Permalänk
Medlem

OLED-TV vs Gaming monitor

(Postade detta i en annan tråd först men det hör nog hemma i en egen tråd)

Kom på att jag ju faktiskt redan hade en GSync skärm, inbyggt i min Alienware 17 R4. En 120 hz panel för att vara mer exakt. Så bestämde mig för att testa Dying Light (som jag kört lite rätt nyligen, fast då på större extern 60 hz skärm). Det blev rätt uppenbart direkt hur stor skillnad 120hz och GSync verkligen gör!

Dessvärre blev något annat uppenbart också, hur katastrofalt dålig svärtan är på en LCD jämfört med den OLED jag normalt kör med. Och färgerna. Nog för att det lär finnas bättre LCD-paneler en den inbyggda i laptopen, men även en bra LCD är som bekant chanslös mot en OLED. Dessutom förställer jag mig att saker som används för att hjälpa LCDer att få upp kontrast och svärta, typ local dimming, kankse inte riktight hör hemma i skärmar anpassade för maximal snabbhet. Ett spel som Dying Light, som är rätt så mörkt, gick från att vara riktigt snyggt till att vara en sörja av grå nyanser, där uppdateringsfrekvens och GSync snabbt blev sekundärt.

Vilket osökt leder fram till....är GSync/FreeSync och 100+ hz verkligen så bra att det, för nån som bara spelar för nöjes skull, verkligen kan slå upplevelsen från en OLED? Förstår att svaret är högst subjektivt, men även fast jag så klart visste om detta innan så blev det ändå mer brutalt än jag kunnat föreställa mig väl framför mina ögon. Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Året är 2017 och skärmarna har blivit tunna, javisst! Men en riktigt bra skärm finns fortfarande inte! Bara en massa kompromisser!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Året är 2017 och skärmarna har blivit tunna, javisst! Men en riktigt bra skärm finns fortfarande inte! Bara en massa kompromisser!

Gäller väl iof rätt mkt i livet att det är så

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av improwise:

Vilket osökt leder fram till....är GSync/FreeSync och 100+ hz verkligen så bra att det, för nån som bara spelar för nöjes skull, verkligen kan slå upplevelsen från en OLED?

Jag säger ja (utan att ha provat en OLED-datorskärm). Men svaret beror på vad man spelar för spel och vad man är van vid. För mig är det helt otänkbart att gå tillbaka till någonting under 100 Hz, hur mycket bättre svärta, upplösning, färger etc det än skulle innebära – i princip oavsett spel. Flytet i 60 Hz är helt enkelt för dåligt och input laget för stort (om musen används), för mig som är van vid 144 Hz.

G-Sync kan jag tänka mig att vara utan, även om det är fantastiskt trevligt.

Tycker för övrigt det är viktigt att skilja mellan IPS, VA och TN i detta sammanhang, vilket du inte riktigt verkar göra. Vad har du för paneltyp i din laptop?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Allt beror nog på vad man spelar för typ av spel och på vilken nivå.
Bildkvaliteten på OLED och LCD är väldigt stor. Alla LCD är gråaktigt skräp i jämförelse.
Var det möjligt att köpa en bra OLED skärm till datorn skulle jag absolut göra det, även om den inte kommer över 100Hz.
Kör man CS på högre nivå och kräver enorm frekvens, får man bita i sura äpplet och köra LCD.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Jag säger ja (utan att ha provat en OLED-datorskärm). Men svaret beror på vad man spelar för spel och vad man är van vid. För mig är det helt otänkbart att gå tillbaka till någonting under 100 Hz, hur mycket bättre svärta, upplösning, färger etc det än skulle innebära – i princip oavsett spel. Flytet i 60 Hz är helt enkelt för dåligt och input laget för stort (om musen används), för mig som är van vid 144 Hz.

G-Sync kan jag tänka mig att vara utan, även om det är fantastiskt trevligt.

Tycker för övrigt det är viktigt att skilja mellan IPS, VA och TN i detta sammanhang, vilket du inte riktigt verkar göra. Vad har du för paneltyp i din laptop?

