Disney uppges vara missnöjda med EA:s sena agerande

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Vad är det för fördelar man kan köpa egentligen? Är totalt ointresserad av spelet, men är nyfiken på fördelarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Hjältar i stil med darth vader som en spelbar karaktär. Utan att köpa lådor så hade det tagit vääääldigt många timmar att låsa upp honom. De har även begränsat hur mycket småslantar man kan tjäna ihop per dag bara genom att spela spelet.

Som jag förstått så motiverade de det med något i stil med "för att undvika att folk utnyttjar systemet och spelar gratis och därigenom missar upplevelsen" (i ett spel som redan kostar en bit över femhundringen). Att de inte har några spärrar för hur mycket pengar man kan slanta upp är ju dock rätt hycklande.

Du kan även låsa upp speciella kort till karaktärerna. T.ex. att dina vapen gör mer skada, att du tar mindre skada och liknande. Strikta uppgraderingar som gör dig otvivelaktigt bättre än en spelare som itne har samma kort upplåsta.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xcluzive:

Vad är det för fördelar man kan köpa egentligen? Är totalt ointresserad av spelet, men är nyfiken på fördelarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Just nu inga alls då de har stängt av möjligheten att köpa något tillfälligt. Det man kunde köpa sig var snabbare progress, likt guld i WoW.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Alla spel de har gjort har blivit sämre än dess föregångare och/eller nedlagda.

Om du syftar på KOTOR II så hade dom extremt kort tid på sig, knappast Obsidians fel: https://lockesjourney.wordpress.com/2015/08/19/kotor-2-a-stud...

Om du syftar på Fallout New Vegas så var det samma sak där. De hade 18 månader på sig av Bethesda och jag tycker de gjorde ett extremt bra jobb på den korta tiden. Bethesda tog 4-5 år på sig att göra Fallout 4 och jag föredrar F:NV.

Både Fallout New Vegas och Kotor II har i min mening bättre story än Fallout 3 och 4 samt KOTOR 1. Sedan har vi deras senaste spel Pillars of Eternity som är grymt bra om man gillar det klassiska RPG stuket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Hjältar i stil med darth vader som en spelbar karaktär. Utan att köpa lådor så hade det tagit vääääldigt många timmar att låsa upp honom. De har även begränsat hur mycket småslantar man kan tjäna ihop per dag bara genom att spela spelet.

Som jag förstått så motiverade de det med något i stil med "för att undvika att folk utnyttjar systemet och spelar gratis och därigenom missar upplevelsen" (i ett spel som redan kostar en bit över femhundringen). Att de inte har några spärrar för hur mycket pengar man kan slanta upp är ju dock rätt hycklande.

Du kan även låsa upp speciella kort till karaktärerna. T.ex. att dina vapen gör mer skada, att du tar mindre skada och liknande. Strikta uppgraderingar som gör dig otvivelaktigt bättre än en spelare som itne har samma kort upplåsta.

Begränsningen i intjänad valuta var väl bara i sp-läget vad jag förstod?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBBi:

Gambling riktad mot barn... Inte konstigt att Disney är förbannade.

Ellerhur men att sälja cigaretter till barn genom att ha det i massvis av deras filmer var helt okej. Disney bryr sig inte ett skit om detta förutom att det kan skada deras varumärke.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Så länge microtransactions bara har coemsetiska items, tex skins och olika färger på gear så har jag inget emot microtransactions. Det som dom gjorde i Battlefront 2 däremot gick överstyr. Och förhoppningsvis så kommer dom lära sig nu och fixa loot boxes som enbart innehåller customization, skins och annat jox tex som i Overwatch.

Dom scrappade DLC,s och Season pass pga dom vill hålla communityn samman, så det betyder att dom måste ha en annan form av inkomst utöver baspriset på spelet. För 60$/€ är inte nog för ett trippel A spel som ska hålla dedikerade serverar uppe samt fixa mer content och patchar.

