Permalänk
Medlem

Bilverkstad - rimligt pris?

Hej,

Ska lämna in min bil på verkstad. En VW 2012 som gått 11500 mil.
De begär 9400:- för en service. Är det rimligt. Man känner sig så utlämnad när det gäller bilar och service.

Detta ska göras tydligen:
Intervallservie (byte utav motorolja samt oljefilter)
Inspektionsservice (största genomgången utav bil enl serviceplan)
Byte utav bromsvätska
Byte växellådsolja samt oljefilter till växellådan
Byte utav friskluftsfilter

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Låter rimligt, på en märkesverkstad.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Rimligt och rimligt, det är nog normalpris.
Är en ganska stor service och är ju lite jobb numera att byta växelådsolja.

Byte av friskluftsfilter kan du göra själv för några hundra, jättelätt att göra
Byta bromsvätska är enligt mig rätt onödigt då moderna bromsvätskor är jäkligt stabila.

Synd att bilen inte gått så långt annars har jag alltid lämnat in mina bilar till mindre firmor med erfarna mekaniker och fått bra pris och mycket bra hjälp.
Men för det mesta har jag bytt olja själv en gång om året och bara kört (Kör c.a 3000 mil om året)

EDIT:
https://www.youtube.com/watch?v=3j4j_0AhFIE
(Byte av kupéfilter på de flesta bilar)

Permalänk
Medlem

Största problemet där är att du ska byta växellådsoljan. Är det en auktoriserad VW verkstad?
I så fall så skulle jag säga att det är rimligt, om än dyrt.

Permalänk
Medlem

Dyrt men rimligt. Var dock beredd på att det kan tillkomma kostnader för slitagedelar som inte ingår i servicen men som kan behöva att bytas.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Hej,

Ska lämna in min bil på verkstad. En VW 2012 som gått 11500 mil.
De begär 9400:- för en service. Är det rimligt. Man känner sig så utlämnad när det gäller bilar och service.

Detta ska göras tydligen:
Intervallservie (byte utav motorolja samt oljefilter)
Inspektionsservice (största genomgången utav bil enl serviceplan)
Byte utav bromsvätska
Byte växellådsolja samt oljefilter till växellådan
Byte utav friskluftsfilter

kolla i en mindre närma stad kan skilja, då timpenningen är oftast billigare. om du kan vänta ev gå i staden så länge.

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Hej,

Ska lämna in min bil på verkstad. En VW 2012 som gått 11500 mil.
De begär 9400:- för en service. Är det rimligt. Man känner sig så utlämnad när det gäller bilar och service.

Detta ska göras tydligen:
Intervallservie (byte utav motorolja samt oljefilter)
Inspektionsservice (största genomgången utav bil enl serviceplan)
Byte utav bromsvätska
Byte växellådsolja samt oljefilter till växellådan
Byte utav friskluftsfilter

Jag har alltid haft lite äldre bilar och fixat allt själv och de där priserna alltså! Säg att jag skulle göra detta på min bil:

Intervallservie (byte utav motorolja samt oljefilter) - 500kr för oljan, jobbet innebär att skruva ut en skruv, tappa ut oljan, skruva på skuren igen och fylla på olja. Tar ca 30 min och då väntar man mest.

Inspektionsservice (största genomgången utav bil enl serviceplan) -Vet inte vad detta innebär. Besiktningen klagar väl om det är något som är kasst. Kolla belägg och skivor så det finns material kvar på dem. Känn om det finns vibrationer i hjulen.

Byte utav bromsvätska, -200kr, kan vara lite jobbigt då man troligtvis behöver lufta bromsarna, så säg 30-60 minuter, inget svårt dock.

Byte växellådsolja samt oljefilter till växellådan -Vet inte varför denna ska bytas? Känner folk som jobbat på Mercedes och Volvo som säger att denne aldrig behövs bytas såvida man inte upplever problem. Kanske skillnad på WW men det är i allafall inte mycket svårare än att byta motoroljan för det mesta.

