AMD Radeon RX Vega från XFX på bild

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon RX Vega från XFX på bild

Inom kort väntas ett flertal partnertillverkare lansera egna varianter av AMD Radeon RX Vega, där XFX nu blir den senaste att visa sin modell med egenutvecklad kylare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trodde inte att ett grafikkort kunde se elakt ut, men detta ser ut som en Decepticon.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Väntar på Sapphire, aldrig riktigt gillat hur XFX kort ser ut!

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk

Wow, ingen som nämner att kortet är helt perforerat? (bild 2) aldrig sett liknande, lär ju göra under för kylningen att en del luft passerar igenom

Edit: ser vid närmare inspektion att kortet egentligen bara är väldigt kort, och bara bakstycket är perforerat.

Permalänk
Medlem

Hoppas dessa kommer någon gång och ligger runt 5-5500kr är sugen på vega men de har höga priser och kylare som jag inte vill ha just nu och dröjer det för länge blir jag väl bara sugen på att vänta till navi.

Skrivet av Bartender:

Wow, ingen som nämner att kortet är helt perforerat? (bild 2) aldrig sett liknande, lär ju göra under för kylningen att en del luft passerar igenom

Är inget nytt har funnits kort med sådana lösningar i många år. Några exempel.
Ex 295gtx2.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Mina ögon bedrog mig, nu när jag ser att inte själva PCB'n är uppborrad så är det inte lika imponerande :/ istället tycket jag nu att backplaten hindrar onödigt mycket luftflöde för den yttersta fläkten

Permalänk

Tufft kort! Med tanke på den korta pcbn kanske man får till ett nano-liknande kort framöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Måste de slösa så mycket pengar på designen om de ändå väljer att gå fejk-kolfiber vägen?

Gör det simpelt och funktionellt ffs

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det ser hemskt ut.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Hur menar ni att värmeutvecklingen förbättras? Är spänningen sänkt på partnerkorten?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@MinscS2: Snarare som Megatron.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legacy_wow_jon:

Hur menar ni att värmeutvecklingen förbättras? Är spänningen sänkt på partnerkorten?

Skickades från m.sweclockers.com

Om ett kort går svalare brukar de faktiskt dra mindre effekt vid samma frekvenser. Ett färskt exempel finns här. https://www.sweclockers.com/test/24417-evga-geforce-gtx-1080-... presterar bättre än sin icke vattenkylda version och förbrukar mindre effekt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Detta får mig på tankar att kanske byta från det gröna laget till det röda. Är mycket intresserad av dessa kort. Vid nästa uppgradering så blir det nog en hel AMD burk.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrbrix:

Detta får mig på tankar att kanske byta från det gröna laget till det röda. Är mycket intresserad av dessa kort. Vid nästa uppgradering så blir det nog en hel AMD burk.

Jag själv är väldigt sugen på att uppgradera. RX 56 känns som ett lämpligt val om det kommer schyssta tredjepartskort.
Processor känns dock lite meh just nu. Tänkte invänta Zen "2" eller nästa generations Intel.

Saknar faktiskt mitt HD 7850. Trevligaste GPU jag haft, trevligaste drivrutinerna med. Mitt GTX 970 har haft mycket, mycket spökerier för sig. Tappade runt 25% prestanda i CS:GO när jag byttre från 7850 till GTX 970. Vilket för mig var väldigt konstigt och rätt enerverande. Men inget som egentligen spelade någon roll.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk

@Bloodstainer: XFX gör snygga kort. Problemet är funktionalitet. XFX gör inte egna kretskort utan kör referens och deras fläktkurvor från fabrik är katastrofalt dåliga.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

@Bloodstainer: XFX gör snygga kort. Problemet är funktionalitet. XFX gör inte egna kretskort utan kör referens och deras fläktkurvor från fabrik är katastrofalt dåliga.

Enligt artikeln ser ju detta kortet ut att vara kortare än referens designen.

"För kylning används två stycken fläktar och av bilderna att döma ser modellen ut att vara kortare rent längdmässigt, jämfört med AMD:s referensdesign. "

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Det är bra att det nu inte bara är Asus som planerar att släppa egna varianter av Vega 64, men jag hade förväntat mig en större kyllösning på tre kortplatser istället för två som på bilden då Vega är riktigt strömtörstiga kretsar. Ett trippleslot Vega 64 på 30 cm hade varit något utöver det vanliga.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrbrix:

@MinscS2: Snarare som Megatron.

Han är ju en decepticon.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Grymt snyggt kort! Presterar det bra (bra kylare) och inte har ett allt för högt pris så kanske det blir ett köp!

Permalänk

Jag tycker då att det är den snyggaste GPUn på länge...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

@Bloodstainer: XFX gör snygga kort. Problemet är funktionalitet. XFX gör inte egna kretskort utan kör referens och deras fläktkurvor från fabrik är katastrofalt dåliga.

det är inget referens design. har en referens 64. kontakterna på detta kortet sitter "i mitten" mellan fläktarna. Verka så att dem krympt ner hela kortet till det som troligen är näst intill minimum plats den kan tar. och sen slänger på en riktig massiv kylare för att kyla det och få vettig luftflöde för kortet.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Frågan är när fan det kommer.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Jag tycker kortet ser riktigt häftigt ut Att kretskortet är kort borde ju hjälpa kylningen då värmen blåser bort lättare.

Skrivet av Bartender:

Mina ögon bedrog mig, nu när jag ser att inte själva PCB'n är uppborrad så är det inte lika imponerande :/ istället tycket jag nu att backplaten hindrar onödigt mycket luftflöde för den yttersta fläkten

Verkar lite orealistiskt med ett kretskort som är fullt med hål.

Skrivet av Xeraton:

Det är bra att det nu inte bara är Asus som planerar att släppa egna varianter av Vega 64, men jag hade förväntat mig en större kyllösning på tre kortplatser istället för två som på bilden då Vega är riktigt strömtörstiga kretsar. Ett trippleslot Vega 64 på 30 cm hade varit något utöver det vanliga.

Fast att kretskortet är kort så att ena fläkten blåser rakt igenom kanske funkar lika bra

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Väntar på Sapphire, aldrig riktigt gillat hur XFX kort ser ut!

Ja för mig är det många andra tillverkares kylar som inte heller ser lika bra ut som dom gjorde förr t.ex Asus, förr med DCUII kylare.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Det där ser ut som Vega 11 kort.

Permalänk
Skrivet av GilbertG:

Verkar lite orealistiskt med ett kretskort som är fullt med hål.

Du är medveten om att dom redan har massa hål? hur tror du kylaren skruvas fast?

Men eftersom den har HBM så försvinner massa ledningsbanor och yta som man antingen kan utnyttja för att göra mindre kort eller, i och med att värmetuvecklingen fortfarande är stor, göra ett större kort med komponenter spridda för optimal kylning och sedan stansa ut oanvänd yta för att på så sätt öka flödet och då också kunna använda andra fläktar med bättre flöde över bättre statiskt tryck t.ex. samt bättre passiv kylningsförmåga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Att kretskortet är kort borde ju hjälpa kylningen då värmen blåser bort lättare.

Det där får du gärna utveckla, för jag förstår inte riktigt. Menar du att det blir mer plats i chassit eller vad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Det där får du gärna utveckla, för jag förstår inte riktigt. Menar du att det blir mer plats i chassit eller vad?

Nej är kretskortet kortare än kylaren får luften från den "bakre" fläkten mindre motstånd och flödet borde bli bättre. Ett tydligare exempel på detta är R9 fury från Sapphire

Sen om det hjälper eller inte är svårt att säga jag testade aldrig sätta något som täckte på mitt exemplar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: Ah, tackar för ett bra svar.

Permalänk
Medlem

Loggan säger XFX, men hjärnan tror MSI.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?