AMD Zen 2 till processorfamiljen "Matisse" – lanseras år 2019

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Aleshi:

Jag vill ha citat eller officiella alternativt läckta roadmaps från AMD som ger stöd för ditt påstående.

Visst, är inte svårare än att använda valfri sökmotor och gå bakåt i tiden

Första rapporten om Pinnacle Ridge, 3 mars 2017: http://www.pcgameshardware.de/AMD-Zen-Codename-261795/News/Ze...
AMD konkretiserar Zen, Zen 2 och Zen 3 med resp. tillverkningsteknik på Financial Analyst Day 2017, 16 maj 2017: http://www.sweclockers.com/nyhet/23793-amd-zen-far-forbattrad...

Är det här svar på din ursprungliga fråga?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Måste väl vara 5-6 år sedan det fanns en så bra anledming att uppgradera som nu?

Nyss kommit Zen med rejält med kärnor och nu kommer om någon vecka Intels 8000 serie. Synd bara att ddr priserna suger stenhårt. Det skulle säkert ha sålts mer datorer just nu om dom inte gått upp 100%.

Heh, en annan köpte DDR4 när det var nytt och undrar vad alka grinar om egentligen.

(Ja, jag driver lite såklart - det är synd att priserna gått upp)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Pinnacle Ridge som kodnamn började cirkulera innan AMD:s produktplaner (i bilder) läckte ut. De första uppgifterna talade för att Pinnacle Ridge skulle ha just Zen 2, vilken tillverkningsteknik som planerades för arkitekturen Zen 2 kom inte först några veckor senare.

Inte för att vara den snubben, men det har varit känt i över ett halvår. Redan 7 dagar efter att ni publicerade er ursprungliga artikel. Det är via AMDs roadmaps.

http://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2017/03/AMD-Raven-...

Raven ridge har varit känd sedan Augusti 2016 att den skulle ha "Zen cores" och "12 Next Gen GFX cores", som ändrades till 11 Vega cores i Mars.

http://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2016/08/AMD-Mobile...

Det nya är väl att Zen2 får namnet Matisse, antagandet (från min sida) att Zen2 släpps andra halvan av 2018 utan 2019. Picasso är ny dock.

Så ni verkar ha missat en nyhet eller två eller är det andra artiklar från er som jag missat?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Radolov:

Inte för att vara den snubben, men det har varit känt i över ett halvår. Redan 7 dagar efter att ni publicerade er ursprungliga artikel. Det är via AMDs roadmaps.

http://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2017/03/AMD-Raven-...

Raven ridge har varit känd sedan Augusti 2016 att den skulle ha "Zen cores" och "12 Next Gen GFX cores", som ändrades till 11 Vega cores i Mars.

http://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2016/08/AMD-Mobile...

Det nya är väl att Zen2 får namnet Matisse, antagandet (från min sida) att Zen2 släpps andra halvan av 2018 utan 2019. Picasso är ny dock.

Så ni verkar ha missat en nyhet eller två eller är det andra artiklar från er som jag missat?

Så här i efterhand är det så klart lätt att titta på produktplanerna och säga att Pinnacle Ridge så klart var ditten eller datten, men då var det ingen självklarhet. SweClockers är inte den enda som återrapporterade om den inledande förvirringen kring Pinnacle Ridge.

Är så klart öppen för att ha fel här, men finns en artikel daterad innan 3 mars 2017 får den gärna länkas. Att den inledande förvirringen ens tas upp i artikeln är dock just för att reda ut eventuellt förvirring bland de som inte följer oss slaviskt dagligen.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Blir det som med inte CPUer +100Mhz och nytt namn så alla ska tro att det är en helt ny CPU på g Allt för att glädja ome marknaden
EX
1800X blir 2800X +100Mhz
1700X blir 2700X +100Mhz

vi får hoppas de höjer 200MHz/år så det "endast" tar 5 år att nå 5GHz

Jo, det blir samma arkitektur på en bättre tillverkningsprocess som förmodligen ger lite högre frekvenser och lägre energiförbrukning. Förhoppningsvis får vi se mer än +100MHz, kanske 400-500MHz vilket ger en 10-12% prestandaökning, når de 5GHz med Pinnacle Ridge så vore det extremt bra men jag håller nog tillbaka mina förväntningar lite.

Skrivet av Semjonov:

Måste väl vara 5-6 år sedan det fanns en så bra anledming att uppgradera som nu?