Ja, det är som sagt inget enkelt val, känner jag mig själv rätt lär valet bli "både och".

I laptopen sitter en hyfsat bra TN panel men i jämförelsen med OLED tror jag ärligt talat att typen av LCD kvittar, skillnaden är så pass stor. Det bästa vore väl en 40" OLED monitor med GSync och 144 hz men känns som man inte ska hålla andan medan man väntar på den

Permalänk
Medlem
Skrivet av JD:

Allt beror nog på vad man spelar för typ av spel och på vilken nivå.
Bildkvaliteten på OLED och LCD är väldigt stor. Alla LCD är gråaktigt skräp i jämförelse.
Var det möjligt att köpa en bra OLED skärm till datorn skulle jag absolut göra det, även om den inte kommer över 100Hz.
Kör man CS på högre nivå och kräver enorm frekvens, får man bita i sura äpplet och köra LCD.

Det är väl det som komplicerar det hela, i mitt fall är det mest FPS spel och så lite bilspel av och till, men det senare t ycker jag funkar bra även på en 60 hz monitor. Känns som det blir till att kompromissa oavsett, eller köra flera skärmar, vilket inte heller är optimalt. En 65" OLED är inget man bara tar från skrivbordet och stuvar in i garderoben så där, men typ en 27" XB27 borde väl vara rätt så smidig och ta fram vid behov.

Vad jag vet finns ingen GSync monitor med högre uppdateringsfrekvens än 100-120 hz som är större än 27", rätt? Nu när jag tänker efter har jag iof ett vagt minne av att ha sett några "uppskalade" varianter, som har samma upplösning men som är typ 32" eller nåt sånt.

Permalänk
Medlem

När jag spelar på en datorskärm vill jag inte gå under 120hz. Jag hade en CRT ganska länge för att jag vägrade gå ner till 60hz. Gick sen från CRT direkt till min nuvarande 120hz LCD.

Den har ganska dålig bild och ska någon gång köpa mig en bättre, men aldrig någon som har lägre än 120hz.

Spelar dock oftast dom långsammare spelen med handkontroll på TVn, har mkt bättre bild där och där funkar 60hz okej.

Permalänk
Medlem

En OLED-tv har också högre input lag än en mindre dedikerad spelmonitor. Däremot är det inte nödvändigtvis något man märker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp0de:

En OLED-tv har också högre input lag än en mindre dedikerad spelmonitor. Däremot är det inte nödvändigtvis något man märker.

Nej, det är väl lite av den stora frågan. Är väl lite som automatväxlade bilar där folk iaf tidigare ansåg sig vara mkt bättre på att växla själva än vad automatlådan kunde. Men de senaste 25 åren har det nog snarare varit tvärt om. Är väl lite samma sak här, att fler förmodligen tror sig vara begränsade av input lag osv än vad som faktiskt är det. Sen vill man så klart ändå ha det bästa och koolaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Nej, det är väl lite av den stora frågan. Är väl lite som automatväxlade bilar där folk iaf tidigare ansåg sig vara mkt bättre på att växla själva än vad automatlådan kunde. Men de senaste 25 åren har det nog snarare varit tvärt om. Är väl lite samma sak här, att fler förmodligen tror sig vara begränsade av input lag osv än vad som faktiskt är det. Sen vill man så klart ändå ha det bästa och koolaste

Personligen tror jag inte den vanliga-medelmåttliga spelaren ens märker detta desto mera. Har för mej att fjolårets generation av LGs oled fick en uppdatering av mjukvaran som tog ner inputlag från 70+ till strax under 30 (ifall viktigt skall du nog dubbelkolla men ganska säker)
Helt off topic: Rörande automatlåda, så beror det på låda och märke, men låt oss säga de sista 10 åren.

Permalänk
Medlem

Visst är det skillnad mellan LCD och oled men skulle inte kalla en bra ips för gråaktigt skräp.
Mörka färger är absolut bättre på en oled, men för spel som ex. Overwatch där färgerna är glada och starka så tar jag mycket hellre en ips 1440p 144hz med gsync än en oled.

