Intel "Coffee Lake" för stationära datorer lanseras 5 oktober

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MinscS2:

Nej det har den absolut inte, den flaskar mitt grafikkort mer ofta än inte.

Har ingen nytta av 8 kärnor, men vill inte "byta" ner mig till en 4-kärnig, så 6 kärnor blir lagom.

Som sagt bortkastade pengar om du ska nedgradera dig från en HDDP plattform. Ser ingen motivering till det till varför man ska slänga iväg tusentals pengar på något som bara är lite snabbare i singel och multitrådsprestanda när det mest vettigaste valet är att uppgradera uppåt.

Du kanske inte ha nytta av åtta kärnor idag men om några år kanske man har det och det kommer hålla sig längre prestandamässigt och hålla ett bättre andrahandsvärde. Singeltrådsprestanda är det som har de minsta ökningarna för varje processorgeneration.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ryxen 1700X får helt klart tufft emot 7800K, då det är så få extra kärnor det handlar om. Hade 1700K haft 12 kärnor så hade jag mer hållit med dig. Vi får se hur AMD svarar på denna processor.

Annars blir jag bara mer och mer förundrad över hur stor skara som enbart kör en applikation i taget på sin dator, där denna applikation nästan alltid är ett spel. För folk som gör lite mer finns det ingen direkt begränsning i hur många kärnor man behöver, det blir dock så fruktansvärt dyrt att skaffa övrig hårdvara som ej flaskar. Sedan kan såklart saker internt i cpun och minneskanaler flaska.

Intel kommer att vara betydligt snabbare, det är jag helt övertygad om. Allt jag talar om är prestanda per krona. Ex de siffror som finns idag tyder på att i5 och Ryzen 1700 kommer att hamna i samma prisspann. Kommer i5 med 6 trådar kunna möta 1700 med 16. Där är det ändå rätt avgörande skillnad i mängd trådar. Mina pengar ligger på att Intel kniper (behåller) titeln om man tänker gejma, men sysslar man med redigering och rendering så kommer Ryzen ha kvar tronen. Och framtiden då? Nä, jag tror inte på några underverk på spelsidan när det kommer till paralellisering, men jag tror definitivt inte det kommer att bli sämre. Är i5 15% snabbare idag kommer den inte vara frånkörd om ett år, men kanske att den tappat ledningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

Känner att jag skiter i någon tusenlapp hit och dit nu, är så ruskigt sugen på att plocka ihop något som matchar min GPU. Har väntat alldeles för länge på att få uppgradera, men det senaste åren har hela tiden erbjudit något nytt, bara runt hörnet, så här sitter jag med min fortfarande utmärkta i5-2500K.

Hoppas på ytterligare prestandahöjning mellan 7700 och 8700, då blir det ett köp nästan omgående.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Fast ett CPU-köp för normalt desktop (spelande inkluderas) har lätt en livslängd på 4-6 år idag. Det innebär att du lätt hinner med 1-2 extra grafikkortsbyten under samma tid.

Kontentan är att om en Intel CPU är 20-30% snabbare per kärna idag så är de förmodligen det om 3-4 år också. Att AMD:s CPU:er räcker för hög FPS idag innebär inte att dem gör det sen och detta är intressant att titta på och väga in. Det är ju därför man inte himlar med ögonen över resultatet som visas i testerna för 720p. Det är också den enda anledningen varför man testar i den upplösning.

Med andra ord kan man argumentera att ju bättre prestanda per kärna idag ju längre livstid har du och det skiljer faktiskt så pass mycket att det är värt att väga in det i beslutet.

En annan faktor är strömförbrukningen även om det antagligen inte skiljer så markant mycket längre så kan/bör man ändå väga in det. I slutändan med alla parametrar som faktiskt spelar roll så är det inte säkert Ryzen är så mycket mer prisvänlig än t.ex. 8700K och då kan man förvänta sig rätt mycket vassar prestanda överlag i allt med Intel.

Men dessa beslut är ju upp till var och en att bedöma om vad som är relevant.

Fast ålder har juh ingen betydelse i FPS per krona tänk det ända som kan ändra slutresultatet mellan är ev optimeringar i framtiden och om man kollar historiskt så har juh amd kvar sina socklar/chip längre dom kan juh ditcha detta dock. Sen vill jag poientera att intel inte överger sockeln men dom överger defenitivt resurser till fördel för nyare socklar/chip.

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Permalänk
Medlem
Skrivet av QnoX:

Fast ålder har juh ingen betydelse i FPS per krona tänk det ända som kan ändra slutresultatet mellan är ev optimeringar i framtiden och om man kollar historiskt så har juh amd kvar sina socklar/chip längre dom kan juh ditcha detta dock. Sen vill jag poientera att intel inte överger sockeln men dom överger defenitivt resurser till fördel för nyare socklar/chip.

Lite det jag menar oxå. Däremot ska väl sägas att om Intel slösar resurser spelar inte så stor roll då dem lägger mer på forskning och utveckling än AMD omsätter. Däremot är det ju lite av ett dick move mot deras kunder. Fast det beror ju helt på hur ofta man byter propp. Jag brukar krama ur runt 4-5 år ur varje, och då vill man ändå byta MB då det kommit så mycket annat godis, samt att även AMD hade krävt ett byte av MB i det läget. Däremot hafe det varit jävligt dumt av AMD som har begränsade resurser att göra samma grej.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av QnoX:

Fast ålder har juh ingen betydelse i FPS per krona tänk det ända som kan ändra slutresultatet mellan är ev optimeringar i framtiden och om man kollar historiskt så har juh amd kvar sina socklar/chip längre dom kan juh ditcha detta dock. Sen vill jag poientera att intel inte överger sockeln men dom överger defenitivt resurser till fördel för nyare socklar/chip.

Ålder och ålder... en snabbare CPU kommer ju behöva bytas ut senare än en långsammare. Så på en en bestämd tidsenhet kommer man behöva uppgradera oftare med den sämre processorn än den bättre. Denna kostnad bör man slå ut också eller i alla fall väga in.

Man ser tydligt att AMD:s processorer har det tungt i vissa speltitlar även om de fortfarande ligger en bra bit över 100 fps vilket är mer än tillräckligt i 99% av fallen. Men om 2 år är det kanske 90-100 fps och om 4 år 70-80 fps (helt påhittat för att demonstrera problemet).

Det är ju inget snack om att en 8700K kommer fungera väldigt bra längre i spel än vad 1700X från AMD kommer att göra så länge inte spel börjar nyttja fler än 6 kärnor under denna tid. Det har såklart betydelse i om man vill betala 1000 kronor mer för en processor eller inte.

En Intelprocessor kommer hålla i 5-6 år för desktop om man köper high-end. Att behålla moderkort vid en uppgradering då känns som ett orimligt krav att ställa oavsett vem som tillverkar processorerna. Risken är att man drar upp priset för att tillverkaren måste anpassa ny arkitektur efter gammal sockel.

Edit: Min poäng är att även om Intel är lite dyrare så är det inte självklart ett sämre val även om man är ute efter prestanda / krona.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Ålder och ålder... en snabbare CPU kommer ju behöva bytas ut senare än en långsammare. Så på en en bestämd tidsenhet kommer man behöva uppgradera oftare med den sämre processorn än den bättre. Denna kostnad bör man slå ut också eller i alla fall väga in.

Man ser tydligt att AMD:s processorer har det tungt i vissa speltitlar även om de fortfarande ligger en bra bit över 100 fps vilket är mer än tillräckligt i 99% av fallen. Men om 2 år är det kanske 90-100 fps och om 4 år 70-80 fps (helt påhittat för att demonstrera problemet).

Det är ju inget snack om att en 8700K kommer fungera väldigt bra längre i spel än vad 1700X från AMD kommer att göra så länge inte spel börjar nyttja fler än 6 kärnor under denna tid. Det har såklart betydelse i om man vill betala 1000 kronor mer för en processor eller inte.

En Intelprocessor kommer hålla i 5-6 år för desktop om man köper high-end. Att behålla moderkort vid en uppgradering då känns som ett orimligt krav att ställa oavsett vem som tillverkar processorerna. Risken är att man drar upp priset för att tillverkaren måste anpassa ny arkitektur efter gammal sockel.

Edit: Min poäng är att även om Intel är lite dyrare så är det inte självklart ett sämre val även om man är ute efter prestanda / krona.

Jag ser din poäng men i min mening kommer inte resultatet ändras säg att amd eller intel vinner med 5kr fps vilket är en hög siffra för processorer. ( detta med att man slappar på mb kostnad som man i min mening bör lägga på) och det är juh här man vill ha ett jämförspris precis som i affären du får välja och fixa efter din begäran du tycker om mer vilket brukar resultera i mer för pengarna dåligt exempel nu när båda drar upp core count men vill man ha lyx kostar det mer frågan är om det är värt 5-10 fps för de extra pengarna

Sen ser jag inte hur en amd dka tappa mer mot en intel bara för det är amd? Där hänger jag verkligen inte med för om 10år ser du troligen fortfarande de där ca 5kr fps i skillnad (beroende på vem som lyckad optimera och hjälpa spel tillverkarna optimera bäst) gjode tex en uträkning på 1600 vs 7600k det skillde 0.4 kr fps tror jag med mina krav på mb vilket då var cf stöd för ville ha 2 x vega 64 då dom krossade allt motstånd på gpu sidan med typ 10kr fps och på det är freesynk billigare än g-synk osv osv och jag tyckte inte 5 fps var värt 300 eller vad det skillde pga den faktorn att det var 6/12 vs 4/4 såg mer framtidsvärde i det och de är där jag menar att fps per krona kommer vara rätt linjär under tiden man har sakerna. Det är mer vad som är viktigt för personen än att räkna med tid i aspekten. Sen kanske tid är viktigt för vissa men när man räknar fps per krona blir tiden irrelevant det blir som sagt som jämnförs pris i affärer.

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Permalänk
Medlem

Vet inte hur man ska känna när man lade ned 3590:- på processor och 2290:- på mobo i slutet på mars tror jag det var.. Känns onekligen som att denna release kommer lite tätt inpå och har upp till 51% mer prestanda med.
Man får hålla huvudet högt och förneka att man vart totalt grundlurad som gick på att köpa Kaby Lake

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixo:

Vet inte hur man ska känna när man lade ned 3590:- på processor och 2290:- på mobo i slutet på mars tror jag det var.. Känns onekligen som att denna release kommer lite tätt inpå och har upp till 51% mer prestanda med.
Man får hålla huvudet högt och förneka att man vart totalt grundlurad som gick på att köpa Kaby Lake

Jag har för mig att det var känt redan för, om inte två år så i alla fall ett år år sedan, att Coffe Lake skulle ha 6 kärnor istället för 4 på sin *700k modell? Du får tänka positivt, din processor kommer inte prestera sämre bara för att det kommer en bättre.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixo:

Vet inte hur man ska känna när man lade ned 3590:- på processor och 2290:- på mobo i slutet på mars tror jag det var.. Känns onekligen som att denna release kommer lite tätt inpå och har upp till 51% mer prestanda med.
Man får hålla huvudet högt och förneka att man vart totalt grundlurad som gick på att köpa Kaby Lake

*i multitrådat prestandas. och det är ju förväntat då man öker from 4 kärnor till 6, dvs öka antal kärnor med 50%. så det är ju lite självklart att det ska öka med 50% i alla fall då.
när det kommer till enkeltråd prestandas så säger intel ca 10%. men det innebär egentligen en handfull program, många av dessa benchmark program. realistisk har det väl varit oftast en ökning på 5% generellt.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

*i multitrådat prestandas. och det är ju förväntat då man öker from 4 kärnor till 6, dvs öka antal kärnor med 50%. så det är ju lite självklart att det ska öka med 50% i alla fall då.
när det kommer till enkeltråd prestandas så säger intel ca 10%. men det innebär egentligen en handfull program, många av dessa benchmark program. realistisk har det väl varit oftast en ökning på 5% generellt.

