Skälig tid för reparation av mobil?

Permalänk
Medlem

Skälig tid för reparation av mobil?

Hej!

Kontaktade Huaweis support för snart en månad sedan då min mobils batteri blivit värre och värre, och telefonen ofta stängt av sig trots att det skulle vara en hel del kvar. Detta är ett känt fel för Nexus 6P, så jag hoppades på en snabb och smidig reparation av mobilen. Om två dagar har det gått en månad sedan jag skapade ärendet, vilket är längre än de 3 veckor som jag läst är "skälig tid" för en reparation.

Vad gör jag i en situation som denna? Vad har jag för rättigheter? Statusen på reparationen är "väntar på del" och har varit det i över två veckor. Vad som förvärrar problemet ytterligare är att min gamla extramobil har dött, så att jag nu snart är tvungen att köpa en annan mobil även fast min Huawei borde ha servats klart.

Här är några faktorer som kan påverka situationen:
- Jag skulle fått emballage från Huawei för att skicka in mobilen, men detta skickades aldrig. Efter en vecka frågade jag varför det inte kommit, och de sa att de hade problem med emballageutskick och att jag skulle skicka in på egen hand med deras fraktsedel. Därav tog det ca en och en halv vecka från att jag anmälde felet tills verkstaden hade telefonen. Räknas detta in i min väntetid eller ej? Felet låg ju hos Huawei, som varken skickade emballage eller informerade om att jag skulle skicka på egen hand förrän jag kontaktade dem.
- Jag är inte första ägaren, men jag har kvitto.
- Jag har frågat efter en temporär ersättningsmobil, men Huawei svarade att de inte kan förse mig med det.

Tacksam för hjälp!

Permalänk

Varför är du tvungen att köpa en mobil bara för att den gamla har dött? Kan du inte klara dig utan mobiltelefon ett litet tag till?
Och du skriver köpa.
Har du verkligen ingen bekant som du kan fråga om de har någon gammal telefon som du kan få låna?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte[YoT]:

Varför är du tvungen att köpa en mobil bara för att den gamla har dött? Kan du inte klara dig utan mobiltelefon ett litet tag till?
Och du skriver köpa.
Har du verkligen ingen bekant som du kan fråga om de har någon gammal telefon som du kan få låna?

Jag behöver en smartphone till mina universitetsstudier, eftersom skolan använder några olika appar i undervisningen. Så klart att jag inte kommer dö utan mobil, men jag köpte den faktiskt för att jag behöver ha den.

Och nej, jag känner ingen bekant som har en fungerande smartphone de inte använder. Folk i min gemenskapskrets kör med sina mobiler tills de dör.

Permalänk
Medlem

3-4 veckor brukar räknas som skälig tid, men det bör ju räknas från och med att verkstaden får in mobilen till sig.
Rättigheter är lite mer tveksamt, då du som andrahands ägare ej har rätt till reklamation och kkl är ett avtal mellan butiken och förstahandsägaren, var är mobilen köpt ifrån från början? (gissar att huawei ej säljer dem själv?)

Visa signatur

| Z370 AORUS Gaming 7 | i7 8700k | GTX 1080 Ti | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 256 GB x2 |
| Acer X34 |

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (off topic)*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turble:

3-4 veckor brukar räknas som skälig tid, men det bör ju räknas från och med att verkstaden får in mobilen till sig.
Rättigheter är lite mer tveksamt, då du som andrahands ägare ej har rätt till reklamation och kkl är ett avtal mellan butiken och förstahandsägaren, var är mobilen köpt ifrån från början? (gissar att huawei ej säljer dem själv?)

Från vad jag har läst är det garanti som är något mellan köpare och butik som inte överförs till ny ägare. Nu har jag åberopat garantin som är bunden till produkten via Huawei, det ska alltså inte spela någon roll om jag inte är första ägaren (detta IAF enligt DN-artikel jag hittade om villkor som gäller för begagnat: https://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/se-upp-for-begagnad-gar... ). Jag har även läst igenom Huaweis villkor, och där står det inget om att man måste vara första ägaren. Endast ett kvitto behövs, vilket jag har.