"Måste ha en annan form av inkomst"?

Det är riktigt konstigt att DICE inte gick i konkurs med Battlefield 1942. Hur fan hade dom råd att skapa senare spel som Battlefield 2 osv, dom hade ju ingen inkomst!

Hur som helst så finns det "ok" sätt att köra microtransactions och det finns "dåliga" sätt.

EA valde den tredje vägen med det idiotiska sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Skulle säga att blizzard med fått smaka på att girigheten inte lönar sig när det kommer till WoW.
Man pumpar ut så mycket pengar man kan utan att lägga ner någon energi på att göra spelet bra för att aktieägarna ska bli glada och lever på gamla meriter men när folket får nog så finns det inte längre några pengar att mjölka ur spelet längre.

Frågan är väl varför alla väljer just denna modellen nu för tiden.... Är folk verkligen så dumma att de har så låga krav på spelen?

Vänta, vad?

Hur kom du in på Blizzard helt plötsligt? Och vad har Microtransactions med deras subscription-modell att göra? Två heeelt olika världar och jag vågar nog påstå att WoW fortfarande är en förbannat bra inkomstkälla för Blizzard, för att inte tala om ett varumärke som verkligen satte dem på kartan (Mer än vad WC & SC gjort).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CFSsss:

Om du syftar på KOTOR II så hade dom extremt kort tid på sig, knappast Obsidians fel: https://lockesjourney.wordpress.com/2015/08/19/kotor-2-a-stud...

Om du syftar på Fallout New Vegas så var det samma sak där. De hade 18 månader på sig av Bethesda och jag tycker de gjorde ett extremt bra jobb på den korta tiden. Bethesda tog 4-5 år på sig att göra Fallout 4 och jag föredrar F:NV.

Både Fallout New Vegas och Kotor II har i min mening bättre story Fallout 3 och 4 samt KOTOR 1. Sedan har vi deras senaste spel Pillars of Eternity som är grymt bra om man gillar det klassiska RPG stuket.

Ja förutom Fallout NV och KotOR 2 så nådde inte heller Neverwinter Nights 2 upp till föregångarens höjder. För att inte tala om floppen Dungeon Siege 3 som sågades ordentligt.
Däremot så verkar Obsidians egna spel plocka bra betyg, så om de får hålla sig till nya IPn så tror jag de kan göra bra ifrån sig. Litar dock inte på dem överhuvudtaget när det gäller att förvalta arv så som Star Wars licensen. Inte nu för att EA på något sätt gör ett bra jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Som om Disney skulle bry sig om det.

Det Disney bryr sig om är att stormen mot mikrotransaktionssystemet i spelet riskerar att skada varumärket Star Wars.

Skrivet av Commander:

Ellerhur men att sälja cigaretter till barn genom att ha det i massvis av deras filmer var helt okej. Disney bryr sig inte ett skit om detta förutom att det kan skada deras varumärke.

Det klart Disney bryr sig, det är förödande för deras varumärke och deras dyra Star Wars-IP. De lär knappast vara särskilt glada över detta: https://www.google.se/search?q=disney+battlefront+gambling

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JoBBi:

Gambling riktad mot barn... Inte konstigt att Disney är förbannade.

Dem är irriterade för att folk inte godtog det, hade varigt helt OK för dem bara den generella folkmassan inte hade ogillat det, hyckleri som vanligt när det handlar om pengar.

Permalänk
Medlem

För de som inte vet hur det fungerar:

Spelet har inbyggd shopp för där man kan använda sig av spel valuta för att låsa upp extra heros som man sen kan spela med.
Du kan få spel valuta igenom att spela igenom campanien, och sedan via multiplayer. Du kan också få den via loot boxes som kan köpas med pengar, MEN antalet valuta du får från en lootbox är slumpmässigt och därmed "gambling".

