Hur förklara för "folk" att du inte kan se i "3D"

Permalänk
Medlem

Hur förklara för "folk" att du inte kan se i "3D"

Hej!

Jag har ett synfel som gör att jag bara ser med ett öga i taget. Detta gör att jag ej kan se på 3D bio/filmer och att avgöra avstånd till saker är svårt. Längre avstånd = svårare för mig. Det finns INGEN operation som kan fixa detta.

Det är OERHÖRT svårt förklara detta för andra! Så det skapar ofta problem för mig. Så hur ska jag tackla detta? Hur gör ni som har samma "problem"? Hur ska jag framföra detta problem så andra förstår det?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Be dom hålla för ena ögat?

Permalänk
Avstängd

Jag säger att jag har brytningsfel, kan inte se de färgerna som krävs att det ska bli ''3D''

Dock kan jag se någorlunda bra i dessa 200000:- projektorer med 3D så som de i biografen, men de privatpersoner som har dessa billigare 3D-projektorer kan jag inte alls se, jag får huvudvärk och värsta fall ''sjösjuk''

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Hmmm. Dock kan man ju få känslan av djupseende även av ett öga. Ex om man promenerar så ”guppar” man och då får ögat se olika perspektiv vilket hjärnan sedan översätter till djup. Detta kan du inte heller alltså?

Nyfiken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Hmmm. Dock kan man ju få känslan av djupseende även av ett öga. Ex om man promenerar så ”guppar” man och då får ögat se olika perspektiv vilket hjärnan sedan översätter till djup. Detta kan du inte heller alltså?

Nyfiken.

Skickades från m.sweclockers.com

Gå ut och håll för ett öga och återkom. Lättaste är att säga kan ud sen en 3D bio? DET kan INTE JAG!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Gå ut och håll för ett öga och återkom. Lättaste är att säga kan ud sen en 3D bio? DET kan INTE JAG!

Googla lite efter vad jag menade och fann till slut;
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Parallax
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Monocular_vision

Så även om du bara har tillgång till ett öga så finns det förutsättningar för att ändå se och förstå djup. Dock kan jag tänka mig att det finns fall där hjärnan ändå inte har möjlighet att se och förstå djup.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Googla lite efter vad jag menade och fann till slut;
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Parallax
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Monocular_vision

Så även om du bara har tillgång till ett öga så finns det förutsättningar för att ändå se och förstå djup. Dock kan jag tänka mig att det finns fall där hjärnan ändå inte har möjlighet att se och förstå djup.

Skickades från m.sweclockers.com

Öhm jag läste dina länkar och det som var interesting var detta "while depth perception is limited". Jag kunde inte hitta något under dina länkar som sa att det inte fanns ett "handikapp" av att bara se med ett öga i taget. Så vad ville du förmedla?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem själv, optikern säger att det är något märkligt brytningsfel som gör det. Har glasögon som kompenserar för det, när jag väl kommer ihåg dem, haha.

Brukar säga till folk att de ska föreställa sig att objekt är målade på väggen, jag ser liksom konturer och sådant men allting flyter ihop till ett "lager".

Går jag på 3D-bio och har på mig 3D-glasögonen ser det ut som en helt vanlig film utan 3D-effekter, men jag får också fruktansvärd huvudvärk av det så det är ingen idé.

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Öhm jag läste dina länkar och det som var interesting var detta "while depth perception is limited". Jag kunde inte hitta något under dina länkar som sa att det inte fanns ett "handikapp" av att bara se med ett öga i taget. Så vad ville du förmedla?

Mer rakt på sak;
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Monofixation_syndrome
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Stereoblindness

Permalänk
Medlem

? Vad vill du förmedla med det? Det förstärker bara det jag skrivit om svårigheter med att avgöra 3d/djup.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Skrivet av hulkenstrong:

Hej!

Jag har ett synfel som gör att jag bara ser med ett öga i taget. Detta gör att jag ej kan se på 3D bio/filmer och att avgöra avstånd till saker är svårt. Längre avstånd = svårare för mig. Det finns INGEN operation som kan fixa detta.

Det är OERHÖRT svårt förklara detta för andra! Så det skapar ofta problem för mig. Så hur ska jag tackla detta? Hur gör ni som har samma "problem"? Hur ska jag framföra detta problem så andra förstår det?