För film är det dock inte ens en tävling, där är det oled som tar hem det.

Har följande som jag jämför mellan: LG oled65e6v och Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

Nu spelar jag inte CS eller så, jag har inte testat särskilt många olika skärmar, min nuvarande är en Dell IPS från 2009, och inte minst så har jag aldrig testat 120 Hz.

Med det sagt så skulle jag helt klart vilja ha en OLED över någon annan uppgradering. Nu vet jag inte hur det var med IPS om de var särskilt dåliga på svärta, eller backlight bleeding, men när jag körde igenom BF1-kampanjen minns jag det var några mörka segment som inte alls var mörka på skärmen. Såg ganska illa ut rentav. Input lag pga skärm har jag då aldrig lidit av. Jag tycker 60 Hz flyter på bra och upplever inte att det är ett problem, och det är mer än vad jag kan säga om kontrasten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Visst är det skillnad mellan LCD och oled men skulle inte kalla en bra ips för gråaktigt skräp.
Mörka färger är absolut bättre på en oled, men för spel som ex. Overwatch där färgerna är glada och starka så tar jag mycket hellre en ips 1440p 144hz med gsync än en oled.

För film är det dock inte ens en tävling, där är det oled som tar hem det.

Har följande som jag jämför mellan: LG oled65e6v och Acer XB271HU

Tror inte någon kallat en bra IPS för gråaktigt skräp heller (annat än du då ). Jag jämförde med ett mörkt spel och där var det uppenbar skillnad, och det lär det vara även på en bra IPS skärm, om än förmodligen klart bättre. Men samtidigt bör det sägas att även 120hz eller mer och GSync gör en högst påtaglig skillnad, iaf när jag har jämfört.

Ser framför mig hur det sitter ett gäng 40+ gubbar med stora plånböcker och den absolut bästa hårdvaran som går att få tag på...och ändå får råpisk av ett gäng 12 åringar med en budgetsetup i CS GO

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ser framför mig hur det sitter ett gäng 40+ gubbar med stora plånböcker och den absolut bästa hårdvaran som går att få tag på...och ändå får råpisk av ett gäng 12 åringar med en budgetsetup i CS GO

Hehe, högst sannolikt ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Tror inte någon kallat en bra IPS för gråaktigt skräp heller (annat än du då ). Jag jämförde med ett mörkt spel och där var det uppenbar skillnad, och det lär det vara även på en bra IPS skärm, om än förmodligen klart bättre.

Jo det var ju just det någon gjorde tidigare med följande uttalande,
”Bildkvaliteten på OLED och LCD är väldigt stor. Alla LCD är gråaktigt skräp i jämförelse. ”

Därav ville jag bara klargöra att så inte är fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Jo det var ju just det någon gjorde tidigare med följande uttalande,
”Bildkvaliteten på OLED och LCD är väldigt stor. Alla LCD är gråaktigt skräp i jämförelse. ”

Därav ville jag bara klargöra att så inte är fallet.

Ja jäklar, du har helt rätt. Men står det på SweClockers måste det vara sant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Jo det var ju just det någon gjorde tidigare med följande uttalande,
”Bildkvaliteten på OLED och LCD är väldigt stor. Alla LCD är gråaktigt skräp i jämförelse. ”

Därav ville jag bara klargöra att så inte är fallet.

Jag gör bara en jämförelse med min IPS-skärm (Dell 24") och oled-tv:n (LG).
Skillnaden är stor.
Kör jag igång en film på LCD monitorn och drar över den till OLED-tvn...oj, det är skillnad. Lite halvt-gråaktigt mot super-bild.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Beställde en Acer XB271HU för att testa. Hur man nu jämför en 27" IPS med en 65" OLED på ett vettigt sätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av JD:

Jag gör bara en jämförelse med min IPS-skärm (Dell 24") och oled-tv:n (LG).
Skillnaden är stor.
Kör jag igång en film på LCD monitorn och drar över den till OLED-tvn...oj, det är skillnad. Lite halvt-gråaktigt mot super-bild.

