Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Om du med monitor menar "datormonitor" så känner jag bara till den OLED som finns i vissa bärbara, t.ex. Lenovo X1 och Alienware 13. Men samtidigt tycker jag skiljelinjen mellan monitor och TV är rätt tunn idag, kanske snarare att det är monitorer optimerade för bildkvalité eller "annat". Vilket väl egentligen är vad denna tråd handlar om, även om jag valde att exemplifiera det med OLED då jag upplever dom vara i en särklass rent bildmässigt idag.

Finns det någon OLED TV som är lämplig att ha som skärm då?

Jag hade verkligen velat se skärmar med fokus på bildkvalitet, OLED och HDR istället för detta, för mig, totalt menlösa Hz-jagande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Vilka OLED-monitorer finns det ens?

Jag har själv varit sugen på en ny skärm ett tag men har inget som helst behov av mer än 60Hz men då jag sitter på en bra, om än lite åldrad, IPS (HP ZR24w) så finns det inte så många skärmar som känns värda att uppgradera till.

Jag tycker det är trist att det blivit sån hajp kring uppdateringsfrekvensen och det är typ enbart där vi sett stora nyheter senaste tiden.

Dell verkar vara de enda som gör OLED skärmar men då mest i 4K. Samsung och LG verkar fokusera på att få ned priset på TV apparater. Oberoende så kostar Dells skärmar en bra bit över 14.000 för den mest grundläggande.

https://www.nordichardware.se/nyheter/dell-ultrasharp-up3017q...
http://www.dell.com/en-us/shop/accessories/apd/210-aiei

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Dell verkar vara de enda som gör OLED skärmar men då mest i 4K. Samsung och LG verkar fokusera på att få ned priset på TV apparater. Oberoende så kostar Dells skärmar en bra bit över 14.000 för den mest grundläggande.

https://www.nordichardware.se/nyheter/dell-ultrasharp-up3017q...
http://www.dell.com/en-us/shop/accessories/apd/210-aiei

IPS-modellen kostar över 14.000, OLED modellen verkar inte finnas öht längre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Dell verkar vara de enda som gör OLED skärmar men då mest i 4K. Samsung och LG verkar fokusera på att få ned priset på TV apparater. Oberoende så kostar Dells skärmar en bra bit över 14.000 för den mest grundläggande.

https://www.nordichardware.se/nyheter/dell-ultrasharp-up3017q...
http://www.dell.com/en-us/shop/accessories/apd/210-aiei

Dell har slutat sälja sin OLEDskärm och det finns, vad jag vet, ingen annan som gör fristående datorskärmar för konsumenter.

Har väntat länge och väl på en skärm till stationära datorn med OLEDpanel.
Har idag en HP spectre x360 med OLED, Galaxy S8 med OLED, 65" B7V med OLED, Galaxy tab S med OLED och en Rift med OLED. Så det enda som saknas är just en till speldatorn. Har personligen svårt att förstå varför när det nu finns till alla andra elektronikprylar.

Permalänk
Bildexpert 📺

@improwise: Har inga 120 Hz-källor tillgängliga, utan det är datorspelarnas domän.

Men det verkar som LG har gjort det tillgänglig officiellt? Eller är det fortfarande custom resolution och icke-support?

Annars har panelerna, i alla fall på 2017-modellerna, mer eller mindre alltid uppdaterats i 120 Hz. Syns tydligt med Leo Bodnar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Finns det någon OLED TV som är lämplig att ha som skärm då?

Jag hade verkligen velat se skärmar med fokus på bildkvalitet, OLED och HDR istället för detta, för mig, totalt menlösa Hz-jagande.

OLED i sig själv har inga problem med 120Hz, är snarare HDMI och annat som begränsar till 60Hz.

Hade varit riktigt gött med en oled 120Hz till datorn slippa TN och IPS överhuvudtaget.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Vilka OLED-monitorer finns det ens?

Typ TV-apparater och mobilskärmar. Lyser med sin frånvaro i datorsegmentet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaphood:

Dell har slutat sälja sin OLEDskärm och det finns, vad jag vet, ingen annan som gör fristående datorskärmar för konsumenter.