Byte utav friskluftsfilter- Allvarligt, 99kr på biltema, 3 minuter. Om det inte är för smutsigt räcker det att blåsa rent med tryckluft.

Jag fattar ju att det kostar på märkesverkstäderna och att man måste serva där för att få garantier och allt, men fan sådana överpriser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag har alltid haft lite äldre bilar och fixat allt själv och de där priserna alltså! Säg att jag skulle göra detta på min bil:

Intervallservie (byte utav motorolja samt oljefilter) - 500kr för oljan, jobbet innebär att skruva ut en skruv, tappa ut oljan, skruva på skuren igen och fylla på olja. Tar ca 30 min och då väntar man mest.

Inspektionsservice (största genomgången utav bil enl serviceplan) -Vet inte vad detta innebär. Besiktningen klagar väl om det är något som är kasst. Kolla belägg och skivor så det finns material kvar på dem. Känn om det finns vibrationer i hjulen.

Byte utav bromsvätska, -200kr, kan vara lite jobbigt då man troligtvis behöver lufta bromsarna, så säg 30-60 minuter, inget svårt dock.

Byte växellådsolja samt oljefilter till växellådan -Vet inte varför denna ska bytas? Känner folk som jobbat på Mercedes och Volvo som säger att denne aldrig behövs bytas såvida man inte upplever problem. Kanske skillnad på WW men det är i allafall inte mycket svårare än att byta motoroljan för det mesta.

Byte utav friskluftsfilter- Allvarligt, 99kr på biltema, 3 minuter. Om det inte är för smutsigt räcker det att blåsa rent med tryckluft.

Jag fattar ju att det kostar på märkesverkstäderna och att man måste serva där för att få garantier och allt, men fan sådana överpriser.

Jag håller med dig angående detta, det är hutlösa priser som märkesverkstäderna tar.
Måste man verkligen serva där för att få garantier? Verkstan jag använder säger att det inte är ett måste pga domar, mer än så vet jag tyvärr inte.

Tänkte dock på växellådsoljan som du pratar om, i mitt fall (Tiguan från 2011) så är det inte så lätt att byta olja som du skriver. I mitt fall så behövs det något tryckverktyg för att lösa det hela, då det inte finns avtappning och påfyllning som äldre lådor har... Det drar upp priset på service för min del tyvärr

Permalänk
Medlem

Offtopic men usch vad dyrt. Ett årskort med kollektivtrafiken i min stad kostar mindre än hälften mot den där kostnaden

Därav anser jag det är en orimlig kostnad.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobberman:

Jag håller med dig angående detta, det är hutlösa priser som märkesverkstäderna tar.
Måste man verkligen serva där för att få garantier? Verkstan jag använder säger att det inte är ett måste pga domar, mer än så vet jag tyvärr inte.

Tänkte dock på växellådsoljan som du pratar om, i mitt fall (Tiguan från 2011) så är det inte så lätt att byta olja som du skriver. I mitt fall så behövs det något tryckverktyg för att lösa det hela, då det inte finns avtappning och påfyllning som äldre lådor har... Det drar upp priset på service för min del tyvärr

De behöver väl få in pengarna någonstans...

Det beror väl lite på hur man gör. Har man en ny bil och vill behålla garantin så står det väl i pappren var man får serva. Att göra det själv är ju ett stort no no. Det är ju logiskt såklart, men ändå.

Jaha det var ju tråkigt, är ju ett vanligt knep av tillverkarna att man ska behöva skaffa specialutrustning för att göra det så svårt som möjligt för en lekman att fixa själv och för mindre verkstäder som inte kan ha precis alla verktyg i hela världen.

Permalänk
Medlem

Ska snart serva min bil med och blev lite inspirerad av tråden och googlade.

Det finns ju tjänster för prisjämförelser t ex:
www.autobutler.se
www.lasingoo.se/bilservice‎

Någon med erfarenhet av dem?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Låter dyrt.