En liten uppdatering: Skickade i förra veckan frågor om varför det drog ut på tiden till Huawei, men de kunde inte svara utan bad mig att vänta ytterligare och upprepade att de inte kan ge mig tillfällig mobil eller ersättare. Kontaktade istället Mobylife för att höra vad som pågick, och då berättade supporten att reservdelen skulle komma någon gång i december... Han sa även att jag självklart inte skulle behöva vänta tills dess, utan sa att Mobylife skulle kontakta Huawei för att fixa ersättningsmobil.

Idag, ett antal dagar senare, hade fortfarande inget uppdaterats i mitt ärende så jag ringde igen till Mobylife och frågade vad som skulle hända här näst. Nu svarade den nya personen att den jag pratat med förra veckan inte gjort några noteringar i mitt ärende eller skrivit något alls, och frågade surt "Var det Björn du pratade med eller?!?". Hon sa att hon skulle "kreditera" mobilen (vet ej vad detta innebär) så att jag kunde få en ersättare. Jag frågade hur länge det borde ta, och hon svarar 1-2 månader (!).

Här står jag nu. Är detta verkligen hur det ska gå till? Är det meningen att jag som kund ska behöva vänta upp emot 3 månader för att få min defekta mobil ersatt? Har en smått orealistisk känsla över detta ärende. Bör jag ta detta till ARN?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Bör jag ta detta till ARN?

Jag torr du kan det. Eftersom garantin följer produkten och inte köparen har du möjlighet att få den prövad.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag torr du kan det. Eftersom garantin följer produkten och inte köparen har du möjlighet att få den prövad.

Källa? Lagrum?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kontaktade precis Göteborgs konsumentrådgivning för att få lite hjälp med situationen. Tydligen har jag inga rättigheter alls eftersom detta är ett garantiärende och inte ett reklamationsärende (det sistnämnda kan endast göras av första ägaren). Garanti är frivilligt från företagets sida, alltså kan de göra hur de vill och dra ut på tiden hur mycket de vill. Suck.

Permalänk
Avstängd

Ring och prata med dom är väll enklaste så du vet var problemet ligger

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Tur att man sparar sina gamla telefoner " smartphones " som reserv om något går sönder.

Kan nog ta ganska långt tid om du har otur.

Vet inte om det är samma som med laptops och andra grejer.

Syrrans laptop var ju inte ofta veckor och "en " månad tror jag tills de tröttnade och tog tillbaka den pga problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Jag kontaktade precis Göteborgs konsumentrådgivning för att få lite hjälp med situationen. Tydligen har jag inga rättigheter alls eftersom detta är ett garantiärende och inte ett reklamationsärende (det sistnämnda kan endast göras av första ägaren). Garanti är frivilligt från företagets sida, alltså kan de göra hur de vill och dra ut på tiden hur mycket de vill. Suck.

Tolkar dit förra inlägg som att de nu har godkänt en kreditering, det du bör göra då är att kontakta butiken (åf) du köpt mobilen ifrån.
-oftast- krediteras produkter från tillverkare till dist till återförsäljare och sedan ut till slutkund.

Men så länge ÅF kan bekräfta att den har blivit godkänd för kredit så brukar inte de behöva vänta med att få den utbetald till sig utan kan många gånger kreditera kund direkt.

Så mitt råd är att kontakta din ÅF med ärendenummer och historik från mail osv från både huawei och mobylife, så bör de eventuellt kunna hjälpa dig få ett bra slut på historien.

Visa signatur

| Z370 AORUS Gaming 7 | i7 8700k | GTX 1080 Ti | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 256 GB x2 |
| Acer X34 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Ring och prata med dom är väll enklaste så du vet var problemet ligger

Problemet låg i att de inte har reservdelarna, och att de inte skulle få in dem förrän i december.