Har väntat länge och väl på en skärm till stationära datorn med OLEDpanel.
Har idag en HP spectre x360 med OLED, Galaxy S8 med OLED, 65" B7V med OLED, Galaxy tab S med OLED och en Rift med OLED. Så det enda som saknas är just en till speldatorn. Har personligen svårt att förstå varför när det nu finns till alla andra elektronikprylar.

Mycket beror nog just nu på att tekniken har en del brister som inte går så väl ihop med pc-marknaden. Saker som inputlagg, inbränningar vid statiska bildelement etc.
Bara dessa två aspekter gör ju att de går bort för många målgrupper, gamers, bildredigering, programmerare etc.

För applikationer som tv, film, mobilappar där emot så spelar dessa brister mindre roll mot fördelarna som oled ger.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Broken-arrow: Med den 600 MHz/18 Gbps-kapacitet som finns i de flesta nya TV-apparater går det utmärkt att signalmässigt driva 1080p/240 Hz. Det har aldrig funnits någon egentlig 60 Hz-gräns med HDMI utan det är en efterhandskonstruktion. Backar vi flera år tillbaka var det snarlika diskussioner om 720p/120 Hz som ryms inom ursprungliga 165 MHz-bandbredden. HDMI 1.3-standarden listar också 720p och 1080i i 120 och 240 Hz som exempel.

Gränserna ligger i hur tillverkarna implementerar funktioner och 60 Hz-gränserna på TV-apparater är främst ett resultat av företagskultur. "Vi gör en TV, inte en PC-skärm. Det gör dom andra ingenjörerna i den andra byggnaden, i det andra landet"-tankesättet är det som styr vilka funktioner en TV får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@improwise: Har inga 120 Hz-källor tillgängliga, utan det är datorspelarnas domän.

Men det verkar som LG har gjort det tillgänglig officiellt? Eller är det fortfarande custom resolution och icke-support?

Annars har panelerna, i alla fall på 2017-modellerna, mer eller mindre alltid uppdaterats i 120 Hz. Syns tydligt med Leo Bodnar.

http://www.rtings.com/tv/reviews/lg/c7-oled

"Update 09/20/2017: Tested 1080p @ 120 Hz input lag using our new input lag tool. It's nearly identical to the 1080p @ 60 Hz input lag, which is very unusual. The first on screen reaction input lag of 1080p @ 120 Hz on this TV is 4 ms higher than for 1080p @ 60 Hz, which counteracts the benefits of the 8 ms faster scannout of 120 Hz, producing an average input lag that is equal to the 60 Hz input lag. This may be by design, to keep the audio sync consistent between both refresh rates. Either way, ~20 ms input lag is very good for a TV, and should please most gamers."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Broken-arrow: Med den 600 MHz/18 Gbps-kapacitet som finns i de flesta nya TV-apparater går det utmärkt att signalmässigt driva 1080p/240 Hz. Det har aldrig funnits någon egentlig 60 Hz-gräns med HDMI utan det är en efterhandskonstruktion. Backar vi flera år tillbaka var det snarlika diskussioner om 720p/120 Hz som ryms inom ursprungliga 165 MHz-bandbredden. HDMI 1.3-standarden listar också 720p och 1080i i 120 och 240 Hz som exempel.

Gränserna ligger i hur tillverkarna implementerar funktioner och 60 Hz-gränserna på TV-apparater är främst ett resultat av företagskultur. "Vi gör en TV, inte en PC-skärm. Det gör dom andra ingenjörerna i den andra byggnaden, i det andra landet"-tankesättet är det som styr vilka funktioner en TV får.

Nä, men ändå går det inte tvinga en TV gå högre än 60Hz, sen hört flera håll att HDMI är nerlåst (måste köra DVI eller DP för högre än 60HZ även om tekniskt HDMI klarar det).