Permalänk

Vad som är rimligt får man ju bedöma själv, men delarna och olja de ska byta kostar inte mycket:

Intervallservie (byte utav motorolja samt oljefilter) - Motorolja kostar från exempelvis tyskland (Mobil1, Castrol) 60-70 kr/litern vilket för dig kanske blir 3-4 liter? = 280 kr. Filter från Tyskland kostar 100 kr orginal. Totalt 380 kr.

Inspektionsservice (största genomgången utav bil enl serviceplan) - Här vet jag inte vad som ingår.
Kommer de på att skrivor och klossar ska bytas kan det vara bra att veta att typ Bosch eller Brembo (orginalkvalitet nu alltså) kostar 3-400kr/st för skivorna = 400*4= 1600 kr, klossar för 2 hjul kostar 100-200 kr och 3-400 kr för alla fyra. Alltså totalt 2000 kr för skivor och klossar i orginalkvalitet (OEM). Ha med dig det om de presenterar en offert med galna överpriser.

Byte utav bromsvätska - bromsvätska kostar under 100 kr litern (Mobil1, Castrol). Ska nog inte behövas mer än ett par liter totalt. Här är antagligen jobbet som kostar att dränera, men är en enkel procedur som inte tar väldigt lång tid. Kanske 30 min eller nåt på sin höjd för någon som är rutinerad.

Byte växellådsolja (Mobil1, Castrol) samt oljefilter till växellådan - oljan inte dyr, inte heller filter. Är nog tiden för dränering. Min BMW som gått 17000 (2007) (330xi med automat) ska aldrig byta olja. Enda gången man byter är om den växlar dåligt och hackigt. Oklart varför de ska byta växellådsolja på en så ny bil om jag ska vara ärlig.

Byte utav friskluftsfilter - orginalfilter (OEM) kostar 200 kr på sin höjd och tar ett par minuter att byta.

Men visst, det är en "märkesverkstad" och du får en raffig stämpel i boken.
Är det värt 9000+? Enligt mig, aldrig i livet, inte ens hälften. Du får göra den bedömningen.

Kolla nedan länk om exempelvis Mekonomens löjliga överpriser. Om du kollar mekonomen på bildelar kan man tänka att grejerna "egentligen" kostar hälften eller kanske 30% så får man ett hum.

http://teknikensvarld.se/svenska-rovarpriser-och-tyska-lagpri...

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk

Man kan inte jämföra godkända originaldelar med biltema produkter. Gör det själv om du skall pussla ihop billigaste delarna på marknaden och köpa direkt från ebay. Dock drar du ju ner värdet på din bil rejält när du gör det själv om du har en "nyare" 2010+ modell. Då det mesta måste också åtgärdas/fyllas i genom dator. ( Kul att göra besiktning med 200+ felkoder, tror inte jag skulle köpt den bilen iallafall )

Mitt tips är att skicka en förfrågan till olika företag. Ad-Bildelar/Mekonomen m.m som du har i närheten.
Om din garanti på bilen är ute så kan du göra din service på vilken svart verkstad som helst och be dom fylla i serviceboken på ett bra sätt. Dock kan dom inte fylla i om du har elektronisk service bok.

Men om du har garanti kvar så är det väl värt pengarna att lägga på en märkesverkstad. Skulle det bli något problem så har du oftast gratis lånebil och gratis lagning och några år/mil på delarna.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Jag har alltid haft lite äldre bilar och fixat allt själv och de där priserna alltså! Säg att jag skulle göra detta på min bil:

Intervallservie (byte utav motorolja samt oljefilter) - 500kr för oljan, jobbet innebär att skruva ut en skruv, tappa ut oljan, skruva på skuren igen och fylla på olja. Tar ca 30 min och då väntar man mest.

Inspektionsservice (största genomgången utav bil enl serviceplan) -Vet inte vad detta innebär. Besiktningen klagar väl om det är något som är kasst. Kolla belägg och skivor så det finns material kvar på dem. Känn om det finns vibrationer i hjulen.

Byte utav bromsvätska, -200kr, kan vara lite jobbigt då man troligtvis behöver lufta bromsarna, så säg 30-60 minuter, inget svårt dock.

