Disney uppges vara missnöjda med EA:s sena agerande

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150792:

Problemet med DLC är att det mesta inte är vad expansion packs var, DLC kommer oftast med väldigt lite spelbart material, jämför man med gamla goda expansion packs så ser man verkligen varför folk börjat tröttna lite på alla DLC, för att inte nämna att nu blir det vanligare och vanligare att sälja dag 1 DLC, så ist för att köpa ett komplet spel säljs det i bitar redan från start.

Och just därför försöker man undvika sådana spel som lanseras med DLC paket från dag 1.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Källa på det?

Alla rika människor någonsin, typ.

Permalänk
Medlem

Finns det nån som kommer ihåg när EA var en amiga-endast utvecklare och deras spel gjorde att man ville köpa en amiga?

Nä? Jag är väl för gammal.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

@henkiii: Definiera rik;
Sen har du att de som har mest donerar mest av alla tar du Gates, Shuttleworth, Jobs (fastän han är död), Koch bröderna och Azim Premji (tata) så ser du att deras pengar har gjort långt mer än FN eller statsbidrag för att hjälpa folk i fattiga länder, men även fattiga i rika länder.

Undantaget är såklart "Clinton foundation" som slutade med att Hillary's bror är semidiktator av norra Haiti och inget bistånd gick dit även fast GW Bush bad dem att tänka om.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Alla rika människor någonsin, typ.

Det där är väldigt fördomsfullt. Det är som att säga att bara för att man tjänar mindre än 50000kr / månad så är man ointelligent och våldtäcktsbenägen. Bara för att man har gott om pengar så betyder det inte att man är girig, eller? Men det är okej att sparka uppåt, för de som har fått det lite bättre är inte människor längre. De som har det bättre än mig själv är lite mindre värda. De kan man säga och göra lite vad man vill mot. Eller?

Skrivet av danedi:

Finns det nån som kommer ihåg när EA var en amiga-endast utvecklare och deras spel gjorde att man ville köpa en amiga?

Nä? Jag är väl för gammal.

Jag kommer ihåg dem från Road rash på mega drive. Underbart spel. Syndicate och populous. Archon på C64. Jag kommer ihåg med en tår i ögat. Det var fina tider. Vi kan hoppas att det märks rent ekonomiskt, för det är så man röstar på den öppna marknaden.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Behövs verkligen EA?

Borde inte Disney bara kunna vända sig direkt till Dice istället? Känns som en usel mellanhand.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Nej, t.ex. https://www.gamereactor.se/nyheter/414233/17+ar+gamla+Age+of+... är en äkta expansion, ett par skins, nya bilar eller ett vapen är inte en expansion det är en äcklig DLC, sånt som man kan få till andra spel genom steam workshop brukar EA ta betalt för.. kolla bara på deras största titel som är The Sims 4... https://www.ea.com/en-au/games/the-sims/the-sims-4/pc/store, det var ju någon på steam forumet som räknade med att alla DLC's till föregångaren The Sims 3 skulle gå på 75000 dollar...

https://steamcommunity.com/app/47890/discussions/0/8469549219...

För DLC är enbart ett par vapen. Kom igen nu? DLCs kan vara allt från ett par vapenskins till nya kampanjer eller tom. omstrukturering av originalspelet. Detta är t.ex. vad CA gör med Warhammer-serien. Dessutom kommer ingen ihåg Sims (på tal om spelserien) expansions som i stort sett var ett par nya reskins av gamla texturer samt eventuellt en ny stad?

Skrivet av Oliver91:

påverkar inte gameplay överhuvudtaget och för dem som inte bryr sig öppnar det upp möjligheter att tjäna pengar för att köpa spel inom steam eftersom det är en ren byteshandel, har själv sålt skräp jag fått i spel på marknaden på steam och kunnat köpa flertals titlar utan att behöva använda mina pengar på banken

Men det var inte det ursprungliga påståendet eller hur?