Kan ju hoppas, att det kommer i framtiden.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Bildexpert 📺

@Broken-arrow: Nej, HDMI är inte "nedlåst". Det är tillverkarna som av olika anledningar inte väljer att implementera högre frekvenser fast det har varit möjligt sedan tidens begynnelse.

Finns gott om exempel på datorskärmar som kör full kapacitet på HDMI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Broken-arrow: Nej, HDMI är inte "nedlåst". Det är tillverkarna som av olika anledningar inte väljer att implementera högre frekvenser fast det har varit möjligt sedan tidens begynnelse.

Finns gott om exempel på datorskärmar som kör full kapacitet på HDMI.

Jaså? sett flera exempel där 120Hz skärm bara fungerar på DVI/DP och HDMI endast 60Hz, men kan ju ha fel (har ju sett endast dom som testas dock).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Broken-arrow:

Jaså? sett flera exempel där 120Hz skärm bara fungerar på DVI/DP och HDMI endast 60Hz, men kan ju ha fel (har ju sett endast dom som testas dock).

Ja, men det är inte för att det är någon gräns i HDMI utan för att tillverkaren stoppar in gamla kretsar från 00-talet som endast orkar 165 MHz per TMDS-kanal. Jag har förklarat det här: https://www.sweclockers.com/artikel/22077-bildanslutningar-de...

Skärm som kör 2560x1440/144 Hz över HDMI:
https://www.sweclockers.com/test/20386-acer-xg270hu-144-hz-oc...

AOC AG241QX kör 2560x1440/144 Hz över HDMI:
https://www.sweclockers.com/test/23025-aoc-agon-ag241qg-och-a...

Däremot fungerar inte detta på G-Sync-versionen av samma skärm därför att Nvidia mopedstryper HDMI till 60 Hz.

Kanske tydligaste exemplet, Benq Zowie XL2540 som aldrig ville köra mer än 120 Hz över DP/AMD-kort men helt utan problem tog 240 Hz med Freesync över HDMI:
https://www.sweclockers.com/test/23527-benq-zowie-xl2540-gami...

Permalänk
Bildexpert 📺

Värt att påpeka är att när man idag köper en typisk 1920x1080, 144 Hz, gamingskärm med TN-panel så är det i grund och botten teknik som varit densamma i snart tio års tid. Samma panelkonstruktioner, samma typ av kretsuppsättning etc. Och samma typ av HDMI som är strypt till 00-talets nivåer.

Det är först när man börjar kliva upp på 2560x1440/144 Hz-TN-panelerna och 1920x1080/240 Hz-TN-panelerna som det sitter modernare paneler och kretsuppsättningar. Därav att HDMI ofta fungerar helt obegränsat med dessa modernare skärmar.

Permalänk
Bildexpert 📺

Eizo Foris FG2421, 120 Hz-klassikern med endast 165 MHz-kapacitet på HDMI. Fixar 120 Hz i flera frekvenser officiellt.

https://www.sweclockers.com/test/17817-eizo-foris-fg2421-gami...

Permalänk
Medlem

Nu finns både Acer ET430K i hemma liksom en Acer XB27HU (tänkte för lite olika ändamål då). Har inte mer än att hunnit koppla in dom och sett att dom verkar fungera ännu så förtidigt att dra några slutsatser. Men kan iaf dela med mig av att XB27HU direkt gjorde att ett leende spred sig när den hivades upp på bänken, fast då kanske inte av de skäl man kan tro utan för att en 27" i jämförelse med övriga monitorer ser ut typ som ett frimärke

Helt uppenbart är dock, med reservation för ev mirakuläsa bildinställningar som jag inte tror finns, att sett till ren bildkvalité så har ingen av dessa en suck jämfört med OLED. Det var väl ingen större överraskning egentligen. Därmed inte sagt att OLED skulle vara bäst för gaming, men sagt med tanke på tidigare diskussioner i tråden gällande generell bildkvalité.

