Tråden om Nintendo Switch och Switch Lite

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av MaxieTheHatter:

Är det någon som har koll på släppte/kommande RPG spel till switchen?
Har i dagsläget I am Setsuna vilket jag tyckte mycket om, har suttit och tummat på nights of azure 2 ett tag men jag känner mig osäker.

Har spelat Nights of azure 2 det är ett ok spel. Men fick rätt ofta error och fick göra om hela uppdragen lite frustrerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laban80:

Har en Switch samt spelen Mario Kart, Just Dance 2018 och Snipperclips. Varken spel eller konsol är på svenska, ska det verkligen vara så eller har jag missat något alternativt fått en konsol som inte är för Sverige (köpt på Clas Ohlson)?

Skickades från m.sweclockers.com

Kom igen, detta borde ju rimligtvis någon kunna svara på?

Permalänk
Medlem

@Laban80: Tror inte det finns svensköversatt, varken min konsol eller några spel är det iaf. Hade inte heller velat ha det på svenska för den delen

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

På Xbox och PlayStation så behöver man inte öppna några portar. Det är mycket enkelt som slutanvändare. Bara att koppla in via WiFi eller sladd och köra direkt.

Så smidigt tycker jag att även Nintendo skulle kunna löst det.

Jag skulle vilja hävda att det är många som har en router som ger nat typ B utan att behöva ändra nånting. Xbox och PS använder samma teknik i många spel som Nintendo. Jag tror det är ganska få routrar som har uPnP/NAT-PMP påslaget från fabrik, men du får gärna rätta mig. Men med detta sagt så ursäktar det inte Nintendo att inte stödja uPnP/NAT-PMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laban80:

Kom igen, detta borde ju rimligtvis någon kunna svara på?

Finns inte på Svenska.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laban80:

Kom igen, detta borde ju rimligtvis någon kunna svara på?

Har nintendo nånsin haft konsolen på svenska? Jag har bara haft två hittills, n64 och switch, båda helt på engelska. Kanske var manualen till 64an på svenska. Är det för barnens skull och de är i skolåldern, som jag var när jag fick n64, köp ett svensk-engelskt lexikon så lär man sig samtidigt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Jag skulle vilja hävda att det är många som har en router som ger nat typ B utan att behöva ändra nånting. Xbox och PS använder samma teknik i många spel som Nintendo. Jag tror det är ganska få routrar som har uPnP/NAT-PMP påslaget från fabrik, men du får gärna rätta mig. Men med detta sagt så ursäktar det inte Nintendo att inte stödja uPnP/NAT-PMP

Det kan vara något strul med deras implementation, då jag fick konstant NAT D och UPnP visade inga som helst inlägg från Switch. Däremot fungerade det när man väl satte att den skulle få behålla source-porten vid NAT, även kallad NAT Static Port. Då gick den om till NAT B. Testade även med min EdgeRouter, fick också NAT D där.

Nu kör jag med ett eget IP mot Internet för bara Switchen, och skippar resten av nätverket, för NAT A.

Permalänk
Medlem

Någon som provat både picross s och pic-a-pix (eller vad det heter)? Finns demo på det senare som jag spelat genom, undrar bara om picross är det bättre valet sett till funktioner, ui, game modes osv. Prismässigt ligger båda på 80:- i eshop, inte dyrt men tror att ett av spelen räcker länge nog.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

@Laban80: Tror inte det finns svensköversatt, varken min konsol eller några spel är det iaf. Hade inte heller velat ha det på svenska för den delen

Skrivet av iller:

Finns inte på Svenska.

