Bilstereo till en oerfarenhen

Permalänk
Medlem

Bilstereo till en oerfarenhen

Tjena

Hur är det med Bilstereo är det nån som är insatt i det här? Är det nån som kan rekommendera nåt för max 1200?

Tack o bock

Permalänk
Medlem

@V3N
Denna borde funka bra, har både CD,blåtand och aux.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Tänk på att du kan behöva adaptrar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@V3N
Denna borde funka bra, har både CD,blåtand och aux.

Kommer aldrig någonsin behöva CD finns det nåt exemplar utan CD så man kan få ett litet chassi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Tänk på att du kan behöva adaptrar.

Vilka adapters då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av V3N:

Kommer aldrig någonsin behöva CD finns det nåt exemplar utan CD så man kan få ett litet chassi?

EnkelDIN är nog så litet du kan komma om du ska ha blåtand/usb/förstärkning i samma enhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

EnkelDIN är nog så litet du kan komma om du ska ha blåtand/usb/förstärkning i samma enhet.

Jo men jag tänkte ett kort chassi själva djupet på chassit blir väl mindre ifall man kör utan ett exemplar med cd enhet? eller är jag ute och cyklar

Permalänk
Medlem
Skrivet av V3N:

Jo men jag tänkte ett kort chassi själva djupet på chassit blir väl mindre ifall man kör utan ett exemplar med cd enhet? eller är jag ute och cyklar

Förstärkningen tar plats. Jag känner inte till några "korta chassin".
EnkelDIN är ju standard så det borde få plats i bilen.

Permalänk
Medlem

@V3N: https://www.brl.se/sv/artiklar/jvc-kd-r981bt.html
Satte själv in samma modell i bilen här i veckan o kan inte vara annat än nöjd
Gällande adaptrar så brukar dem ingå till ramen du köper sen finns ytterligare en adapter med stereon som ska in i den adaptern xD Tänk dock på om du har rattkontroller så bör kablar till det köpas till.
Må jag fråga vilken bil stereon ska in i?

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Skrivet av V3N:

Jo men jag tänkte ett kort chassi själva djupet på chassit blir väl mindre ifall man kör utan ett exemplar med cd enhet? eller är jag ute och cyklar

Jo visst finns det huvudenheter utan CD-läsare, te.x denna Pioneer är utan läsare och har därmed kort djup:
https://www.brl.se/sv/artiklar/pioneer-mvh-s300bt.html

Visa signatur

Raijintek Ophion Evo | 9900K | EVGA GTX 1080Ti | Gigabyte Z390 | Corsair 16GB 3200Mhz Vengeance | Corsair H100i |

Permalänk
Medlem
Skrivet av V3N:

Vilka adapters då?

Har inte fipplat med bilstereo på väldigt länge men jag vill minnas att man kunde behöva det.
Maila BRL och uppge bilmodell så kollar de säkert åt dig.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@V3N:

Till att börja med, enkel eller dubbeldin?

Tänk på att du även behöver iso-kablage, monteringsram, urtagningsnycklar m.m.
Vill du fortsätta använda eventuell rattstyrning behövs även rattstyrningskablage och lead-kabel.

Allt detta går att kolla upp på BRL genom att söka på din bilmodell:
https://www.brl.se/sv/artiklar//ljud-och-bild-i-bil/anpassade...

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddglutt:

@V3N: https://www.brl.se/sv/artiklar/jvc-kd-r981bt.html
Satte själv in samma modell i bilen här i veckan o kan inte vara annat än nöjd
Gällande adaptrar så brukar dem ingå till ramen du köper sen finns ytterligare en adapter med stereon som ska in i den adaptern xD Tänk dock på om du har rattkontroller så bör kablar till det köpas till.
Må jag fråga vilken bil stereon ska in i?

En gammal volkswagen golf 2001

Skrivet av IcarusAronsson:

Jo visst finns det huvudenheter utan CD-läsare, te.x denna Pioneer är utan läsare och har därmed kort djup:
https://www.brl.se/sv/artiklar/pioneer-mvh-s300bt.html

Ja den såg nice ut

Skrivet av D-ryd:

@V3N:

Till att börja med, enkel eller dubbeldin?

Tänk på att du även behöver iso-kablage, monteringsram, urtagningsnycklar m.m.
Vill du fortsätta använda eventuell rattstyrning behövs även rattstyrningskablage och lead-kabel.

Allt detta går att kolla upp på BRL genom att söka på din bilmodell:
https://www.brl.se/sv/artiklar//ljud-och-bild-i-bil/anpassade...

