Är CPUer med endast 4kärnor och fyra trådar ute som spel CPUer ?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ClintBeastwood:

Ska inte 8600k ha 6 kärnor, alltså inte 4 kärnor och 8 trådar? Kanske missförstod ditt inlägg.

Han syftade på hur han skulle vilja att Intel lanserat denna nya generation, alltså hellre en i5 med 4C/8T än en med 6C/6T.
Det kostar så lite att ha HT på alla CPU:r, så det känns konstlat att slå av det på vissa.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Han syftade på hur han skulle vilja att Intel lanserat denna nya generation, alltså hellre en i5 med 4C/8T än en med 6C/6T.
Det kostar så lite att ha HT på alla CPU:r, så det känns konstlat att slå av det på vissa.

Då är jag med. Ska bli intressant att se hur 8600k står sig emot en 7700k.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av murklor:

Lär vara den som är nya "budget" gaming CPUn på Intels sida då det är krasst sett 50% mer prestanda men jag tycker andå att det är billigt att i princip bara disabla hyperthreading. 2c/4t (i3), 4c/8t (i5), 6c/12t (i7), 8c/16t (i9)... det är allt som hade behövs av nya generationen IMO. Men Intel är ju Intel o måste släppa 35068109534 olika varianter av sina CPUer.

Har alltid haft svårt för i5 då SMT är ett väldigt energieffektivt sätt att få ut mer prestanda ur program som faktiskt kan använda flera CPU-kärnor, dock är storyn för spel lite speciell på den punkten.

Råder inget tvivel om att det finns spel där 4C/8T ger en boost över 4C/4T. Vad man ska ha klart för sig att det är absolut inget nytt, redan när Sandy Bridge lanserades var det fallet:

Edit: spel från SB-releasen där man faktiskt man se en liten boost från 6C, Sandy Bridge hade hyfsad IPC-boost över Nehalem.

Så det här om "4C/4T är inte framtidssäkert" klingar lite ihåligt givet att samma argument kunde användas redan januari 2011.

Ett långt mer intressant resultat är då dessa två från franska hardware.fr

Dold text

vid 8C verkar det alltså som både Intels och AMDs modeller ser noll eller faktiskt marginellt sämre prestanda med SMT. Än mer interessant att det är enbart spel som ser detta, "vanliga" applikationer ser ut som man känner igen från 2C/4T och 4C/8T, d.v.s. SMT ger från 5-10% upp till ~40 % boost

Dold text

Tyvärr hittar jag inte motsvarande test för 6C, ska därför bli spännande att se i5-8600K vs i7-8700K i just spel. Gissar att den senare ändå kommer vara marginellt vassare, men finns ändå en möjlighet att i5-8600K blir toppvalet för spel i absoluta termer.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ClintBeastwood:

Då är jag med. Ska bli intressant att se hur 8600k står sig emot en 7700k.

Tror att den kommer att prestera bra, detta med HT är lite som Bulldozers moduler, det är mer än en kärna men mindre än två.
Bulldozers moduler var ca 1.8 kärnor, HT tror jag ligger på runt 1,2, Rysens SMTP ligger på lite mer, runt 1,3?
Hur som haver tror jag inte att HT på en fyrkärnig kan överträffa en riktig sexkärnig.

Nu kan säkert HT ge allt från 0-100% ökning beroende på vad som görs, mina siffror är ungefärliga och ett slags medelvärde, se på @Yoshmans exempel ovan, kan ge 0% men även 40%.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ratatosk:

Tror att den kommer att prestera bra, detta med HT är lite som Bulldozers moduler, det är mer än en kärna men mindre än två.
Bulldozers moduler var ca 1.8 kärnor, HT tror jag ligger på runt 1,2, Rysens SMTP ligger på lite mer, runt 1,3 eller runt 1.4?
Hur som haver tror jag inte att HT på en fyrkärnig kan överträffa en riktig sexkärnig.

Nu kan säkert HT ge allt från 0-100% ökning beroende på vad som görs, mina siffror är ungefärliga och ett slags medelvärde.

Går inte alls att kategorisera moduler vs SMT på det sättet.

Finns fall där SMT med två trådar per kärna ger en större boost än att dubbla antalet CPU-kärnor, det gör ändå inte SMT till "äkta kärnor".

Kikar man på hardware.fr tester ser man också att det inte på något sätt blir rimligt att försöka sätta en siffra på hur många "riktiga" kärnor SMT motsvarar.

