Permalänk
Medlem

Crash vega 64

Hej!

Kör ett vega 64 kort just nu. Har haft det i ca. 1 månad. För 5 dagar sedan började cities skylines att frysa i ett par sekunder, följt av att skärmen blinkar svart (ca 0.1 sekunder), sen kommer spelet tillbaka (men fruset), och efter ca. 1 sekund till funkar allt normalt igen. Hela processen håller på i runt 2 sekunder. Det här hände någon gång varje 10 min. Dagen efter händer samma sak i CS:GO, men ca. 1 gång i minuten. Jag har kopplat ut displayport kabeln och sen stoppat in den igen; och då försvann problemet. Har nu gått 3 dagar utan att detta händer.

Allt frid och fröjd; trodde jag. Men nu kraschade datorn helt. Alla fläktar var igång, men skärmarna blev svarta och ett HÖGT ljud spelades i hörlurarna. Tvångsavslutade datorn, och satt igång den igen. Nu funkar det bra igen. Kraschen hände när jag streamade film.

Kollade temps direkt efter kraschen i hwmonitor; inget var ovanligt högt (hade gått ca 1 minut). Kollat reliability history i windows; endast min tvångsavslutning visades. Har nu även kört 3dmark firestrike i 20-30min, utan problem.

Vad f_n kan detta bero på?!

Kör nyaste drivers, stängt av freesync, startat om datorn, etc etc.

Tack på förhand
Mvh Elias

Ps. här är firestrike resultatet. Ser inget som direkt ser skumt ut. https://www.3dmark.com/3dm/23852551?
(Nej, det där steamnamnet är inte seriöst. No hate pls )

Permalänk
Medlem

@eligri: Vad har du för skärm?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

vilken drivrutin sitter du på? har du testat med äldre eller nyare drivrutin?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@eligri: Vad har du för skärm?

Mvh

"T13C-320AC, AUO.

Den ska ha specs enligt följande:
Upp till 165hz
1440p
Freesync
32" curved
VA panel
1ms"

No-name, men har funkat hur bra som helst. Köptes också för ca. 1 månad sen.

Drog displayport sladden ur datorn efter kraschen, och slog på en gammal hdmi skärm. Ingen bild på den heller (innan jag startade om datorn).

Följande drivrutin:
22.19.677.257
(ska vara nyaste för vega 64)

Permalänk
Medlem

Random krash utan temp brukar betyda PSU problem

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Random krash utan temp brukar betyda PSU problem

Tveksamt :/
Haft denna psu i 1+ år, gold rated 750w evga g3. Bör duga med goda marginaler.

Permalänk
Medlem

@eligri: Har du prövat att stänga av Freesync?

Hade en god vän med samma problem, skärmen slocknade slumpvis och blev helt svart i 1-3 sekunder, var skärmen som var trasig i hans fall. Fungerade dock när han stängde av Freesync.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av eligri:

Tveksamt :/
Haft denna psu i 1+ år, gold rated 750w evga g3. Bör duga med goda marginaler.

Ja det är ett bra nätaggregat men det kan ju fortfarande bli fel på det. Har du tillgång till en annan dator att sätta grafikkortet i? I så fall gör det kraschar även den så är det ju troligtvis grafikkortet du behöver byta ut.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@eligri: Har du prövat att stänga av Freesync?

Hade en god vän med samma problem, skärmen slocknade slumpvis och blev helt svart i 1-3 sekunder, var skärmen som var trasig i hans fall. Fungerade dock när han stängde av Freesync.

Mvh

"Kör nyaste drivers, stängt av freesync, startat om datorn, etc etc." :/
Var första jag gjorde; men hjälpte inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja det är ett bra nätaggregat men det kan ju fortfarande bli fel på det. Har du tillgång till en annan dator att sätta grafikkortet i? I så fall gör det kraschar även den så är det ju troligtvis grafikkortet du behöver byta ut.

Problemet är ju att krasherna är oregelbundna. Första "små krascherna" tror jag bara var pga glapp i displayport kabeln; slutade ju omedelbart hända när jag kopplade in och ut sladden. Liknande "små krascher" har ju inte hänt nu på 3 dagar heller. Sen denna "stora krasch" skedde ju 1 gång efter 3 dagars användning, och inte i samband med några hårda processer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@eligri: Har du prövat att stänga av Freesync?

Hade en god vän med samma problem, skärmen slocknade slumpvis och blev helt svart i 1-3 sekunder, var skärmen som var trasig i hans fall. Fungerade dock när han stängde av Freesync.