Nyss kommit Zen med rejält med kärnor och nu kommer om någon vecka Intels 8000 serie. Synd bara att ddr priserna suger stenhårt. Det skulle säkert ha sålts mer datorer just nu om dom inte gått upp 100%.

Är lite sugen på en ny dator med i7-8700k men med nuvarande priser på DRAM och NAND så känns det som jag lika gärna kan vänta ett tag till att uppgradera min 3770k även om jag skulle vilja ha en ny maskin med mera RAM, NVMe-disk, AC-Wifi, BT4 och lite andra funktioner, så det blir nog Zen+ eller Ice Lake nästa höst.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Får se om det inte blir en tr när zen2 kommit ut detta kändes för ostabilt & ointressant för en uppgradering blir kvar på intel en gen till (för mycket hype denna gen alla var lite väl exalterade över att AMD e tillbaks igen) fast kul ere

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Hur så? Musikproducering är väl inte så intesivt på CPU sidan?

latens (mest ljudkort) sen har AMD aldrig varit ett alternativ för musikproduktion (något AMD bör kolla in kanske varför deras produkter inte funkar lika bra där)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Man har så mycket sämre IPC med Zen att man hinner uppgradera processorn innan moderkortet behöver bytas. Något Intel vet inte är aktuellt med deras processorer. Glas(Kisel)klart

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag vill inte vara sådan, men "Vad var det jag sa??"

AM4 består alltså, och man behöver INTE köpa nytt moderkort så snälla sluta sprid fake news om det, ni vet vilka ni är

Jag kommer naturligtvis uppgradera till både Pinnacle Ridge och Matisse och behålla mitt nuvarande moderkort. Härliga tider är det och härligare tider väntar!

Ser hellre att dom uppdaterar sin moderkortskrets ddr5 kanske, pcie4 osv 8 kärnor & 2 minneskanaler skriker budget så om det ska bli AMD så måste deras MK kretsar bli bättre (uppdaterade) men du klarar dig 2 generationer troligtvis inte så länge ddr5 ,pcie knackar båda på dörren.
Personligen känns det mer motiverat att byta moderkort än att byta processor

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Får se om det inte blir en tr när zen2 kommit ut detta kändes för ostabilt & ointressant för en uppgradering blir kvar på intel en gen till (för mycket hype denna gen alla var lite väl exalterade över att AMD e tillbaks igen) fast kul ere

AMD är dock tillbaka. Detta känner tom. Intel som känner sig för att gå tillbaka till den sandlåda man hade på början av 2000-talet för första gången på över tio år.

Skrivet av FredrikMH:

Man har så mycket sämre IPC med Zen att man hinner uppgradera processorn innan moderkortet behöver bytas. Något Intel vet inte är aktuellt med deras processorer. Glas(Kisel)klart

Fan vad dålig IPC 7700K måste ha då med tanke på att man har mindre än 10% skillnad gentemot Ryzen vid samma klockfrekvens (alltså IPC).

http://www.sweclockers.com/test/23426-amd-ryzen-7-1800x-och-7...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Fan vad dålig IPC 7700K måste ha då med tanke på att man har mindre än 10% skillnad gentemot Ryzen vid samma klockfrekvens (alltså IPC).

http://www.sweclockers.com/test/23426-amd-ryzen-7-1800x-och-7...

Klart inte, det är den elfte kon man kan slakta och äta vid en begränsad mjölkproduktion.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

AMD är dock tillbaka.

Lite väl tidigt att fira deras återuppståndelse efter en lyckad processorlansering. Är de fortfarande med i matchen efter Zen 2 kan vi börja snacka om att vara tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Lite väl tidigt att fira deras återuppståndelse efter en lyckad processorlansering. Är de fortfarande med i matchen efter Zen 2 kan vi börja snacka om att vara tillbaka.

Tycker jag inte. Man har skapat en riktigt bra grund att jobba på och med tanke på hur Intel verkar ta AMDs "återkomst" så är det inte för långsökt att säga att de är tillbaka.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Tycker jag inte. Man har skapat en riktigt bra grund att jobba på och med tanke på hur Intel verkar ta AMDs "återkomst" så är det inte för långsökt att säga att de är tillbaka.