Verkar vara ett rätt ovanligt fenomen. Jag fick det först förklarat för mig när jag gjorde syntest för att få övningsköra. Det gick bra att läsa på tavlan med höger öga och med vänsteröga men när jag skulle läsa med båda ögonen var den helt vit utan någon text alls. Tog ett tag innan optikern gick med på det men då konstaterade han bara att "jaha, du har ingen samsyn alls vi går vidare".
Körskolan var inte helt nöjda med det dock så ville inte ge mig övningskörningsintyg. Tillslut bet argumentet att en enögd person fick köra och därmed borde jag i alla fall få köra om jag hade lapp för ena ögat. Det tyckte de lätt rätt dumt så jag fick mitt intyg...

Angående det där med avstånd så tycker jag endå det funkar rätt bra, spelade en hel del golf som ung och hade runt 10 i handikap så kan inte varit helt katastrof i alla fall. Då har jag mycket mer problem med att jag går in i dörrkarmar och ibland personer med min vänstra axel i och med att jag inte riktigt ser vad som finns där då höger är mitt dominanta öga.

Sen angående detta med 3d-film. Det finns olika tekniker på bio, jag vet inte vilken som använda var men den på Bion i Lund fungerade rätt skapligt, jag fick visst djup och hade inga andra problem. Den tekniken som finns här i Kristianstad (andra glasögon) fungerar dock inte alls för mig, jag får noll 3d effekt, hela filmen blir suddig och jag blir typ åksjuk så har helt slutat gå på 3d föreställningar.

Sist angående detta med att få andra att förstå det är metoden jag använder alltid att lite skämtsamt säga något i stil med.
Jadu, det saknas någon anslutning uppe i skallen så jag kan bara använda ett öga åt gången, det andra kom bara med som reserv. Undrar du vart jag igentligen tittar så är det dit höger öga pekar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Hej!

Jag har ett synfel som gör att jag bara ser med ett öga i taget. Detta gör att jag ej kan se på 3D bio/filmer och att avgöra avstånd till saker är svårt. Längre avstånd = svårare för mig. Det finns INGEN operation som kan fixa detta.

Det är OERHÖRT svårt förklara detta för andra! Så det skapar ofta problem för mig. Så hur ska jag tackla detta? Hur gör ni som har samma "problem"? Hur ska jag framföra detta problem så andra förstår det?

Menar du måhända förklara "hur du ser" snarare än vad du har för typ av synfel? För annars låter det som något som borde vara rätt lätt att säga och få folk att förstå och om inte så är det nog snarare så att felet ligger hos de du umgås med. Typ som att jag har vänner som är färgblinda, och att förstå att dom är färgblinda är inte speciellt svårt, däremot hur det innebär att dom ser färger är svårare. I synnerhet som det verkar vara något man föds med, dvs dom har aldrig sett färger så det är svårt att hitta gemensamma begrepp så att säga.

Permalänk
Avstängd

Jag märker inte av det öht i vardagen, inte heller ute i skogen, är bra på att se mått, mm också tycker jag iaf inte sämre än någon annan vad jag vet.
Vet ej hur det fungerar.

Jag brukar bara säga som det är i mitt fall, att jag har en gammal ögonskada (har typ alltid vart så så länge jag kan minnas då det var så länge sedan, var kanske 1-2 år då det inträffade så har inga riktiga referenser om hur det var innan, men mina föräldrar säger att det inte påverkade att jag lärt mig gå och sådant så vet ej hur avstånd och det fungerar, men måste vara andra saker som kontrollerar det tippar jag på. Är iaf mer än nöjd att det fungerar hursom. ).

Så antar du får komma på något bra ord som motsvarar det.

När jag gick i skolan sade jag att jag varit i knivslagsmål, typ då brukade det bli slut på frågorna fort...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Menar du måhända förklara "hur du ser" snarare än vad du har för typ av synfel? För annars låter det som något som borde vara rätt lätt att säga och få folk att förstå och om inte så är det nog snarare så att felet ligger hos de du umgås med. Typ som att jag har vänner som är färgblinda, och att förstå att dom är färgblinda är inte speciellt svårt, däremot hur det innebär att dom ser färger är svårare. I synnerhet som det verkar vara något man föds med, dvs dom har aldrig sett färger så det är svårt att hitta gemensamma begrepp så att säga.