Skrivet av klirre:

Har nintendo nånsin haft konsolen på svenska? Jag har bara haft två hittills, n64 och switch, båda helt på engelska. Kanske var manualen till 64an på svenska. Är det för barnens skull och de är i skolåldern, som jag var när jag fick n64, köp ett svensk-engelskt lexikon så lär man sig samtidigt

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, tack för svar. Personligen bryr jag mig inte men tycker ändå det är konstigt. Men jag köper ett lexikon till dottern istället

Permalänk
Medlem

Precis skaffat switch, Vilket skärmskydd är bra? Plast eller glas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Någon som provat både picross s och pic-a-pix (eller vad det heter)? Finns demo på det senare som jag spelat genom, undrar bara om picross är det bättre valet sett till funktioner, ui, game modes osv. Prismässigt ligger båda på 80:- i eshop, inte dyrt men tror att ett av spelen räcker länge nog.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har inte spelat pic-a-pix (det är tydligen nyligen släppt?), men väl picross s, som jag även klarat ut (det tog nånstans runt 30-35 timmar som hyfsat van picross-spelare). Skulle nog hur som helst rekommendera picross s över pic-a-pix, eftersom Jupiter står bakom picross s, och de har även gjort picross e-spelen till 3ds, vilka i princip är guldstandarden i genren. Det enda som kanske är lite trist är att mega picross-pusslen är desamma som vanliga picross, men det är väl som det är...

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Det kan vara något strul med deras implementation, då jag fick konstant NAT D och UPnP visade inga som helst inlägg från Switch. Däremot fungerade det när man väl satte att den skulle få behålla source-porten vid NAT, även kallad NAT Static Port. Då gick den om till NAT B. Testade även med min EdgeRouter, fick också NAT D där.

Nu kör jag med ett eget IP mot Internet för bara Switchen, och skippar resten av nätverket, för NAT A.

Jag kanske var otydlig men switchen använder _inte_ uPnP. Men som du säger så kräver den att source porten inte skrivs om vid varje session för att STUN ska funka korrekt. Detta anses osäkert i många säkerhetssammanhang och bättre brandväggar skriver om detta mot slumpvalda portar. Min poäng är att detta är i stort sett samma sätt som övriga konsoler använder förutom vissa spel som använder UPnP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Då tycker jag absolut att du skall ha några "riktiga" kontrollers till den!

Här är en annan billig trådad adapter:

https://www.youtube.com/watch?v=Ox1eTWgzCb0

Jag har själv en sådan här trådlös BT-adapter, Mayflash Magic-NS:

https://www.youtube.com/watch?v=gRuFobTpCuQ

Vet att det har nämnts tidigare i tråden.. men visst var det så att:

a) Det går bara att koppla EN Xbox One handkontroll (inte två, tre eller fyra) via Mayaflash adaptern?
b) .. men man kan koppla EN Xbox One handkontroll, EN Xbox 360 handkontroll (trådlös), EN Wii U Pro controller osv.?

... eller minns jag helt fel..?

Skrivet av Laban80:

Okej, tack för svar. Personligen bryr jag mig inte men tycker ändå det är konstigt. Men jag köper ett lexikon till dottern istället

Precis som de flesta kids kommer ditt barn snarare att lära sig engelska bättre och snabbare än om du har konsolen på svenska.
Många av mina syskon samt min mindre syskons kompisar har lärt sig engelska snabbare än sina klasskamrater, til stör del av engelskan de exponeras för i TV och PC-Spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av kode:

Jag har inte spelat pic-a-pix (det är tydligen nyligen släppt?), men väl picross s, som jag även klarat ut (det tog nånstans runt 30-35 timmar som hyfsat van picross-spelare). Skulle nog hur som helst rekommendera picross s över pic-a-pix, eftersom Jupiter står bakom picross s, och de har även gjort picross e-spelen till 3ds, vilka i princip är guldstandarden i genren. Det enda som kanske är lite trist är att mega picross-pusslen är desamma som vanliga picross, men det är väl som det är...

Är picross monofärgat? I pic-a-pix blir det en färgbild i slutändan, vilket förändrar pussellösandet en aning.