Hur god den grunden är vet vi inte förrän de vidareutvecklar den. Intels så kallade reaktion är mest psykologiseringar baserat på väldigt lite fakta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JonHolstein:

Varför skulle inte musikproduktion vara cpu intensivt?
Man kör massa mjukvara samtidigt (olika former av plug-ins i en värd) i "real-time". Till skillnad från med spel, så har man ju inte hjälp av någon ytterligare processor (GPU) som kan göra en del av jobbet (i alla fall inte vanligtvis, men det finns ett par lösningar som erbjuder extern processering av ljud, men då väldigt låsta system, som begränsar utbudet av tillgänglig mjukvara).

(Sen är musikproduktion dessutom ofta RAM intensivt också men mer mängd är hastighet.)

Skickades från m.sweclockers.com

Och vad är throughput? några MB/s? Seriöst skeptisk till att det skulle vara någon skillnad mellan Ryzen och Kaby lake i musik production.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av byggadator03:

Håller med, synd att intel är bättre för musikproducering.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Esseboy:

Hur så? Musikproducering är väl inte så intesivt på CPU sidan?

Det är alltså cpuernas fel att modern musik generellt låter så tråkigt ? Jag trodde det berodde på att folk som kallar sig musiker inte lär sig spela, kan man spela sitt instrument bra så slipper man ju hålla på med så jädra mycket felkorrigering som dödar musikens själ.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Jacob: Jag klagar inte på artikeln från 3:e , men jag läser i artikeln så nämner de faktiskt aldrig att den använder Zen2.

12 Dagar senare släpps/läcker(?) roadmappen och där står inget om Zen2 utan som "Zen". Inte ens i den tidigare roadmappen står det något om zen2. Nyckelordet är "könnte" alltså "kan" . Det är inget mer än ett rykte eller en spekulation från skribentens sida. Utöver de så skriver de om att Zen+ och Zen2 utvecklas parallelt och nämner endast att pinnacle ridge är Zen baserad. Jag tror att det skett en felöversättning någonstans.

Lättare med google translate:
"Zen2 could appear as Pinnacle Ridge in early 2018"
"Internally, AMD is already working on the successor "Zen 2" and "Zen +". PC Games Hardware was able to learn from reliable sources that Pinnacle Ridge would inherit the summit ridge generation and could appear as early as 2018."
"In the case of a new architecture, it is not surprising that parallel to the market launch of the first iteration, work is already being carried out on the next expansion stage. AMD is called "Zen 2" or "Zen +" and was already pointed out on the first slides for the performance increase per clock - we remember the 40 percent and the other arrow up. From an AMD-near source, we have a somewhat older AMD roadmap, whose authenticity we do not doubt."
"Raven Ridge as the first APU with Zen CPU cores and Vega graphics unit should appear shortly after Pinnacle Ridge in early 2018. Finally, AMD kept repeating that Raven Ridge is to debut in the second half of 2017. The plans could have changed in the last months.AMD is already in Raven Ridge improvements to the Zen core, whether they are already based on Pinnacle Ridge IP, but is in the stars."

Vilket ni får till
"Förutom att Pinnacle Ridge baseras på arkitekturen Zen 2 framgår inga närmare detaljer"

Och ni är definitivt inte ensamma, det finns flera som blandar ihop Zen och Zen2, trots att det inte står Zen2 på någon roadmap utan endast Zen. Det är inte så konstigt att det missförstods när artikeln är skrivet på ett språk som man inte förstår. Från den ljusa sidan så kan man iallafall veta att om AMD skriver Zen så menar de Zen, om de skriver Zen2 så menar de Zen2. Så det är något att ta med sig när man kollar på framtida roadmaps. Arkitekturer är för övrigt väldigt förvirrande både på svenska och tyska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Ser hellre att dom uppdaterar sin moderkortskrets ddr5 kanske, pcie4 osv 8 kärnor & 2 minneskanaler skriker budget så om det ska bli AMD så måste deras MK kretsar bli bättre (uppdaterade) men du klarar dig 2 generationer troligtvis inte så länge ddr5 ,pcie knackar båda på dörren.
Personligen känns det mer motiverat att byta moderkort än att byta processor

Hur då? Är intels 7 och 8000-serie också budget då eller?

AMD har ju tidigare gjort processorer med dubbla IMC så det är väl inte omöjligt att de kan stödja de "gamla" moderkorten med DDR4 och samtidigt ha stöd för nya korten med DDR5?

Då kan ju de som vill ha nya finesserna uppgradera moderkort, samtidigt som vi som tycker att ett moderkort ska fasen hålla minst 4 år få vårt lystmäte.

Men varken DDR5 eller PCI-E 4.0 lär ju komma under 2018 så för den Pinnacle Ridge blir det nog en ickefråga.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Och vad är throughput? några MB/s? Seriöst skeptisk till att det skulle vara någon skillnad mellan Ryzen och Kaby lake i musik production.

Vet att det kan vara olidligt att sitta med AMDs processorer i Photoshop vid tyngre jobb även om just Zen har blivit betydligt bättre på detta... Kan de få upp prestandan en 30% till så är det ett givet val även för sådant. Tills dess kommer arbetet utföras på en högre klockad intel-dito.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av roxkz:

Vet att det kan vara olidligt att sitta med AMDs processorer i Photoshop vid tyngre jobb även om just Zen har blivit betydligt bättre på detta... Kan de få upp prestandan en 30% till så är det ett givet val även för sådant. Tills dess kommer arbetet utföras på en högre klockad intel-dito.

30%? 19% skillnad mellan 7700k och Ryzen 1800x som mest!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Jag har för mig att den hade IMC för både DDR2 och DDR3, men det kanske är Phenom II jag tänker på.

Du har helt rätt och jag delvis fel. Phenom II var bakåtkompatibel mot AM2+ medans Phenom I ej var framåtkompatibel mot AM3 p.g.a. avsaknaden av DDR3 stöd men ja, skillnaden mellan AM2+ och AM3 var just DDR3 så sockeln var ju visuellt identisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bulybasha:

Du har helt rätt och jag delvis fel. Phenom II var bakåtkompatibel mot AM2+ medans Phenom I ej var framåtkompatibel mot AM3 p.g.a. avsaknaden av DDR3 stöd men ja, skillnaden mellan AM2+ och AM3 var just DDR3 så sockeln var ju visuellt identisk.

Om de följer mönstret så borde det ju innebära att Pinnacle Ridge då kan användas i AM4 medans de nya moderkorten med AM4+ eller vad de kommer kallas, som har DDR5, PCIE-4.0 osv inte kommer kunna husera en första generationens Ryzen, vilket ju är logiskt ändå. För köper man ett nytt moderkort så kommer man förmodligen vilja para ihop det med en ny processor också.

Sen kan det såklart finnas en grupp som vill köpa nytt mobo men tycker att processorn de har duger fint. Men saknas det IMC för DDR4 så går det ju helt enkelt inte. Det är väl priset man får betala när i princip allt det som brukade rymmas i nordbryggan nu har integrerats i processorn.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

30%? 19% skillnad mellan 7700k och Ryzen 1800x som mest!

Du är ute och vinglar med nattmössan nu, vissa arbetsmoment gör Kabyn långt snabbare än 19%, sett upp mot 50% ibland. IPC är inte en konsekvent siffra över alla arbets-scenarion.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

På tal om roadmaps, får vi inte se Navi fören GF kan leverera 7 nm i volymer så låter det som Navi är långt borta också.

Zen-2 2019 med DDR4 och AM4 låter också lite fel, skulle inte förvåna mig om det istället blir ny sockel och minne redan till Zen 2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av roxkz:

Du är ute och vinglar med nattmössan nu, vissa arbetsmoment gör Kabyn långt snabbare än 19%, sett upp mot 50% ibland. IPC är inte en konsekvent siffra över alla arbets-scenarion.

Då kan du vara vänlig och länka, troligen ett tidigt test från mars med buggar och 2400 Mhz ram haha!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är alltså cpuernas fel att modern musik generellt låter så tråkigt ? Jag trodde det berodde på att folk som kallar sig musiker inte lär sig spela, kan man spela sitt instrument bra så slipper man ju hålla på med så jädra mycket felkorrigering som dödar musikens själ.

Man ska väl inte försöka ge seriösa svar på oseriösa inlägg.
Men vissa som läser kanske kan tro att det kanske ligger något i det.

Att spela ur takt, korrigeras med kvantisering, detta är inte en realtidsprocess, och behöver därför inte vara så krävande på processorn.
Kvantisering är väl det som man brukar säga dödar musikens själ. Det finns verktyg för att kunna återställa otakt i lagom mängd, för att det ska låta mer mänskligt, men då är det ju inte musikerns själ som går in i det.
Men det är skillnad på att skapa en låt med själen, och att spela med själen.