Boosten från SMT är extremt beroende på användarfall, skiljer sig också beroende på mikroarkitektur. SKL-X ser ju 49 % boost i 7-zip (gissar att flaskhalsen här är bandbredd mot RAM) medan Ryzen ser 29 %. I Komodo (AI för schack) ser i stället Ryzen 43 % boost medan SKL-X ser 28 %, i detta fall är flaskhalsen antagligen låg nyttjandegrad på ALUs då en schack AI innehåller väldigt mycket villkorad körning vilket gör det svårt att få hög IPC (Core-serien får här en fördel från sin centraliserade schemaläggare för heltal när bara en tråd per kärna används).

Min gissning kring SMT och spel är att 4C/8T ser en boost för där överväger fördelen med att SMT gör det lättare att utnyttja minnesbandbredden på ett effektivt sätt. Vi har ju sett att spel gillar snabbt RAM.

Vid ökande antal kärnor hamnar man i något läge där bandbredd mot RAM inte längre blir ett problem.

Den uppenbara nackdelen med SMT är potentiellt sämre responstid p.g.a. två trådar ska dela CPU-resurser. Så om det finns tillräckligt med "äkta" kärnor för en speltitel redan utan SMT kommer SMT bara göra så att de latenskritiska delarna tar längre tid. Detta inträffar då moderna spel inte är explicit multitrådade (eller, hoppas verkligen det i alla fall annars kanske utbildning är på sin plats...) utan de använder moderna koncept som "work-stealing" vilket i praktiken gör att spelet dynamisk kommer använda så många CPU-trådar som finns för tillfället finns möjlighet till.

Vissa spel har en hård gräns på hur många trådar som kan användas, det är en bra idé. Att ligga nära 100 % på X trådar är i de flesta fall faktiskt bättre för latenskritiska applikationer än att ligga på klart under 100 % på 2X trådar.

Detta kan te sig väldigt icke-intuitivt, men är en effekt av flera saker som CPU cache (att ta en CPU-kärna ur vila betyder typiskt att den är lite "cache-cold"), dynamisk frekvensskalning (en kärna som redan jobbar är typiskt på maximal frekvens, en som tas ur vila måste rampa upp frekvensen vilken även kan sänka frekvens på de som redan jobba), synkroniseringskostnad (kostnaden att kommunicera mellan kärnor ökar ofta snabbare än linjärt med ökande antal CPU-kärnor), m.m.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv

Man köper såklart inte en dyrare dator idag med 4core utan ht idag. Orsaken är att priset att gå upp är så liten. Men om man sitter på en bättre 4 core utan ht idag och bara har datorn som en ren spelmaskin så kan man fortsätta med denna ett tag.

Vanliga spel är ju kända för att knappt belasta datorer och det handlar så enkelt som att speltillverkaren som gör ett spel som kräver en 50 000kr dator för att starta, detta fast grafiken ser ut att komma från 1997, knappast kommer få sålt så många spel.
De spel som folk mesr kör idag går fint att köra på vilken dritt som helst, de som vill ha ut max fps så brukar gpun flaska först.

Gör ett spel där man kan välja vilken husbyggnadsfil (BIM) man vill och spela direkt i den som att det vore en färdigt spel, så behöver man +50 core cpu för att kunna starta spelet på vettig tid. Detta vore annars coolt, tänk och kunna slänga in ritningen från skolan direkt i spel bara plugg & play, likaså ritningar från köpcenter, andra kommunalhus m.m.

Permalänk
Hjälpsam

@Yoshman: Läste du sista meningen i mitt inlägg?

Tycker gott att man, för mig som användare, kan säga att HT/SMT, fungerar som att varje kärna med HT är mer än en kärna, det är bara att titta på hur de presterar.
Att man har vissa kriterier i design, för vad som skall få räknas som en kärna intresserar mig egentligen inte, det blir bara ett gnetande om detaljer.
Det är resultatet som räknas och resultatet är klart, en kärna med HT presterar, i flertrådat, oftast bättre än en kärna utan HT.

edit
Med all respekt, missförstå mig inte på detta.
Du är så datakunnig, att du ibland kan tendera att snöa in dig på detaljer.
Tänk dig en CPU och operativ som en black box, så ser systemet ut för en vanlig användare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ratatosk:

@Yoshman: Läste du sista meningen i mitt inlägg?