Mvh

Detta låter mer som en kass "eller för lång" dp kabel inte kass skärm...

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Medlem
Skrivet av StegeSWE:

Detta låter mer som en kass "eller för lång" dp kabel inte kass skärm...

För lång; nej. Kass, maybe
Deltaco kabel för typ 120kr från webhallen. Maybe maybe?
Har en till sån kass kabel, ska jag kanske testa med den en längre period?

Kör även på en sån här, för skärmen och datorn. Kanske där problemet ligger? Använt den i ca 2 veckor.
https://www.clasohlson.com/se/4-v%C3%A4gs-%C3%B6versp%C3%A4nn...
Köptes pga att proppen i huset gick rätt ofta när vi skaffade ny ugn. Kan ju dock köra utan i några veckor för att se om det kan vara problemet.

Men skulle verkligen kass dp leda till system krasch? Även skumt att ljudet f_ckades, den kör ju via optisk kabel direkt till moderskortet.

Permalänk
Medlem

@eligri: verka inte vara senaste drivrutinen du har. här är senaste: http://support.amd.com/en-us/download/desktop?os=Windows%2010...

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

@eligri: verka inte vara senaste drivrutinen du har. här är senaste: http://support.amd.com/en-us/download/desktop?os=Windows%2010...

Laddar hem nu!

Finns det något sett jag kan se varför kraschen hände; annat än i reliability history?

Permalänk
Medlem

@eligri: Pröva en ny DP kabel, kan lösa det.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@eligri: Pröva en ny DP kabel, kan lösa det.

Mvh

Men skulle trasig dp kabel verkligen leda till krasch?
Kommer att prova det, men testar gärna fler saker samtidigt oxå. Tar ju ett bra tag innan jag vet om problemet är löst eller inte; inga regelbundna krascher.

Permalänk
Medlem

@eligri: Ja, det kan det i sämsta fall göra, har varit med om det också.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Ok, har bytt sladd och uppdaterat drivrutinerna nu

Finns det något sätt jag kan se varför datorn krascha, annat än i reliability history?

Cheers

Permalänk
Medlem

@eligri

Har ett liknande problem med mitt Vega 64, skämen blir svart och fläkten går max. Får hålla inne power knappen så datorn stänger av sig. Däremot får jag inget högt ljud.
Skärmen "blinkar" i Titan Quest men funkar fint i PUBG.

Hittade en annan med samma problem.
https://www.hwinfo.com/forum/Thread-Black-screen-crash
Ska testa om problemet är Hwinfo eller Corsair Link kanske är kombinationen av dom.

Visa signatur

CPU: 1700x Kylning: Custom loop CPU MB: Asus Prime B350M-A GPU: EVGA 1080 Ti SC Black RAM: 16GB av något SSD: Samsung 850 EVO 500GB Samsung 840 EVO 250GB + EVO 850 500GBPSU: Bitfenix M750 Chassi: Fractal Design Mini C OS: Windows 10 64-bit Skärm: Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotten84:

@eligri

Har ett liknande problem med mitt Vega 64, skämen blir svart och fläkten går max. Får hålla inne power knappen så datorn stänger av sig. Däremot får jag inget högt ljud.
Skärmen "blinkar" i Titan Quest men funkar fint i PUBG.

Hittade en annan med samma problem.
https://www.hwinfo.com/forum/Thread-Black-screen-crash
Ska testa om problemet är Hwinfo eller Corsair Link kanske är kombinationen av dom.

Låter inte som mitt fel though, min fläkt går inte på max :/

Tror att jag bara hade dålig DP kabel; löste sig efter jag byte den! (Funkat än så länge iaf)

Permalänk
Medlem
Skrivet av eligri:

Låter inte som mitt fel though, min fläkt går inte på max :/

Tror att jag bara hade dålig DP kabel; löste sig efter jag byte den! (Funkat än så länge iaf)

Skönt att det löste sig, tror det gjort det för mig med.

Visa signatur

CPU: 1700x Kylning: Custom loop CPU MB: Asus Prime B350M-A GPU: EVGA 1080 Ti SC Black RAM: 16GB av något SSD: Samsung 850 EVO 500GB Samsung 840 EVO 250GB + EVO 850 500GBPSU: Bitfenix M750 Chassi: Fractal Design Mini C OS: Windows 10 64-bit Skärm: Acer X34A