-Kan jag inte bara låsa upp dessa via vanligt spel?
Ja, men det beräknas ta minst 40 timmar av spelande till att låsa upp en hero. EA sänkte mängden valuta i samband med klagomål men vad som inte nämnts är att EA också sänkte mängden spelvaluta som man får från att ta sig igenom spelcampanien så det blev ingen stor skillnad till slut.
-Men via multiplayer då?
EA har satt en tidsgräns på hur mycket valuta du kan tjäna. Spelar du mycket får du endast ett "Hej, du har nått max för antalet valuta som då kan få för tillfället, vänta X timmar innan du kan samla mer", typ som dagens mobilspel so också drivs av microtransactions.

Spelvalutan används inte endast för att upp heros, de används för att samla på cards som fungerar som equips och uppgraderar dina egenskaper i spelet - vilket är vart Pay2Win kommer från. Cardsen kommer från loot boxes som också är slumpmässigt dvs mer gambling.

Permalänk
Skrivet av Startrance:

Så länge microtransactions bara har coemsetiska items, tex skins och olika färger på gear så har jag inget emot microtransactions. Det som dom gjorde i Battlefront 2 däremot gick överstyr. Och förhoppningsvis så kommer dom lära sig nu och fixa loot boxes som enbart innehåller customization, skins och annat jox tex som i Overwatch.

Dom scrappade DLC,s och Season pass pga dom vill hålla communityn samman, så det betyder att dom måste ha en annan form av inkomst utöver baspriset på spelet. För 60$/€ är inte nog för ett trippel A spel som ska hålla dedikerade serverar uppe samt fixa mer content och patchar.

Det är ett intressant argument du för, men tänk på att om det stämde, så skulle vinsterna för AAA företag åtminstone hålla sig stadiga på år för år, istället för att bryta rekord efter rekord. Sen så är mycket at AAA kostnaderna självorsakade, det är de själva som spenderar enorma pengar på marknadsföring och förbättrad grafik (mest marknadsföring dock). Mycket av grafik kostnaderna är orsakade av att deras marknadsföring bygger extremt mycket hype baserat på att 'vår grafik är näst'. Sen går det att åstadkomma mycket av detta utan AAA ursäkterna, titta bara på Hellblade, de klarade av att göra ett 'AAA spel' utan mycket av det normala AAA BS, bra grafik, och från vad jag hört så går försäljningen av det mycket bra.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Tyvärr vinner alltid girighet i slutändan..alltid.

Nej! Det är slut med den gamla girighetsenergin. Folk börjar se igenom och bojkotta dåligt corporate beteende genom sociala mediers publicitet och inflytande på köpbeteenden.

Integritet, godhet och medkänsla är de nya ledorden för framgångsrika företag med högsta varumärkesvärdet.

Jämför PR varumärkesvärdeförändringen senast mellan Tesla och Wolkswagen som ett exempel på detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crion:

Nej! Det är slut med den gamla girighetsenergin. Folk börjar se igenom och bojkotta dåligt corporate beteende genom sociala mediers publicitet och inflytande på köpbeteenden.

Integritet, godhet och medkänsla är de nya ledorden för framgångsrika företag med högsta varumärkesvärdet.

Jämför PR varumärkesvärdeförändringen senast mellan Tesla och Wolkswagen som ett exempel på detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Facebook, Google och Apple..dessa jättar är ju inte så givmilda.. de tar, låser och utnyttjar.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Vem är det som äger Battlefield serien? dice eller ea? för kan inte vara så bra för dice att vara förknippade med med ett sånt röv företag som EA med tanke på att dom endast släppt kvalité produkter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Begränsningen i intjänad valuta var väl bara i sp-läget vad jag förstod?

