Tråden om Nintendo Switch och Switch Lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kratos:

@martinot:

Tack för ett utförligt svar och videorna, har en hel del att kika på nu. Är inte helt säker på om jag kommer använda den mest dockad eller handheld, men min spontana tanke är att det blir mest i dockan.

Då tycker jag absolut att du skall ha några "riktiga" kontrollers till den!

Här är en annan billig trådad adapter:

Jag har själv en sådan här trådlös BT-adapter, Mayflash Magic-NS:

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kratos:

Funderar starkt på att köpa en Switch i den närmsta framtiden, men är lite överväldigad av alla tillbehör och olika tillverkare av dessa.

Till exempel, vilket skärmskydd är värt att satsa på? Såg att de flesta rekommenderar amFilm eller liknande, men vill helst ha ett man kan köpa i Sverige. Finns det något likvärt som man kan köpa här?
Vilka andra tillbehör skulle ni säga är must-haves?

Skulle själv säga som så att köp först skärmskydd och, om du ska ta med den, en väska. Resten köper du senare efter behov.

SD-kort kan också vara bra tidigt köp om du tänkt handla en del spel digitalt. Annars räcker det inbyggda minnet oftast länge för spelsaves, demos m.m.

Har själv deltacos skärmskydd i glas. Hade fungerat utmärkt om jag inte klantat mig vid påklistringen och sen tagit det ännu dummare beslutet att för att försöka rätta till den. Nu har jag rejäla bubblor vid ena hörnet precis utanför bild. Är du ingen klant så är skyddet utmärkt.

Har denna väska som egentligen är en variant med samma bas som den martinot länkade till:
http://cdon.se/spel/switch_deluxe_travel_case_zelda%2c_grey-3...
Bra väska som rymmer mycket. Vill du ha den så liten som möjligt och inte tänkt släpa flera spel och lite tillbehör finns bättre (mindre) val. Duger dock utmärkt för mig.

Nätverksadapter är nog bra att köpa om du ska köra över nätet. Onlinespelande är alltid bäst trådat. Se till att adaptern du köper är verifierad av andra att fungera bra på Switchen.

Prova först med medföljande kontrollers innan du köper massa nya så ser du vad du saknar med den! Tycker själv den är bekväm i hållaren. Köpte visserligen en billig Hori-kontroller (prisvärd sak) men var förr helt säker på att jag snart skulle köpa pro controller innan konsolköpet, men känns inte lika säkert nu längre. Spelar själv ändå mest bärbart.

Grepp, bordshållare, extrakablar m.m. köper du senare när du märker att du saknar. Finns ingen anledning att bunkra upp tillbehör man inte använder.

Permalänk
Medlem

Är switch bundlarna slut eller ska dom vara så här dyra? 1000kr mer för ett spel
Och vilken hastighet måste man minst ha på minneskortet?
Vilken bundle är mest värd?
Eller ska jag köpa enbart switchen och spel separat?

Visa signatur

Thermaltake P3 | Asus Z270| Corsair Force Series MP510 960GB| Crucial MX300 750 GB SSD | Western Digital 4TB | EVGA SuperNOVA G2 750W
Intel Core i7 7700K (Delidded) | Nvidia Geforce GTX 1080 Ti| 2x8GB Corsair DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiley:

Är switch bundlarna slut eller ska dom vara så här dyra? 1000kr mer för ett spel
Och vilken hastighet måste man minst ha på minneskortet?
Vilken bundle är mest värd?
Eller ska jag köpa enbart switchen och spel separat?

Marioversionen/bundle just nu för 3 299,00 kr (men nu bara kvar i butik på få orter):

https://www.br.se/c/nintendo-switch-super-mario-odyssey-ed-wi...
https://www.toysrus.se/product/nintendo-switch-super-mario-od...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ah såg dom, tyvärr så bor jag långt in i stockholm

Visa signatur

Thermaltake P3 | Asus Z270| Corsair Force Series MP510 960GB| Crucial MX300 750 GB SSD | Western Digital 4TB | EVGA SuperNOVA G2 750W
Intel Core i7 7700K (Delidded) | Nvidia Geforce GTX 1080 Ti| 2x8GB Corsair DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Skulle själv säga som så att köp först skärmskydd och, om du ska ta med den, en väska. Resten köper du senare efter behov.

SD-kort kan också vara bra tidigt köp om du tänkt handla en del spel digitalt. Annars räcker det inbyggda minnet oftast länge för spelsaves, demos m.m.

