Permalänk

Dålig FPS i CSGO I7-4710HQ GTX 970M

Hej

Jag har en Asus ROG G751J som kör en I7-4710HQ med GTX970 M.
Helt plötsligt så har min FPS sjunkit och ligger på ca 100-120 mot tidigare i alla fall runt 200 FPS.

Jag vet att man inte kan begära för mycket av en laptop med 60HZ skärm men ändå.
HAr prova tonvis med olika Launch Options och fiddlat runt med Nvidia inställningarna.

Kör allt på LOW i CS och finderar på att köra 4:3 istället för 16:9 för att få upp prestandan.

JAg tar gärna emot tips på vad jag kan göra och om det finns någon som har haft samma problem.
Känns som något hände efter sista uppdateringen i STEAM.

JAg kör på fast lina 250MB och på Bredbandskollen så fick jag i alla fall upp den till 150MB igår.

MVH

Fisken63

Permalänk
Medlem

Har du undersökt Laptop prestandan i energi läget? Så du inte ligger på balance/low, utan kör på performance schemat?

Permalänk

@Trackmaster: Jag har gått in och ställt om energiläget till Max Preformace både i Windows och i Nvidia ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daddydj63:

Hej

Jag har en Asus ROG G751J som kör en I7-4710HQ med GTX970 M.
Helt plötsligt så har min FPS sjunkit och ligger på ca 100-120 mot tidigare i alla fall runt 200 FPS.

Jag vet att man inte kan begära för mycket av en laptop med 60HZ skärm men ändå.
HAr prova tonvis med olika Launch Options och fiddlat runt med Nvidia inställningarna.

Kör allt på LOW i CS och finderar på att köra 4:3 istället för 16:9 för att få upp prestandan.

JAg tar gärna emot tips på vad jag kan göra och om det finns någon som har haft samma problem.
Känns som något hände efter sista uppdateringen i STEAM.

JAg kör på fast lina 250MB och på Bredbandskollen så fick jag i alla fall upp den till 150MB igår.

MVH

Fisken63

är väl patchrelaterat troligast, men testa om detta hjälper: https://twitter.com/nipgaming/status/885158909744488448
och stäng av xbox dvr: https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=6239-DZCB...

En del skriver att mat_queue_mode 2 (standard är -1) kan ge boost.
det kan du ändra i console: -console i launch options
du kan även köra -high i launch options.
annars går det även att ändra i video.txt som ligger i:C:\Program Files (x86)\Steam\userdata\123456\730\local\cfg\video.txt
Oavsett vilket så kan du kolla att dina settings är korrekt i denna fil.
Lycka T

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk

@fAkkFejz: Kanon. Skal kolla det ikväll. Tacksam för all hjälp jag kan få.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daddydj63:

@fAkkFejz: Kanon. Skal kolla det ikväll. Tacksam för all hjälp jag kan få.

källa på +mat_queue_mode 2: https://www.youtube.com/watch?v=iYVQU9OpFuI

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk

@fAkkFejz: Tror jag fick ordning på det genom att verrifiera filerna samt några tricks från NIP Gaming så är FPS tillbaka till en acceptabel nivå dvs som innan jag fick problem. Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem

Skönt att det löste sig för dig! Jag funderar mest på vad vitsen med 200FPS är när skärmen är 60Hz? Jag förstår att du funderar över vad som hänt och att du vill att din dator ska presera så väl som du vet att den kan, men förändringen bör inte göra någon reell skillnad, så jag förstår inte dina tankar kring att eventuellt köra i 4:3?

Permalänk

@Binky: Min tanke var att 4:3 skulle ge bättre FPS än 16:9. JAg vet att jag bara har 60Hz skärm men är van att ligga mellan 160-200 FPS och helt plötsligt var FPS bara runt 100. Som du vet så gör detta en otrolig skillnad. Har dock märkt också att min ping blivit högre så jag måste försöka få lite koll på den också

Summan är i alla fall att min dator nu känns samma som innan så nu flyter CS hyffsat bra igen.

Fisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Binky:

Skönt att det löste sig för dig! Jag funderar mest på vad vitsen med 200FPS är när skärmen är 60Hz? Jag förstår att du funderar över vad som hänt och att du vill att din dator ska presera så väl som du vet att den kan, men förändringen bör inte göra någon reell skillnad, så jag förstår inte dina tankar kring att eventuellt köra i 4:3?

https://youtu.be/hjWSRTYV8e0

Om du kollar där så förstår du vitsen med mer FPS i ett spel som CS.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daddydj63:

@Binky: Min tanke var att 4:3 skulle ge bättre FPS än 16:9. JAg vet att jag bara har 60Hz skärm men är van att ligga mellan 160-200 FPS och helt plötsligt var FPS bara runt 100. Som du vet så gör detta en otrolig skillnad. Har dock märkt också att min ping blivit högre så jag måste försöka få lite koll på den också ,

Summan är i alla fall att min dator nu känns samma som innan så nu flyter CS hyffsat bra igen.

Fisken

Skrivet av r3flex:

https://youtu.be/hjWSRTYV8e0

Om du kollar där så förstår du vitsen med mer FPS i ett spel som CS.

Skickades från m.sweclockers.com

Right, jag har tänkt på det där tidigare, trodde nog inte att det skulle göra så stor skillnad dock. Jag köper att man teoretisk får "bättre flyt" med högre FPS. Detta eftersom, precis som killen säger i videon, skärmen visar en nyare bild vid varje refresh än vad den gjort med en lägre FPS. Men med tanke på att många människor har svårt att se skillnad på en uppdateringfrekvens på 144Hz och 240Hz, så känns det lite osannolikt att många skulle känna av skillnaden i flyt mellan 100FPS och 160FPS när den reella skillnaden som faktiskt visas endast är delar av frames.

[Lite OT]
Sen har vi hela grejen med tearing. I fallet jag nyss nämnde är det en skillnad på 37,5%. Det bör alltså göra att (förutsatt att uppdateringsfrekvensen är konsekvent, vilken den naturligtvis inte är) det, istället för att visa 1,666...67 bilder per uppdatering, så visas 2,666...67 bilder per uppdatering. Detta introducerar alltså 37,5% fler tears per uppdatering, men tearsen bör även vara 37,5% mindre ofset från föregående frame. Om jag tänker rätt vill säga. Där är frågn, är det mest störande med färre men "större" tears, eller fler men "mindre". Teoretiskt antar jag att om man har en oändlig FPS så kommer ofseten mellan frames vara så liten att man aldrig ser någon tear och att man då endast får bättre flyt. Det bygger ju dock på att 60Hz är snabbt nog att laddningen av en frame inte blir "hackig" och därmed även skapar en sned bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Binky:

Right, jag har tänkt på det där tidigare, trodde nog inte att det skulle göra så stor skillnad dock. Jag köper att man teoretisk får "bättre flyt" med högre FPS. Detta eftersom, precis som killen säger i videon, skärmen visar en nyare bild vid varje refresh än vad den gjort med en lägre FPS. Men med tanke på att många människor har svårt att se skillnad på en uppdateringfrekvens på 144Hz och 240Hz, så känns det lite osannolikt att många skulle känna av skillnaden i flyt mellan 100FPS och 160FPS när den reella skillnaden som faktiskt visas endast är delar av frames.

[Lite OT]
Sen har vi hela grejen med tearing. I fallet jag nyss nämnde är det en skillnad på 37,5%. Det bör alltså göra att (förutsatt att uppdateringsfrekvensen är konsekvent, vilken den naturligtvis inte är) det, istället för att visa 1,666...67 bilder per uppdatering, så visas 2,666...67 bilder per uppdatering. Detta introducerar alltså 37,5% fler tears per uppdatering, men tearsen bör även vara 37,5% mindre ofset från föregående frame. Om jag tänker rätt vill säga. Där är frågn, är det mest störande med färre men "större" tears, eller fler men "mindre". Teoretiskt antar jag att om man har en oändlig FPS så kommer ofseten mellan frames vara så liten att man aldrig ser någon tear och att man då endast får bättre flyt. Det bygger ju dock på att 60Hz är snabbt nog att laddningen av en frame inte blir "hackig" och därmed även skapar en sned bild.

Saken är den att visst, det är bra att det flyter så bra det går med ens dator för bättre flyt och den visar den senaste bilden. Men anledningen att man vill ha mycket fps i ett spel som just CS är att det är en väldigt gammal grafikmotor (ombyggd Quakemotor). Om man har för låg fps så skapar det input lag. Moderna spel har separerade spel- och grafikmotorer vilket innebär att spelmotorns poll rate inte påverkas av grafikmotorns framerate.

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."