Skrivet av anon150792:

Problemet med DLC är att det mesta inte är vad expansion packs var, DLC kommer oftast med väldigt lite spelbart material, jämför man med gamla goda expansion packs så ser man verkligen varför folk börjat tröttna lite på alla DLC, för att inte nämna att nu blir det vanligare och vanligare att sälja dag 1 DLC, så ist för att köpa ett komplet spel säljs det i bitar redan från start.

Håller inte alls med. DLC kan vara och är i vissa fall exakt det EXP packs en gång var fast digitalt. Bara för att det kallas för DLC (som står för det extremt icke förklarande Downloadable content). Ska man kritisera vissa former av DLC så borde man faktiskt behärska vad DLC egentligen betyder först. Vilket vissa här inne inte verkar förstå. Precis som de inte verkar förstå att DLC inte behöver vara något som togs bort från originalspelet från första början.

Skrivet av FredrikMH:

Behövs verkligen EA?

Borde inte Disney bara kunna vända sig direkt till Dice istället? Känns som en usel mellanhand.

Eftersom EA äger Dice (och har gjort det 2006) så vore det dels kontraktsbrott men framförallt inte genomförbart eftersom EA anställda sitter i Dice ledning.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Behövs verkligen EA?

Borde inte Disney bara kunna vända sig direkt till Dice istället? Känns som en usel mellanhand.

EA äger DICE. Så det skulle inte fungera. DICE är EA.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Kan de inte bara lägga ner alla mikrotransaktioner?? de kan väl sälja expansion packs till spelen istället med nytt content som de gjordes förr i tiden??

Eller varför inte göra som i det glada 90talet och bakåt och släppa hela spelet på en gång med allt innehåll.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Hade det inte blivit såna här negativa skriverier tror jag Disney skitit totalt i detta. De är ett företag som vill tjäna pengar och de hade inte sagt nej till några extra miljarder i kassan. Men eftersom dessa skriverier tog överhand vill de visa sig att de är minsann inte giriga. Disney är precis som alla andra företag och vill tjäna pengar eller finns det företag som bara gör det utan något som helst ekonomiska intressen? Sen tycker jag också att de kunde lagt allt på kosmetisk skit istället med dessa MT.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk

Det behövs nya märkningar för spel som har butikspris men även mikrotransaktioner. Detta börjar gå för långt.

Om spel ger fördelar för de som betalar extra så ska det finnas ett märke på spelkartongen som "This game includes a Pay2Win microtransaction model" och det skulle få utgivarna att backa av då det skrämmer bort konsumenter.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Alla dessa microtransactions och p2w och annat girigt skit vore ok om spelet i sig var gratis. Det är detta jag retar mig på. Jag köper hellre spel och slipper betala senare. Då har man en klar prisbild.

Laddar nästan aldrig ner free to play spel, efterssom att man inte vet vad det kommer att kosta senare.

Battlefront 2 har båda systemens nackdelar och inga fördelar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

@henkiii: Definiera rik;
Sen har du att de som har mest donerar mest av alla tar du Gates, Shuttleworth, Jobs (fastän han är död), Koch bröderna och Azim Premji (tata) så ser du att deras pengar har gjort långt mer än FN eller statsbidrag för att hjälpa folk i fattiga länder, men även fattiga i rika länder.

Undantaget är såklart "Clinton foundation" som slutade med att Hillary's bror är semidiktator av norra Haiti och inget bistånd gick dit även fast GW Bush bad dem att tänka om.

Eh? Vad har Kochbröderna, enligt dig, gjort för folk i fattiga länder eller fattiga i rika länder? Eller Jobs för den delen, den mannen var inte särskilt givmild i livet och det är ju heller så att fattiga springer runt med produkter med äpplen på...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Håller inte alls med. DLC kan vara och är i vissa fall exakt det EXP packs en gång var fast digitalt. Bara för att det kallas för DLC (som står för det extremt icke förklarande Downloadable content). Ska man kritisera vissa former av DLC så borde man faktiskt behärska vad DLC egentligen betyder först. Vilket vissa här inne inte verkar förstå. Precis som de inte verkar förstå att DLC inte behöver vara något som togs bort från originalspelet från första början.