Har själv deltacos skärmskydd i glas. Hade fungerat utmärkt om jag inte klantat mig vid påklistringen och sen tagit det ännu dummare beslutet att för att försöka rätta till den. Nu har jag rejäla bubblor vid ena hörnet precis utanför bild. Är du ingen klant så är skyddet utmärkt.

Har denna väska som egentligen är en variant med samma bas som den martinot länkade till:
http://cdon.se/spel/switch_deluxe_travel_case_zelda%2c_grey-3...
Bra väska som rymmer mycket. Vill du ha den så liten som möjligt och inte tänkt släpa flera spel och lite tillbehör finns bättre (mindre) val. Duger dock utmärkt för mig.

Nätverksadapter är nog bra att köpa om du ska köra över nätet. Onlinespelande är alltid bäst trådat. Se till att adaptern du köper är verifierad av andra att fungera bra på Switchen.

Prova först med medföljande kontrollers innan du köper massa nya så ser du vad du saknar med den! Tycker själv den är bekväm i hållaren. Köpte visserligen en billig Hori-kontroller (prisvärd sak) men var förr helt säker på att jag snart skulle köpa pro controller innan konsolköpet, men känns inte lika säkert nu längre. Spelar själv ändå mest bärbart.

Grepp, bordshållare, extrakablar m.m. köper du senare när du märker att du saknar. Finns ingen anledning att bunkra upp tillbehör man inte använder.

Det är väldigt sant, ingen idé att köpa massa tillbehör innan jag faktiskt har konsolen här och har testat den. Kommer att börja med skärmskydd, väska och eventuellt ett SD-kort eftersom jag tenderar att köpa de flesta spel digitalt om jag inte hittar något bra erbjudande på fysisk utgåva.

Är det märkbar skillnad i nedladdningshastighet för spel trådlöst jämfört med trådat via nätadapter? Inga utav spelen jag har tänkt köpa hittills har onlinelägen, men kommer nog köpa och ladda ner spel så det kanske är värt att köpa en ändå.

Precis som du säger så får jag prova kontrollern som hänger med och se hur jag tycker om den innan jag funderar på att byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kratos:

Det är väldigt sant, ingen idé att köpa massa tillbehör innan jag faktiskt har konsolen här och har testat den. Kommer att börja med skärmskydd, väska och eventuellt ett SD-kort eftersom jag tenderar att köpa de flesta spel digitalt om jag inte hittar något bra erbjudande på fysisk utgåva.

Är det märkbar skillnad i nedladdningshastighet för spel trådlöst jämfört med trådat via nätadapter? Inga utav spelen jag har tänkt köpa hittills har onlinelägen, men kommer nog köpa och ladda ner spel så det kanske är värt att köpa en ändå.

Precis som du säger så får jag prova kontrollern som hänger med och se hur jag tycker om den innan jag funderar på att byta.

Körde tre snabba tester:

Med nätverksadapter:
1. 67,8 ner & 7,1 upp
2. 83,5 ner & 8,7 upp
3. 86,4 ner & 4,1 upp

Med WIFI:
1. 21,5 ner & 8,5 upp
2. 22,4 ner & 8,5 upp
3. 23,8 ner & 7,0 upp

Så jag tycker personligen det var värt 10€ för en nätverksadapter (köpte den ugreen som är länkad tidigare). Har även sett på reddit att WIFI-chippet som är i Nintendo Switch inte är så super bra men det fungerar helt ok i Rocket league i handhållet läge.

Info om mitt nätverk: Bahnhof 100/10, Google Wifi mesh (3 enheter).

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kratos:

Det är väldigt sant, ingen idé att köpa massa tillbehör innan jag faktiskt har konsolen här och har testat den. Kommer att börja med skärmskydd, väska och eventuellt ett SD-kort eftersom jag tenderar att köpa de flesta spel digitalt om jag inte hittar något bra erbjudande på fysisk utgåva.

Är det märkbar skillnad i nedladdningshastighet för spel trådlöst jämfört med trådat via nätadapter? Inga utav spelen jag har tänkt köpa hittills har onlinelägen, men kommer nog köpa och ladda ner spel så det kanske är värt att köpa en ändå.

Precis som du säger så får jag prova kontrollern som hänger med och se hur jag tycker om den innan jag funderar på att byta.