Menar att jag börjar på ett nytt jobb och förklarar detta och får som svar men du lär dig/ta det lugnt i början bara.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Avstängd

Fundera i stället på hur det påverkar jobbet och vad du kanske har svårt med, om så är fallet och försök att ringa in det specifikt till att börja med, alltså vad som kan begränsa dig i jobbet, inte problemet som sådant.

Jag har faktiskt inte haft problem i jobbet trots att jag använder hammare och annat ofta.
Just sådana moment brukar annars vara svåra, men verkar som att kroppen kan kompensera för mycket på något sätt.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Fundera i stället på hur det påverkar jobbet och vad du kanske har svårt med, om så är fallet och försök att ringa in det specifikt till att börja med, alltså vad som kan begränsa dig i jobbet, inte problemet som sådant.

Jag har faktiskt inte haft problem i jobbet trots att jag använder hammare och annat ofta.
Just sådana moment brukar annars vara svåra, men verkar som att kroppen kan kompensera för mycket på något sätt.

Okej. Så jag börja ett jobb som Truckförare. Jag förmedlade mitt "problem" direkt. Jag skulle sedan lyfta en bur på högsta pallplatsen och min mentor stog bredvid och var arg för jag inte kunde det på en gång. Till slut tog han min plats och gjorde "mitt" arbete. Efter 3 månader kunde jag fortfarande inte göra det lyftet "snabbt", utan det var samma problem. och ingen förstog varför. Hur ska jag då förklara "mitt" problem?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Menar att jag börjar på ett nytt jobb och förklarar detta och får som svar men du lär dig/ta det lugnt i början bara.

Men är inte det ett rätt bra svar då? Så vida du inte är typ pilot eller liknande så klart

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Men är inte det ett rätt bra svar då? Så vida du inte är typ pilot eller liknande så klart

Öhm min förmåga att avgöra avstånd har inget med tid att göra.

Detta är hela min poäng, att det är svårt för folk som inte är drabbade att förstå det.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Hur ska jag då förklara "mitt" problem?

Förslagsvis med ett läkarintyg i näven som visar på att det faktiskt finns en svårighet, sedan med dina egna ord för att beskriva hur svårigheten yttrar sig rent praktiskt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Förslagsvis med ett läkarintyg i näven som visar på att det faktiskt finns en svårighet, sedan med dina egna ord för att beskriva hur svårigheten yttrar sig rent praktiskt.

Jag har ett läkarintyg men trots det så är det samma sak. Kan inte glasögon fixa det etc

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Det är tydligen svårt att acceptera att andra ser annorlunda gentemot dig.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Är lite som med mitt synfel jag har. Kan inte sätta upp en hylla på en vägg
tex. då jag har en modell av widescreen syn, så det jag ser som rakt,
det var inte det.

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Öhm min förmåga att avgöra avstånd har inget med tid att göra.

Detta är hela min poäng, att det är svårt för folk som inte är drabbade att förstå det.

Fast jag förstår ändå inte riktigt själva frågan här, är det viktigt att folk förstår vad synfelet innebär för dig och att det påverkar din förmåga att utföra det jobb som du är anställd för eller är det mer en social grej? Dvs måste folk runt dig förstå det eller räcker det med att dom bara vet om det, eller att dom kanske inte alls behöver veta om det?

Permalänk
Medlem

Det finns flera synfel som gör att man inte kan se 3D, min bror är närsynt på ena ögat och tvärtom på andra ögat, han kan inte se 3D, oftast kan man inte se 3D om det ena ögat inte kan korrigera ordentligt alltså hjärnan får inte rätt signaler.

När det gäller projektorer så finns det ett antal olika på marknaden när det gäller bio och lycka till att få en för 200k om du inte ska ha en gammal...

Det vanligaste är att man kör med DLP, men där finns det också olika lösningar på 3D funktionen, t.ex. SF kör oftast en billigare version dessa glasögon ligger på runt 10-20kr i inköp Kör man på lite dyrare Dolby ligger glasögonen på 100-300kr/st. Dessa biografer med den 3D lösningen lånar oftast ut glasögonen, observera att de inte går att använda på båda biograferna då de har olika polisering på linserna.

