Hur förklara för "folk" att du inte kan se i "3D"

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Ja, utfärdaren är väl att skylla för att du har behörighet, men dig själv om du vet med dig att du inte klarar av det men väljer att ändå göra det.

Jag hade NOLL koll på det då. Jag har letat rätt på "allt" efter det. Så hur gör vi nu? Utfärdaren såg inget och jag såg inget då?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Men, ska du köra truck eller något liknande om du har detta synfel? Förstår att det är trist att ha ett handikapp men har man det och det inte går att "behandla" så får nog förhålla sig till det. Tycker inte det är konstigare än att någon som har typ Parkinsson inte ska arbeta som kirurg, den som har narkolepsi inte ska köra bil eller den som är döv sen födseln nog inte har någon större framgång som musiker. En truckförare som inte kan avståndsbedöma måste vara en livsfara för sina kollegor och andra som ev vistas i närheten.

Nu ska det sägas att jag försökt pussla ihop en bild av hur jag upplever att du själv beskrivit det synfel du har och hur jag upplever att jobbet borde vara som truckförare. Det är så klart bara du som vet hur ditt synfel faktiskt yttrar sig och jag har aldrig i hela mitt liv kört en truck och har därför helt antagit hur jag tror det kan inverka.

Jag sa det och svaret jag fick var ta det lugnt bara"

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Förstår inte riktigt, men om du bara säger att du har problem med djupseende/att avgöra avstånd samt att det inte går att åtgärda... och de ändå inte fattar så vet jag inte vad mer som rimligtvis kan krävas av dig? Fattar de inte så är det väl deras problem. Jag förstår att det kanske blir ditt problem med, men det går ju knappast att förenkla ytterligare.

Sedan med tanke på att det uppenbarligen påverkar din arbetsförmåga känns det absolut som detta redan bör vara förklarat för folk. Vems ansvar det är på arbetsplatsen har jag ingen aning om.

Mjo men om arbetsgivaren säger att du kan utföra något så blir det väldigt tufft snacka med a-kassan om du INTE gör det.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Intressant då jag fick B1 utan att ens velat ha den behörigheten och var snarare chockad att ha fått den.

Det går ju alltid tacka nej...som jag ser det så har alla parter gjort fel.

Tyvärr har jag väl inget mer tips till dig än; be om andra arbetsuppgifter alt. söka nytt.

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spretcher:

Du har ju helt missat de delar i utbildningen som rör personkännedom och självkännande.
Flera gånger i utbildningen påpekas det "känner du dig inte helt 100? Kör inte truck"

Ingen vet dig bättre än du själv.
Jag kan bara utgå från mig själv, jag hade, och har aldrig, satt mig i en truck när jag inte är 100.

Och jag ville aldrig ha B1 behörighet men fick det ändå. Så HUR skulle jag undvikit det?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spretcher:

Det går ju alltid tacka nej...som jag ser det så har alla parter gjort fel.

Tyvärr har jag väl inget mer tips till dig än; be om andra arbetsuppgifter alt. söka nytt.

Jag testa det med arbetsgivaren/facket och fick som svar " vill du ha mindre att göra så kan vi hjälpa dig". Det var då jag ville ha MER arbete.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Men om nu att hela grejen är att du har ett giltigt truckkort... Som dessutom verkar utöva nåt magiskt och forcerar dig att prompt köra truck... Få det upphävt? Gå till en ögonläkare, skaffa intyg o posta till trucksamfundet och be dem dra in ditt kort.

Sätt dig sen aldrig i en truck igen!! Du utgör en direkt fara för både andra och egendom. Sluta skylla på arbetsgivaren. Du är vuxen och har eget ansvar.

Och om de inte fattar frasen "jag har inget djupseende" så kanske du ändå vill därifrån och få lite mer bildade kollegor nån annan stans

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jag saknar djupseende och har också bara fokusseende med ett öga i taget. Vi har dock periferiseende med båda två, samtidigt.
Har arbetat som truckförare, har aldrig varit något problem. Vet verkligen inte vad TS dillar om.

Varför är avsaknaden av djupseende ett problem? Jag körde truck minst lika bra och effektivt som alla andra. Vi lär oss att bedöma avstånd på andra vis. Har kört klämtruck, skjutstativ, motviktstruck.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Så din anställning bottnar I att du ska "cirkulera runt. Snacka med folk och hjälpa till"...

