Vad är lämpligt att lagra på en floppy disk?

Permalänk
Medlem

Vad är lämpligt att lagra på en floppy disk?

Vad för filer är max 1.44MB? krypteringsnycklar?

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Avstängd

Dokument av olika slag
Förr i tiden så fick hela windows 3.11 plats på ca 10 disketter. Samma sak gällde officepaketet som på den tiden då innehöll Word, Excel, Powerpoint och Acces.
Även hela Duke Nukem 3D låg på ca 10 diskar.
Det var tider det, nu är ett spel förmodligen halvdåligt om det är mindre än 1 GB.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
99:e percentilen

Mer relevant är kanske vad som var lämpligt att lagra på en floppydisk.

Och ett exempel på sådan data är textfiler.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

bios och firmwares är också poppis på disketter

Permalänk
Medlem

Det är inte lämpligt att lagra nåt på disketter alls

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv

Det finns bara ett korrekt svar och det är inget. Däremot kan man använda floppys till mycket då det finns teknisk utrustningar som har denna, t.ex gamla robotar, oscilloscop etc.

För övrigt så rymmer disketterna mer data än 1.44MB, man brukar vara formatera dem så stora. 1.72MB var en annan populär filstorlek.

Permalänk
Medlem

Disketter har en egenskap som bara kan delas med brända CD-R/DVD+/-R och BR-R - den kan skrivskyddas och ingenting i mjukvaruväg kan göra 'overide' på det, till skillnad på tex. SD-brickor (standardstorlek) vars skrivskyddsflärp mer ses som en rekommendation men kan förbigås av mjukvara ändå.

Sedan skulle jag nog säga att de håller data ganska bra över tiden trots allt - problemen ligger snarare på floppyläsarna och att de dammar igen med tiden om de sitter i datorer med fläktventilation med undertryck i lådan - och det finns skräp-floppys med kortare livslängd och det finns de med lite bättre kvalitet (precis som optisk media) och håller bättre över tiden.

Permalänk
Medlem

En bitcoin wallet kanske får plats? Security through obscurity osv ;p

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det finns bara ett korrekt svar och det är inget. Däremot kan man använda floppys till mycket då det finns teknisk utrustningar som har denna, t.ex gamla robotar, oscilloscop etc.

För övrigt så rymmer disketterna mer data än 1.44MB, man brukar vara formatera dem så stora. 1.72MB var en annan populär filstorlek.

Just detta. Gamla mätinstrument. Även vanliga instrument. Vi har en gammal synt som kan lagra midi-filer på diskett och man kan spela in det man spelar på synten till midi-fil på disketten.

Permalänk
Medlem

Disketter ( föredrar att kalla de hårda 3,5" disketterna för just disketter då de inte är 'floppy') används dagligen av många människor, skulle inte förvånas om de överlever CD-R skivor.

Detta då disketter sitter i tusentals maskiner av olika slag inom industrin. Programmen är inte så stora och utrustningen är dyr att ersätta. Många industrier har maskiner i daglig drift gamla nog att inte ens ha disketter så de lär hänga med ett tag till. Jag använder själv disketter i stort sett varje dag för att läsa in sparade maskinparametrar och en del av de disketterna är äldre än många medlemmar på swec, ändå är det förhållandevis sällan de går sönder, någon diskett per år max. Hade faktiskt en diskett som blivit korrupt men tog hem den och öppnade i min gamla DOS-maskin och lyckades laga en fil, så jag slapp skriva in programmet för hand från papper

Jag saknar inte lösa disketter när jag jobbar med de nyaste maskinerna som har stora touchscreens men jag har o andra sidan inga betänkligheter att jobba med de gamla och väldigt avskalade systemen som ofta är snabbare än blixten.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Tror det var mer än en som sjöng disketternas lov i samband med wannacry när de hittade dem intejpade under huven i sina industrimaskiner - >20 år gamla och fortfarande går att läsa.

wannacry slog hårt just bland 'icke kontorsmaskiner' där man är väldigt försiktig med att uppgradera något alls i OS-väg då stillestånd som en sådan uppgradering kanske skulle medföra, kostar mycket...