Har du lust får du gärna prova demot för att bedöma ui:et, som i mitt tycke är rätt dåligt gjort för switch och troligtvis är spelet en mobilport rakt av.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Vet att det har nämnts tidigare i tråden.. men visst var det så att:

a) Det går bara att koppla EN Xbox One handkontroll (inte två, tre eller fyra) via Mayaflash adaptern?
b) .. men man kan koppla EN Xbox One handkontroll, EN Xbox 360 handkontroll (trådlös), EN Wii U Pro controller osv.?

... eller minns jag helt fel..?

Precis som de flesta kids kommer ditt barn snarare att lära sig engelska bättre och snabbare än om du har konsolen på svenska.
Många av mina syskon samt min mindre syskons kompisar har lärt sig engelska snabbare än sina klasskamrater, til stör del av engelskan de exponeras för i TV och PC-Spel

Helt rätt. Har en grabb i sexårsåldern som ibland rättar mig på mitt engelska uttal. Det är helt sjukt hur snabbt dom lär sig nya grejer.
Dagens barn kommer vara mycket bättre på engelska redan i mellanstadiet än vi någonsin var i grundskolan.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om detta: https://m.ebay.com/itm/MANDOS-JOY-CON-SET-IZDA-DCHA-VERDE-NEo...

Beställde ett par, känns sådär att man får det till det priset men ebay/paypal har alltid funkat för mig förut när det varit problem. 0 recensioner på säljaren men nån gång ska vara den första:)

Permalänk
Skrivet av BalleR:

Vad tror ni om detta: https://m.ebay.com/itm/MANDOS-JOY-CON-SET-IZDA-DCHA-VERDE-NEo...

Beställde ett par, känns sådär att man får det till det priset men ebay/paypal har alltid funkat för mig förut när det varit problem. 0 recensioner på säljaren men nån gång ska vara den första:)

Står ju "knobs" kanske bara är styrspakar?

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av BalleR:

Vad tror ni om detta: https://m.ebay.com/itm/MANDOS-JOY-CON-SET-IZDA-DCHA-VERDE-NEo...

Beställde ett par, känns sådär att man får det till det priset men ebay/paypal har alltid funkat för mig förut när det varit problem. 0 recensioner på säljaren men nån gång ska vara den första:)

Plattform Playstation 4
Ja vet inte men han har paypal så du lär få pengarna tillbaks om det strular sig.

Plataforma: Sony PlayStation 4

Såg en liknande från Spanien med något dyrare:

ebay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damponmyboard:

Står ju "knobs" kanske bara är styrspakar?

Tror det är eBays egna translate då det står såhär på spanska i rubriken: ”MANDOS JOY-CON (SET IZDA/DCHA) VERDE NEÓN/ROSA NEÓN PARA NINTENDO SWITCH”

Översättning: ”JOY-CON CONTROLS (SET LEFT / RIGHT) GRÖN NEON / ROS NEON FÖR NINTENDO SWITCH”

Även i desciption står det så. Vi får se vad jag får hem, är värt en chansning

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av BalleR:

Tror det är eBays egna translate då det står såhär på spanska i rubriken: ”MANDOS JOY-CON (SET IZDA/DCHA) VERDE NEÓN/ROSA NEÓN PARA NINTENDO SWITCH”

Översättning: ”JOY-CON CONTROLS (SET LEFT / RIGHT) GRÖN NEON / ROS NEON FÖR NINTENDO SWITCH”

Även i desciption står det så. Vi får se vad jag får hem, är värt en chansning

Ja alltså han säljer ett helt nytt paket med joy-cons billigt. Kan vara nån som försöker scamma bara det att nya säljare får inte sina pengar förrän efter 21 dagar via ebay ifall inget krånglar

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Swe.Stars:

Vet att det har nämnts tidigare i tråden.. men visst var det så att:

a) Det går bara att koppla EN Xbox One handkontroll (inte två, tre eller fyra) via Mayaflash adaptern?
b) .. men man kan koppla EN Xbox One handkontroll, EN Xbox 360 handkontroll (trådlös), EN Wii U Pro controller osv.?