Huvudvärken kan bero på DLP-projektorn och att man oftast kör 24 bilders upplösning. Jag har själv sett regnbågseffekter på både den gamla projektorn som är 2K och på vår nya 4K projektor.

Här var det lite utläggningar om det hela, men som maskinist på biograf så får jag höra att vissa inte kan se 3D och vissa föredrar 2D.

Så i ditt fall, säg att du har ett synfel som gör att du inte kan se 3D, godtar de inte det så beror det på att de inte kan tekniken bakom 3D ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Fast jag förstår ändå inte riktigt själva frågan här, är det viktigt att folk förstår vad synfelet innebär för dig och att det påverkar din förmåga att utföra det jobb som du är anställd för eller är det mer en social grej? Dvs måste folk runt dig förstå det eller räcker det med att dom bara vet om det, eller att dom kanske inte alls behöver veta om det?

Nej, det är bara viktigt i jobb. I mina privata situationer kan jag hantera det.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Känner igen det där lite, ibland på jobbet som förväntas jag helt plötsligt köra truck eller teleskopare eller något annat som kräver lite precision och djupseende, och folk kan inte förstå hur jag inte kan se när något är exakt tillräckligt långt bort eller nära för att släppas ner osv osv... Men det brukar gå ändå med lite våld.

Tror dock inte det är lika illa som i ditt fall, säg bara att du inte har något djupseende och så borde dom flesta fatta tycker man

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coolg8:

Det finns flera synfel som gör att man inte kan se 3D, min bror är närsynt på ena ögat och tvärtom på andra ögat, han kan inte se 3D, oftast kan man inte se 3D om det ena ögat inte kan korrigera ordentligt alltså hjärnan får inte rätt signaler.

När det gäller projektorer så finns det ett antal olika på marknaden när det gäller bio och lycka till att få en för 200k om du inte ska ha en gammal...

Det vanligaste är att man kör med DLP, men där finns det också olika lösningar på 3D funktionen, t.ex. SF kör oftast en billigare version dessa glasögon ligger på runt 10-20kr i inköp Kör man på lite dyrare Dolby ligger glasögonen på 100-300kr/st. Dessa biografer med den 3D lösningen lånar oftast ut glasögonen, observera att de inte går att använda på båda biograferna då de har olika polisering på linserna.

Huvudvärken kan bero på DLP-projektorn och att man oftast kör 24 bilders upplösning. Jag har själv sett regnbågseffekter på både den gamla projektorn som är 2K och på vår nya 4K projektor.

Här var det lite utläggningar om det hela, men som maskinist på biograf så får jag höra att vissa inte kan se 3D och vissa föredrar 2D.

Så i ditt fall, säg att du har ett synfel som gör att du inte kan se 3D, godtar de inte det så beror det på att de inte kan tekniken bakom 3D ...

Men hur ska man förklara det för dom? Det är mitt problem.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Kan du inte dra en grov jämförelse med färgblindhet, ungefär "Jag kan inte se 3D ungefär som färgblinda inte kan se vissa färger, enda skillnaden är att för mej handlar det om 3D istället för färger" ? Ordet "3D" kanske du kan byta ut mot "djupseende" för att oförstående inte ska tro du snackar om 3D och få en uppfattning att det är ungefär som glasögon med grön och röd lins?

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Känner igen det där lite, ibland på jobbet som förväntas jag helt plötsligt köra truck eller teleskopare eller något annat som kräver lite precision och djupseende, och folk kan inte förstå hur jag inte kan se när något är exakt tillräckligt långt bort eller nära för att släppas ner osv osv... Men det brukar gå ändå med lite våld.

Tror dock inte det är lika illa som i ditt fall, säg bara att du inte har något djupseende och så borde dom flesta fatta tycker man

Hmm jag testa det då jag fick ett arbete som truckförare men öhm responsen var inte så väl mottagen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techs:

Kan du inte dra en grov jämförelse med färgblindhet, ungefär "Jag kan inte se 3D ungefär som färgblinda inte kan se vissa färger, enda skillnaden är att för mej handlar det om 3D istället för färger" ? Ordet "3D" kanske du kan byta ut mot "djupseende" för att oförstående inte ska tro du snackar om 3D och få en uppfattning att det är ungefär som glasögon med grön och röd lins?

Att inte se färger är mer accepterat gentemot att inte kunna bedöma avstånd. Det är iaf min observation.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB