Vad är lämpligt att lagra på en floppy disk?

Permalänk
Medlem

Frågan är väl snarare, var får man tag på nya 3,5" disketter idag?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

@Erik_T: Precis, kör man helt utan sektorer får man in mer data eftersom man klarar sig med en kort spårheader istället för 18 längre sektorheaders. Men då talar vi inte om standard 3,5" floppy längre utan om ett helt annat protokoll med andra för- och nackdelar (t.ex. måste du då i princip läsa och skriva ett helt spår i taget).

På samma sätt kan man flytta mer data över en "Ethernet-kabel" om man designar ett eget protokoll med helt andra kravparametrar än de man designat för - Men då är det inte längre Ethernet.

Jodå, det är fortfarande standard 3.5" floppy. Det fysiska formatet är exakt detsamma - antalet spår, hur enskilda bitar är kodade i varje spår, osv.
Det som skiljer sig åt är hur bitmönstret på spåret tolkas och används.

Förr i världen (på 8" och tidiga 5.25" floppies) så fanns det hard-sectored floppies där antalet sektorer per spår var definierat från fabriken och soft-sectored floppies där sektorer per spår var upp till varje enskilt system.
3.5" disketter är allihopa soft-sectored, dvs det finns inte ett fixt antal sektorer per spår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jo det var samma disketter... eller ja, de påstod att man hade "specialbehandling" på dem. Jag körde 720kiB som 1.44MiB också... bara och modda hålet.

Det var fysisk skillnad mellan 720KB och 1440KB disketter (och mellan 1440KB och 2880KB). Olika magnetiska material.
Använda 720KB disketter som 1440KB funkade ofta - i den maskinen som man formatterade dem på. Flyttade man dem till en annan dator så kunde det vara lite si och så med hur bra de funkade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Dokument av olika slag
Förr i tiden så fick hela windows 3.11 plats på ca 10 disketter. Samma sak gällde officepaketet som på den tiden då innehöll Word, Excel, Powerpoint och Acces.
Även hela Duke Nukem 3D låg på ca 10 diskar.
Det var tider det, nu är ett spel förmodligen halvdåligt om det är mindre än 1 GB.

Jag hade office 6.0 (tror det var) på diskett och det var på 26 disketter. Lite jobbigt när man skulle installera det.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Skrivet av Bopper:

Frågan är väl snarare, var får man tag på nya 3,5" disketter idag?

Ebay

Hittar både 3,5" och 5,25" disketter som dom påstår är nya.

8" är dock svårare att hitta, vilket som påpekats tidigare i tråden USAs militär redan upptäckt

Permalänk
Medlem

Det går ju att lagra vad som helst på floppy diskar. Sista OS'ett som gick att få på floppy från Microsoft var väl Windows XP ? 250+ diskar, om jag minns rätt.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@Erik_T: Det är det jag säger, sektorerna är en abstraktion gjord för att klara en viss kravspec genom att följa ett visst protokoll. Rent tekniskt kan du skriva vad du vill var du vill på skivan om du använder en kontroller med den möjligheten, likadant som du kan skicka precis vad du vill över en CAT6 TP-kabel om du går ifrån Ethernet-protokollet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Detta då disketter sitter i tusentals maskiner av olika slag inom industrin. Programmen är inte så stora och utrustningen är dyr att ersätta. Många industrier har maskiner i daglig drift gamla nog att inte ens ha disketter så de lär hänga med ett tag till.

Farsans jobb kör fortfarande ett arborrverk med hålkort. Den är dessutom reläbaserad med optisk avståndsmätning.

Skrivet av Bopper:

Frågan är väl snarare, var får man tag på nya 3,5" disketter idag?

Vill minnas att de tagits ur produktion, men fortfarande finns som NOS (New On Shelf), dvs oanvända i kartong men med gammalt produktionsdatum.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det går ju att lagra vad som helst på floppy diskar. Sista OS'ett som gick att få på floppy från Microsoft var väl Windows XP ? 250+ diskar, om jag minns rätt.

Nope

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Rätt säker på att den är fake, ingen tillverkade ens nya floppy-diskar när 8.1 släpptes. Jag vill minnas att jag såg bilden vid tiden för windows 8.1 release, och att det konstaterades att det var fake, fel font, och fel på flaggan, eller något sådant.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

HOLY ... something.
3711 disketter!!!

Vad är oddsen att du sitter där och kopierar in allt... och på 3710:e disken, får du läsfel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzz:

Vad för filer är max 1.44MB? krypteringsnycklar?