Tycker gott att man, för mig som användare, kan säga att HT/SMT, fungerar som att varje kärna med HT är mer än en kärna, det är bara att titta på hur de presterar.
Att man har vissa kriterier i design, för vad som skall få räknas som en kärna intresserar mig egentligen inte, det blir bara ett gnetande om detaljer.
Det är resultatet som räknas och resultatet är klart, en kärna med HT presterar, i flertrådat, oftast bättre än en kärna utan HT.

edit
Med all respekt, missförstå mig inte på detta.
Du är så datakunnig, att du ibland kan tendera att snöa in dig på detaljer.
Tänk dig en CPU och operativ som en black box, så ser systemet ut för en vanlig användare.

Inser helt fullt att jag ofta är inne på detaljer som få har koll på och ännu färre bryr sig i. När jag gör inlägg som i grunden säger emot det någon annan hävdat tycker jag att man av ren hövlighet bör förklara varför man har en annan syn på saken. I inlägget ovan är vi ändå i grunden helt överens, ville bara belysa att effekten man får av SMT har ett väldigt stort spann + det faktiskt kan ge en större boost än "äkta" kärnor ibland.

Har programmerat i årtionden och jobbat med bl.a. lågnivå optimeringar av multicore program (t.ex. utveckla nya synkroniseringsmetoder) i ~10 år. Mycket av detta är helt beroende på kunskap om detaljer, så håller helt med dig här: jag trillar in på väl mycket detaljer av ren vana. Har också dålig känsla för var nivån ligger, de jag jobbar med är ju i minimifallet programmerare och många har även de rätt bra detaljkunskaper inom detta område.

Men vad det gäller kärna vs SMT finns faktiskt väldigt enkelt gränsdragning: SMT är definierat som "minst en av fetch, decode och execute delas". D.v.s. Bulldozer är SMT, att AMD valde att kalla det något annat ändrar inte det faktum att man gjorde en fyrkärnig CPU med två trådar per kärna. AMDs ingenjörer vet detta, CPUn själv vet detta (det måste den för är kritiskt att OSet vet), vad PR-avdelningen hävdar är ur teknisk synvinkel irrelevant.

Tråden handlar primärt om spelprestanda och hur den står sig i relation till antal kärnor och CPU-trådar. Tittar man på resultaten verkar det faktiskt som det finns rätt mycket djävul i detaljerna då SMT går från att ge en klar boost vid 4C till att ge noll till svagt negativ effekt vid 8C. Hur ska man kunna diskutera en sådan sak utan att åtminstone ha lite ramar kring vad som är SMT och vad som är "kärnor"?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hjälpsam

@Yoshman: Det var med all respekt som sagt, det är för sjutton inget fel i att vara kunnig.
Detaljerna ger ju också kunskap för de som läser.
Inte helt okunnig själv, även om jag kan lika mycket som du, har inte jobbat så mycket med PC, var mest inbyggda system förr, numera är det mest program som inte går speciellt djupt vad gäller systemet.
Jag är nog helt enkelt lite svag (för svag?) i att förenkla saker så långt som möjligt.

edit

I CPU-z enkla benchmark presterar min bulldozer i multitrådat 6,56 bättre än i singeltrådat, det är 1,64 ggr så bra per modul.
Min ryzen presterar 10,7 ggr så bra, det är 1,33 ggr så bra per kärna.
För en i7 7700k är det faktiskt också 1,33 per kärna.
Men detta varierar givetvis från fall till fall.
Man skall också komma i håg att med många kärnor igång, kickar inte boosten in, så skillnaden är större per klockcykel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Känns som att intel kommer köra 6 och 8 kärniga som sina "standard" CPUer framöver. Så alla företag som gör PC spel där de vill glänsa kommer bli tvungna att nyttja flera trådar för annars gör konkurrenterna det och kör ifrån. (Se bara nya BF1 vilken nytta detta spel har med fler trådar)

7700k i 5ghz med klockat gammalt 980TI i 1454mhz så är det fortfarande CPUn som bromsar. Hade han haft en 6 eller 8 kärnig så skulle han kunnat köra utan oc och ändå fått mer bilder/s. När man ser mer och mer sådant här så förstår man Intel och AMD varför det kommer med CPUer med 6,8,1,12,14 och 16 kärnor +HT

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Upp till 6 trådar kan spel använda i dag .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

@Vangen:
*host*
http://www.sweclockers.com/test/24152-amd-ryzen-3-1300x-och-3...
Nej Witcher 3 avskyr många kärnor små, både från Intel och AMD laget. i7 7700K är en onekbar kung av spel, Ryzen kommer inte ens i närheten av den. Så är 4 kärnor ute? Absolut inte, däremot sjunger 4 kärnor på sin sista vers för att i Oktober släpper Intel sin nya i7 8700K. dvs nya standarden är 6 kärnor, spel kommer i framtiden förhoppningsvis optimeras runt 6 kärnor.