Enkel din, man borde väl få med det som man behöver för installation? har ingen rattstyrning

Permalänk

Du lär inte behöva några extra kablage i en så modern bil.
Du behöver ju få ut din gamla enhet osv men det brukar inte vara några större problem. Förr (innan det kom lite standarder) så var man tvungen att köpa nytt kablage, monteringsram mm. Det behövs oftast inte nu längre. Det blev bättre standard runt 90-talet.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av V3N:

En gammal volkswagen golf 2001

Ja den såg nice ut
Enkel din, man borde väl få med det som man behöver för installation? har ingen rattstyrning

Du behöver som sagt Iso-kablage (om bilen ej redan har detta), nu har jag ej bytt i golf,men sitter det redan en enkel-DIN så krävs ej en monteringsram. Bara att köpa en stereo med de funktioner du önskar och ett isokablage.du behöver även en stereoadapter.
Allt finns på BRL

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Gå in på BRL och så klickar du in där på "Vad passar i min bil" (här har du sidan för golfar: https://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och-bild-i-bil/anpassade-... ) och så väljer du din bil där så får du fram vad du kan behöva för adaptrar osv.
Till min 2010 Subaru Legacy var det en jäkla massa, men allt fungerar perfekt nu, knapparna på ratten och allt.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av DilluTioN:

Du lär inte behöva några extra kablage i en så modern bil.
Du behöver ju få ut din gamla enhet osv men det brukar inte vara några större problem. Förr (innan det kom lite standarder) så var man tvungen att köpa nytt kablage, monteringsram mm. Det behövs oftast inte nu längre. Det blev bättre standard runt 90-talet.

Haha en säger att jag inte behöver

Skrivet av moonblase:

Du behöver som sagt Iso-kablage (om bilen ej redan har detta), nu har jag ej bytt i golf,men sitter det redan en enkel-DIN så krävs ej en monteringsram. Bara att köpa en stereo med de funktioner du önskar och ett isokablage.du behöver även en stereoadapter.
Allt finns på BRL

Och den andre säger att jag behöver

Skrivet av lambdan:

Gå in på BRL och så klickar du in där på "Vad passar i min bil" (här har du sidan för golfar: https://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och-bild-i-bil/anpassade-... ) och så väljer du din bil där så får du fram vad du kan behöva för adaptrar osv.
Till min 2010 Subaru Legacy var det en jäkla massa, men allt fungerar perfekt nu, knapparna på ratten och allt.

Yes tackar

Permalänk
Medlem
Skrivet av V3N:

Haha en säger att jag inte behöver
Och den andre säger att jag behöver
Yes tackar

Så det blev en golf till slut?

Såhär ser det ut bakom stereon:

https://imgur.com/a/KvSde

(vet inte om det är till hjälp men)

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Vet inte vad din tanke är med att köpa bilstereo. Är det bara för att få bluetooth-funktion? Har du andra planer på kanske en SUB och dylikt så är det bra att kolla så bilstereon har de utgångar du behöver. Om du inte har så bra högtalare så gör inte en ny bilstereo så mycket för ljudet.... Bara ett tips...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av V3N:

Haha en säger att jag inte behöver
Och den andre säger att jag behöver
Yes tackar

Sitter det en vanlig enkel-DIN stereo i den så krävs ej monteringsram då de har samma mått, bara plocka ur originalstereo, koppla in nya tryck in.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Så det blev en golf till slut?

Såhär ser det ut bakom stereon:

https://imgur.com/a/KvSde

(vet inte om det är till hjälp men)

Yes det blev en golf
Aright ser inte ut som jag kommer behöva nå adapters

Skrivet av Eazy:

Vet inte vad din tanke är med att köpa bilstereo. Är det bara för att få bluetooth-funktion? Har du andra planer på kanske en SUB och dylikt så är det bra att kolla så bilstereon har de utgångar du behöver. Om du inte har så bra högtalare så gör inte en ny bilstereo så mycket för ljudet.... Bara ett tips...

Njae inte bara för bluetooth mest för looken också

Skrivet av moonblase:

Sitter det en vanlig enkel-DIN stereo i den så krävs ej monteringsram då de har samma mått, bara plocka ur originalstereo, koppla in nya tryck in.

aright

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Vet inte vad din tanke är med att köpa bilstereo. Är det bara för att få bluetooth-funktion? Har du andra planer på kanske en SUB och dylikt så är det bra att kolla så bilstereon har de utgångar du behöver. Om du inte har så bra högtalare så gör inte en ny bilstereo så mycket för ljudet.... Bara ett tips...

Jodå, det brukade vara mer lyft att byta stereon än att byta högtalare och driva dem med originalstereon.
Och det är inte så bara med BT på en sån gammal bil, det är ju cd-skivor (utan mp3-stöd) eller radion annars.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av V3N:

Haha en säger att jag inte behöver
Och den andre säger att jag behöver
Yes tackar

Som du ser på bilden så har du ISO-kablage.

Har ganska många folkvagnar så mig kan du lita på

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________