget som heter "äkta 4K". 4K betyder ungefär 4 tusen pixlar på bredden och det finns flera varianter beroende på vilket sammanhang man verkar i. UHD är en 4K-upplösning och det är den som är aktuell för konsumentstandard.

Orsaken till 4096x2160-skärmarna likt LG:n är så dyra beror på att de är vänder sig till en yrkeskategori, till exempel för bildredigering för 4K inom DCI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ja, det är 4K/UHD 3840x2160 pixlar. Alla referenser till 4K i konsumentsammanhang är synonymt med UHD i någon form.

Med 5K, som i 5120x2880 pixlar, kommer bandbredden som krävs för 4K/120 endast räcka till ≈75 Hz. Dessutom måste någon paneltillverkare investera i en ny en fabrikslinje som kan tillverkare 65-tummare med den pixelmatrisen.

Fast 4K är 4K och UHD är UHD. Jag tycker det är fel att kalla en UHD-skärm för 4K. Falsk marknadsföring typ.

5K är bra om man gillar arbetsyta och samtidigt vill spela i minst 1440p. 1440p skalar bra till 5K (4 pixlar per pixel kan man säga)
Med UHD kan man bara välja mellan 1080p och 2160p om man vill ha bra skalning. Personligen tycker jag 1080p är för låg upplösning och flera spel är för tunga i 2160p. Då är ju 5K en bra kompromiss Dock är de skärmarna lite väl dyra i dagsläget.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerGertzy:

Ja, varför bygger de inte in en Xbox One X istället för sin egna Shield? Väldigt märkligt kan ju tyckas. Eller inte.

Varför? Nvidia äger ju shield och varför skulle Nvidia vilja ha Xbox one i tv'n? Då blir dom ju beroende av Microsoft. Shield kan dessutom dra nytta av Nvidias egna cloud gaming tjänst. Om jag dessutom utgår från mig själv, så är jag vare sig intresserad av Shield eller Xbox, men hellre shield som smart TV funktion om jag var tvungen att välja.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk

@Laxpudding: mja fast njä
1080p (1920×1080) px; also known as Full HD
Digital Cinema Initiatives (DCI) defines 2K resolution standard as 2048×1080.
4K UHD or UHD-1 is the dominant 4K standard. In the movie projection industry, Digital Cinema Initiatives (DCI 4K) is the dominant 4K standard.
Ultra-high-definition television 3840 × 2160
DCI 4K (native resolution) 4096 × 2160

men ja 2K och 4K används mest inom bild- och filmvärlden kontra vanliga användare

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

Ännu en mindre attraktiv nvidia-produkt. De måste ha lite att göra idag.
Ge oss billigare 100hz+ ultrawide.

Att de gör detta är väl för att deras g-sync produkter inte har så goda chanser, så de behöver vara först med att armbåga in sina nvidia-licenser och klistermärken på nya hörn. Störst går först.

dvs Giraff-företaget nvidia klarar inte motstånd så de sträcker sig mot grenar andra inte kan nå helt naturligt.
Nu har ju amd finslipat och infört många nya funktioner på mjukvarufronten, hjälper inte direkt g-syncs sak.

Detta är ett enorm pengaslöseri och det händer enbart tack vare marknadsandelar. Priset kommer förstås också bli helt uppåt väggarna, eller så får det säljas på förlust för att köpa in sig nåt decennium till bland top end folket.

blir en god bit över 50 tusen kronor detta, kanske bundlat med deras nästa, förslöade flaggskepp och en prislapp på 65-85 tusen SEK

Jag har vart med en stund nu åter igen, detta är ett mindre attraktivt drag.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Sir_Manfred:

Fast 4K är 4K och UHD är UHD. Jag tycker det är fel att kalla en UHD-skärm för 4K. Falsk marknadsföring typ.

I sådana fall är det fel att kalla dagens 5K för "5K" eftersom det då borde vara 5440x2880 pixlar istället för 5120x2880. Vare sig 4K, 5K eller någon annan K är ett exakt begrepp. Vill man veta den exakta pixelmatrisen så skriver man den exakta pixelmatrisen. Behöver inte göra detta svårare än så.