Nån ber dig ta ner en pall med trucken, men det kan du inte för du ser inte 3d.
- Men du har ju truckkort?
- Aaah, men någon tvingade på mig truckkort liksom.

Så du ska bara glida runt och se vad som behöver göras utan att göra det, eller vad hade du förväntat dig?
Hade du haft ett synfel på riktigt så hade du skaffat ett läkarintyg på det. Nu känns det bara som att du har skaffat truckkort så du kan få jobb. Och nu när du har jobb så försöker du snacka dig ur arbetsuppgifter du blir tilldelad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Du har helt rätt. Jag borde inte köra truck (B1) men har fått den behörigen ändå. Så vem ska vi skylla på truckutfärdigaren eller mig?

Förmodligen båda ifall det nu är så att du inte är lämplig att köra truck (vilket jag som sagt knappast kan avgöra men iom att du själv säger det så). Skulle det hända en olycka lär företaget säkert försöka skylla på dig och att du inte berättat om det så jag skulle absolut rekommendera att du ser till att få det dokumenterat på något sätt. Sen lär du ändå få ta en del av skulden om du vet att du varit olämplig men det är rätt mkt spekulation i det så klart och en bit från din fråga. Läkarintyg skulle jag nog rekommendera, precis som sagts av andra. Hoppas det löser sig på något bra sätt hur som helst.

Permalänk
Medlem

Har nyligen gått kurs hos Göstas truckar i gbg. Där får man veta att det är arbetsgivaren som utfärdar tillståndet eller drar in det. Så gå till chefen och fråga om han anser att du klarar att köra truckarna. Om han säger ok och att ta det lugnt så menar han det. Stressa inte även om nån mellanchef står och hoppar brevid medan pekfingret hamrar på klockan. Undvik körningar som direkt påverkar produktionen. Efter ett tag lär du dig tekniken för att kompensera det saknade djupseendet.

Edit: Truckkortet är bara utbildningsbevis, det ger inget tillstånd att köra trucken.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Har samma problem som du. En blödning över vänster hornhinna gör att jag endast ser en grå fläck på det ögat, dock är vidvinkelseendet OK, så ser saker som kommer på vänster sida bakifrån. Däremot kan jag typ inte fånga en tennisboll med händerna då jag alltid är 10-20 cm ifrån bollen när jag slår ihop handen. Jag har sagt att jag bara ser på ett öga och inte har något djupseende. Räcker så.

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem

Avsaknad av djupseende kompenseras genom att man kan rör på huvudet. Du kan tom ta bilkörkort.

Ang att se 3D på en 2D skärm (dator/bio etc) är en helt annan sak, då kan du inte använda dig av att flytta huvudet för att få fler vinklar för att bestämma avstånd.

Där emot om du har VR glasögon med rörelse avkänning så funkar 3D ganska bra igen.

Låter som skrivits innan att du känner dig osäker eller tom inte vill köra truck.

Tips använd inte ditt "handikapp" för att slippa att göra saker du inte vill göra, använd andra argument.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Så din anställning bottnar I att du ska "cirkulera runt. Snacka med folk och hjälpa till"...

Nån ber dig ta ner en pall med trucken, men det kan du inte för du ser inte 3d.
- Men du har ju truckkort?
- Aaah, men någon tvingade på mig truckkort liksom.

Så du ska bara glida runt och se vad som behöver göras utan att göra det, eller vad hade du förväntat dig?
Hade du haft ett synfel på riktigt så hade du skaffat ett läkarintyg på det. Nu känns det bara som att du har skaffat truckkort så du kan få jobb. Och nu när du har jobb så försöker du snacka dig ur arbetsuppgifter du blir tilldelad.

Jag har läkarintyg på det. Det är trots det väldigt få som förstår problematiken (och reagerar som dig). Jag fick truckkortet via min arbetsgivare för den delen. För att få B1 behövde jag ställa en pall på en annan och truckkorts utgivaren var på mig om att jag inte gjorde det riktigt bra men fick ändå truckkort för B1.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Avsaknad av djupseende kompenseras genom att man kan rör på huvudet. Du kan tom ta bilkörkort.

Ang att se 3D på en 2D skärm (dator/bio etc) är en helt annan sak, då kan du inte använda dig av att flytta huvudet för att få fler vinklar för att bestämma avstånd.