Vilka bilturer är lämpliga att göra med en T-ford?

Permalänk
Medlem

tänkte säga minecraft vanilla launchern! men kom på att den ligger på ca 44mb(en gång i tiden iallafall!)

blev några fler disketter då

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

Det sista jag använde disketter till var troligen att flasha BIOS på moderkort, innan man kunde använda USB-minnen. Men firmware till mitt nuvarande moderkort är på 16 MB så det hade blivit lite svårt

Det är kanske mest inom retro-världen som vanligt folk kan tänkas använda disketter fortfarande. Men numera finns det ju adaptrar för CF, SD o.s.v. så man behöver dem inte ens där. Men det är klart att det blir en helt annan känsla när man hör en diskettstation hacka och skrapa och fysiskt får swappa disketter.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Det är kanske mest inom retro-världen som vanligt folk kan tänkas använda disketter fortfarande.

Det finns massor av industrirobotar som är i dagligt bruk, och fullständigt beroende av floppy för att transportera projekt till dem.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Det var tider det... när Datortidningarna bifogade diskett med spel och verktyg. Det var tider då Amigan startades med en diskett och jag installerade en superstor intern hårddisk på 20 MB !!!

För övrigt så är väl licens och kod -nycklar lämpliga filer.
Jag har kopian av BankID -nyckeln på ett gammalt 120MB USB-minne !

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det finns massor av industrirobotar som är i dagligt bruk, och fullständigt beroende av floppy för att transportera projekt till dem.

Det och rs232

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Rekordmedlem

Är det någon som sitter med ZIP diskar ? De var ju tänkt att bli nästa steg i utvecklingen med sin enorma kapacitet (åtminstone på slutet) men så kom cd och sparkade undan benen för dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

HOLY ... something.
3711 disketter!!!

Vad är oddsen att du sitter där och kopierar in allt... och på 3710:e disken, får du läsfel?

Hmm, minns när jag installerade VAX-VMS från 5.25" disketter... Vill minnas att varje diskett kom i två exemplar. Tror det gick åt 70 st disketter när man körde backup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är det någon som sitter med ZIP diskar ? De var ju tänkt att bli nästa steg i utvecklingen med sin enorma kapacitet (åtminstone på slutet) men så kom cd och sparkade undan benen för dem.
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51C7Q1JRBTL._SY355_.jpg

Säkert många som gör det, fast dom riktiga gamla zip-diskarna är ju bara 100 MB...

Själv hade jag gammal parallellporsvariant, bara för att man skulle kunna flytta den mellan datorer. Den var hur långsam som helst...

Permalänk
Hedersmedlem

Har man spenderat en hel dag av sin korta ungdom med att cykla fram och tillbaka för att kopiera quake från en kompis dator, för att minst en disk alltid utvecklade läsfel på vägen, är det svårt att älska disketter. 😝

Ingenting är mitt svar.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är det någon som sitter med ZIP diskar ? De var ju tänkt att bli nästa steg i utvecklingen med sin enorma kapacitet (åtminstone på slutet) men så kom cd och sparkade undan benen för dem.
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51C7Q1JRBTL._SY355_.jpg

Vi körde allt på zip-diskar i gymnasiet. 100MB. Skaffade en läsare hemma så jag kunde jobba på grejerna hemma också.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Är det någon som sitter med ZIP diskar ? De var ju tänkt att bli nästa steg i utvecklingen med sin enorma kapacitet (åtminstone på slutet) men så kom cd och sparkade undan benen för dem.
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51C7Q1JRBTL._SY355_.jpg

Och en jobbig bugg som utan förvarning raderade all data från dem. (Click of death) Tack men nej tack.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Mer relevant är kanske vad som var lämpligt att lagra på en floppydisk.

Och ett exempel på sådan data är textfiler.

Vet inte om jag skulle lita på en floppy, så många gånger jag vart med om att en eller två som inte fungerat när man packar upp något arj arkiv

Hade 100MB och 250MB zip diskar, men inget jag har kvar.
Hade nog 3st läsare parallellport(?) gick fruktansvärt långsammt.. sedan nästa med USB och sedan den som tog disketter med mera utrymme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Och en jobbig bugg som utan förvarning raderade all data från dem. (Click of death) Tack men nej tack.