Skrivet av frizzy10:

Körde tre snabba tester:

Med nätverksadapter:
1. 67,8 ner & 7,1 upp
2. 83,5 ner & 8,7 upp
3. 86,4 ner & 4,1 upp

Med WIFI:
1. 21,5 ner & 8,5 upp
2. 22,4 ner & 8,5 upp
3. 23,8 ner & 7,0 upp

Så jag tycker personligen det var värt 10€ för en nätverksadapter (köpte den ugreen som är länkad tidigare). Har även sett på reddit att WIFI-chippet som är i Nintendo Switch inte är så super bra men det fungerar helt ok i Rocket league i handhållet läge.

Info om mitt nätverk: Bahnhof 100/10, Google Wifi mesh (3 enheter).

Kan tillägga att mätningen i settings inte riktigt är representabel för att ladda ner saker från eShopen.
Jag får ~50Mbit/s via wifi (via en Unifi AC Pro ~2-3m och två väggar bort) och ~100Mbit/s via ethernet AX88179. Detta på bahnhof. Men när jag tankar ner från eShopen så ser jag inte direkt nån skillnad de gånger jag har mätt. Så om du inte tänker spela online så ser jag inte så stor mening med ethernet adaptern, förutom att du minskar lite på wlan trafiken för dig och dina grannar.

Skulle även vilja se latency och jitter i detta testa. Men det är också lite missvisade kanske, de använder Akamai. Vilket de flesta operatörer har vettiga linor till men vid testat och spela online är helt p2p men client relay.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Kratos:

Det är väldigt sant, ingen idé att köpa massa tillbehör innan jag faktiskt har konsolen här och har testat den. Kommer att börja med skärmskydd, väska och eventuellt ett SD-kort eftersom jag tenderar att köpa de flesta spel digitalt om jag inte hittar något bra erbjudande på fysisk utgåva.

Är det märkbar skillnad i nedladdningshastighet för spel trådlöst jämfört med trådat via nätadapter? Inga utav spelen jag har tänkt köpa hittills har onlinelägen, men kommer nog köpa och ladda ner spel så det kanske är värt att köpa en ändå.

Precis som du säger så får jag prova kontrollern som hänger med och se hur jag tycker om den innan jag funderar på att byta.

Förutom att du kan få eventuellt lägre hastighet så drar den mer batteri i Wi-fi om du tänker köra handhållet.

Tips det går att ändra till NAT type A då de flesta får in type B.

Nintendos egna lösning att öppna portar är inte bra alls enligt reddit posten ovan.

Permalänk
Medlem

Undrar vad orsaken är till att Nintendo valt så märkliga och (för oss användare) så krångliga lösningar?

Varför kan det inte fungera lika enkelt och direkt som på Xbox, PlayStation och Steam?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Undrar vad orsaken är till att Nintendo valt så märkliga och (för oss användare) så krångliga lösningar?

Varför kan det inte fungera lika enkelt och direkt som på Xbox, PlayStation och Steam?

Hur tycker du Xbox och Playstation fungerar annorlunda?

NAT B eller NAT 2 är standard för många som sitter bakom router och inte pillar på sin router.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kratos:

Ah okej, tack! Får fundera om det är något som stör mig personligen.

@martinot:

Tack för ett utförligt svar och videorna, har en hel del att kika på nu. Är inte helt säker på om jag kommer använda den mest dockad eller handheld, men min spontana tanke är att det blir mest i dockan.

Kör på en Pro Controller du. Det är den bästa kontrollen som släppts imo. Du vill ha med HD Rumble, inte sitta på gårdagens rumbleteknik som sony och Microsoft använder i sina kontroller :).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Hur tycker du Xbox och Playstation fungerar annorlunda?

Jag vet inte vad martinot syftade på men röstchatt via en mobilapp(!) är väl ett utmärkt exempel på idiotiska lösningar. Hur fan tänkte dom där?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Kan tillägga att mätningen i settings inte riktigt är representabel för att ladda ner saker från eShopen.
Jag får ~50Mbit/s via wifi (via en Unifi AC Pro ~2-3m och två väggar bort) och ~100Mbit/s via ethernet AX88179. Detta på bahnhof. Men när jag tankar ner från eShopen så ser jag inte direkt nån skillnad de gånger jag har mätt. Så om du inte tänker spela online så ser jag inte så stor mening med ethernet adaptern, förutom att du minskar lite på wlan trafiken för dig och dina grannar.

Skulle även vilja se latency och jitter i detta testa. Men det är också lite missvisade kanske, de använder Akamai. Vilket de flesta operatörer har vettiga linor till men vid testat och spela online är helt p2p men client relay.