LCD kan vara TN/VA/IPS eller varianter. Även olika bra i kvalité. Min 32" VA/LCD är definitivt inte gråaktigt skräp gentemot en oled. Oled vinner i riktigt mörka scener/nedsläckt rum men har du lite ljus i rummet/bilden så är skillnaden väldigt liten. Däremot om jag jämför mot min Dell 23" IPS/LCD så är det större skillnad direkt det blir någon form av svart på skärmen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

LCD kan vara TN/VA/IPS eller varianter. Även olika bra i kvalité. Min 32" VA/LCD är definitivt inte gråaktigt skräp gentemot en oled. Oled vinner i riktigt mörka scener/nedsläckt rum men har du lite ljus i rummet/bilden så är skillnaden väldigt liten. Däremot om jag jämför mot min Dell 23" IPS/LCD så är det större skillnad direkt det blir någon form av svart på skärmen.

Nja, skulle nog säga att en OLED utan tveksam slår en LCD när det gäller bildkvalité, om man sen lurar ögonen genom att ha ljusare i rummet så förändrar det knappast bilden i sig. Har själv en av de bättre LCD TV-apparaterna i ett av rummen (Samsung KS9505) och de är riktigt bra för att vara LCD men jämfört med OLED har den inte mkt att sätta emot. Har också försökt lura i mig att LCDn är nästan lika bra, vilket fungerar så länge man inte jämför dom rakt av samtidigt

Däremot är LCDn billigare per tum, större och har bättre inputlag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Nja, skulle nog säga att en OLED utan tveksam slår en LCD när det gäller bildkvalité, om man sen lurar ögonen genom att ha ljusare i rummet så förändrar det knappast bilden i sig. Har själv en av de bättre LCD TV-apparaterna i ett av rummen (Samsung KS9505) och de är riktigt bra för att vara LCD men jämfört med OLED har den inte mkt att sätta emot. Har också försökt lura i mig att LCDn är nästan lika bra, vilket fungerar så länge man inte jämför dom rakt av samtidigt

Däremot är LCDn billigare per tum, större och har bättre inputlag.

Ljusare i rummet gör så svärtan "upplevs" bättre. Jag tittar oftast på film/spelar med lite ljus i rummet vilket gör att skillnaden i svärta mellan OLED/VA blir mindre än om jag jämför i ett kolsvart rum (då bakgrundsbelysningen blir mer märkbar på LCD då). Så det ända oled "slår" i är kontrasten/svärtan och det är enligt min mening fortfarande störst skillnad om du jämför i ett nedsläckt rum. Jag sa aldrig heller att VA/LCD var bättre än OLED bara att skillnaden inte är natt och dag.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Ljusare i rummet gör så svärtan "upplevs" bättre. Jag tittar oftast på film/spelar med lite ljus i rummet vilket gör att skillnaden i svärta mellan OLED/VA blir mindre än om jag jämför i ett kolsvart rum (då bakgrundsbelysningen blir mer märkbar på LCD då). Så det ända oled "slår" i är kontrasten/svärtan och det är enligt min mening fortfarande störst skillnad om du jämför i ett nedsläckt rum. Jag sa aldrig heller att VA/LCD var bättre än OLED bara att skillnaden inte är natt och dag.

Ja, och Charles Barkley framstod som kort när han spelade basket men var (och förmodligen är) i själva verket 198 cm lång Men diskussionen om LCD vs OLED rent genrellt kanske med fördel tas på annat håll, lär finnas ett par trådar om det redan gissar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ja, och Charles Barkley framstod som kort när han spelade basket men var (och förmodligen är) i själva verket 198 cm lång Men diskussionen om LCD vs OLED rent genrellt kanske med fördel tas på annat håll, lär finnas ett par trådar om det redan gissar jag.