Där emot om du har VR glasögon med rörelse avkänning så funkar 3D ganska bra igen.

Låter som skrivits innan att du känner dig osäker eller tom inte vill köra truck.

Tips använd inte ditt "handikapp" för att slippa att göra saker du inte vill göra, använd andra argument.

Att köra bil vs truck är helt olika. I bil har du betydligt större marginaler. Det är inte ofta du ska "parkera"släpet 5 meter ifrån bilen som du dagligen gör med en truck (och parkera det i en ficka med ca 20cm fritt utrymme på sidorna).

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Avstängd

Har du redan gjort synkoll, fått papper på det, samt vad jag läser har ett riktig läkarintyg bör ju arbetsgivaren ha sett det om det var relevant i samband med anställningen.

Har du visat det för arbetgivaren så är det ju denne som varit ouppmärksam.
Vad som gäller rent juridiskt vet jag inte, men jag kan inte se att du gjort något fel i så fall, eller att du skall behöva förklara ytterligare.
Du har ju som jag tolkar redan informerat om detta i samband med anställningen.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem som dig - använder bara vänster öga om jag inte tvingar mig att använda enbart höger.

De flesta brukar tycka det är logiskt när man förklarar att man behöver två ögon för att se djup.

Permalänk
Avstängd

Om inte, eller om det tillkommit nya intyg eller annat av vikt tycker jag att du skall stämma ett möte med arbetsgivaren och diskutera det, det bör ju ligga i hans intresse också att få dig att fungera så effektivt som möjligt menar jag.

Jag förstår på sätt och vis arbetsgivaren, men man måste å andra sidan också vara realist om man skall kunna optimera arbetsflödet utifrån de förutsättningar som gäller. Det är inte helt lätt som arbetsgivare att göra, men enda sättet är att denne avsätter tid och sätter sig in i den specifika problembilden.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Inaktiv

Jag hade en klasskamrat som sa att han ej kunde se 3D, han skippade då alla 3D cadkurser på högskolan med denna motivering att det bara flöt ihopa. Jag har svårt att begripa hur en person som annars ser bra ej kunde se 3D cad.

Bortsett från detta så om jag håller för ett öga så upplever jag själv ingen skillnad överhuvudtaget i mitt djupseede, avståndsbedömningen etc. Nu har jag ingen 3D skärm framför mig, men jag är nästan 100% säker på att jag på en bio fast jag blundar med ena ögat ser 3d.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av anon159643:

Jag hade en klasskamrat som sa att han ej kunde se 3D, han skippade då alla 3D cadkurser på högskolan med denna motivering att det bara flöt ihopa. Jag har svårt att begripa hur en person som annars ser bra ej kunde se 3D cad.

Bortsett från detta så om jag håller för ett öga så upplever jag själv ingen skillnad överhuvudtaget i mitt djupseede, avståndsbedömningen etc. Nu har jag ingen 3D skärm framför mig, men jag är nästan 100% säker på att jag på en bio fast jag blundar med ena ögat ser 3d.

Vissa sorters linser/glasögon (som mina egna) förstör 3D-filmer t.ex., men det kanske inte är samma problem som 3D-CAD.

I en miljö där du redan känner till distanser till objekten runt dig så behöver du inte djupseendet för att kunna bedöma avstånd. Gå och sätt dig vid någon annans skrivbord (eller gå utomhus) och försök bestämma avstånd så märker du att man behöver två ögon (eller i alla fall två perspektiv som har nämnts tidigare).
Det är ganska lätt att inse också. Du behöver se ett objekt från två vinklar för att kunna bestämma dess djup, annars har du bara en "platt" bild att utgå ifrån, så som när du tar ett kort med kameran.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd

Jo, men vanlig 3D rendering, alltså inte detdär med röd/grön, punktbilder och liknande.
Jag reppar inte riktigt heller varför han inte kan se vanliga bilder på en skärm som inte är tänkta att sas stå ut från skärmen?
(Jag köper att han gör det, jag är bara nyfiken eftersom jag inte har det problemet)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag hade en klasskamrat som sa att han ej kunde se 3D, han skippade då alla 3D cadkurser på högskolan med denna motivering att det bara flöt ihopa. Jag har svårt att begripa hur en person som annars ser bra ej kunde se 3D cad.