Har själv instrument på jobbet där det är närmast dödsstraff på att ansluta en nätverkssladd i.

Det här är jätteknepigt med specialmaskiner och med WIN-OS i dessa anpassade för maskinen - det är ingen som vågar uppgradera sådana saker längre när de är lite till åren... och backupper på dessa brukar vara väldigt si och så med...

Och det finns hur mycket sådant som helst inom industrin och infrastruktur - bara fungera och är bortglömda - ja tills de går sönder av någon orsak och kan bli riktiga showstoppers och kan bli fruktansvärt dyra att hitta en ersättningslösning till och helst på ingen tid alls... - på sina håll gjorde wannacry ont på riktigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzz:

Vad för filer är max 1.44MB? krypteringsnycklar?

Skrivet av Nioreh83:

Det är inte lämpligt att lagra nåt på disketter alls

Eller betydligt mer spännande och kritiska saker tydligen:
https://www.cnbc.com/2016/05/25/us-military-uses-8-inch-flopp...

40-50 år gamla disketter... still in use.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzz:

Vad för filer är max 1.44MB? krypteringsnycklar?

Det var inte så att man designade dem till att passa en speciell filtyp, man gjorde dem bara så stora som möjligt.
En 3,5" floppy har 2 sidor med vardera 80 spår, där varje spår har 18 sektorer á 512 B

2*80*18*512 B = 1,44 MiB.

Det finns massor av filer som är mindre än 1,44 MiB - Krypteringsnycklar tar bara ett par hundra B. Men framför allt så var nästan ALLA filer mindre än 1,44 MiB när floppyn introducerades. Så även om de verkar meningslösa idag så var lagringsmängden rent relativt i nivå med dagens DVD och Blu-Ray.

Permalänk
Lego Master

Tydligen användes fortfarande 3,5"-disketter i USAs kärnvapensystem så sent som för ett par år sedan. Oklart om de har uppgraderat sedan dess.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

@dagbro:

En diskett är väl dock på 2MB och lite försvinner till filsystemet.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Såvida det inte är ett hårdvarukrav att köra med floppy, så finns det ingen som helst anledning att använda sig av en sådan idag.

Om man inte vill ha lite retrovibbar då förstås.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

@Karaff: Lagringsmedia och kommunikationsprotokoll har alltid overhead för att skapa någon slags struktur i datan man skickar eller lagrar. Jag skulle inte räkna det till utrymme som "försvinner" när det är en cost of business med själva protokollet. Du kan lagra 1,44 MiB och så är det bra med det.

Likadant skickar en 1 Gbit/s ethernetanslutning ungefär 1,25 miljarder 'ettor och nollor' per sekund, eftersom datan du skickar kodas på ett speciellt sätt för att ge struktur och tillförlitlighet. Och det behöver vi inte se som en ren förlust, för utan strukturer och protokoll går det inte att skilja data från brus.

Permalänk
Medlem

En av de få fördelarna med disketter jämfört med modernare lagringsmedia som SD card, usb key och liknande är att disketter inte har någon embedded controller. Det är ibland möjligt att skriva över controllerns firmware med malware som kan inspektera datan och modifiera den. T.ex. så kanske man vill överföra någon viktig kryptonyckel men SD kortet har ett virus som känner igen filtypen och byter ut kryptonyckeln till en annan som kontrolleras av attackern.

Eller så kan man använda CD-R med mer lagringsutrymme och utan embedded controller.

I teorin borde man kunna använda disketter för långtidslagring men det finns troligen många bättre lösningar för det. Jag använder ett program för att ta backup på A4 papper för att backupa på min keepass databas, cryptocurrency wallet, LUKS detached header för några diskar och lite annat. 200K får plats på en sida och om man förvarar papperna rätt borde det hålla många decennier.
http://ronja.twibright.com/optar/

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Du kan lagra 1,44 MiB och så är det bra med det.