Skickades från m.sweclockers.com

Mycket möjligt. Jag är inte helt hundra insatt i det. Är det bara SP kan jag tycka att det gör deras argument ännu tunnare.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Jag undrar bara vad dom kommer göra med spel i framtiden t.ex ett nytt battlefield, ammo dlc? betala per skott du skjuter?

hoppas ea gräver sin egen grav här och nu och tar med sig sina dlcs och mtx.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

Vem är det som äger Battlefield serien? dice eller ea? för kan inte vara så bra för dice att vara förknippade med med ett sånt röv företag som EA med tanke på att dom endast släppt kvalité produkter

Battlefronts 2 är ju ett Dice spel

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

Vem är det som äger Battlefield serien? dice eller ea? för kan inte vara så bra för dice att vara förknippade med med ett sånt röv företag som EA med tanke på att dom endast släppt kvalité produkter

Dice ägs av och har utvecklat spel åt EA sedan 2006. EA äger förmodligen rättigheterna till alla Dice spel.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Dice ägs av och har utvecklat spel åt EA sedan 2006. EA äger förmodligen rättigheterna till alla Dice spel.

dom borde leta en väg ut från EA för det kommer skada deras namn

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBBi:

Det klart Disney bryr sig, det är förödande för deras varumärke och deras dyra Star Wars-IP. De lär knappast vara särskilt glada över detta: https://www.google.se/search?q=disney+battlefront+gambling

Kampanjen mot mikrotransaktionerna har ju inte handlat om barn (Jag tror ju inte att du är någon som tror att bara barn spelar datorspel...), det är inte därför Disney kontaktade EA och röt till.

Att Disney var oroliga för sitt IP tog jag upp redan igår, om inte tidigare...

Skrivet av Gropenator:

Problemet för EA är inte kunderna, problemet för EA är Disney. Vilket innebär att det mycket väl kan leda till att det helt försvinner från spelet. EA eller Disney bryr sig inte särskilt mycket om sina kunder, men Disney bryr sig om sitt varumärke. Bråket riskerar att skada varumärket, så Disney kan mycket väl tvinga EA att ta bort det. Återigen, inte för att de bryr sig om spelarna, utan för att de bryr sig om sitt varumärke. EA kan instället lägga till mikrotransaktioner till sina helägda spel istället...

Permalänk
Medlem

@HugSeal:
I MP kan man tjäna x valuta per dag sedan tjänar man inget mer, vilken summa det är vet jag ej men det är väldigt lågt. Därför det skulle ta över 6 månader att låsa upp allt. Det är artificiellt begränsat. Om du inte betalar förstås.

Hela systemet är designat runt att folk ska köpa progression i Battlefront 2 genom att gambla med lootboxes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Kan de inte bara lägga ner alla mikrotransaktioner?? de kan väl sälja expansion packs till spelen istället med nytt content som de gjordes förr i tiden??

Ja. Varför göra det ena när man kan döpa om det och göra exakt samma sak? När ska folk inse att DLC idag är exakt vad expansionpacks var för tio år sedan?

Skrivet av aniron:

Riktigt bra att EA och branchen i stort för en gångs skull får kännbart mothugg på de här fasonerna.

https://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/s--Xt9fZ4tl--/c_scale,f_auto,fl_progressive,q_80,w_800/1989w9qs44b91jpg.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet är att de DLC som släpps idag aldrig existerat om man inte kunde släppa dem som DLCs. Alltså tar man inte en del av spelet och lanserar om det utan man bygger på grundspelet i utbyte mot pengar (i vissa fall).

Skrivet av VadSaDu:

Och dessa äckliga premiumköp.

Kan du elaborera? Vad är exakt äckligt med premiumköp?

Skrivet av anon12433:

Jag skulle vilja säga att allt Obsidian rör vid blir till skit, sämre val än EA till och med. CDPR kanske är värdiga dock, allra helst hade jag sett att Bioware fick fick göra deras första uppföljare på KotOR.

Som Bioware misslyckades med The old republic så skulle jag inte ens låta Bioware komma nära spelet.

Skrivet av tomgot:

När jag envist försökte kontrollera källan till den här artikeln hamnade jag till slut hos The Wall Street Journal där det visade sig att själva artikeln var låst bakom en Pay-Wall. Mind blown.