... eller minns jag helt fel..?

Nja du kan ha olika xbox kontroller men inte av samma modell. Vi kunde inte köra med två st elite pro kontroller ihop men du kan köra med en annan xbox kontroll på samma sticka. Man måste pactha för att få det att fungera.

Update efter den senaste patchen går det inte alls. Jag kan endast använda en kontroll per sticka. Ber om ursäkt för förvirringen jag använder sällan stickan då jag måste alltid koppla ihop den efter jag har stängt av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Nja du kan ha olika xbox kontroller men inte av samma modell. Vi kunde inte köra med två st elite pro kontroller ihop men du kan köra med en annan xbox kontroll på samma sticka. Man måste pactha för att få det att fungera.

Gäller detta EN åt gången (alltså att endast EN kontroller går att använda via adaptern åt gången) eller kan man använda EN AV VARJE modell samtidigt?

En sticka = spela med en (oavsett modell) kontroller?
eller
En sticka = spela med flera (olika) kontroller?

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av toobypls:

Gäller detta EN åt gången (alltså att endast EN kontroller går att använda via adaptern åt gången) eller kan man använda EN AV VARJE modell samtidigt?

En sticka = spela med en (oavsett modell) kontroller?
eller
En sticka = spela med flera (olika) kontroller?

Update efter den senaste patchen går det inte alls. Jag kan endast använda en kontroll per sticka. Ber om ursäkt för förvirringen jag använder sällan stickan då jag måste alltid koppla ihop den efter jag har stängt av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sper:

Precis skaffat switch, Vilket skärmskydd är bra? Plast eller glas?

jag köpte ett i glas (tror det var deltacos). Failade lite under monteringen så det hamnade lite snett men är i övrigt toknöjd.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Horis kontroller kan vara värd en titt på med: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4176011
Mycket enklare kontroll som saknar features samt är trådad men mycket billigare. En Pro-kontroller samt dessa som komplement vid flera spelare borde nog fungera helt okej. Har inte skaffat denna själv men har lösa planer på att skaffa en eller två vid något tillfälle (har två Pro-kontroller i dagsläget).

@Kratos:
Har själv Horis kontroller och den är utmärkt som extrakontroller. Den saknar alla extrafunktioner (gyro/Rumble/NFC) och är trådad, men har ganska bra kvalitetskänsla och är riktigt billig (i.a.f. för 199:-) och därmed utmärkt som extrakontroller. Vill man senare ha Pro controller är Hori-paden fortfarande bra som 2:a/3:e-kontroller när fler är över.

Skrivet av martinot:

Men blir den mycket billigare än en adapter till hans existerande PS-kontroller?

Han ville ju specifikt ha HD Rumble. Som jag har förstått det så om man skippar lösning med BT-dongel för att använda hans existerande kontroller, och till Hori, så går kan ju från Rumble -> ingen Rumble.

Nu tycker jag personligen att Rumble inte är så viktigt i de flesta Switchspelen jag har, men det är ju bättre att ha det än inte alls.

Vad som däremot blir stora problem med billiga kontrollers som saknar gyro/acc. är att det fördärvar spelupplevelsen i vissa Switchspel som tex. Mario. Kör du med en PS-kontroller eller XB-kontroller så funkar ivf. gyro lika bra som på Nintendos egna kontrollers (ganska mycket viktigare för mig än Rumble).

Mayflash-adaptern kostar lika mycket som Hori-kontrollern. Då måste man slita på sina andra kontrollers och vem vet om nästa firmware-uppdatering gör den obrukbar.