Nej, det är 2 MB som gäller för HD diskar. Amiga OS kunde utnyttja 1,76 MB (hade Amiga 4000 själv) utan problem och det finns filsystem som klarar mer än så. Det finns exempel där 1,92 MB är användbart efter formatering.

I Amiga OS var det väldigt användbart, då det var extremt lätt att lägga till stöd för andra filsystem. För PC/Windows är det dock inte lika användbart.

Permalänk
Medlem

De flesta av mina floppys från 80-talet fungerar fortfarande!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Nej, det är 2 MB som gäller för HD diskar. Amiga OS kunde utnyttja 1,76 MB (hade Amiga 4000 själv) utan problem och det finns filsystem som klarar mer än så. Det finns exempel där 1,92 MB är användbart efter formatering.

I Amiga OS var det väldigt användbart, då det var extremt lätt att lägga till stöd för andra filsystem. För PC/Windows är det dock inte lika användbart.

Det har inte så mycket med filsystemet att göra som med vad kontrollerchipet klarar.

Diskettkontrollern i en Amiga är ganska dum, men därmed också flexibel. Man läser ett helt spår i taget med den och får då rå-datan från disketten. Sedan behöver man använda mjukvara för att identifiera olika sektorer i rå-datan. Fördelen här är att man behöver minimalt mellanrum mellan sektorerna - allt som egentligen behövs är en markör för var spåret börjar.

I en PC så gör diskettkontrollern mer av jobbet. Där säger man åt den att läsa en specifik sektor från ett spår, så letar den reda på den sektorn och läser in just den sektorn och inget mer. Det är rätt stora mellanrum mellan sektorerna för att kontrollern skall kunna hitta var de börjar och slutar - och för att den skall kunna skriva en enskild sektor utan skriva över andra.
Från mjukvarusynvinkel så är kontrollern i en PC lättare att använda, men mindre flexibel för andra diskformat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Tydligen användes fortfarande 3,5"-disketter i USAs kärnvapensystem så sent som för ett par år sedan. Oklart om de har uppgraderat sedan dess.

Om du läser min länk ovan ser du att det är 8".. inte 3,5"

Skrivet av walkir:

Nej, det är 2 MB som gäller för HD diskar. Amiga OS kunde utnyttja 1,76 MB (hade Amiga 4000 själv) utan problem och det finns filsystem som klarar mer än så. Det finns exempel där 1,92 MB är användbart efter formatering.

I Amiga OS var det väldigt användbart, då det var extremt lätt att lägga till stöd för andra filsystem. För PC/Windows är det dock inte lika användbart.

Det handlade om filtabellen och sektor antalet om jag minns rätt.

Tekniskt sett var det väl 2MB som blev 1.44MiB för Fat12.
Fanns också en 2,88MiB version som dock aldrig fick fart, pga andra diskett-typer krävdes.
1.7MiB var dock något som gick att använda genom att göra 2 fler spår och 3 fler sektorer per spår från vanliga 1.44MiB. De hade också begränsningar i filtabellen men färre filer i roottabellen bla, men fungerade bra som installations disketter.

Vet jag också hörde om 1.9MiB format, men jag har för mig det krävde speciell floppy enhet, då den ändrade något mer, eller så tänker du på https://en.wikipedia.org/wiki/IBM_Extended_Density_Format som klarar 1860kB genom variabelt antal sektorer per spår. (Floppys hade ju annars detta samma oavsett om det var längst in eller längst ut)

2.88MiB var ju samma, där behövde man en dyrare läsare för att kunna hantera 36 sektorer/ spår istället för 18.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Om du läser min länk ovan ser du att det är 8".. inte 3,5"

Det handlade om filtabellen och sektor antalet om jag minns rätt.

Tekniskt sett var det väl 2MB som blev 1.44MiB för Fat12.
Fanns också en 2,88MiB version som dock aldrig fick fart, pga andra diskett-typer krävdes.
1.7MiB var dock något som gick att använda genom att göra 2 fler spår och 3 fler sektorer per spår från vanliga 1.44MiB. De hade också begränsningar i filtabellen men färre filer i roottabellen bla, men fungerade bra som installations disketter.

Vet jag också hörde om 1.9MiB format, men jag har för mig det krävde speciell floppy enhet, då den ändrade något mer, eller så tänker du på https://en.wikipedia.org/wiki/IBM_Extended_Density_Format som klarar 1860kB genom variabelt antal sektorer per spår. (Floppys hade ju annars detta samma oavsett om det var längst in eller längst ut)

2.88MiB var ju samma, där behövde man en dyrare läsare för att kunna hantera 36 sektorer/ spår istället för 18.

Jag hade 2.88MB-läsare på min IBM PS/2 386:a. Jag har för mig att jag lyckades formatera vanliga HD-diskar till 2.88 utan större bekymmer. Men jag gjorde det sällan eftersom jag bara kunde läsa dem i min egen dator, alla andra satt ju på 1.44.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

@Erik_T: Kör man helt utan sektorer får man in mer data eftersom man klarar sig med en kort spårheader istället för 18 längre sektorheaders. Men då talar vi inte om standard 3,5" floppy längre utan om ett helt annat protokoll med andra för- och nackdelar (t.ex. måste du då i princip läsa och skriva ett helt spår i taget).

På samma sätt kan man flytta mer data över en "Ethernet-kabel" om man designar ett eget protokoll med helt andra kravparametrar än de Ethernet blivit designat för - Men då är det inte längre Ethernet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jag hade 2.88MB-läsare på min IBM PS/2 386:a. Jag har för mig att jag lyckades formatera vanliga HD-diskar till 2.88 utan större bekymmer. Men jag gjorde det sällan eftersom jag bara kunde läsa dem i min egen dator, alla andra satt ju på 1.44.

Jo det var samma disketter... eller ja, de påstod att man hade "specialbehandling" på dem. Jag körde 720kiB som 1.44MiB också... bara och modda hålet.

Det som krävdes var ju att själva magnetiska huvudet var mindre och mer exakt för att kunna särskilja dubbla antalet sektorer per spår. Men precis som du kunde ändra detta och göra 1.7MiB floppy, kunde du med rätt floppy enhet formatera 2.88MiB

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Paddanx:

Om du läser min länk ovan ser du att det är 8".. inte 3,5"

Så var det. Jag drog det ur minnet, och i den artikel jag läste skrev man nog bara "floppy disk", vilket jag tolkade till vanliga 3,5-or.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd

ascii porr

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@Nioreh83: Fel, det finns exempel där anvädningen av disketter är utmärkta även idag, när det handlar om data som inte får bli korrupt så används dessa faktiskt även idag.

Exempel där dessa används fortfarande:
1) Militären
2) Energi sektorn i USA (främst i kärnkraftverk)
3) Banker

Det finns även många studier som visar på just detta, kvaliten av en bra diskett är utmärkt. Disketten fick sig en törn i slutet av 90-talet och början av 2000-talet då det kom en rad disktter som var totalt värdelösa.

Men jag skulle också våga säga att de är påväg att fasas ut i många fall där de fortfarande används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

@Nioreh83: Fel, det finns exempel där anvädningen av disketter är utmärkta även idag, när det handlar om data som inte får bli korrupt så används dessa faktiskt även idag.

Exempel där dessa används fortfarande:
1) Militären
2) Energi sektorn i USA (främst i kärnkraftverk)
3) Banker

Det finns även många studier som visar på just detta, kvaliten av en bra diskett är utmärkt. Disketten fick sig en törn i slutet av 90-talet och början av 2000-talet då det kom en rad disktter som var totalt värdelösa.

Men jag skulle också våga säga att de är påväg att fasas ut i många fall där de fortfarande används.

Har för mig att industrier med robot armar mm också kör detta än. Dessa har ju fungerat i 20 år med detta.

Permalänk
Medlem

Jag har till drivrutiner till mina gamla burkar, MS-DOS och lite annat smått. Har en diskett med ett program så att man kan boota från CD-ROM även på datorer utan stöd för det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.