Permalänk
Skrivet av improwise:

Ser att det tydligen ska gå att köra 2017 OLED i 120 Hz i FHD upplösning, nån som testat hur väl det fungerar i praktiken? En 120 Hz OLED blir svårslagen

@Laxpudding Något du testat? Kan inte minnas att jag sett något om det i Hembiotidningen

Skickades från m.sweclockers.com

Testar 120Hz 1080p just nu på min 2017 55 tums LG OLED (55B7V). Fungerar nice!

Jag gick från en ASUS ROG Swift PG348Q till en 55 tums OLED som datorskärm. Har inte ångrat mig en sekund.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helionart:

Testar 120Hz 1080p just nu på min 2017 55 tums LG OLED (55B7V). Fungerar nice!

Jag gick från en ASUS ROG Swift PG348Q till en 55 tums OLED som datorskärm. Har inte ångrat mig en sekund.

OK, intressant och just det som var tanken med denna tråd, hur den överlägsna bildkvaliten på OLED står sig mot de andra fördelar som riktiga gamingskärmar har i form av GSync osv. Med 120 hz OLED faller väl en del av gaming skärmarnas fördel, även om FullHD på en 55" och uppåt väl blir lite pixligt. Hade tänkt att nästa TV inköp skulle bli en 77" OLED men får kanske mellanlanda i en skrivbordsvariant så länge

Permalänk
Medlem

Såg också nånstans att LG 55B7V funkar i 120Hz i 1080p enligt nån användare som testat utan att behöva skapa custom res och så. Det är ju iallafall ett steg i rätt riktning. Skulle dock va najs ifall man fick lite mindre än 55" OLED TV som alternativ, blir ju inte så fint direkt och sen 55" som datorskärm är alldeles för stort för min smak, jag har inte den möjligheten att få tillräckligt avstånd att det skulle bli lagom liksom.

Mindre OLED TVs är bland de elektronik prylar jag väntar mest på. Fattar inte att de inte släppt ännu nån i storleksklassen 46-49" åtminstone, en panel, EN, tack! De börjar bli såpass billiga i pris att det definitivt skulle gå åt, jag menar Panasonic Plasma TV i typ 42" kostade ju en gång i tiden (inte alltför länge sen) 12K, 10K när jag köpte vår t.ex.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Det här var oväntat....testade köra Doom på XB27HU först med GSync och hela baletten. Allt på ultra (eller motsvarande) då jag har ett fabriksöverklockat 1080ti. Vilket så klart var rätt nice, förutom att färger och kontrast inte kunde matcha en OLED så klart. Men var ändå inte supernöjd då jag tyckte det flöt på bra men inte så hakan föll i bordet direkt. Veriferade dock på alla sätt jag kunde att GSync verkligen vara aktivt och att skärmen körde i 144 Hz men inte mer (har inte orkat överklocka) inkl aktiverade GSync Indicator.

Så jag bestämde mig för att köra igenom exakt samma "mission" genom att istället köra det på min 65" OLED E6 (i Game mode och med ingången döpt till PC). Eftersom det är en 4K skärm bumpade jag upp upplösnigen, allt annat oförändrat. Ändrade även i Nvidia inställningarna så att VSync var adaptive och Triple Buffer eller vad den heter var satt till true.

Nu till det märkliga...förutom att färger och sånt var klart bättre så tyckte jag att det flöt på minst lika bra på OLEDen och att det kändes lika mjukt och utan någon direkt tearing eller liknade som jag kunde upptäcka (den som spelat spelet vet att det inte direkt är läge för några längre tankepauser ). Jag kunde inte direkt heller märka av någon jätteskillnad att jag var sämre på OLEDen set till input lag osv (är ingen spelproffs direkt men skulle nog ändå säga att jag är rätt hyfsad). Och då ska man ha i åtanke att jag jämför en 65" i 4K med en 27" i QHD.

Testade även att köra NVidias Pendulum GSync demo och där kunde jag absolut se skillnad. Men vet inte i vilken mån detta demo kanske är gjort just för att påvisa en skillnad som kanske framstår som större än vad den är.

Bara baserad på denna genomkörning skulle jag säga att OLED vinner alla gånger i veckan, men det ska så klart mer till för att det ska blir någon direkt vetenskaplig jämförelse och jag ska testa lite andra spel när jag hinner. Förmodligen var det ändå så att det i en direkt jämförelse borde flyta på bättre i 144 hz än i 60 hz, men inget jag kunde märka speciellt tydligt när jag körde igenom dom efter varandra. Tyckte dessutom att "micro stutter" var klart mindre tydligt på OLEDen, vilket kanske kan ha att göra med att OLED panelen väl är rätt kort responstid i sig men det är en ren gissning.

Ska det verkligen vara så här? Vad är bra spel att testa där GSync och 144 hz gör en stor skillnad? Kan det vara så att grafikmotorn i Doom är "optimerad" för 4K och därför fungerade sämre än den borde i QHD?

Edit:
Kan tillägga att ett spel som Doom, med rätt mustiga färger och snygga miljöer, gör sig otroligt bra på OLED, dvs rent bildmässigt. Det adderar verkligen en extra dimension till spelandet.

Edit 2:
Kanske borde tillägga att det är en OLED stående på skrivbordet, alltså inget tvsoff-spelande som jämförs med skrivbordsspelande. Samt att en 55" förmodligen är att föredra framför en 65" då det senare är väl stort ibland för detta ändamål, dvs även för spelande osv. För vanligt kontorsarbete osv är 65" helt klart för stort för att vara praktiskt användbart.

Edit 3:
Ska se om jag kan få till någon samtida jämförelse men det är inte det lättaste då GSync vad jag vet gärna vill vara ensam primär skärm för att lira (dvs ingen cloning). Har andra datorer med med potenta GPUer men då är det genast lite svårt att veta vad man egentligen jämför med vad.

Permalänk
Medlem

Testade igen men med samma resultat i stort sett. Har man väl sett hur ett spel som DOOM ser ut på en OLED är det svårt att gå tillbaks och köra på en LCD. Lite samma känsla som om man sett en film på OLED så är det svårt att gå tillbaks till LCD. Dock, nu snackar vi ett rätt mörkt spel med snygg grafik och mustiga färger, kan tänka mig att ett spel som typ CS GO är något helt annat, där kommer förmodligen fördelarna hos LCD monitorn överväga. Liksom förmodligen om man kör professionellt eller iaf seriöst online, där det kanske är viktigare att vinna än att ha bästa upplevelsen (eller snarare, att vinna är bästa upplevelsen).

Så, nån som kan rekommendera en OLED på minst 55" med stöd för GSync och 144 hz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Testade igen men med samma resultat i stort sett. Har man väl sett hur ett spel som DOOM ser ut på en OLED är det svårt att gå tillbaks och köra på en LCD. Lite samma känsla som om man sett en film på OLED så är det svårt att gå tillbaks till LCD. Dock, nu snackar vi ett rätt mörkt spel med snygg grafik och mustiga färger, kan tänka mig att ett spel som typ CS GO är något helt annat, där kommer förmodligen fördelarna hos LCD monitorn överväga. Liksom förmodligen om man kör professionellt eller iaf seriöst online, där det kanske är viktigare att vinna än att ha bästa upplevelsen (eller snarare, att vinna är bästa upplevelsen).

Så, nån som kan rekommendera en OLED på minst 55" med stöd för GSync och 144 hz?

Dessvärre inte, men jag kommer nog ta hem denna och pröva: https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/55-60tum/philips... och kan återkomma med min upplevelse och svara på ev. frågor om skärmen då.

Jag hojtar till här när jag bestämt mig för vilken, och fått hem den.

edit: Jag överväger denna lite igen: https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/55-60tum/lg-oled...

LG'n har tydligen endast 20ms input lag medans philpsen har 57. Huruvida detta spelar direkt roll vetifasen, förutsatt att man inte har för avsikt att bli världsmästare i overwatch/CS då såklart.

Hur låg/hög input lag har den 65" du testade? Hur upplevde du den vid vanligt skrivbordsarbete och vid spel?

Permalänk

För att kort och koncist svara på OT så blir det nog Ja! När man spelar väger uppdateringsfrekvens och input lag mycket tyngre än djupet i det svarta. I alla fall i min mening och jag tror nog de flesta håller med. Att OLED kan leverera bättre kvalitet är det väl som sagt inte snack om.

Och även om OT själv fintar bort sig i sina svar så är frågan fortfarande vad som ger den bästa spelupplevelsen och det är utan tvekan en skärm med hög frekvens. TN som IPS. Och att man får den bästa spelupplevelsen på en PC hoppas jag vi alla kan vara överens om

Och nej, man behöver inte vara en finnig tonåring som spelar CS för att uppleva skillnad. Det gäller de flesta spel idag och många av oss har blivit gamlingar

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Dessvärre inte, men jag kommer nog ta hem denna och pröva: https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/55-60tum/philips... och kan återkomma med min upplevelse och svara på ev. frågor om skärmen då.

Jag hojtar till här när jag bestämt mig för vilken, och fått hem den.

edit: Jag överväger denna lite igen: https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/55-60tum/lg-oled...

LG'n har tydligen endast 20ms input lag medans philpsen har 57. Huruvida detta spelar direkt roll vetifasen, förutsatt att man inte har för avsikt att bli världsmästare i overwatch/CS då såklart.

Hur låg/hög input lag har den 65" du testade? Hur upplevde du den vid vanligt skrivbordsarbete och vid spel?

Minns inte exakt vad min E6 ligger på, initalt var den inte så bra men sen släppte LG uppdaterade firmwares som ska ha gjort det hela klart bättre, minns dock inga siffror i huvudet, men finns väl på nätet eller så har säkert @laxpudding koll

För spelande skulle jag rekommendera LG helt klart, likaså näst senaste numret av Hembiotidningen passande nog

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semireject:

För att kort och koncist svara på OT så blir det nog Ja! När man spelar väger uppdateringsfrekvens och input lag mycket tyngre än djupet i det svarta. I alla fall i min mening och jag tror nog de flesta håller med. Att OLED kan leverera bättre kvalitet är det väl som sagt inte snack om.

Och även om OT själv fintar bort sig i sina svar så är frågan fortfarande vad som ger den bästa spelupplevelsen och det är utan tvekan en skärm med hög frekvens. TN som IPS. Och att man får den bästa spelupplevelsen på en PC hoppas jag vi alla kan vara överens om

Och nej, man behöver inte vara en finnig tonåring som spelar CS för att uppleva skillnad. Det gäller de flesta spel idag och många av oss har blivit gamlingar

Har du själv en OLED? För ofta brukar det vara innan man skaffar OLED som man låter lika tvärsäker på att svärta, kontrast och annat inte gör sååå stor skillnad

Jag tycker nog man ska säga som så att det är en personlig åsikt om vad som är bättre och sämre, och att det förmodligen även skiljer sig rätt mkt från spel till spel och på vilket sätt och varför man spelar det. Någon som kör single player kampanj offline har inte samma behov som professionella esportare som tävlar online. Syftet med denna tråd är inte främst att komma fram till att något är bättre än det andra eftersom det beror helt på, utan under vilka förutsättningar som något är bättre än det andra. Och om folk tycker att dom hellre spelar på en konsol än på en PC så är det fine by me, helt upp till dom. Fast jag håller inte med så klart

Sen blir det väl lätt en viss hyesteri kring uppdateringsfrekvens och så kan jag tycka, det var inte länge sedan som FHD@60hz var the shit och så mkt bättre än allt annat och om några år kommer vi säkert skratta åt allt under 1000 hz och en input lag högre än 0,1 ms.