Bortsett från detta så om jag håller för ett öga så upplever jag själv ingen skillnad överhuvudtaget i mitt djupseede, avståndsbedömningen etc. Nu har jag ingen 3D skärm framför mig, men jag är nästan 100% säker på att jag på en bio fast jag blundar med ena ögat ser 3d.

Ja det är som sagt för vi ändå har förmåga att hantera djup med endast ett öga också.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Monocular_vision

Men det är inte fullt lika bra som med två ögon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av PlogarN97:

Ja det är som sagt för vi ändå har förmåga att hantera djup med endast ett öga också.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Monocular_vision

Men det är inte fullt lika bra som med två ögon.

Skickades från m.sweclockers.com

Det där handlar om att använda ögonen separat, inte att endast använda ett öga. Kanske var det du menade, men du får inte djupseendet med ett öga.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det där handlar om att använda ögonen separat, inte att endast använda ett öga. Kanske var det du menade, men du får inte djupseendet med ett öga.

Hänvisar särskilt till avsnittet om monocular cues:
”Monocular cues provide depth information when viewing a scene with one eye.”

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Be dom sätta för ena ögat, lägg säg ett mynd på ett bort, be dom placera huvudet i höjd med bordet och be dom sedan pricka myntet med fingret.

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av PlogarN97:

Hänvisar särskilt till avsnittet om monocular cues:
”Monocular cues provide depth information when viewing a scene with one eye.”

Skickades från m.sweclockers.com

Jao, då får man som sagt två perspektiv, så då funkar det.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Jao, då får man som sagt två perspektiv, så då funkar det.

Hur menar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Något som kanske är relevant är detta
http://www.tomtit.se/experiment/ogonmattet

Minns att jag själv gjorde detta exproment i mitten av nittiotalet. Så kanske finns fler än mig som också gjort det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av PlogarN97:

Hur menar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Utan någon tidigare kunskap om avståndet till ett objekt, så behöver du se objektet från två vinklar för att kunna avgöra djupet till objektet. Har du bara ett öga behöver du röra på huvudet (ett av de "monocular cues" du länkade till) för att det ögat ska se objektet från två vinklar, och sen låta hjärnan pussla ihop det.
Jämför med att använda en vanlig kamera och ta två bilder på samma objekt från olika vinklar, då kan du bygga en 3D bild av det. Tar du bara en bild kan du inte det.
Av samma anledning behöver autonoma bilar endast en kamera, då de enkelt kan ta två bilder från olika positioner (medan man kör) och bygga en världsbild utifrån dessa.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Utan någon tidigare kunskap om avståndet till ett objekt, så behöver du se objektet från två vinklar för att kunna avgöra djupet till objektet. Har du bara ett öga behöver du röra på huvudet (ett av de "monocular cues" du länkade till) för att det ögat ska se objektet från två vinklar, och sen låta hjärnan pussla ihop det.
Jämför med att använda en vanlig kamera och ta två bilder på samma objekt från olika vinklar, då kan du bygga en 3D bild av det. Tar du bara en bild kan du inte det.
Av samma anledning behöver autonoma bilar endast en kamera, då de enkelt kan ta två bilder från olika positioner (medan man kör) och bygga en världsbild utifrån dessa.

Tror mam behöver prata om ”kvaliteten” på förståelsen av djup. Eller kanske upplösningen.
Som exempel ges Occultation. Det ger information men man skulle nog kunna hävda att kvaliteten är låg / informationsupplösningen om djupet är låg. Men det är dock lilväl information om djupet. Om ett obejekt A täcker obejekt B så får vi en ledtråd att obejekt A är framför obejekt B. Det säger inte så mkt om avståndet men det ger ändå information om djup.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Occultation

Men som sagt fanns fler exempel i länken.
Hur som haver så är inte två ögon en nödvändighet för att se djup, men det ger en ökad känsla för djup.

Sen när du är inne på autonoma bilar. Ja en kamera är öht inte en nödvändighet för att en bil ska köra själv. Det finns fler metoder för att bilen ska få info om var den befinner sig inrummet än ”syn”. Så på samma sätt är det nog också för människor. Dvs en blind har nog en förståelse av djup med hjälp av hörsel (dopplereffekten), känsel och balans.

Edit: Två ögon ger en ökad förutsättning för förståelsen av djup men det är inte en nödvändighet för att en person ska förstå djup.
Skickades från m.sweclockers.com