Permalänk
Medlem

1 månad är länge men på fredag skall jag hämta ut en telefon som varit på reparation 4,5 månad. Vi hämtar den inte för att den är färdig utan för att vi inte orkar vänta längre. Här rör det sig om en garantireparation för en reparation som gjordes förra året. Jag misstänker att han har prioriterat nya kunder istället för oss.

Har begärt kompensation för detta, får se hur det går.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turble:

Tolkar dit förra inlägg som att de nu har godkänt en kreditering, det du bör göra då är att kontakta butiken (åf) du köpt mobilen ifrån.
-oftast- krediteras produkter från tillverkare till dist till återförsäljare och sedan ut till slutkund.

Men så länge ÅF kan bekräfta att den har blivit godkänd för kredit så brukar inte de behöva vänta med att få den utbetald till sig utan kan många gånger kreditera kund direkt.

Så mitt råd är att kontakta din ÅF med ärendenummer och historik från mail osv från både huawei och mobylife, så bör de eventuellt kunna hjälpa dig få ett bra slut på historien.

Jag har skött ärendet direkt via Huawei och inte gått via butiken som första ägaren av mobilen köpte den ifrån. När Huawei skapade ärendet på Mobylife fyllde de i Huawei Ica Web som butik. Supporten jag pratade med sa att krediteringen skedde till Huawei Ica Web, det stod ju att det var telefonens "butik". Frågan är vad som händer nu, eftersom Huawei inte säljer något på sin hemsida...

Edit: Tror du att jag ändå kan kontakta ÅF och ge dem ärendenr osv? Kan de få tag på kredit-pengarna även fast de hittills inte varit inblandade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Edit: Tror du att jag ändå kan kontakta ÅF och ge dem ärendenr osv? Kan de få tag på kredit-pengarna även fast de hittills inte varit inblandade?

Absolut, köpet borde spåras via IMEI/SN till dist och sedan till ÅF, räkna dock med att det kanske tar ett par dagar för ÅF att bekräfta allt.

Visa signatur

| Z370 AORUS Gaming 7 | i7 8700k | GTX 1080 Ti | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 256 GB x2 |
| Acer X34 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turble:

Absolut, köpet borde spåras via IMEI/SN till dist och sedan till ÅF, räkna dock med att det kanske tar ett par dagar för ÅF att bekräfta allt.

Okej, vad bra! Tack! Jag ska prova detta. Vad för slags pengar tror du det är vi talar om? Nypris eller någon form av uträknat värde?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Källa? Lagrum?

Skickades från m.sweclockers.com

Citat från ARNs hemsida:

"Vår prövning av tvister är ett snabbt och enkelt men ändå rättssäkert alternativ till domstol. Prövningen görs utifrån de uppgifter och den bevisning som parterna skickar in. Vi gör alltså ingen egen utredning av vad som hänt utan det är upp till parterna att presentera det underlag nämnden ska ta ställning till. Vi håller inga vittnesförhör och all hantering är skriftlig. Vid bedömningen av en tvist utgår nämnden från gällande rätt, dvs. lagstiftning och rättspraxis. "

Notera att jag skrev att jag tror (om än felstavat) eftersom jag inte är helt säker på om det finns några förbehåll. Min uppfattning är dock att alla former av tvister skall ges rätten till prövning. Garantier är en form av avtal och således föremål för granskning vid tvist.

@Hazelberg: Kommunen är inte detsamma som ARN.

Den 1 januari 2016 trädde den nya lagen om alternativ tvistlösning i konsumentförhållanden i kraft. Den bygger på ett EU-direktiv, enligt vilket det ska finnas godkända alternativa tvistlösningsorgan av hög kvalitet tillgängliga i hela EU.

ARN är ett godkänt alternativt tvistlösningsorgan.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net