Om man inte vet vad DLC står för i dagens läge och man diskuterar det så är man ganska korkad, bara för att du verkar tro att folk inte ens vet vad DLC står för så betyder inte det att DLC är bättre än dåtidens expansion packs.....

Det finns de spel som släppt DLC som varigt likvärdigt med dåtidens expansion packs, men det är inte många spel som har släppt ett stort DLC, utan de flesta spelen delar upp det i mindre "DLC Pack" som du får köpa.

Det är vad jag personligen har sett och upplevt under mina år av spelande, och fortsätter att se.

Permalänk
Medlem

Hoppas Disney startar upp Star Wars 1313 från Visceral Games som stängdes ner av EA för någon månad sen.

Undrar vad anledningen var exakt? Inga lootboxes och SP förmodligen.

Permalänk
Skrivet av Hattifnatten:

Källa på det?

Pengar aka girighet är den starkaste drivkraften som finns här i världen så det är ju ganska så uppenbart att den alltid kommer att vinna.

Permalänk

Jag ser rakt igenom Disney här, dom måste ha varit medvetna om detta innan spelet släpptes. Nu kastar dom EA under bussen för att skydda sitt namn. (EA fick ju inte ens kommentera/försvara sig)

Om Walt Disney bara visste hur våldtagen hans vision blivit. Bara se hur priserna konstant stiger för att komma in i Disneyworld/land, det han ville att ALLA familjer skulle ha råd med. Tycker det är så sjukt sorgligt..

Visa signatur

<Intel i7-14700K> <MSI MPG Z790 Edge Ti MAX WiFi7 PCIe5> <Nvidia GTX1080Ti>
<2x16
GB Dominator Titanium CL30@6000MHz> <MSI MAG A850GL>
<
Samsung M.2 990 Pro 1TB> <Samsung 850 Pro 512GB>   
<
Phanteks NV7 White> <Logitech Z906 5.1>
<Windows 11 Pro>

Permalänk
Medlem

@Xinpei: Jo exakt, och helt utan pay2win.

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Just nu inga alls då de har stängt av möjligheten att köpa något tillfälligt. Det man kunde köpa sig var snabbare progress, likt guld i WoW.

Fanns ju boost cards som gav bland annat ökad aim-assist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Det där är väldigt fördomsfullt. Det är som att säga att bara för att man tjänar mindre än 50000kr / månad så är man ointelligent och våldtäcktsbenägen. Bara för att man har gott om pengar så betyder det inte att man är girig, eller? Men det är okej att sparka uppåt, för de som har fått det lite bättre är inte människor längre. De som har det bättre än mig själv är lite mindre värda. De kan man säga och göra lite vad man vill mot. Eller?

Jag kommer ihåg dem från Road rash på mega drive. Underbart spel. Syndicate och populous. Archon på C64. Jag kommer ihåg med en tår i ögat. Det var fina tider. Vi kan hoppas att det märks rent ekonomiskt, för det är så man röstar på den öppna marknaden.

Syndicate var fan grejer det. Hade glömt bort att det var ett EA spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atomico:

Hoppas Disney startar upp Star Wars 1313 från Visceral Games som stängdes ner av EA för någon månad sen.

Undrar vad anledningen var exakt? Inga lootboxes och SP förmodligen.

Det var LucasArts som utvecklade Star Wars 1313. Det lades ner 2013.
Visceral höll på med ett nytt SW-spel.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Syndicate var fan grejer det. Hade glömt bort att det var ett EA spel.

Det var väl ändå Bullfrog som gjorde Syndicate?

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Disney försöker rädda sin IP genom ett PR uttalande alltså... Knappast så de gör detta för att "de är så konsumentvänliga", för det är de verkligen inte. Hade de faktiskt brytt sig om mikrotransaktioner så hade aldrig spelet släppts i den formen. De trodde på det och vill nu i efter hand bara tag avstånd från debaklet. Säger inte att de agerar fel som företag, säger bara att de inte förtjänar någon positiv PR.