I dagsläget har många spel tyvärr svårt att utnyttja ens fyra kärnor ordentligt.

Permalänk
Medlem

Jag ger inte mycket för speltesterna som görs på processorer, för mig i daglig användning så blir det lite mer att ta hänsyn till. När speltesterna görs så är endast spelet igång, kanske fraps eller något övervakningsprogram.

Men när jag aktivt spelar hemma så tabbar jag ofta i loadingscreen, har skype, discord, hwmonitor, google chrome med flera flikar, högtalarsimuleringsprogram, spotify, ett youtube-klipp och kanske någon torrent som står och tankar.

Intressant var det att se hur till exempel ryzen´s 8-kärniga processorer klarade av gaming och streaming samtidigt. Det liknar mycket mer hur jag använder datorn, då krävs minst 8 trådar (helst fler) för en len och smidig upplevelse.

Mvh Doof

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Här är ett test där 8700k inte ens klår R5-1600X flertrådat:

http://www.guru3d.com/news-story/intel-core-i7-8700k-benchmar...

Har dock mer med att göra med ett 8700k måste köra ganska lågt klockad för att hålla sig inom TDP ramen på 95W, ironiskt nog är det prestanda/w där AMD har ett övertag över Intel i nuläget. Klarar man av att kyla en 8700k däremot vid överklockning så kommer kommer Coffelake springa cirklar runt en 1600x vid max OC, 1800X däremot kanske fortfarande är snabbare I vissa undantagsfall, Cinebench är i princip "best case" för ryzen.

Blir intressant å se om AMD för upp klockfrekvenserna på "14nm+" refreshen som ryktas komma innnan vi får zen2 nån gång 2019.

Permalänk
Medlem

@ottoblom: BF1 använder alla 8 trådar på min 6700K.

Permalänk
Medlem

@Doofus:
Nonexistent skillnad, det du nämner är inte CPU-intensiva bakgrundsprocesser och påverkar inte prestanda på något sätt överhuvudtaget. Om man inte sitter med en enkärnig eller tvåkärnig CPU dvs. Ryzen hamnar lika långt efter i de fallen.

Det enda som gör skillnad är CPU-encodad streaming, vilket är en hemsk upplevelse även på en 1800X, mindre hemsk än på en 4-kärnig däremot.

Permalänk
Inaktiv

Att bara köra 4kärnor utan HT är väl inget jag köper nytt idag. Back in the days, så blev det en 2500K iställer en 2600K. Med facit i hand så var det ett dåligt val för mig då jag kodar en del film idag.

Permalänk
Medlem

@str8forthakill: Jag har slagit av HT och försökt använda datorn likadant som innan med en helt annan upplevelse.

Men även med HT på så kan man enkelt köra lite benchmarks samtidigt som man har andra processer igång, alla tester jag gjort visar på lägre poäng med många bakgrundsprogram igång.

LTT Ryzen streaming test

Mvh Doof

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doofus:

Jag ger inte mycket för speltesterna som görs på processorer, för mig i daglig användning så blir det lite mer att ta hänsyn till. När speltesterna görs så är endast spelet igång, kanske fraps eller något övervakningsprogram.

Men när jag aktivt spelar hemma så tabbar jag ofta i loadingscreen, har skype, discord, hwmonitor, google chrome med flera flikar, högtalarsimuleringsprogram, spotify, ett youtube-klipp och kanske någon torrent som står och tankar.

Intressant var det att se hur till exempel ryzen´s 8-kärniga processorer klarade av gaming och streaming samtidigt. Det liknar mycket mer hur jag använder datorn, då krävs minst 8 trådar (helst fler) för en len och smidig upplevelse.

Mvh Doof

här har du
http://www.sweclockers.com/test/24180-amd-ryzen-threadripper-...

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

@sesese: Tack för länken, lite samma jag upplevde när jag slog av HT.

Permalänk
Medlem

@Doofus:
Problemet är alla amd-fanatiker som tror att köra program i bakgrunden och en webbläsare med några tabbar är lika tungt som CPU-encodad streaming... Vilket inte stämmer överhuvudtaget. Streamar man inte finns det ingen skillnad mellan en 4-kärnig och 8-kärnig bortsett från att Ryzen hamnar efter i spel i samtliga fall som inte är streaming.

Permalänk
Medlem

Ska bli sjukt spännande och se tester från 8600k. Känns som den kommer bli sweetspot när det kommer till spel för en vettig peng.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mja, vi får se. Jag kan tänka mig att man i framtiden kommer trycka än hårdare på att man inte ska köpa bästa CPU om målet bara handlar om att ha en bra speldator.

i3/r3 kan bli mer vanlig.