Byte växellådsolja samt oljefilter till växellådan -Vet inte varför denna ska bytas? Känner folk som jobbat på Mercedes och Volvo som säger att denne aldrig behövs bytas såvida man inte upplever problem. Kanske skillnad på WW men det är i allafall inte mycket svårare än att byta motoroljan för det mesta.

Byte utav friskluftsfilter- Allvarligt, 99kr på biltema, 3 minuter. Om det inte är för smutsigt räcker det att blåsa rent med tryckluft.

Jag fattar ju att det kostar på märkesverkstäderna och att man måste serva där för att få garantier och allt, men fan sådana överpriser.

Jo om TS har en automatlåda så skall den bytas efter 5-6000mil brukar intervallen vara. åtgången är då ca 8 liter ATF olja som är dyr och sen sköljning på det.

Sen att man inte "behöver byta olja i lådan" är bara för att priserna på service skall sjunka, det är ju rörliga delar + lager i lådan också, När man byter olja i en låda som gått 10k+ så blir det som en helt ny bil att växla med, på manuell låda kostar det kanske 200kr vilket är en fis i rymden om man får bättre hållbarhet

Vanligt oljebyte brukar vara 2-3k på märkesverkstad, sen på detta friskluftfilter, växelådsolja, bromsvätska med urluftning (om man gör det riktigt) så drar allt priset iväg då dem brukar ha en 800-1000kr i timmen för bara jobbet

Så låter ganska rimmligt tycker jag

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem

Bara växeloljebytet går på ca 3700kr. Bytte oljan på min vw 08:a passat.

Permalänk
Medlem

Jag har själv en Polo som jag köpte ny för ett par år sedan. VW tog ungefär 8000 för en service som din fast minus växellådsoljebytet. Så det är väl "rimligt" för VW. När jag bara gjorde "basic" intervallservice med olja och kupefilter så kostade det ca. 4000.

Nu till senaste servicen bytte jag till en mindre firma som är licensierad av Bosch (deras grejor sitter ju ändå i alla europeiska bilar nuförtiden) och då tog de strax under 2000 för en basic service. Dessutom ingick 1 års "mobilitetsförsäkring" som fixar bärgning och eventuell hyrbil på semester vilket i princip matchar VWs mobilitetsgaranti. Detta tycker jag är mycket mera rimligt med tanke på arbetsinsats och materialkostnad för olja och filter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Hej,

Ska lämna in min bil på verkstad. En VW 2012 som gått 11500 mil.
De begär 9400:- för en service. Är det rimligt. Man känner sig så utlämnad när det gäller bilar och service.

Detta ska göras tydligen:
Intervallservie (byte utav motorolja samt oljefilter)
Inspektionsservice (största genomgången utav bil enl serviceplan)
Byte utav bromsvätska
Byte växellådsolja samt oljefilter till växellådan
Byte utav friskluftsfilter

Tycker det lät åt helvete för dyrt, gjorde en större service på min Kia Cee'd 2010 nyligen, gått ungefär lika långt.
Flyttat och hittade inte pappret på vad de gjorde senast, så de gick igenom allt, betalade 4500kr.
Stämpel i service boken osv.

Ingen märkesverkstad, de har man ingen nytta av imo.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Låter galet dyrt, men det är ju VW (VAG) som är ökända för att ha dyr och dålig service (men det gäller iofs de flesta märkesverkstäder - de behöver inte anstränga sig, de får alltid kunder ändå).

Skrivet av Blackbeardie:

Man kan inte jämföra godkända originaldelar med biltema produkter.

Jodå, det kan man. Det är definitivt inte alltid som originaldelar är bättre/bäst, däremot är de så gott som alltid dyrast. Om man vill hålla ned kostnaderna så är det en god idé att kolla upp alternativ. Ibland säljs t.ex. en exakt identisk produkt från samma fabrik till olika pris beroende på vilket märke som står på det.