Att inte kunna spela nog bra för att hålla en jämn ljudvolym, korrigeras med kompression, en process som man inte brukar göra i realtid. Dock så har kompressorer andra användningsområden, då dom mycket väl kan användas i realtid.

Att sjunga eller spela falskt. Det korrigerar man inte vid musikproduktion i real-tid, men om man använder dator för det i live-sammanhang, så kan det ju vara rätt intensivt, men det finns också dedikerad hårdvara för detta, och externa processorer som har stöd för det.

Många av dom verktyg som man använder i datorn som faktiskt är CPU intensiva använde man förut i hårdvaruform, och är på så sätt inget nytt som dödar själen i musiken. Dom har bara blivit mer tillgängliga eftersom dom är billigare i mjukvaruform. Dessutom så kan man ha kontroll över dom på ett sätt som man inte kunde förut, så att dom kan användas på ett mer konstnärligt sätt, eller ibland mer kliniskt. Dock så är det många som föredrar hårdvara för att vrida på rattar och dra i reglar på en skärm är en helt annat sak än att ha något att röra vid.
Och det finns dom som köper hårdvara för sådana ändamål enbart för att det är för belastande på CPUn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Hur god den grunden är vet vi inte förrän de vidareutvecklar den. Intels så kallade reaktion är mest psykologiseringar baserat på väldigt lite fakta.

Hmm så att Intel lanserar 12-18 kärnor nu på HEDT är inte pga av att AMD lanserade Thredripper 1950X med 16 kärnor?
Intel tidigare lade också lanseringen av coffe lake, detta var altså inte för att möta konkurrensen från ryzen som lanserades med upp till 8 kärnor?
Annars hade väll Intel inte lanserat coffe lake så tidigt inpå kaby lake?

Grunden är väldigt bra då den är ett "worst case senario" med en helt ny arkitektur på en ny 14nm nod sammtidigt som den bara ligger ca 7% efter Intel i IPC.

Men om du har fakta som motsäger det hela så får du gärna gräva fram detta.

OnT: Ska bli väldigt intressant att se nya lanseringar av kommande Ryzen CPUer!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Nu vill det sig bara att AMD lyckas hålla flytet så det blir värt att uppgradera innan 2019-2020.

Skickades från m.sweclockers.com

bör inte vara nått problem med först optimering för ökad prestanda med bättre ipc och högre mhz sen en krympning med ökad prestanda och minskad strömförbrukning på en effektiv cpu och är samma bas som idag så bör vara failsafe

tittar man på intel så tror jag dom får problem att slå amd med pris/prestanda och alla cpu är så stark så frågan är om dom flesta ens behöver byta cpu 2019-2020 när singeltråds prestandan blir mer oviktig men am4 känns framtidssäker och är skönt att ha en socket där man kan uppgradera tex 2020 men för mig även principsak då jag tycker intel kör fulspel med moderkorten så när jag irriterar mig på datorn jag har åker intel ut och amd in

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Då kan du vara vänlig och länka, troligen ett tidigt test från mars med buggar och 2400 Mhz ram haha!

Länka vad? Testen är körde av mig, sen att AMD inte fått till sin plattform till release är inte direkt förmildrande omständigheter...
Men om du vill är du välkommen att testa på egen hand, inte så svårt. Bara att använda samma version av PS och samma källfil för dina actions.

Om du undrar mer specifikt var den Ryzen 1700X som testades rätt seg på vissa filter och vid sparning av stora filter, till dess försvar var den 6-kärniga Xeon som också kördes rätt seg den med på de sakerna. Den klockade in en sekund högre än Ryzen på snitt vid sparning, något som 7700K'an fixade åtskilliga sekunder snabbare, tror den var nere på 16 sekunder, och Ryzen på ~22-23. Liquify vad också tämligen segt. Du behöver inte ta mitt ord för det, räcker med att jag vet att plattformen inte är mogen för den biten än för egen del.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Blir det som med inte CPUer +100Mhz och nytt namn så alla ska tro att det är en helt ny CPU på g Allt för att glädja ome marknaden
EX
1800X blir 2800X +100Mhz
1700X blir 2700X +100Mhz

vi får hoppas de höjer 200MHz/år så det "endast" tar 5 år att nå 5GHz

Skulle tro att 14nm+ (12nm) kommer låta AMD klocka runt 4500-4600MHz med XFR. Det är också möjligt att det kan ha gjorts små arkitektoniska förbättringar på detta likt Intel's "tock" (2600K till 3770K t.ex).

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]