Haha. "Microtransaktioner" för att läsa om microtransaktioner!

Skrivet av crion:

Nej! Det är slut med den gamla girighetsenergin. Folk börjar se igenom och bojkotta dåligt corporate beteende genom sociala mediers publicitet och inflytande på köpbeteenden.

Integritet, godhet och medkänsla är de nya ledorden för framgångsrika företag med högsta varumärkesvärdet.

Jämför PR varumärkesvärdeförändringen senast mellan Tesla och Wolkswagen som ett exempel på detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Säg det till de som konstant köper Call of duty.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Det här påminner mig om programmet Undercover Boss, där högste chefen ska gå runt sina företag och se hur dom sköter sig och om allting funkar som det ska.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Bara jag som längtar tills EA går i konkurs och/eller säger adjö för alltid?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Jösses EA. Kan ju undra hur Dota 2 och CS får det att gå ihop rent ekonomiskt utan pay2win / pay2progress...

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av ander01se:

Jösses EA. Kan ju undra hur Dota 2 och CS får det att gå ihop rent ekonomiskt utan pay2win / pay2progress...

CS? Menar du CS:Go? Dota 2 går ihop för en massa personer köper saker i Dota Store. CS:Go går runt för att folk bokstavligen slänger tusentals dollar på skins.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Ja. Varför göra det ena när man kan döpa om det och göra exakt samma sak? När ska folk inse att DLC idag är exakt vad expansionpacks var för tio år sedan?

Problemet är att de DLC som släpps idag aldrig existerat om man inte kunde släppa dem som DLCs. Alltså tar man inte en del av spelet och lanserar om det utan man bygger på grundspelet i utbyte mot pengar (i vissa fall).

Kan du elaborera? Vad är exakt äckligt med premiumköp?

Som Bioware misslyckades med The old republic så skulle jag inte ens låta Bioware komma nära spelet.

Haha. "Microtransaktioner" för att läsa om microtransaktioner!

Säg det till de som konstant köper Call of duty.

Nej, t.ex. https://www.gamereactor.se/nyheter/414233/17+ar+gamla+Age+of+... är en äkta expansion, ett par skins, nya bilar eller ett vapen är inte en expansion det är en äcklig DLC, sånt som man kan få till andra spel genom steam workshop brukar EA ta betalt för.. kolla bara på deras största titel som är The Sims 4... https://www.ea.com/en-au/games/the-sims/the-sims-4/pc/store, det var ju någon på steam forumet som räknade med att alla DLC's till föregångaren The Sims 3 skulle gå på 75000 dollar...

https://steamcommunity.com/app/47890/discussions/0/8469549219...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

CS? Menar du CS:Go? Dota 2 går ihop för en massa personer köper saker i Dota Store. CS:Go går runt för att folk bokstavligen slänger tusentals dollar på skins.

påverkar inte gameplay överhuvudtaget och för dem som inte bryr sig öppnar det upp möjligheter att tjäna pengar för att köpa spel inom steam eftersom det är en ren byteshandel, har själv sålt skräp jag fått i spel på marknaden på steam och kunnat köpa flertals titlar utan att behöva använda mina pengar på banken

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Ja. Varför göra det ena när man kan döpa om det och göra exakt samma sak? När ska folk inse att DLC idag är exakt vad expansionpacks var för tio år sedan?

Problemet är att de DLC som släpps idag aldrig existerat om man inte kunde släppa dem som DLCs. Alltså tar man inte en del av spelet och lanserar om det utan man bygger på grundspelet i utbyte mot pengar (i vissa fall).

Problemet med DLC är att det mesta inte är vad expansion packs var, DLC kommer oftast med väldigt lite spelbart material, jämför man med gamla goda expansion packs så ser man verkligen varför folk börjat tröttna lite på alla DLC, för att inte nämna att nu blir det vanligare och vanligare att sälja dag 1 DLC, så ist för att köpa ett komplet spel säljs det i bitar redan från start.