När det gäller just Biltemas bildelar så har jag ingen aning dock, har inte köpt därifrån.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Låter galet dyrt, men det är ju VW (VAG) som är ökända för att ha dyr och dålig service (men det gäller iofs de flesta märkesverkstäder - de behöver inte anstränga sig, de får alltid kunder ändå).

Jodå, det kan man. Det är definitivt inte alltid som originaldelar är bättre/bäst, däremot är de så gott som alltid dyrast. Om man vill hålla ned kostnaderna så är det en god idé att kolla upp alternativ. Ibland säljs t.ex. en exakt identisk produkt från samma fabrik till olika pris beroende på vilket märke som står på det.

När det gäller just Biltemas bildelar så har jag ingen aning dock, har inte köpt därifrån.

Har köpt mycket från biltema i mina dagar och tyckt delarna varit bra, inte märkbart sämre gentemot mekonomen t ex som tar 3x mer ibland. Nuförtiden köper jag bara delar online från tyskland som är ännu billigare än biltema, t ex från https://www.bildelaronline24.se Får ju till och med grejerna hemkörda till dörren, hur bra som helst. Även olja är ju rejält mycket billigare, köpte 10 liter castrol för 300kr förra året, jäkligt bra pris.

Skrivet av martin_opell:

Jo om TS har en automatlåda så skall den bytas efter 5-6000mil brukar intervallen vara. åtgången är då ca 8 liter ATF olja som är dyr och sen sköljning på det.

Sen att man inte "behöver byta olja i lådan" är bara för att priserna på service skall sjunka, det är ju rörliga delar + lager i lådan också, När man byter olja i en låda som gått 10k+ så blir det som en helt ny bil att växla med, på manuell låda kostar det kanske 200kr vilket är en fis i rymden om man får bättre hållbarhet

Vanligt oljebyte brukar vara 2-3k på märkesverkstad, sen på detta friskluftfilter, växelådsolja, bromsvätska med urluftning (om man gör det riktigt) så drar allt priset iväg då dem brukar ha en 800-1000kr i timmen för bara jobbet

Så låter ganska rimmligt tycker jag

Visst automatlådor behövs bytas lite då och då, men tycker priset är skrattretande högt. Visst ATF är dyr och det går på lite mer så räkna 1000kr på den kanske. Men att byta den borde i mina ögon vara lika enkelt som på motorn, men givetvis implementerar man massa speciallösningar för att göra det så svårt som möjligt.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Har köpt mycket från biltema i mina dagar och tyckt delarna varit bra, inte märkbart sämre gentemot mekonomen t ex som tar 3x mer ibland. Nuförtiden köper jag bara delar online från tyskland som är ännu billigare än biltema, t ex från https://www.bildelaronline24.se Får ju till och med grejerna hemkörda till dörren, hur bra som helst. Även olja är ju rejält mycket billigare, köpte 10 liter castrol för 300kr förra året, jäkligt bra pris.

Visst automatlådor behövs bytas lite då och då, men tycker priset är skrattretande högt. Visst ATF är dyr och det går på lite mer så räkna 1000kr på den kanske. Men att byta den borde i mina ögon vara lika enkelt som på motorn, men givetvis implementerar man massa speciallösningar för att göra det så svårt som möjligt.

Nja du måste spola lådan då man oftast bara får ur 4liter åt gången så säg att det går 8lite i lådan så måste man typ ha några lite att spola med också.

Gör man inte detta själv tar det en bra stund att göra!

På bilmotorn är det bara hälla ur, byta filter på med rätt mängd.

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem

Servade precis min Skoda octavia RS tdi DSG -15(samma skit som en vw), Din bil skulle ha nära 12k för komplett oljeservice, tex tog dom 375kr för att smörja min dragkrok?!?! Så jag valde en Meca verkstad istället, kostade mig 4500 för samma arbete.

Nu har jag inte kvar fakturan från Din bil men arbetskostnaderna va hutlösa, oljebyte (motor) 1500kr tex.

Jag hade dessutom min bil inne på garantiärende efter det och då sa Skoda ingenting om att den inte va servad på en Skoda verkstad.