Som i sin tur berodde på att någon underleverantörs-fabriks-bönräknare kom på att man kunde spara några ören genom att ta bort en plastgrej/O-ring som arbetade som dämp-buffer när läshuvudena slog i ändläge, det hann gå ut ganska stora serier innan det upptäcktes av de som ursprungligen konstruerade dessa och det tog ett tag innan huvudet knackades sned av de höga retardationerna i ändlägena och inte längre kunde läsa spåren och därmed uppmärksammades...

det är sådana saker som kan sänka hela varumärken....

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är det någon som sitter med ZIP diskar ? De var ju tänkt att bli nästa steg i utvecklingen med sin enorma kapacitet (åtminstone på slutet) men så kom cd och sparkade undan benen för dem.
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51C7Q1JRBTL._SY355_.jpg

Jag hoppades mycket på detta, men till mitt förtret stal CD:n all uppmärksamhet trots att det var dyrt och ganska bökigt under lång tid. Tids nog satt man själv på en brännare, men det var några svåra år runt millennieskiftet.

Skrivet av Aphex:

Har man spenderat en hel dag av sin korta ungdom med att cykla fram och tillbaka för att kopiera quake från en kompis dator, för att minst en disk alltid utvecklade läsfel på vägen, är det svårt att älska disketter. 😝

Ingenting är mitt svar.

Det berodde väl främst på att olika läsare hade något varierande inställning/inriktning för läsarmen. Chansen är stor att det fortfarande fungerade i din kompis läsare.

Skrivet av xxargs:

Som i sin tur berodde på att någon underleverantörs-fabriks-bönräknare kom på att man kunde spara några ören genom att ta bort en plastgrej/O-ring som arbetade som dämp-buffer när läshuvudena slog i ändläge, det hann gå ut ganska stora serier innan det upptäcktes av de som ursprungligen konstruerade dessa och det tog ett tag innan huvudet knackades sned av de höga retardationerna i ändlägena och inte längre kunde läsa spåren och därmed uppmärksammades...

det är sådana saker som kan sänka hela varumärken....

Wow, detta var nyheter för mig, tack för infon!

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Det är inte lämpligt att lagra nåt på disketter alls

Nej, det kanske blir ett "EEEEHHHHEEEEHHHH" (dålig sektor ljud) när sista viktiga filen ska kopieras

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är det någon som sitter med ZIP diskar ? De var ju tänkt att bli nästa steg i utvecklingen med sin enorma kapacitet (åtminstone på slutet) men så kom cd och sparkade undan benen för dem.
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51C7Q1JRBTL._SY355_.jpg

Yep, både diskar och enheter.

Skrivet av SAFA:

Hmm, minns när jag installerade VAX-VMS från 5.25" disketter... Vill minnas att varje diskett kom i två exemplar. Tror det gick åt 70 st disketter när man körde backup.

Minns vänner till mig som tankade ner saker från nätet och använde 100-tals disketter. Fick formatera dem varje gång innan också för att ingen skulle bråka.
Jag hade tur och fock bredband våren 2000, och jag hade Zip-enhet redan då. Var tom så att min lina hemma var snabbare än skolans internet på den tiden

2001 skaffade jag CD-brännare, och ja... resten kan du själv lista ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Farsans jobb kör fortfarande ett arborrverk med hålkort. Den är dessutom reläbaserad med optisk avståndsmätning.

Vill minnas att de tagits ur produktion, men fortfarande finns som NOS (New On Shelf), dvs oanvända i kartong men med gammalt produktionsdatum.

New Old Stock brukar det där oftast läsas som

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Som i sin tur berodde på att någon underleverantörs-fabriks-bönräknare kom på att man kunde spara några ören genom att ta bort en plastgrej/O-ring som arbetade som dämp-buffer när läshuvudena slog i ändläge, det hann gå ut ganska stora serier innan det upptäcktes av de som ursprungligen konstruerade dessa och det tog ett tag innan huvudet knackades sned av de höga retardationerna i ändlägena och inte längre kunde läsa spåren och därmed uppmärksammades...

det är sådana saker som kan sänka hela varumärken....

Gjorde det inte bättre att deras utmatnings motor och magnet mekanisk drog 2A på ett 12 1A nätaggregat heller. Så den sakta med säkert överlastade detta tills det gick sönder. Zip led av många problem pga snåleri, vilket i sig var väldigt dumt, då hade de satsat ordentligt och istället för att göra 250MB och 750MB disketterna så fruktansvärt dyra, fått in dem i standarden, snabbt, så hade CDns 700MB inte tagit över så enkelt.

De mao... sköt sig själv i foten, tills Zip försvann.