Tack, testar utan nätadapter för nu. En nätadapter kan jag ju alltid skaffa senare och det är inte en stor investering direkt.

Skrivet av Mirialia:

Kör på en Pro Controller du. Det är den bästa kontrollen som släppts imo. Du vill ha med HD Rumble, inte sitta på gårdagens rumbleteknik som sony och Microsoft använder i sina kontroller :).

Skickades från m.sweclockers.com

Misstänkte att man gick miste om något genom att köra någon annan controller. Blir säkert en Pro Controller i framtiden.

@Tiamat:
Tack för länken! Hade lite småproblem med internet på min 3DS där jag bodde tidigare och misstänker att det berodde på för strikt NAT. Förhoppningsvis är det inget problem nu, men då har jag en lösning lined-up redan ifall det skulle vara samma här.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har koll på släppte/kommande RPG spel till switchen?
Har i dagsläget I am Setsuna vilket jag tyckte mycket om, har suttit och tummat på nights of azure 2 ett tag men jag känner mig osäker.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kratos:

Tack, testar utan nätadapter för nu. En nätadapter kan jag ju alltid skaffa senare och det är inte en stor investering direkt.

Misstänkte att man gick miste om något genom att köra någon annan controller. Blir säkert en Pro Controller i framtiden.

@Tiamat:
Tack för länken! Hade lite småproblem med internet på min 3DS där jag bodde tidigare och misstänker att det berodde på för strikt NAT. Förhoppningsvis är det inget problem nu, men då har jag en lösning lined-up redan ifall det skulle vara samma här.

Horis kontroller kan vara värd en titt på med: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4176011
Mycket enklare kontroll som saknar features samt är trådad men mycket billigare. En Pro-kontroller samt dessa som komplement vid flera spelare borde nog fungera helt okej. Har inte skaffat denna själv men har lösa planer på att skaffa en eller två vid något tillfälle (har två Pro-kontroller i dagsläget).

Skrivet av MaxieTheHatter:

Är det någon som har koll på släppte/kommande RPG spel till switchen?
Har i dagsläget I am Setsuna vilket jag tyckte mycket om, har suttit och tummat på nights of azure 2 ett tag men jag känner mig osäker.

Xenoblade Chronicles 2?

Permalänk
Skrivet av MaxieTheHatter:

Är det någon som har koll på släppte/kommande RPG spel till switchen?
Har i dagsläget I am Setsuna vilket jag tyckte mycket om, har suttit och tummat på nights of azure 2 ett tag men jag känner mig osäker.

Inte testat nights of azure men Xenoblade chronicles 2 lirar jag nu, ett bra jrpg. Romanicing saga är en remake från 93, finns på eshopen och ser lovande ut har inte testat dock. Kommer ett nytt från de som gjorde I am Setsuna snart, kommer inte på vad det heter men släpps typ 23de, finns demo. Project octopath kommer i år, finns demo och verkar bli riktigt nice. Sen finns ju skyrim med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pessimismo:

Inte testat nights of azure men Xenoblade chronicles 2 lirar jag nu, ett bra jrpg. Romanicing saga är en remake från 93, finns på eshopen och ser lovande ut har inte testat dock. Kommer ett nytt från de som gjorde I am Setsuna snart, kommer inte på vad det heter men släpps typ 23de, finns demo. Project octopath kommer i år, finns demo och verkar bli riktigt nice. Sen finns ju skyrim med.

Lost Sphear tänker du på!

Bonus: en recension av Romancing SaGa 2: http://nintendoeverything.com/review-romancing-saga-2/

Permalänk
Medlem

Första spelet till switch?

Visa signatur

Thermaltake P3 | Asus Z270| Corsair Force Series MP510 960GB| Crucial MX300 750 GB SSD | Western Digital 4TB | EVGA SuperNOVA G2 750W
Intel Core i7 7700K (Delidded) | Nvidia Geforce GTX 1080 Ti| 2x8GB Corsair DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiley:

Första spelet till switch?

Zelda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Wiley:

Första spelet till switch?

Zelda: BotW utan tvekan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbe-san:

Zelda.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av sprätter:

Zelda: BotW utan tvekan.

Ojoj 2 raka svar efter varandra, blir nog köp
Tack!

Visa signatur

Thermaltake P3 | Asus Z270| Corsair Force Series MP510 960GB| Crucial MX300 750 GB SSD | Western Digital 4TB | EVGA SuperNOVA G2 750W
Intel Core i7 7700K (Delidded) | Nvidia Geforce GTX 1080 Ti| 2x8GB Corsair DDR4

Permalänk
Skrivet av Kratos:

Funderar starkt på att köpa en Switch i den närmsta framtiden, men är lite överväldigad av alla tillbehör och olika tillverkare av dessa.