Permalänk
Medlem

Fråga runt lite och kolla priserna på olika verkstäder. Om alla verkstäderna säger ungefär samma pris ja då är det väl rimligt. Men jag skulle inte bli förvånad om du kan hitta någon att göra det under halva priset.

Permalänk
Medlem

När man läser sånt här känns de ganska skönt att man kan krypa in under bilen och göra samma service för en bråkdel av priset

De är dessutom nått (nästan) alla kan göra själv, iaf med en verkstadshandbok till hjälp. Haynes t.ex
De handlar bara om att våga ge sig på det, de mesta, förutom kamremmen, är väldigt simpelt att fixa själv.

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av prozzac:

När man läser sånt här känns de ganska skönt att man kan krypa in under bilen och göra samma service för en bråkdel av priset

De är dessutom nått (nästan) alla kan göra själv, iaf med en verkstadshandbok till hjälp. Haynes t.ex
De handlar bara om att våga ge sig på det, de mesta, förutom kamremmen, är väldigt simpelt att fixa själv.

Problemet är väl bara när du ska sälja den om du köper en ny bil

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Hej,

Ska lämna in min bil på verkstad. En VW 2012 som gått 11500 mil.
De begär 9400:- för en service. Är det rimligt. Man känner sig så utlämnad när det gäller bilar och service.

Detta ska göras tydligen:
Intervallservie (byte utav motorolja samt oljefilter)
Inspektionsservice (största genomgången utav bil enl serviceplan)
Byte utav bromsvätska
Byte växellådsolja samt oljefilter till växellådan
Byte utav friskluftsfilter

Varför i hela fridens namn vill dom byta olja och filter i växellådan redan vid 11500 mil ?`
Har dom testat oljan och ser att det är problem med den ?
För vid normal användning klarar sig ju oljan betydligt längre än så.
Eller är det en DSG eller liknande ?

Att testa oljan kostar inte många slantar och kan spara dig ett dyrt och onödigt byte.

Permalänk
Medlem

Konstigt att bilmekaniker förväntas jobba gratis........

GDS eller pröjsa, så enkelt är det.
(och, nä, jag jobbar inte gratis, inte heller svart, eller på egna bilar)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Konstigt att bilmekaniker förväntas jobba gratis........

GDS eller pröjsa, så enkelt är det.
(och, nä, jag jobbar inte gratis, inte heller svart, eller på egna bilar)

Har inga problem med att betala för jobb som kräver kunskap och/eller specialverktyg.
Men att byta olja som i sig kostar 400:- och tar max 10 minuter och sedan ta 1500:- för jobbet?
Det är ju därför service verkstäder aldrig har enbart oljebyte på jobblistan, det vore för uppenbart för kunden.
Utan dom lägger alltid till några vaga punkter där saker skall "inspekteras".

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Offtopic men usch vad dyrt. Ett årskort med kollektivtrafiken i min stad kostar mindre än hälften mot den där kostnaden

Därav anser jag det är en orimlig kostnad.
Skickades från m.sweclockers.com

Det är billigt i din stad för att man skinnar alla på landsbygden med hög moms, hög energi och bränsleskatt. Detta går till att subventionera ditt busskort som skulle vara duktigt mycket dyrare annars. Därför är bland annat urbaniseringen så stor i Sverige.

Serva/repa bilar på verkstäder är dyrt idag, timpriserna är orimligt höga och likaså priserna på reservdelar. Jag köper de delar jag kan i Tyskland, ligger ofta runt 30% till 70% lägre i pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det är billigt i din stad för att man skinnar alla på landsbygden med hög moms, hög energi och bränsleskatt. Detta går till att subventionera ditt busskort som skulle vara duktigt mycket dyrare annars. Därför är bland annat urbaniseringen så stor i Sverige.

En vanlig föreställning.
Men faktum är att det körs mest bil i de folktäta regionerna, och allra mest runt Stockholm.
https://www.trafa.se/globalassets/statistik/vagtrafik/korstra...