Ang att twitch-streama med CPU.. Visst det ser bättre ut än GPU-accelererad streaming sida vid sida, men förlorar man verkligen ens en enda tittare pga att man kör med GPU-streaming? Det är ju inte senaste avsnittet Game of Thrones man playar ut till folks hemmabioanläggningar direkt.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Känns som intel dödade 7700K nu när nya 8700K kan köra 4,7Ghz på en kärna. Med 12 trådar så borde denna prestera betydligt bättre än 7700K och då för endast +200kr. Känns som att gamla 7700K kommer att vara i nivå med nya 8600K för 257usd

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

AMD3,9GHz vs Intel5,0GHz

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Antar att det är därför nästa i5 har 6 kärnor för att man behöver "lite enkel överklockning".

Att Intel pushar 6 kärnor, har vi AMD att tacka för. Enbart, skulle jag säga. Intel har inte haft någon anledning att släppa något mer än 4 kärnigt till den breda massan. Det styrs inte egentligen av något prestanda behov, utan är helt enkelt försäljnings strategi. Släpper AMD "Zen 2" med en R5'a med 8 kärnor, kommer Intel släppa i5 med 8 kärnor. Jag är sjukt tacksam över att AMD släppt en konkurrenskraftig produkt, och anser att det bör alla andra vara med, oavsett vilket varumärke, man anser är "bäst", eller om man helt enkelt skiter i vems namn som står på skalet, och bara tittar på pris, prestanda, eller en kombination därav.

Skrivet av Ratatosk:

Han syftade på hur han skulle vilja att Intel lanserat denna nya generation, alltså hellre en i5 med 4C/8T än en med 6C/6T.

Konstigt önskemål. 2 extra kärnor ger generellt mer än HT på de 4'a man redan har.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Har skummat tråden och vill bara säga att jag blev själv förvånad hur bra en äldre cpu är. Kör både Forza 7 och Forza Horizon 3 på högsta inställningar med något undantag i 4k, med en 4670k @4.4 och 1080. Tänker ändå byta till 8700k om testerna visar att den funkar bra.

Visa signatur

I7 8700k, MSI Z390 gaming pro Carbon AC, Corsair 3000Mhz rgb 32GB, Corsair H115i, Samsung EVO 850 500G, Intel 520 SSD 180G, Crucial MX500 500G, Crucial ssd 750G, 2st Samsung 860 1Tb, MSI 1080 G-X. Corsair HX 850M, 2xHD, Bluray brännare. Fractal design r6 tg.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av sesese:

7700k i 5ghz med klockat gammalt 980TI i 1454mhz så är det fortfarande CPUn som bromsar. Hade han haft en 6 eller 8 kärnig så skulle han kunnat köra utan oc och ändå fått mer bilder/s. När man ser mer och mer sådant här så förstår man Intel och AMD varför det kommer med CPUer med 6,8,1,12,14 och 16 kärnor +HT

Vill bara belysa att 100% CPU-användning i ett spel inte nödvändigtvis innebär att processorn i fråga är långsammare än en motpart med flera kärnor/trådar, vilket till exempel demonstreras här: https://youtu.be/9VypDQw5sbI?t=10m6s

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av -=Mr_B=-:

Att Intel pushar 6 kärnor, har vi AMD att tacka för. Enbart, skulle jag säga. Intel har inte haft någon anledning att släppa något mer än 4 kärnigt till den breda massan. Det styrs inte egentligen av något prestanda behov, utan är helt enkelt försäljnings strategi. Släpper AMD "Zen 2" med en R5'a med 8 kärnor, kommer Intel släppa i5 med 8 kärnor. Jag är sjukt tacksam över att AMD släppt en konkurrenskraftig produkt, och anser att det bör alla andra vara med, oavsett vilket varumärke, man anser är "bäst", eller om man helt enkelt skiter i vems namn som står på skalet, och bara tittar på pris, prestanda, eller en kombination därav.

Konstigt önskemål. 2 extra kärnor ger generellt mer än HT på de 4'a man redan har.

Beror väl också på vad man får betala, det borde krävas färre transistorer för 4C/8HT än för 6C/6T.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Beror väl också på vad man får betala, det borde krävas färre transistorer för 4C/8HT än för 6C/6T.

Visst borde det krävas färre transistorer, men antalet transistorer, har ytterst lite med priset på den enskilda CPU'n att göra.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.