Permalänk
Medlem

Har precis fått hem laptopen och suttit med den ca 30 minuter. Känns som kvalité och premiumkänsla rakt igenom. Har inte haft några fläktar som gått på högvarv eller coil whine som en del andra verkar ha haft problem med. Schenker skulle leverera datorn mellan 8-16 och de kom 16.30. Förstår inte hur några som har som jobb att leverera varor inte kan hålla sig inom sina långa tidsramar. Dell borde förhandla om sina avtal här.

Återkommer när jag testat lite mer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AJron:

Har precis fått hem laptopen och suttit med den ca 30 minuter. Känns som kvalité och premiumkänsla rakt igenom. Har inte haft några fläktar som gått på högvarv eller coil whine som en del andra verkar ha haft problem med. Schenker skulle leverera datorn mellan 8-16 och de kom 16.30. Förstår inte hur några som har som jobb att leverera varor inte kan hålla sig inom sina långa tidsramar. Dell borde förhandla om sina avtal här.

Återkommer när jag testat lite mer!

Ja Schenker är värdelösa. Min laptop ankom Stockholmsterminalen igår, fick nyss sms om att de önskar leverera den IMORGON 8-16. ETA via spårningslänken är idag.

Katastrofalt att Dell använder sig av detta skämt till logistikföretag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hej!

Jag funderar på att köpa XPS 15 med Nvidia 1050 kortet. Hur har det fungerat för er att spela på den? Jag vet att man inte kan kräva mirakel och att kunna maxa alla spel men mest generellt. Känns det som att den både funkar för jobb och gaming?

Permalänk
Medlem
Skrivet av prOpertyTeodice:

Hej!

Jag funderar på att köpa XPS 15 med Nvidia 1050 kortet. Hur har det fungerat för er att spela på den? Jag vet att man inte kan kräva mirakel och att kunna maxa alla spel men mest generellt. Känns det som att den både funkar för jobb och gaming?

Ingen koll men jag kan spela GTA V i ultraHD på den?🤔🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Beställde igår en XPS 15 från Dell.se, blev en snikvariant... med 8GB ram, 1080p skärm och det mindre batteriet. Hur länge håller 56Wh batteriet vid olika typer av användande?

Såg på någon sida att det finns lite byteshandel mellan 56 och 97 batterien, kanske kan byta med någon som vill ha mindre batteri och plats för en till hdd istället. Någon som gjort så?

Visa signatur

B.

Permalänk
Medlem

Nu sitter jag med datorn, hinner inte med att göra en fresh install av Windows då jag behöver jobba, men vilken maskin! Ska stresstesta den senare men första intryck är top notch. Fick dessvärre Toshiba SSDen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Nu sitter jag med datorn, hinner inte med att göra en fresh install av Windows då jag behöver jobba, men vilken maskin! Ska stresstesta den senare men första intryck är top notch. Fick dessvärre Toshiba SSDen..

Samma för mig, Toshiba SSDn. Funderar på att klaga och hoppas de skickar en samsung, känns dock som ett långskott. Processorn blir varm när man pressar den lite, jag drog igång CS go och den gick snabbt upp till 94 grader. Undervoltade processorn lite men inte riktigt haft tid att hitta något optimalt läge. Jag har inte haft några problem med fläktarna men funderar också på att göra en fresh install av windows då de skickar med en hel del skräp.

Permalänk
Medlem

Är Toshiban PCIe SSD? Mycket sämre än Samsung?

Visa signatur

B.

Permalänk

Blev glad i hågen idag, när jag såg att datorn hade inkommit till utdelningscentralen där jag bor tidigt imorse. ETA var också idag. Sen efter ett par timmar får jag sms från Schenker.. "Leveras imorgon mellan 8-16"... Vad är det för jävla sopor som inte kan köra ut paketet från en central 2km från där jag bor förens en dag senare. Fan Postnord klarar ju av att leverera saker på en dag över hela Sverige, men Schenker behöver två dagar på sig att leverera ett paket inom samma stad. Inte heller gick det ta bilen de 2km och hämta paketet på centralen själv, nene det gick inte enligt surkärringen i telefon.

Permalänk
Medlem

Jag la en beställning idag på en XPS 15 med 512gb ssd, 16gb ram och 4k display. Min smarrigaste dator hittills. Hoppas att det smakar som det kostar!

PS. Dell ger 1500 kr i rabatt just nu.

Permalänk

Någon som mig tycker att Chrome har en låg framerate om man inte aktiverar GTX kortet för webbläsaren? By default används ju främst det integrerade, vilket ger märkbart sämre "smoothness" än vad min macbook pro 15" 2015 med enbart integrerat kort ger.
Nu har jag dock satt inställningarna så att chrome enbart använder GTX kortet, men kunde tycka att performance borde va bättre än vad det är med det integrerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jahsoldier:

Blev glad i hågen idag, när jag såg att datorn hade inkommit till utdelningscentralen där jag bor tidigt imorse. ETA var också idag. Sen efter ett par timmar får jag sms från Schenker.. "Leveras imorgon mellan 8-16"... Vad är det för jävla sopor som inte kan köra ut paketet från en central 2km från där jag bor förens en dag senare. Fan Postnord klarar ju av att leverera saker på en dag över hela Sverige, men Schenker behöver två dagar på sig att leverera ett paket inom samma stad. Inte heller gick det ta bilen de 2km och hämta paketet på centralen själv, nene det gick inte enligt surkärringen i telefon.

Ja, det rimliga vore väl att dom helt åsidosatte sin löpande verksamhet för att serva dig

De gånger jag fått leveranser från Schenker, främst med Dell, har det fungerat klart bättre jämfört med UPS och andra katastrofbolag. PostNord har faktiskt varit helt ok också när det gällt leveranser till dörr i Stockholm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jahsoldier:

Någon som mig tycker att Chrome har en låg framerate om man inte aktiverar GTX kortet för webbläsaren? By default används ju främst det integrerade, vilket ger märkbart sämre "smoothness" än vad min macbook pro 15" 2015 med enbart integrerat kort ger.
Nu har jag dock satt inställningarna så att chrome enbart använder GTX kortet, men kunde tycka att performance borde va bättre än vad det är med det integrerade.

Problemet är normalt alltid de Intel drivrutiner, speciellt de som Dell skeppar. Bättre skippa dom och köra med de Windows installerar eller installera de från Intel direkt. Vet inte exakt vad du har för config men iGPUn i min XPS15 kan utan problem köra även 4K videor så att den inte skulle klara av vanliga sidor i chrome betvivlar jag. Men har som sagt varit en hel del problem med Intels drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaseba:

Är Toshiban PCIe SSD? Mycket sämre än Samsung?

I benchmarks ja, i praktiken för 99% av all användning utom tung videoredigering osv, ingen märkbar skillnad. Med dom kloka orden sagda....så bytte jag direkt ut min SSD mot en Samsung 960 Pro när jag ändå bytte ut Killer skräpet mot Intel. Men det säger nog ärligt talat mer om mig än om Toshibas SSDer

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

I benchmarks ja, i praktiken för 99% av all användning utom tung videoredigering osv, ingen märkbar skillnad. Med dom kloka orden sagda....så bytte jag direkt ut min SSD mot en Samsung 960 Pro när jag ändå bytte ut Killer skräpet mot Intel. Men det säger nog ärligt talat mer om mig än om Toshibas SSDer

Bytte du ut de själv eller fick du Dell att byta? Hur testar jag om Killer kortet är kass?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaseba:

Bytte du ut de själv eller fick du Dell att byta? Hur testar jag om Killer kortet är kass?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, bytte det själv, borde vara rätt lätt även för en "vanlig användare" men jag skruvar ihop egna datorer så lite svårt för mig att avgöra

Killer-kortet är kasst därför att det är ett Killer-kort, om nu inte Dell och Killer fått ordning på hårdvara och mjukvara. Samtidigt, om du inte märker några problem så låt det vara

Permalänk
Medlem

jag funderar på att köpa en (kommer ifrån en macbook pro 13"), men har läst så mycket QC fel på datorn som att den inte sitter platt på bordet, coil-whine etc. Ni som har haft denna datorn nu i ett tag, vad tycker ni om bygg kvalitén på datorn och generellt vad tycker ni om ert köp?

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk

@korbevel:
Jag köpte min i april och är fortfarande grymt nöjd. För min del har det inte varit några som helst problem med QC, även om Killer-kortet som sitter i fortfarande är ganska dåligt i sig självt. Datorn presterar riktigt bra för vad jag behöver och är verkligen allt jag efterfrågat i en bärbar dator. Om man ska vara riktigt petig (och då snackar vi petig) så hade velat haft en tydligare fingertrycksläsare och att datorn fungerade mer som XPS 13 när det kommer till strömsparläge och upstartstider. Visst, sen blir kolfibermaterialet på insidan ganska fullt av fingeravtryck, men jag glömde det ganska omgående.

Svarar gärna på specifika frågor om du har fler

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Medlem

@ddaniel91: Hur är storleken? Jag funderar på en 13 eller 15 tum och dell är ju intressant för de har så smalla kanter. Känns det som en mindre dator pga kanterna?

Permalänk
Medlem

varför suger dells hemsida! jag kan inte komma åt varukorgen och får alltid "Error Encountered". Jag vill bara se hur mycket datorn kostar efter all rabatt!!! https://gyazo.com/3bb82a988d8176b65878bf8d4ae67091

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk

@Karazhan:
15-tummaren är helt klart mindre än en vanlig bärbar i den storleken, men det är fortfarande 15" du ska bära runt på. Så det är fortfarande egentligen en stor dator så sett. 13-tummaren är betydligt mindre och känns mer kompakt på alla sätt. Om du inte behöver prestandan från XPS 15 (cpu m. 4 kärnor och 35W TDP, diskret 1050 grafik osv) så hade jag hellre satsat på en mindre XPS 13. Om du spelar mycket, och pengar inte är ditt största bekymmer, går det att spela ganska vettigt på en XPS 13 tillsammans med en eGPU också (så länge du använder extern skärm då).

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk

8 gen kan fås nu sen en tid tilbaka. Jag beställde ganska fort men den har då legat hos schenker i 10 dar så fikk den idag faktiskt.

13" QHD, coilwhine, i7 8550u

Permalänk

Btw finns det nått externt grafikkort man kan köra via thunderbolt 3 som inte kostar 6-tusen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriistoffer:

Btw finns det nått externt grafikkort man kan köra via thunderbolt 3 som inte kostar 6-tusen?

Menar du färdig lösning eller är du beredd att skruva lite? Rekommenderar att titta på www.egpu.io i allmänhet och https://egpu.io/external-gpu-buyers-guide-2017/ i synnerhet. Verkar som att lådorna ligger kring 3000:-, men nu finns de iaf att "enkelt" beställa till Sverige (om du inte redan hittat, tittade på externa grafikkort i våras och det verkar ha hunnit hända lite sedan dess ).

T.ex.: https://www.amazon.co.uk/gp/product/B071VS85Q3/ - ~£315 inkl. frakt
https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1018657440/sonnet/eg...
https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1018657405/sonnet/eg...

La till en länk
Visa signatur

Sony Vaio S13P - I5-3210M - 12GB RAM - Samsung 830 256GB - GT 640M LE @ 1000/1000

Permalänk

Om man inte bryr sig om storleken, kan man inte bara bygga ett vilket som helst chassi?
Det är själva strömförsörjningen som är problemet eller hur? Jag bara menar att en liten låda 500,- plus en nätdel 800,- så har man igentligen det man behöver det är bara det kretskortet som är linken mellan graffe och mobo som behövs?

Dom du länkar til är fina och väldigt bra när man har en sånn då man bara kan byta kortet när man vill, men jag kan ha en boks stående i garderoben när jag inte använder den och ska inte ta med nånstans utan bara ha hemma. Fins det nån ghetto-mod man kan göra superbilligt med en gammal låda och nätdel som jag har flera stykken av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av korbevel:

jag funderar på att köpa en (kommer ifrån en macbook pro 13"), men har läst så mycket QC fel på datorn som att den inte sitter platt på bordet, coil-whine etc. Ni som har haft denna datorn nu i ett tag, vad tycker ni om bygg kvalitén på datorn och generellt vad tycker ni om ert köp?

Dell är ökända för låg QC men har samtidigt bra på plats service för sina XPS produkter. När de väl fungerar som de ska är dom bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av korbevel:

varför suger dells hemsida! jag kan inte komma åt varukorgen och får alltid "Error Encountered". Jag vill bara se hur mycket datorn kostar efter all rabatt!!! https://gyazo.com/3bb82a988d8176b65878bf8d4ae67091

Därför att Dells hemsidor alltid gjort det tyvärr. Tro det eller ej men det var mycket värre för några år sen än idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriistoffer:

Btw finns det nått externt grafikkort man kan köra via thunderbolt 3 som inte kostar 6-tusen?

Tänk bara på att Dells TB3 är crippled och bara går på halvfart...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriistoffer:

Om man inte bryr sig om storleken, kan man inte bara bygga ett vilket som helst chassi?
Det är själva strömförsörjningen som är problemet eller hur? Jag bara menar att en liten låda 500,- plus en nätdel 800,- så har man igentligen det man behöver det är bara det kretskortet som är linken mellan graffe och mobo som behövs?

Dom du länkar til är fina och väldigt bra när man har en sånn då man bara kan byta kortet när man vill, men jag kan ha en boks stående i garderoben när jag inte använder den och ska inte ta med nånstans utan bara ha hemma. Fins det nån ghetto-mod man kan göra superbilligt med en gammal låda och nätdel som jag har flera stykken av?

Som jag förstått det, ja. Själva anslutningen pci-e till TB3 som är det besvärliga. Däremot verkar det inte helt lätt att hitta det där lilla kretskortet. Googlade lite igår men hittade bara en reddit om egpu där det fanns en trasig länk som skulle pekat till ett sådant kretskort. Kortet skulle kostat typ $279, inte jättemycket billigare än de "färdiga" alternativen med bonusen att det finns implementationsguider för många av modellerna. Mer än så vet jag inte, när jag tittade i våras hade jag planer på att försöka en sådan lösning som du tänkt dig men jag la ner det eftersom det verkar vara för mycket pill. Får spara lite längre istället.

Visa signatur

Sony Vaio S13P - I5-3210M - 12GB RAM - Samsung 830 256GB - GT 640M LE @ 1000/1000

Permalänk

Ah ok. För liten marknad asså. Kanske kommer upp ett begagnat färdigt framöver.