Permalänk

[quote postid="17189889" userid="40676" name="martin_cs"]
Pannkaka. Inget illa menat, men det är sjukt jobbigt att läsa dina inlägg. Jag antar att du är i tidiga tonåren på det sättet du skriver. Ett tips är att kolla igenom dina inlägg innan du postar.

Ang. valet, så hade jag valt en Ryzen. Mest för att jag kör programvara som gillar många cores & trådar.

Annars tror jag inte man upplever någon direkt skillnad.
[/quote

jag vill bara veta varför en Ryzen 1600 och en i7 8700k bara skiljer typ 5-10 fps i 1440p?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pannkakaa:

[quote postid="17189889" userid="40676" name="martin_cs"]
Pannkaka. Inget illa menat, men det är sjukt jobbigt att läsa dina inlägg. Jag antar att du är i tidiga tonåren på det sättet du skriver. Ett tips är att kolla igenom dina inlägg innan du postar.

Ang. valet, så hade jag valt en Ryzen. Mest för att jag kör programvara som gillar många cores & trådar.

Annars tror jag inte man upplever någon direkt skillnad.
[/quote

jag vill bara veta varför en Ryzen 1600 och en i7 8700k bara skiljer typ 5-10 fps i 1440p?

Grafikkortet agerar flaskhals

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Grafikkortet agerar flaskhals

Okej, så om de e högre upplösning så minskar skillnaden? Så vd händer om grafik kortet föaskar för mycket då? Blir de bara mindre fps? Varför är de inte större fps skillnad än så på 1440p?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pannkakaa:

Okej, så om de e högre upplösning så minskar skillnaden? Så vd händer om grafik kortet föaskar för mycket då? Blir de bara mindre fps? Varför är de inte större fps skillnad än så på 1440p?

Skickades från m.sweclockers.com

Belastningen ökar markant för grafikkortet desto högre upplösning man har. Ja man får mycket lägre fps ju högre upplösning man har och det ställer alltså högre krav på grafikkortet desto högre upplösningen är. Det är därför folk brukar rekommendera 1080ti för 4k upplösning medan man kan lira på ungefär samma fps med ett 1060/1070 i 1080p (lite höftat då men du förstår säkert).

Permalänk

Jag lägger mitt eget svar men jag säger Ryzen. Har bara bra erfarenhet av R 1700 som körs på 4ghz

Med alla extra kärnor som den erbjöd då den lanserades valde jag att köpa
Istället för en i7700k som ständigt gång på gång efter returer var nog den sämsta processorn
Jag någonsin har ägt fick som svar av Intel att jag själv kunde göra en delidd.
Skrattade lite och fick pengarna tillbaka. Såg senare all värme problem och klagomål i forumet här
Och dåliga recensioner på både inet och komplett.

Meningen var inte att roasta Intel här men är så sjukt less på att man måste byta moderkort varje gång
För en Intel processor nu när Ryzen kom ut känns det smidigare med framtidslösningar.

Har dock ägt en väldigt stark i5 4690k på 4.8 ghz den värmer mig om nätterna fortfarande.

Ska du streama när du spelar eller göra flera saker samtidigt välj då ryzen. Jag har inte haft ett enda
Spel under 100 fps och jag äger inget 1070 / 1080 direkt.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 1060 6GB |
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk

Skulle jag köpt i närtid skulle jag absolut väntat in Ryzen-refreshen nu i vår och se hur den står sig. Personligen ser jag ingen anledning att välja intel när AMD ligger så nära och jag väljer då hellre några FPS lägre för att främja lite sund konkurrens på CPU-marknaden. GPU-marknaden är desto mörkare....

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pannkakaa:

jag vill bara veta varför en Ryzen 1600 och en i7 8700k bara skiljer typ 5-10 fps i 1440p?

För att det skiljer så lite i 1440p är för att grafikkortet inte orkar leverera mer fps och resultatet blir nästan lika mellan intel och Rysen.

När det kommer kraftigare grafikkort och processorerna kan köra för fullt igen kommer resultatet bli som i testerna 720/1080p

Mvh

Permalänk
Medlem

Man blir ju lite deprimerad av att läsa den här tråden. Minns när Ryzen var ny och det kändes lite som guld och gröna skogar ett tag. Kändes som CPU marknaden fick frisk luft och Intel äntligen fick lite konkurrens. Det var en allmän positiv känsla kring hela Ryzen lanseringen och många valde Ryzen. Men sen verkar luften gått ur lite, kanske kärleksaffären är över? Nu ser man allt mer att det återigen börjar bli mer som förr där Intel är det självklara valet för spelare. Man kan bli deppig för mindre!

Det som verkligen sänkte humöret var att det framkommit att Ryzen har en decentraliserad schemaläggare och därmed troligtvis aldrig kommer komma ikapp vad gäller IPC och snabba trådar. Så förhoppningen kring Ryzen 2 är därmed släckt vad gäller spel och när det gäller vanliga privatpersoner så är det främst vid spelande som våra maskiner blir mest belastade och inte vid vanligt nöjesurfande eller kontorsuppgifter. Sen att Ryzen kanske är lite snabbare på saker som bildredigering och videoredigering spelar nog inte så stor roll eftersom sådant inte görs så ofta och privatpersoner som inte jobbar med sådant inte bryr sig om det tar kanske 20% extra tid.

Verkar som om Ryzen egentligen är en optimal server CPU som marknadsavdelningen adderat coolhet till för att locka ungdomar och gamer's till en plattform som inte är den mest ideala för dylika aktiviteter. Med detta sagt inte att Ryzen är usel, det går ju att köra med helt klart och det funkar bra. Själv överväger jag Ryzen vid nästa uppgradering då jag bara är en casual gamer men tycker det är tråkigt att vi aldrig får det som på Athlon XP tiden. Minns när jag köpte min första PC 2003 och då var ju Athlon XP överlägset för gamers och därmed det självklara valet för mig. Dessa tider kanske aldrig kommer åter...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Ryzen vs. Coffee Lake i PUBG:

Han anser att i5-8400 är mest prisvärd för den som vill spela detta spelet, tänka sig.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MinscS2:

Detta är typ den fjärde gången du skriver samma sak i denna tråden, trots att du blivit motbevisad flera gånger.
Jag vet att du ogillar Intel, men nu börjar jag misstänka att du trollar...

Den här tråden borde låsas nu iaf, TS har gjort sitt val (R5 1600) och han kommer säkert bli nöjd. Kommer inte komma något konstruktivt av att ha den öppen.

Motbevisa mig då. Med allt under GTX 1080 får du samma prestanda med R5 1600 Sen om du skaffar ett GTX 1080 Ti kan du i bästa fall få 5-10% mer prestanda.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MinscS2:

Ryzen vs. Coffee Lake i PUBG:

https://www.youtube.com/watch?v=sOvwrGx5uas

Han anser att i5-8400 är mest prisvärd för den som vill spela detta spelet, tänka sig.

Om man har ett GTX 1080 Ti ja.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Joakim Ågren:

Man blir ju lite deprimerad av att läsa den här tråden. Minns när Ryzen var ny och det kändes lite som guld och gröna skogar ett tag. Kändes som CPU marknaden fick frisk luft och Intel äntligen fick lite konkurrens. Det var en allmän positiv känsla kring hela Ryzen lanseringen och många valde Ryzen. Men sen verkar luften gått ur lite, kanske kärleksaffären är över? Nu ser man allt mer att det återigen börjar bli mer som förr där Intel är det självklara valet för spelare. Man kan bli deppig för mindre!

Det som verkligen sänkte humöret var att det framkommit att Ryzen har en decentraliserad schemaläggare och därmed troligtvis aldrig kommer komma ikapp vad gäller IPC och snabba trådar. Så förhoppningen kring Ryzen 2 är därmed släckt vad gäller spel och när det gäller vanliga privatpersoner så är det främst vid spelande som våra maskiner blir mest belastade och inte vid vanligt nöjesurfande eller kontorsuppgifter. Sen att Ryzen kanske är lite snabbare på saker som bildredigering och videoredigering spelar nog inte så stor roll eftersom sådant inte görs så ofta och privatpersoner som inte jobbar med sådant inte bryr sig om det tar kanske 20% extra tid.

Verkar som om Ryzen egentligen är en optimal server CPU som marknadsavdelningen adderat coolhet till för att locka ungdomar och gamer's till en plattform som inte är den mest ideala för dylika aktiviteter. Med detta sagt inte att Ryzen är usel, det går ju att köra med helt klart och det funkar bra. Själv överväger jag Ryzen vid nästa uppgradering då jag bara är en casual gamer men tycker det är tråkigt att vi aldrig får det som på Athlon XP tiden. Minns när jag köpte min första PC 2003 och då var ju Athlon XP överlägset för gamers och därmed det självklara valet för mig. Dessa tider kanske aldrig kommer åter...

Än så länge tar ju Intel 50% högre pris för HT och upplåst multiple! Inget att hänga läpp för! AMD är fortfarande som dom brukar säga the smarter choice!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Om man har ett GTX 1080 Ti ja.

Nja, PUBG har en fps-cap på 144 fps, så även ett svagare grafikkort hade antagligen hamnar i fps-cappen.

Dessutom så visar det ju på skillnaderna mellan processorerna, vilket både hans video och denna tråden handlar om.
Sluta flytta målstoplarna hela tiden när du blir motbevisad.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MinscS2:

Nja, PUBG har en fps-cap på 144 fps, så även ett svagare grafikkort hade antagligen hamnar i fps-cappen.

Dessutom så visar det ju på skillnaderna mellan processorerna, vilket både hans video och denna tråden handlar om.
Sluta flytta målstoplarna hela tiden när du blir motbevisad.

Nu är det frågan om han tjänar på att köpa en 1500 kr dyrare CPU för att köra med ett GTX 1070 Ti...inte ett GTX 1080 Ti...3000 kr skillnad mellan dom två!

Det kommer alltid nyare och snabbare grejer för billigare peng. Att köra på high end grejer är inte plånboksvänligt i det långa loppet! R5 1600 vinner alla dagar i pris/prestanda!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Blir i5 8600k när den kmr in nu på inet, ända dom kan ändra mig är zen + men då får den fan annonseras inom januari.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Ja argumentet för ryzen 1600 mot 8400 brukar vara att det presterar tillräckligt idag och framåt så kan de extra trådarna komma att spela en viktigare roll. Därför kan framtida speltester komma att ändra sig om 12 trådar får en viktigare roll. Men det är ju ren spekulation som framtiden får utvisa. Personligen orkar jag inte bry mig om någon köper 8400 eller 1600, båda cpuerna verkar prestera bra.

Själv lutar jag nog mer mot intel om jag skulle köpa men det finns andra faktorer som spelar roll för mig än fps vilket gör valet inte riktigt så enkelt. Tex så får man idag ett b350 strix för 899kr medan motsvarande moderkort hos intel går på 1649kr. Sen huruvida det är värt att betala extra för strix över det billigare z370 för 999kr vet jag faktiskt inte. Jag har startat en tråd för att skaffa mig mer kunskap om moderkort och vad som skiljer dom åt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jovisst är det så. Å ena sidan så är det diskussion i tråden om vilket/vilka CPUer är rent objektivt bäst i spel, både enligt tester och historiskt hur utvecklingen ser ut. Å andra så är det väl ett vanligt blått fan vs rött fan typ av diskussion. Sant som det är sagt så är skillnaden idag väldigt minimal och känner man personligen att man vill stödja AMD så Go Ahead!

Vad gäller moderkorten där ser jag väldigt liten skillnad, den ena har någon portanslutning mer än den andra i en sak, tvärtom i något annat. B350 har Displayport och Z370 hade inte det samt att dom har olika ljudkort. Utöver det ser jag ingen skillnad men jag är ingen direkt expert på moderkort heller får jag medge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Motbevisa mig då. Med allt under GTX 1080 får du samma prestanda med R5 1600 Sen om du skaffar ett GTX 1080 Ti kan du i bästa fall få 5-10% mer prestanda.

Du utgår alltså ifrån att man aldrig kommer uppgradera sin GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightwing:

Jag lägger mitt eget svar men jag säger Ryzen. Har bara bra erfarenhet av R 1700 som körs på 4ghz

Med alla extra kärnor som den erbjöd då den lanserades valde jag att köpa
Istället för en i7700k som ständigt gång på gång efter returer var nog den sämsta processorn
Jag någonsin har ägt fick som svar av Intel att jag själv kunde göra en delidd.
Skrattade lite och fick pengarna tillbaka. Såg senare all värme problem och klagomål i forumet här
Och dåliga recensioner på både inet och komplett.

Meningen var inte att roasta Intel här men är så sjukt less på att man måste byta moderkort varje gång
För en Intel processor nu när Ryzen kom ut känns det smidigare med framtidslösningar.

Har dock ägt en väldigt stark i5 4690k på 4.8 ghz den värmer mig om nätterna fortfarande.

Ska du streama när du spelar eller göra flera saker samtidigt välj då ryzen. Jag har inte haft ett enda
Spel under 100 fps och jag äger inget 1070 / 1080 direkt.

Intel är bättre än Ryzen även vid streaming. Sluta sprid desinformation.

Permalänk
Avstängd

Ryzen må ju rimligen vara bättre på streaming än intels motsvarande modeller även om den är segare.
Här gör kärnorna faktiskt skillnad, i motsats till spelen.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Alltså streaming i paralelltask, jag tvivlar inte på att era tabeller stämmer, motbevisa det gärna, men jag har bara svårt att se någon fördel med fåtrådsprestanda i just streaming och bild/filmredigering, etc.

Edit, totalsumman kan ju för visso bli lika om man räknar rå prestanda, men i specifikt simultane är fler cores bättre.

Edit, jag säger inte att ni andra har fel, det är mest en spontan undran då det verkar mest logiskt såvitt jag ser det.

Med Intels 6 core mot AMD 6 core blir det ju annat dock, om det var det som avsågs kanske jag missförstod diskusionen för att jag läste dåligt...

Men 6 mot 8 så vinner AMD i specifikt detta, även om den är svagare.

Edit, alltså, 6 mot 6 vinner Intel (inte med särskilt god marginal dock), men 6 mot 8 kommer faktiskt Intel att få pisk i specifikt detta.

Men, spelar vi kommer Intel att vinna.

Jag kör AMD för att jag inte alls var sugen på att lägga ut 26-30K på en top rigg.

Det är extremt svårt att vinna mer än kanske 25% i spel oavsett vilken CPU/GPU combo man kör när det gäller toppskiktet av CPU/GPU.
I praktiken, om det ens är det i praktiken, då snackar jag riggar med 1080Ti (vilket jag själv kör) mot 1080, osv.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Alltså streaming i paralelltask, jag tvivlar inte på att era tabeller stämmer, motbevisa det gärna, men jag har bara svårt att se någon fördel med fåtrådsprestanda i just streaming och bild/filmredigering, etc.

Edit, totalsumman kan ju för visso bli lika om man räknar rå prestanda, men i specifikt simultane är fler cores bättre.

Edit, jag säger inte att ni andra har fel, det är mest en spontan undran då det verkar mest logiskt såvitt jag ser det.

Med Intels 6 core mot AMD 6 core blir det ju annat dock, om det var det som avsågs kanske jag missförstod diskusionen för att jag läste dåligt...

Men 6 mot 8 så vinner AMD i specifikt detta, även om den är svagare.

Edit, alltså, 6 mot 6 vinner Intel (inte med särskilt god marginal dock), men 6 mot 8 kommer faktiskt Intel att få pisk i specifikt detta.

Men, spelar vi kommer Intel att vinna.

Jag kör AMD för att jag inte alls var sugen på att lägga ut 26-30K på en top rigg.

Det är extremt svårt att vinna mer än kanske 25% i spel oavsett vilken CPU/GPU combo man kör när det gäller toppskiktet av CPU/GPU.
I praktiken, om det ens är det i praktiken, då snackar jag riggar med 1080Ti (vilket jag själv kör) mot 1080, osv.

https://techreport.com/review/32642/intel-core-i7-8700k-cpu-r...

Där ser du att 8700k är snabbare än alla 8 core Ryzen med OBS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ryzer:

https://techreport.com/review/32642/intel-core-i7-8700k-cpu-r...

Där ser du att 8700k är snabbare än alla 8 core Ryzen med OBS.

Är det dock inte märkligt att dom väljer att inte ha med Ryzen 5 1600 som kostar hälften så mycket? Om vi nu pratar spel alltså.

Permalänk

@Ryzer: sure

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 1060 6GB |
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nätälskare:

Du utgår alltså ifrån att man aldrig kommer uppgradera sin GPU.

Jag utgår ifrån att när den dagen kommer så börjar det hur som helst bli dags att byta CPU också!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av pannkakaa:

Blir i5 8600k när den kmr in nu på inet, ända dom kan ändra mig är zen + men då får den fan annonseras inom januari.

Skickades från m.sweclockers.com

En bra processor, köp och se glad ut

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Har en 1700, men för spel hade jag utan tvekan valt 1600X och istället lagt mellanskillnaden (700 kr) på ett bättre grafikkort.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Jag utgår ifrån att när den dagen kommer så börjar det hur som helst bli dags att byta CPU också!

Trams.

En i7-8700k kommer att kunne ge godkänd prestanda i säkert 5 år minst.

Ett GTX 1080 Ti kommer att få däng av nästa generations mellansegments GPU ("GTX 1170/2070"), och om 5 år kommer det att vara hopplöst utdaterat.

Jag skaffade min i7-3930k för 5 år sedan.
Under dom 5 åren har den fått sammarbeta med: 2 st GTX 670, 2 st GTX 780, 2st R9 290, ett GTX 980 Ti och ett GTX 1080.
Först nu känner jag att jag behöver uppgradera min CPU, så jag har beställt en i7-8700k.
Jag räknar med att om ~5 år så kommer jag fortfarande att använda min i7-8700k, men jag kommer inte att använda mitt nuvarande GTX 1080.

Som @Alling skrev nyligen: Du kan köpa en CPU för framtiden, men inte en GPU (inte ordagrant.) Jag håller helt med honom: Man kan "investera" i att köpa en riktigt bra CPU då den kommer att hålla länge, men man kan inte "investera" i en bra GPU då de snabbt blir utdaterade.I detta scenariot så är en i7-8700k en CPU för framtiden, en "investering", men det är inte en R5 1600. Du har själv pratat om att köpa en R5 1600 nu för att sen byta ut den när Zen 2 eller Zen 3 kommer. Vad är poängen med det?

Jag kan satsa min hatt på att om ~3 år när näst-nästa generations GPU:er är ute så kommer en i7-8700k att fungera ypperligt med en GTX "1380 Ti/3080 Ti", men en R5 1600 kommer vara en rejäl flaskhals.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Jag utgår ifrån att när den dagen kommer så börjar det hur som helst bli dags att byta CPU också!

Du sitter själv på en 8år gammal cpu, jag sitter på en 6år gammal cpu. Det om något borde väl visa hur länge man kan ha en processor. Grafikkort är lagom och byta var tredje år, då hinner man iaf med minst ett byte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ryzer:

https://techreport.com/review/32642/intel-core-i7-8700k-cpu-r...

Där ser du att 8700k är snabbare än alla 8 core Ryzen med OBS.

Intressant, kan någon mer insatt förklara mer exakt varför?
(mest av nyfikenhet varför sett ur teknisk synvinkel)

Antar det må ha med mjukvaruarkitektur att göra?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Men, när denhär tråden är klar kanske någon eller några skulle vilja göra en summering med tabeller och länkar, mm så att man kan klistra just den delen i arkivet?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number