Nu säger jag inte att Disney är komsumentvänliga men generellt sett är det inte så som licensiering fungerar.
Disney licensierar Star Wars i spelformat till EA, EA betalar massa pengar + troligen en viss royalty, EA får sedan som de anser bäst försöka kapitalisera på den licensen. (mer komplext än så men i grova drag)
Anledningen till att Disney i detta fallet möjligen har (och faktiskt kan) kliva in är att i kontraktet så står det säkert att EA inte får skada deras varumärke etc vilket denna händelse gjort. När det kommer till Star Wars är detta dessutom extremt känsligt för Disney som har skaffat Star Wars just för att de själva haft det lite tunt och behövde en stark IP, disney har satsat stort på just Star Wars, deras nya filmer har lyckats bygga upp varumärket ännu mer och deras aktier gick upp när de annonserade ut att de skulle göra tre filmer till. Deras tilltänkta streamingtjänst som de ska lansera använder även Star Wars som ett dragplåster genom att de ska göra en storsatsning på en serie likt GoT fast med Star Wars och de har flera Star Wars projekt planerade samt aktiva.

Om EAs blunder får folk att vara anti eller skeptiska mot Star Wars grejer så kan det påverka Disney, därav kan Disney gå in och säga åt dem att t.ex. lösa problemet oavsett kostnad för er själva annars stämmer vi skiten ur er och drar tillbaka licensen etc EA stoppar därmed transaktioner och tar en nästan 10%ig hit på sitt aktiekapital.

Så nej de brydde sig inte om microtransactions för att de hade inget med dem att göra direkt, men när de påverkar dem så agerar de. De är ingen knight in shining armor men inte heller direkt skurken, allmänt så tror jag att Disney inte tänkte på det speciellt mycket utan förlita sig på att EA skulle hantera det själva. Nu lär det dock vara skillnad iom att Disney själva tagit en ställning när det kommer till spel om pengar, speciellt gällande barn och detta allt mer lutar åt att EA faktiskt kommer få lite strul i vissa länder angående just detta.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Mnemozyne13:

Det var väl ändå Bullfrog som gjorde Syndicate?

Bullfrog var en kvalitetsstämpel på sin tid

Sedan kom kostymnissarna på EA...

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Icte:

Bra Disney! Hoppas detta visar EA ett steg åt rätt riktning med detta spel åtminstone!

Bra av Disney ja men dom är minst lika giriga som EA dock

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Tycker Disney och EA får skylla sig själva, båda företagen har resurserna för att kunna ha förhindrat att detta skulle hända. Hela saken skriker dålig information, antingen från pengalöften från EA eller pengakrav från Disney.

Om Disney visste att mikrotransaktioner skulle vara en ledande del av spelet borde de ha insett att detta kunde skada varumärket (inte många googlingar för att förstå detta), och EA som besitter tronen av dåliga marknadsval borde också ha insett att detta var en dålig ide (kan ju hända att de inte tänkte på att de hade att göra med Disney).

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Bioware fick fick göra deras första uppföljare på KotOR.

Eh, nä, med tanke på BWs track record sedan Dragon Inquisition så ser jag hellre att studion går i graven.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Det var LucasArts som utvecklade Star Wars 1313. Det lades ner 2013.
Visceral höll på med ett nytt SW-spel.

Okej då vet jag
Men det hade varit kul att se vad Visceral hade att bjuda på inom SW.

Permalänk
Skrivet av VadSaDu:

Tyvärr vinner alltid girighet i slutändan..alltid.

Nej, bra business vinner. Girighet =/= bra business. Det finns massor att pengar att tjäna utan att göra folk förbannade

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av HazZarD:

sälj licensen till cd projekt istället, ea ska dom sluta dalta med helt värdelösa..

De säljer inte licensen, utan licenserar ut den. Och jag tror inte ens EA vet vilka CDPR är, de är nog bara rika gamla snubbar som pratar med varandra, då har EAs rika gamla snubbar större pull än CDPR, då de kan visa högre siffror totalt.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X