Till exempel, vilket skärmskydd är värt att satsa på? Såg att de flesta rekommenderar amFilm eller liknande, men vill helst ha ett man kan köpa i Sverige. Finns det något likvärt som man kan köpa här?
Vilka andra tillbehör skulle ni säga är must-haves?

Jag köpte Dessa Perfekt passform, levererades på några dagar. Du bör köpa en pro controller om du inte har väldigt små händer. Pro controllern är dyr men ack så värt pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Hur tycker du Xbox och Playstation fungerar annorlunda?

På Xbox och PlayStation så behöver man inte öppna några portar. Det är mycket enkelt som slutanvändare. Bara att koppla in via WiFi eller sladd och köra direkt.

Så smidigt tycker jag att även Nintendo skulle kunna löst det.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Horis kontroller kan vara värd en titt på med: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4176011
Mycket enklare kontroll som saknar features samt är trådad men mycket billigare.

Men blir den mycket billigare än en adapter till hans existerande PS-kontroller?

Han ville ju specifikt ha HD Rumble. Som jag har förstått det så om man skippar lösning med BT-dongel för att använda hans existerande kontroller, och till Hori, så går kan ju från Rumble -> ingen Rumble.

Nu tycker jag personligen att Rumble inte är så viktigt i de flesta Switchspelen jag har, men det är ju bättre att ha det än inte alls.

Vad som däremot blir stora problem med billiga kontrollers som saknar gyro/acc. är att det fördärvar spelupplevelsen i vissa Switchspel som tex. Mario. Kör du med en PS-kontroller eller XB-kontroller så funkar ivf. gyro lika bra som på Nintendos egna kontrollers (ganska mycket viktigare för mig än Rumble).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

På Xbox och PlayStation så behöver man inte öppna några portar. Det är mycket enkelt som slutanvändare. Bara att koppla in via WiFi eller sladd och köra direkt.

Så smidigt tycker jag att även Nintendo skulle kunna löst det.

Nja, gott om spel kräver öppna portar till både PS4 och Xbox One för att fungera väl i alla situationer då en del använder P2P-lösningar i multiplayer. Det de däremot gör hyfsat väl är att använda sig utav UPnP, vilket enligt rapporter Nintendo Switch inte gör.

Däremot om du får upp NAT B så är det ungefär så bra som du kan hoppas på om du sitter bakom NAT, om inte du ska köra 1:1 NAT eller ett eget publikt IP till Switchen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiley:

Första spelet till switch?

Super Mario Odyssey

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Nja, gott om spel kräver öppna portar till både PS4 och Xbox One för att fungera väl i alla situationer då en del använder P2P-lösningar i multiplayer. Det de däremot gör hyfsat väl är att använda sig utav UPnP, vilket enligt rapporter Nintendo Switch inte gör.

Det kanske fungerar automatiskt för mig och andra via UPnP på Xbox och PlayStation, men frågan är då varför inte Nintendo löst det på samma sätt och lika enkelt (för oss användare) i Switchen?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det kanske fungerar automatiskt för mig och andra via UPnP på Xbox och PlayStation, men frågan är då varför inte Nintendo löst det på samma sätt och lika enkelt (för oss användare) i Switchen?

Det är en riktigt bra fråga, som många har ställt, och ingen vet riktigt. Faktumet är att Nintendo har valt några tekniskt primitiva lösningar och rakt av konstiga beslut när det gäller nätverk och deras konsoler. Ett exempel är 3DS och att folk som låser upp konsolen kan ladda ner spel från eShoppen helt gratis.

Nu ska de även ta betalt för onlinetjänster?

Man frågar sig då vad tusan Nintendo håller på med?

Vi får hoppas på att de kommer fram med bättre lösningar innan de börjar ta betalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

På Xbox och PlayStation så behöver man inte öppna några portar. Det är mycket enkelt som slutanvändare. Bara att koppla in via WiFi eller sladd och köra direkt.

Så smidigt tycker jag att även Nintendo skulle kunna löst det.

Jag har inte öppnat några portar för någon Nintendo-konsol någonsin och precis som min PS3/PS4 och 360/Xbone så kommer allt online utan problem.

Så jag förstår inte vad som är svårt.

Enda undantaget är technicolor/thomson modem/router.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller