Permalänk
Medlem
Skrivet av bulybasha:

Finns inget som garanterar att den presterar bättre än r5ans efterföljare.

Logiskt tänkande garanterar det.
Finns inte en chans att AMD kommer kunna öka frekvensen med 1 GHz och matcha Intels IPC med en refresh.

Skrivet av bulybasha:

I övrigt så påstår du att i7 8700k kommer vara lika bra eller bättre som Zen 2 genom att påstå att 8700k med tillhörande plattform är lika ekonomisk som AMDs motsvarighet om man köper den idag och senare uppgraderar, något jag enbart kan skratta oerhört högt åt.

Det är okej, att skratta som respons när man inte vet vad man ska säga är rätt normalt. Låt mig använda matte:

Z370 Mobo: ~1200:-
i7-8700k: ~3900:-
Totalt: ~5100:-

B350 Mobo: ~900
R5 1600: ~2100
Ny Zen CPU om 2-3 år: ~2000
Totalt: ~5000:-

Om vi då antar att en i7-8700k utpresterar både R5 1600 (garanterat) och även Zen 2 (med stor sannolikhet), är det då smartast att köpa en i7-8700k idag och njuta av dess prestanda i 5 år, eller att köpa en R5 1600 idag och ha lägre prestanda under 2-3 år, och sen köpa en Zen 2 och ha ...vi kan vara snälla och säga samma (även om det är orealistiskt) prestanda som en i7-8700k?

Om man tänkt köpa en R5 1600 och sen byta ut den om 2-3 år, varför inte bara köpa en i7-8700k idag med en gång?
Visst kan man ha personliga skäl för att välja AMD över Intel/välja bort Intel, men dom ska man banne mig hålla sig för sig själv när man rekommenderar hårdvara åt andra. Man kan bränna sina egna pengar på något sämre om man så vill (om man t.ex. vill stödköpa AMD), men man ska ge fan i att leka med andras pengar på detta sättet.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mizzarrogh:

Sammanfattning:

Intel, bäst men något dyrare.
AMD, Budget men gör sitt jobb om man inte har krav på topnotch i alla led.

Inte topnotch och samtidigt så sitter de flesta i tråden med intelsystem som är crap emot min Amd burk..

Jag skulle snarare säga att det är ovanligt jämt mellan amd och Intel just nu, visst för svenssons som bara spelar så är i7 8700K den cpu som för mainstreamspel vara den cpu som presterar bäst just nu.
Det finns redan idag spel som utnyttjar nästan 2000 cpuer som spelet GO och det blir intressant och se vad framtiden visar sig, men självklart köper man en 8700K, så kommer man inte ha problem att köra mainstreamspel om 2 år med det bästa spelgrafikkortet som då finns. -Utvecklingen går fort, men inte så fort.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av bulybasha:

Precis, återigen bekvämt att påstå att Intel har erbjudit fler än 4 cores via sina HEDT plattformar ( vilket är sant ) men glömmer av att berätta att en sån plattform kostade runt 20 papp med vettig spec.

Exakt, för det fanns inte en 6C/12T Sandy Bridge för 5k redan 2011...

Än idag är färre riktigt snabba kärnor ett bättre val jämfört med fler lite lägre presterande kärnor för >90 % av PC-användarna givet de program som typiskt körs på skrivbordet. 4C/8T är utanför vad majoriteten behöver, vilket syns i att ~70 % av PC-marknaden har fram till nu klarat sig utmärkt med 2C/4T (bärbara).

Kör programutveckling på en i7-6770HQ på jobbet (Intel NUC) och på en R5-1600 hemma. Dessa är lite intressanta då den förra är ~30-35 % snabbare i enkeltrådat och den senare ~30-35 % snabbare när alla CPU-trådar används. Skulle jag utse en vinnare för just programutveckling är det i7-6700HQ.

Orsak: är väldigt mycket oftare som enkeltrådprestanda är en flaskhals, t.ex. vid varje gång man gör ett inkrementellt bygge samt många analysverktyg är väldigt dåliga på att använda flera kärnor samtidigt som de kan ta rätt mycket CPU-kraft.

Är betydligt viktigare att skala av 30 % av tider som ligger på 10 s och mindre, det är tid som är bortkastad då man inte kan göra något annat under tiden. R5-1600 gör en total-rebuilt ett par minuter snabbare, men hur viktigt är det då man ändå inte sitter och glor på det utan det är något som rullar i bakgrunden?

Zen är främst en server-design och den är riktigt bra på sådana laster. På skrivbordet är Core i väldig nära 100 % fallen rent tekniskt ett bättre val. Ryzen har dock riktigt bra pris/prestanda!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Exakt, för det fanns inte en 6C/12T Sandy Bridge för 5k redan 2011...

Än idag är färre riktigt snabba kärnor ett bättre val jämfört med fler lite lägre presterande kärnor för >90 % av PC-användarna givet de program som typiskt körs på skrivbordet. 4C/8T är utanför vad majoriteten behöver, vilket syns i att ~70 % av PC-marknaden har fram till nu klarat sig utmärkt med 2C/4T (bärbara).

Kör programutveckling på en i7-6770HQ på jobbet (Intel NUC) och på en R5-1600 hemma. Dessa är lite intressanta då den förra är ~30-35 % snabbare i enkeltrådat och den senare ~30-35 % snabbare när alla CPU-trådar används. Skulle jag utse en vinnare för just programutveckling är det i7-6700HQ.

Orsak: är väldigt mycket oftare som enkeltrådprestanda är en flaskhals, t.ex. vid varje gång man gör ett inkrementellt bygge samt många analysverktyg är väldigt dåliga på att använda flera kärnor samtidigt som de kan ta rätt mycket CPU-kraft.

Är betydligt viktigare att skala av 30 % av tider som ligger på 10 s och mindre, det är tid som är bortkastad då man inte kan göra något annat under tiden. R5-1600 gör en total-rebuilt ett par minuter snabbare, men hur viktigt är det då man ändå inte sitter och glor på det utan det är något som rullar i bakgrunden?

Zen är främst en server-design och den är riktigt bra på sådana laster. På skrivbordet är Core i väldig nära 100 % fallen rent tekniskt ett bättre val. Ryzen har dock riktigt bra pris/prestanda!

8 core då vilket Ryzen erbjuder? eller varför inte 16 core? Gärna priser och lanseringsdatum.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MinscS2:

Logiskt tänkande garanterar det.
Finns inte en chans att AMD kommer kunna öka frekvensen med 1 GHz och matcha Intels IPC med en refresh.

Det är okej, att skratta som respons när man inte vet vad man ska säga är rätt normalt. Låt mig använda matte:

Z370 Mobo: ~1200:-
i7-8700k: ~3900:-
Totalt: ~5100:-

B350 Mobo: ~900
R5 1600: ~2100
Ny Zen CPU om 2-3 år: ~2000
Totalt: ~5000:-

Om vi då antar att en i7-8700k utpresterar både R5 1600 (garanterat) och även Zen 2 (med stor sannolikhet), är det då smartast att köpa en i7-8700k idag och njuta av dess prestanda i 5 år, eller att köpa en R5 1600 idag och ha lägre prestanda under 2-3 år, och sen köpa en Zen 2 och ha ...vi kan vara snälla och säga samma (även om det är orealistiskt) prestanda som en i7-8700k?

Om man tänkt köpa en R5 1600 och sen byta ut den om 2-3 år, varför inte bara köpa en i7-8700k idag med en gång?
Visst kan man ha personliga skäl för att välja AMD över Intel/välja bort Intel, men dom ska man banne mig hålla sig för sig själv när man rekommenderar hårdvara åt andra. Man kan bränna sina egna pengar på något sämre om man så vill (om man t.ex. vill stödköpa AMD), men man ska ge fan i att leka med andras pengar på detta sättet.

Du menar alltså på fullaste allvar att du tror att 8700k som släpptes sent 2017 kommer utprestera Zen 2 som har preliminärt lanseringsdatum någon gång under 2019? En 2 år gammal 6 kärnig historia som är bättre än AMDs senaste kreation?

Man kan vara Fanboy, men du har nog fasen myntat det senaste: "MinscS2boy".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bulybasha:

Du menar alltså på fullaste allvar att du tror att 8700k som släpptes sent 2017 kommer utprestera Zen 2 som har preliminärt lanseringsdatum någon gång under 2019? En 2 år gammal 6 kärnig historia som är bättre än AMDs senaste kreation?

Man kan vara Fanboy, men du har nog fasen myntat det senaste: "MinscS2boy".

Skulle inte vara ett dugg förvånad om 8700k står sig är bättre än Zen 2. Nu tror jag han menade Ryzen refresh? som ska komma iår. Alla säger olika namn.
Bara för man krymper behöver det inte betyda ett ökande IPC.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ryzer:

Skulle inte vara ett dugg förvånad om 8700k står sig är bättre än Zen 2. Nu tror jag han menade Ryzen refresh? som ska komma iår. Alla säger olika namn.
Bara för man krymper behöver det inte betyda ett ökande IPC.

Nu pratar han om det som skall komma om 2-3 år vilket är Zen 2, går inte misstolka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bulybasha:

Nu pratar han om det som skall komma om 2-3 år vilket är Zen 2, går inte misstolka.

Gissar du dig fram eller?

Zen 2 ska väl ändå (vad vi vet nu börja produceras i slutet av detta år) så tidigt 2019 kanske dom når marknaden?
Det är en krympning till 7nm (sanning med modifikation?) och ska innebära en ''liten'' IPC ökning.

Jag tror fortfarande att 8700k kommer vara den bästa ''spelprocessorn'' när Zen 2 släpps.

(E: Den bästa kanske det inte kommer vara, vad vet vad Intel har bakom hörnet. Men tror den kommer stå sig bättre än Zen 2 (spelprestanda))

Permalänk
Datavetare
Skrivet av bulybasha:

8 core då vilket Ryzen erbjuder? eller varför inte 16 core? Gärna priser och lanseringsdatum.

Nu flyttar du målstolparna, ditt ursprungliga uttalande var att inget över 4C.

Men visst, då det enda som verkar räknas är kärnor och pris. C2730 lanserades 2013, har åtta kärnor samt ett MSRP på $150.

Den CPUn har även samma ”moderna” (har använts i icke x86 långt innan...) back-ens scheduler design som Zen (som i sin tur antagning ärvt just detta från Jaguar).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ryzer:

Gissar du dig fram eller?

Zen 2 ska väl ändå (vad vi vet nu börja produceras i slutet av detta år) så tidigt 2019 kanske dom når marknaden?
Det är en krympning till 7nm (sanning med modifikation?) och ska innebära en ''liten'' IPC ökning.

Jag tror fortfarande att 8700k kommer vara den bästa ''spelprocessorn'' när Zen 2 släpps.

http://www.pcgamer.com/leaked-amd-roadmap-points-to-zen-2-pro...

Det är sällan saker släpps i förtid, 2-3 år är en högst relevant uppskattning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Nu flyttar du målstolparna, ditt ursprungliga uttalande var att inget över 4C.

Men visst, då det enda som verkar räknas är kärnor och pris. C2730 lanserades 2013, har åtta kärnor samt ett MSRP på $150.

Den CPUn har även samma ”moderna” (har använts i icke x86 långt innan...) back-ens scheduler design som Zen (som i sin tur antagning ärvt just detta från Jaguar).

Skickades från m.sweclockers.com

Du ska inte ta med mobilprocessorer när du ändå är igång? XD

Permalänk
Medlem

Någon som kan sammanfatta om ni kommit fram till vad som är bäst?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ang3r:

Någon som kan sammanfatta om ni kommit fram till vad som är bäst?

Intel, om pengarna inte spelar avgörande roll.
Den ger dig bäst bang för närvarande men systemet blir ganska dyrt.

Edit, jag kör AMD, den är inte på något sätt dålig, men den plockar inte de högsta frukterna tror jag men den fungerar till allt jag kör av idag och de närmsta åren.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av bulybasha:

Du menar alltså på fullaste allvar att du tror att 8700k som släpptes sent 2017 kommer utprestera Zen 2 som har preliminärt lanseringsdatum någon gång under 2019? En 2 år gammal 6 kärnig historia som är bättre än AMDs senaste kreation?

Du menar som att 4 år gamla i7-4770k drog jämt med Ryzen när den släpptes, och slog Ryzen om man överklockade?

Ja jag tror absolut att i7-8700k kommer kunna dra jämt, och även utprestera nästa version av Zen ("Zen 2", "Zen refresh", tycker man hör olika namn på nästa AMD-release hela tiden).

Jag tror inte du inser vilket extremt hopp i både frekvens och IPC som AMD måste göra med Zen för att komma ikapp Intel.

Skrivet av bulybasha:

Man kan vara Fanboy, men du har nog fasen myntat det senaste: "MinscS2boy".

Du är bra på att prata strunt och kasta sten i glashus, men du är samtidigt väldigt dålig på att komma med något konkret...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv

Problemet med att köpa datorer långt fram i tiden är snart kommer drr5, vilket precis som ddr3,4 etc har ockerpriser i början men snart blir det som gäller.
https://arstechnica.com/gadgets/2017/03/next-generation-ddr5-...
DDR5 promises double the memory bandwidth and density of DDR4

Så runt 2020 så är det att byta moderkort som gäller vid nästa uppgradering för de flesta som gör lite mer krävande vid datorn. Amd väljer att byta plattform i samband med att ddr5 kommer, men ska man uppgradera mellan? Ja det beror på vad man gör.
Att först köpa en budget cpu och sedan köpa en budget till, blir alltid kostsamt om man ej kan hitta en bra köpare till den första cpun. Det kan dock finnas omständigheter som man behöver ha mer kraft och då är det bra att man kan köpa en bättre cpu.
T.ex. köpa en budget AMD nu, men senare om 2 år köpa en bättre som är tillverkad senare. Även om 2 år är nära ddr5.

Jag tycker lite som oavsett vad man köper så förlorar man pengar, så köp en skrivmaskin idag, kör med den till 2020 och köp ett ny dator då.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MinscS2:

Du menar som att 4 år gamla i7-4770k drog jämt med Ryzen när den släpptes, och slog Ryzen om man överklockade?

Ja jag tror absolut att i7-8700k kommer kunna dra jämt, och även utprestera nästa version av Zen ("Zen 2", "Zen refresh", tycker man hör olika namn på nästa AMD-release hela tiden).

Jag tror inte du inser vilket extremt hopp i både frekvens och IPC som AMD måste göra med Zen för att komma ikapp Intel.

Du är bra på att prata strunt och kasta sten i glashus, men du är samtidigt väldigt dålig på att komma med något konkret...

Det är cherrypicking att påstå att 4770k slog Ryzen. I viss spelprestanda kunde man direkt vid launch se skillnader ja, men diskutera gärna helheten och inte vad du får för fps i CS 1.6.

Sweclockers, inte spelclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bulybasha:

Det är cherrypicking att påstå att 4770k slog Ryzen. I viss spelprestanda kunde man direkt vid launch se skillnader ja, men diskutera gärna helheten och inte vad du får för fps i CS 1.6.

Cherrypicking? Jag drog till med något gammalt för att visa att ditt argument om att "Zen 2 kommer spöa i7-8700k för i7an är 2 år gammal" inte bevisar något.

En 4770k utpresterar en R5 1600 rätt rejält i vissa spel och ibland är det jämt.
Hade kunnat länka några youtube reviews här där dom jämför just i7-4770k mot diverse Ryzen men tror inte du hade tittat på dom ändå.
(Och är du intresserad så kan du säkert leta upp dom själv.)

Skrivet av bulybasha:

Sweclockers, inte spelclockers.

Tråd gällande köp av speldator, inte redigeringsmaskin.
Vill du inte prata spelprestanda så kanske detta inte är rätt tråd för dig...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MinscS2:

Cherrypicking? Jag drog till med något gammalt för att visa att ditt argument om att "Zen 2 kommer spöa i7-8700k för i7an är 2 år gammal" inte bevisar något.

En 4770k utpresterar en R5 1600 rätt rejält i vissa spel och ibland är det jämt.
Hade kunnat länka några youtube reviews här där dom jämför just i7-4770k mot diverse Ryzen men tror inte du hade tittat på dom ändå.
(Och är du intresserad så kan du säkert leta upp dom själv.)

Tråd gällande köp av speldator, inte redigeringsmaskin.
Vill du inte prata spelprestanda så kanske detta inte är rätt tråd för dig...

Googlade direkt och första länken jag hittade var denna: https://www.youtube.com/watch?v=8749y0iC0r4

Ryzen vinner allt förutom GTA 5.

Notera dock att filmen lades upp precis vid release, kan tänkas att siffrorna ser bättre ut idag till Ryzens fördel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bulybasha:

Googlade direkt och första länken jag hittade var denna: https://www.youtube.com/watch?v=8749y0iC0r4

Ryzen vinner allt förutom GTA 5.

Notera dock att filmen lades upp precis vid release, kan tänkas att siffrorna ser bättre ut idag till Ryzens fördel.

Väldigt intressant att denna lilla okända kanal med väldigt få views, 0 prenumeranter och som dessutom kallar Devil's Canyon för Haswell ( ) får helt annorlunda resultat än alla etablerade hårdvarukanaler.

Bara en sådan sak som att R5 1500X spöar i7-4790k i några graferna gör att jag inte kan ta videon du länkade seriöst. Försök igen, gärna från någon seriös kanal denna gången.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MinscS2:

Tråd gällande köp av speldator, inte redigeringsmaskin.
Vill du inte prata spelprestanda så kanske detta inte är rätt tråd för dig...

Problemet är trådtiteln. Någon kan skapa tråd med titeln "vilken är den mest prisvärda enkla cpun som går att köpa idag?" Och sedan lägga upp krav på pålitlighet, support från mjukvaror etc, där ingen annan cpu än Xeons uppfyller kraven.

Nå många är mångsysslare vid datorn och det räcker bara jobba med lite filmredigering innan alla dagens cpuer skapar långa väntetider och krävande tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Problemet är trådtiteln.

Håller med, den kunde varit betydligt bättre och borde ändrats då den uppmanar till klassiskt AMD vs Intel-flamewar. (Skulle gissa att det är huvudanledningen till varför denna tråden blivit 10 sidor lång!)

Lägger man 5 sekunder på att läsa vad TS faktiskt skriver däremot så framgår det tydligt att det gäller en speldator (något han även förtydligade i ett senare inlägg) eftersom han enbart pratar om FPS.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MinscS2:

Väldigt intressant att denna lilla okända kanal med väldigt få views, 0 prenumeranter och som dessutom kallar Devil's Canyon för Haswell ( ) får helt annorlunda resultat än alla etablerade hårdvarukanaler.

Bara en sådan sak som att R5 1500X spöar i7-4790k i några graferna gör att jag inte kan ta videon du länkade seriöst. Försök igen, gärna från någon seriös kanal denna gången.

Det är nog bättre att du lägger upp egna vinklade videos då mina inte duger.

Permalänk

Idag skulle jag kanske köpt en 8700k, om 3-4 månader antagligen av Ryzen refresh.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Logiskt tänkande garanterar det.
Finns inte en chans att AMD kommer kunna öka frekvensen med 1 GHz och matcha Intels IPC med en refresh.

Det är okej, att skratta som respons när man inte vet vad man ska säga är rätt normalt. Låt mig använda matte:

Z370 Mobo: ~1200:-
i7-8700k: ~3900:-
Totalt: ~5100:-

B350 Mobo: ~900
R5 1600: ~2100
Ny Zen CPU om 2-3 år: ~2000
Totalt: ~5000:-

Om vi då antar att en i7-8700k utpresterar både R5 1600 (garanterat) och även Zen 2 (med stor sannolikhet), är det då smartast att köpa en i7-8700k idag och njuta av dess prestanda i 5 år, eller att köpa en R5 1600 idag och ha lägre prestanda under 2-3 år, och sen köpa en Zen 2 och ha ...vi kan vara snälla och säga samma (även om det är orealistiskt) prestanda som en i7-8700k?

Om man tänkt köpa en R5 1600 och sen byta ut den om 2-3 år, varför inte bara köpa en i7-8700k idag med en gång?
Visst kan man ha personliga skäl för att välja AMD över Intel/välja bort Intel, men dom ska man banne mig hålla sig för sig själv när man rekommenderar hårdvara åt andra. Man kan bränna sina egna pengar på något sämre om man så vill (om man t.ex. vill stödköpa AMD), men man ska ge fan i att leka med andras pengar på detta sättet.

8700k och 1600 spelar i olika ligor.
Finns en del som sitter kvar på fx 8350 fortfarande så förhoppningsvis kan man köra på en 1600 längre än 2-3år.

Men om du vill räkna på det ändå så
Z370 Mobo: ~1200:-
i7-8700k: ~3900:-
Totalt: ~5100:- plus cpu fläkt

B350 Mobo: ~900
R5 1600: ~2100
Ny Zen CPU om 2-3 år: ~2000
Totalt: ~5000:- minus andrahandsvärde cpu