Permalänk
Skrivet av improwise:

Har du själv en OLED? För ofta brukar det vara innan man skaffar OLED som man låter lika tvärsäker på att svärta, kontrast och annat inte gör sååå stor skillnad

Nej det har jag inte. Har dock använt en vid flera tillfällen och inte ansett att det är värt det. I det här fallet är det dock du som hyllar OLED här

Skrivet av improwise:

Jag tycker nog man ska säga som så att det är en personlig åsikt om vad som är bättre och sämre, och att det förmodligen även skiljer sig rätt mkt från spel till spel och på vilket sätt och varför man spelar det. Någon som kör single player kampanj offline har inte samma behov som professionella esportare som tävlar online. Syftet med denna tråd är inte främst att komma fram till att något är bättre än det andra eftersom det beror helt på, utan under vilka förutsättningar som något är bättre än det andra. Och om folk tycker att dom hellre spelar på en konsol än på en PC så är det fine by me, helt upp till dom. Fast jag håller inte med så klart

Absolut, visst är det så. Men nu var väl frågan om högfrekvens skärmar med Gsync eller Freesync är värt det för gaming om man jämför med OLED. Gaming är gaming och där har vi ett element av interaktion, så oavsett om du är pro gamer eller bara en glad amatör så har du oftast mer nytta och glädje av högre frekvens än bästa möjliga bildkvalitet. Ofta kallar vi det för "känsla" och det vi gör känns responsivt. Det är i alla fall min uppfattning.

I övrigt har jag svårt att se vad du vill få ut av den här diskussionen då du å en sidan frågar något men prompt hävdar motsatsen och det vi säger inte hör till diskussionen. Vad är det du vill få fram?

Skrivet av improwise:

Sen blir det väl lätt en viss hyesteri kring uppdateringsfrekvens och så kan jag tycka, det var inte länge sedan som FHD@60hz var the shit och så mkt bättre än allt annat och om några år kommer vi säkert skratta åt allt under 1000 hz och en input lag högre än 0,1 ms.

Det är väl lite tvåsidigt i så fall. Det var ju inte länge sedan HD var "the shit" heller och även om OLED inte fanns så var svärtan "wow!" och kvalitet helt otrolig. Idag har vi både hysteri kring OLEDs kvalitet och spelskärmas höga frekvens. Tack och lov går det framåt och vi får nya referenser hela tiden. Snart sitter vi och pratar om något helt annat. Men tills dess har vi det vi har och då är högfrekvens skärmar bättre lämpade för gaming än vad OLED är. Sen hade ju gärna haft en OLED TV men nu pratar vi ju gaming

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semireject:

Nej det har jag inte. Har dock använt en vid flera tillfällen och inte ansett att det är värt det. I det här fallet är det dock du som hyllar OLED här

Ja, eftersom jag har både bland de bästa LCDerna och bland de bästa OLEDarna och därmed kan jämföra dom 2 för samma sak. Och då blir det rätt uppenbart att OLED har bättre bildkvalité sett till svärta, färger, kontrast osv, men det var nog knappast en större överraskning för någon. Men jag ska så klart även försöka hitta något spel som bättre tar fram fördelarna hos gaming monitorn, på ett sätt som jag inte tycker att Dying Light eller Doom kan göra, men det är så klart bara 2 spel av MÅNGA. Men ska ha tiden också för att göra det och där har det varit värre så här långt.

Skrivet av Semireject:

Absolut, visst är det så. Men nu var väl frågan om högfrekvens skärmar med Gsync eller Freesync är värt det för gaming om man jämför med OLED. Gaming är gaming och där har vi ett element av interaktion, så oavsett om du är pro gamer eller bara en glad amatör så har du oftast mer nytta och glädje av högre frekvens än bästa möjliga bildkvalitet. Ofta kallar vi det för "känsla" och det vi gör känns responsivt. Det är i alla fall min uppfattning.

Det är precis det som tråden handlar om och jag respekterar din och andras åsikter kring detta oavsett om dom är i linje med min egen. Det finns som sagt inget rätt svar på denna fråga, utan syftet är att komma fram till när det ena är bättre än det andra och hur stor skillnaden är. Men det är även viktigt varför man spelar, om man gör det för att det är roligt, för att "vinna" eller en kombination av de båda. I mitt fall är det främst något jag gör för att det är roligt och då är upplevelsen viktig. Men i det ingår så klart hur bra det går när man spelar (iaf i mitt fall, blir rätt tråkig om det inte går bra ) och därmed måste bildkvalité ställas mot övriga aspekter. Därför är det bra att man motiverar varför man tycker si eller så. Jag hade förväntat mig att jag skulle få en större wowkänsla av högre frekvens och lägre input lag än jag fått så här långt, men det är dock baserat på rätt begränsade erfarenheter. Det finns så klart även möjligheten att jag helt enkelt är för kass spelare för att märka av skillnaden, men jag vill gärna tro att så inte är fallet. Hade jag tävlingsspelat skulle jag dock utan tvekan valt LCD monitorn istället då behoven skulle vara annorlunda. Sen hade det i mitt fall förmodligen ändå inte förhindrat att jag fått råpisk av nån 12-åring men man får utgå från de förutsättningar man har

Skrivet av Semireject:

I övrigt har jag svårt att se vad du vill få ut av den här diskussionen då du å en sidan frågar något men prompt hävdar motsatsen och det vi säger inte hör till diskussionen. Vad är det du vill få fram?

Den frågan är ställd och besvarad nog många gånger nu så rekommenderar något av de tidigare svaren

Edit:
Sen bör man även ha i åtanke skillnaderna i storlek på de jämförda "monitorerna", som så klart gör sitt till också för att göra upplevelsen maffig (eller det motsatta om bilden inte är bra). Dagens gamingskärmar har väl några år på nacken nu och det ska bli intressanta att se vad de nya monitorerna kan erbjuda här. Det finns en anledning att en film på bio upplevs bättre än hemma framför den typ 50" som väl svensson har i sina ljusa vardagsrum. Tyvärr verkar det väldigt ont om gamingskärmar 144 hz och uppåt i storlekar större än 27", de jag sett har väl mer varit "zoomade" versioner av samma skärm där bildytan visserligen är större men upplösningen är densamma. Hade Samsung haft GSync i sin nya 49" skärm hade den nog funnits hos mig nu då den för spelande nog är bland det maffigaste man kan få tag på. Det kanske den kan vara även utan GSync, speciellt för den som kör AMD GPUer. Till skillnad mot många andra spelmonitorer så känns den modern även om nog DP 1.2 är en begränsande faktor. Samma skärm med säg 3840x1600 och DP 1.3/1.4 eller mer kan bli riktigt nice.

Permalänk
Medlem

beror väl på vad du är för sorts gamer, om du ofrivilligt kommer lägga 1000 timmar på pubg vill du nog ha så optimal hårdvara som möjligt för ändamålet...

felet med oled är väl suddigheten när saker rör sig vilket illustrerades tydligt i swec's senaste laptoprecension...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

beror väl på vad du är för sorts gamer, om du ofrivilligt kommer lägga 1000 timmar på pubg vill du nog ha så optimal hårdvara som möjligt för ändamålet...

felet med oled är väl suddigheten när saker rör sig vilket illustrerades tydligt i swec's senaste laptoprecension...

Huvudet på spiken. Sen vet jag inte riktigt varför någon ofrivilligt skulle lägga 1000 timmar på något men det är väl en annan diskussion

Måste erkänna att jag fortfarande inte läst Laxpuddings recenssion av den laptopen och vet därför inte om OLEDen i den är representativ för OLEDs i allmänhet. Står på att-göra listan dock.

Edit:
Nu har jag läst testet och även kommentarerna, och konstaterar att fler verkar tycka som jag:

Skrivet av Ankokuu:

Har ägd en LG OLED TV 55" i flera år och känner att jag aldrig kan gå tillbaks till "dåliga" skärmteknologier som LCD/LED. Då jag värdesätter bildkvalité framför responstid, speciellt återgivningen av mörka scener. Köpet av en OLED laptop var givet för mig men inte utan att vara lite orolig.

...

Ett tips för er som inte är bekant med teknologin, spela Doom 3 på en OLED. Enligt mig så finns det inget spel som på bästa möjliga sätt demonstrerar OLED's styrka och fördelar. Även fast det är ett gammalt spel så kändes det som att spela ett helt nytt spel med OLED.

Once you go OLED...