Öh? Tråden heter "OLED vs Gaming monitor"? Men vi ska inte prata om OLED vs LCD i den?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Öh? Tråden heter "OLED vs Gaming monitor"? Men vi ska inte prata om OLED vs LCD i den?

Tråden gäller om den bättre bildkvalitén hos OLED är mer eller mindre värt än upplevelsen man får från en gamingmonitor med högre uppdateringsfrekvens och GSync/FreeSync vid spelande. Att OLED har bättre bildkvalité än en LCD behöver nog inte diskuteras i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Tråden gäller om den bättre bildkvalitén hos OLED är mer eller mindre värt än upplevelsen man får från en gamingmonitor med högre uppdateringsfrekvens och GSync/FreeSync vid spelande. Att OLED har bättre bildkvalité än en LCD behöver nog inte diskuteras i sig.

Tyckte kvalitén var viktig ta upp då du skriver "gick från att vara riktigt snyggt till att vara en sörja av grå nyanser" och det tycker jag är helt galet fel på vettiga LCD/skärmar. Men om du tycker din Ks9505 TV är "en sörja av grå nyanser" så kommer troligen ingen LCD/gaming skärm vara något för dig. Tror inte det extra flytet är något du kan stå ut med utan fastna på "en sörja av grå nyanser".

Men jag respekterar din åsikt och lämnar din tråd nu i fred lycka till med diskussionen/framtida köp.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Vilka OLED-monitorer finns det ens?

Jag har själv varit sugen på en ny skärm ett tag men har inget som helst behov av mer än 60Hz men då jag sitter på en bra, om än lite åldrad, IPS (HP ZR24w) så finns det inte så många skärmar som känns värda att uppgradera till.

Jag tycker det är trist att det blivit sån hajp kring uppdateringsfrekvensen och det är typ enbart där vi sett stora nyheter senaste tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Tyckte kvalitén var viktig ta upp då du skriver "gick från att vara riktigt snyggt till att vara en sörja av grå nyanser" och det tycker jag är helt galet fel på vettiga LCD/skärmar. Men om du tycker din Ks9505 TV är "en sörja av grå nyanser" så kommer troligen ingen LCD/gaming skärm vara något för dig. Tror inte det extra flytet är något du kan stå ut med utan fastna på "en sörja av grå nyanser".

Men jag respekterar din åsikt och lämnar din tråd nu i fred lycka till med diskussionen/framtida köp.

Vad jag skrivit och inte skrivit finns att läsa i mina inlägg, så förstår inte riktigt vitsen med de kreativa citaten. Jag nämner själv att det finns klart bättre LCD-paneler än den i min laptop, men att någon skulle vara bättre än en OLED på bildkvalité tvivlar jag starkt på. Däremot på annat vilket är vad tråden handlar om

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Vilka OLED-monitorer finns det ens?

Jag har själv varit sugen på en ny skärm ett tag men har inget som helst behov av mer än 60Hz men då jag sitter på en bra, om än lite åldrad, IPS (HP ZR24w) så finns det inte så många skärmar som känns värda att uppgradera till.

Jag tycker det är trist att det blivit sån hajp kring uppdateringsfrekvensen och det är typ enbart där vi sett stora nyheter senaste tiden.

Om du med monitor menar "datormonitor" så känner jag bara till den OLED som finns i vissa bärbara, t.ex. Lenovo X1 och Alienware 13. Men samtidigt tycker jag skiljelinjen mellan monitor och TV är rätt tunn idag, kanske snarare att det är monitorer optimerade för bildkvalité eller "annat". Vilket väl egentligen är vad denna tråd handlar om, även om jag valde att exemplifiera det med OLED då jag upplever dom vara i en särklass rent bildmässigt idag.

Permalänk
Medlem

Ser att det tydligen ska gå att köra 2017 OLED i 120 Hz i FHD upplösning, nån som testat hur väl det fungerar i praktiken? En 120 Hz OLED blir svårslagen

@Laxpudding Något du testat? Kan inte minnas att jag sett något om det i Hembiotidningen

Skickades från m.sweclockers.com