Hori-kontrollern är officiellt licensierad, vilket gör att den kommer att fungera med Switchen framöver. Det är värt att ha med det i avvägningen. Kanske själv köper en mayflash-liknande adapter senare om de blir billigare. Skadar inte att kunna spela ännu fler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Ja alltså han säljer ett helt nytt paket med joy-cons billigt. Kan vara nån som försöker scamma bara det att nya säljare får inte sina pengar förrän efter 21 dagar via ebay ifall inget krånglar

Nånting har de skickat iaf, fick besked om att varan är skickad:)
Dock inget tracking nummer:)

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av BalleR:

Nånting har de skickat iaf, fick besked om att varan är skickad:)
Dock inget tracking nummer:)

Ja vi får hoppas på det bästa att du får varan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Nja du kan ha olika xbox kontroller men inte av samma modell. Vi kunde inte köra med två st elite pro kontroller ihop men du kan köra med en annan xbox kontroll på samma sticka. Man måste pactha för att få det att fungera.

Update efter den senaste patchen går det inte alls. Jag kan endast använda en kontroll per sticka. Ber om ursäkt för förvirringen jag använder sällan stickan då jag måste alltid koppla ihop den efter jag har stängt av.

Tack för uppdateringen Tiamat.
Antar att det inte är ett rekommenderat köp om man undviker att använda produkten. Att den nu inte går att synka flera handkontroller men av olika "märken" (Xbox One, Xbox 360, Wii U Pro controller osv.) gör att jag känner mig nöjd med det jag lyckades få tag på under Black Friday (en Pro Controller + neon/blå Joy Cons för någon hundralapp billigare än vad vanligen kostar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Vet att det har nämnts tidigare i tråden.. men visst var det så att:

a) Det går bara att koppla EN Xbox One handkontroll (inte två, tre eller fyra) via Mayaflash adaptern?
b) .. men man kan koppla EN Xbox One handkontroll, EN Xbox 360 handkontroll (trådlös), EN Wii U Pro controller osv.?

A. Du kan ha flera kontrollers, men du behöver en adapter per kontroller (för att vara flera spelare på Switchen). Vad jag läst och sett så har det alltid varit så (men kan ha fel).

B. XB360 stöds inte trådlöst. Inte heller XB1 kontroller ver. 1 (bägge kör WiFi istället för BlueTooth). Samma sak ed XB Elite (ochså WiFi för minsta latenser). Däremot XB1 kontroller ver. 2 (som kommer med XB 1 S/X) som kör BT går fint trådlöst. PS3 och PS4 kör bägge BT för sina kontrollers, och går därmed också fint trådlöst. Samma sak för Wii och Wiii U kontrollers (inklusive Wii U Pro). Alla USB-kontrollers som fungerar på PC, Xbox och PlayStation går fint trådat via USB-kabel.

Lite billig plastkänsla i dongeln (kunde byggts och känts lite mer gedigen tycker jag, och med något större synkknapp), men annars riktigt smidigt. För ca. 200 pix så är det kanon att kunna köra BT-kontrollers, som man kanske redan har, både trådlöst och med gyrofunktionalitet.

Som andra nämnt så är det bara Nintendo som har HD Rumble i sina kontrollers, så behöver man det så är det deras egna Progkontroller som gäller. Då kan en adapter kanske mer vara ett alternativ för att kunna spela flera spelare.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Skvaller om Nintendo direct 2018 Jan.

Det har diskuterats flitigt när nästa Nintendo direct sänds.
Ett flertal har sagt att det är 11 Jan. via loading har en användare hittat en bild som jag lägger upp här.

Kom ihåg att skvaller eller rykten behöver inte vara sanna:

A ResetERA forum user by the name of John Harker has come forward saying the Nintendo Direct is scheduled to broadcast on January 11, 2018. Previous Nintendo Direct dates were leaked on NeoGAF and proved to be accurate as both forums are home to industry insiders.

I knew it was scheduled for the 11th.
Though I’ve been on vacation for awhile, so dunno if any of the timing has changed because I’ve been out of the game for a bit and haven’t bothered to talk to anyone about it ::shrug::

Edit: Emily Rogers, who has leaked plenty of Nintendo things in the passed, also said January 11th is the date of the direct