Är det extremt viktigt med de 6,7% extra pixlarna man får med 17:9-format jämte 16:9 med 720 som matematisk bas på höjden, ja, då får man väl leta efter en skärm med 4096x2160 pixlar och räkna med att betala 3-4 ggr så mycket.

5K är förstås väldigt trevligt men det fortfarande 78% fler pixlar än 4K och därför måste frekvenserna hålla sig låga.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sir_Manfred:

Fast 4K är 4K och UHD är UHD. Jag tycker det är fel att kalla en UHD-skärm för 4K. Falsk marknadsföring typ.

5K är bra om man gillar arbetsyta och samtidigt vill spela i minst 1440p. 1440p skalar bra till 5K (4 pixlar per pixel kan man säga)
Med UHD kan man bara välja mellan 1080p och 2160p om man vill ha bra skalning. Personligen tycker jag 1080p är för låg upplösning och flera spel är för tunga i 2160p. Då är ju 5K en bra kompromiss Dock är de skärmarna lite väl dyra i dagsläget.

4K skärmar med din definition existerar inte. Har hittills inte sett några paneler med exakt 4000 pixlar på bredden. Därför nöjer sig branschen med att kalla de som har ungefär 4000 på bredden för 4k.
Precis som att 21:9/21:10 skärmarna idag inte är exakt det formatet. Men man kallar dem ändå för det för att inte förvirra konsumenterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Blir definitivt ett inköp om priset e under 50k

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elajt_1:

Varför? Nvidia äger ju shield och varför skulle Nvidia vilja ha Xbox one i tv'n? Då blir dom ju beroende av Microsoft. Shield kan dessutom dra nytta av Nvidias egna cloud gaming tjänst. Om jag dessutom utgår från mig själv, så är jag vare sig intresserad av Shield eller Xbox, men hellre shield som smart TV funktion om jag var tvungen att välja.

Avslutade mitt inlägg med "eller inte" för att poängtera att jag var ironisk. Den jag citerade tyckte det var märkligt att de byggde in en Shield när "det faktiskt finns andra konsoler på marknaden" (ungefärligt citat) vilket jag reagerade på och skämtade lite mot. Håller såklart helt med dig i det du skriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

4K skärmar med din definition existerar inte. Har hittills inte sett några paneler med exakt 4000 pixlar på bredden. Därför nöjer sig branschen med att kalla de som har ungefär 4000 på bredden för 4k.

Inte för att det spelar jätte stor roll, men jag vill iaf påpeka att inom datorvetenskap så används ofta stora K för 1024 och lilla k för 1000. Så 4K betyder som oftast 4096. Tex 4KB för 4096 byte.

Personligen föredrar jag UHD för 3840 upplösningen och kib(kibibyte) för 1024B.

Permalänk
Bildexpert 📺

Vi har, för första gången någonsin och många år efter att 4K-begreppet började surra bland datoranvändare äntligen nått frekvenser över 60 Hz. Vi ser en tillverkare likt Nvidia tröttna på en trög TV-bransch som inte alls ser till PC-användarnas behov och därför kontrar med en stor skärm avsedd för spel som går snabbare än 30 fps. En produkt det har frågats efter många, många gånger här på forumet. Först nu börjar detta kanske ändras.

Så huruvida något är 4096, 4000 eller 3840 pixlar på bredden, vad dessa begrepp kallas inom den ena eller den andra institutionen och vilket som ska anses vara "äkta", är möjligtvis en diskussion för dem som gillar att sila mygg och svälja kameler.

Permalänk
Medlem

67 PPI är inge vidare, ungefär som att köra 1920x1080 på en 32".

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av EliteSweden:

67 PPI är inge vidare, ungefär som att köra 1920x1080 på en 32".

Upplevelsen av att köra 3840x2160 på 65 tum är verkligen inte i närheten av att vara samma sak som att köra 1920x1080 på 32 tum.