Lite relativt sett då - 8700K har lägre mhz så 10% snabbare IPC än 7700K betyder förmodligen att den är antingen lika snabbt i praktiken eller något långsammare i singeltrådat. Det som är mest intressant om det stämmer - vilket det tyvärr förmodligen inte gör - är läckta specen på Gigabytes Z370 mobos... quad channel minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QnoX:

Jag ser din poäng men i min mening kommer inte resultatet ändras säg att amd eller intel vinner med 5kr fps vilket är en hög siffra för processorer.

...

Fast är fps/krona så intressant att titta på egentligen? Över en viss fps så spelar det ju ingen roll och tittar man på prestandan idag så spelar det i så fall ingen roll utan då blir AMD det självklara valet då de ger mest prestanda/krona.

Det intressanta är ju skillnaden mellan dem och om den är tillräckligt stor för att då dra slutsatsen att den sämre kommer nå låga nivåer mycket tidigare och behöver således bytas ut tidigare. fps/krona är blir ju någon form av lyxmätning fram tills dess att en processor inte orkar med längre.

Säg att man spelar ett nytt och krävande spel där processor A ger 120 fps och processor B ger 160 fps. Om spelen X år senare kräver betydligt mer och processor A bara får 60 fps där processor B får 80 fps så kommer man ju tidigare känna behovet av att uppgradera processor A.

fps/krona är ju fram tills den tiden bara en lyxfaktor men det kan ju också ses som grädden på moset

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Bara jag som känner att denna lansering bara skriker panik? Intel har de senaste två släppen gått från i snitt två års cyklar vid varje släpp till mindre än ett år..

Skrivet av SpaceMan:

Intel kommer att vara betydligt snabbare, det är jag helt övertygad om. Allt jag talar om är prestanda per krona. Ex de siffror som finns idag tyder på att i5 och Ryzen 1700 kommer att hamna i samma prisspann. Kommer i5 med 6 trådar kunna möta 1700 med 16. Där är det ändå rätt avgörande skillnad i mängd trådar. Mina pengar ligger på att Intel kniper (behåller) titeln om man tänker gejma, men sysslar man med redigering och rendering så kommer Ryzen ha kvar tronen. Och framtiden då? Nä, jag tror inte på några underverk på spelsidan när det kommer till paralellisering, men jag tror definitivt inte det kommer att bli sämre. Är i5 15% snabbare idag kommer den inte vara frånkörd om ett år, men kanske att den tappat ledningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Beror väl helt på vad du menar med "Snabbare" och vilka du jämför med. Jämför du mellan 7700K och 8700K i multitrådad så verkar det stämma.. iallafall i perfekta scenarion. Menar du singeltrådad så pekar det mesta mot att du har fel.. snackas om minimala prestandahöjningar. Menar du mellan 8700K och Ryzen 1700X i multitrådat så är jag väldigt skeptisk till att Intel kommer att bli "Betydligt snabbare" och menar du mellan dessa två i singeltrådat så kommer skillnaderna nog vara ganska identiska gentemot de man redan ser mellan 7700K och 1700X. Det är helt enkelt så att Intel verkar slagit in i en vägg och detta lämnar spelplanen öppen för AMD att komma ikapp.

Skrivet av murklor:

Det som är mest intressant om det stämmer - vilket det tyvärr förmodligen inte gör - är läckta specen på Gigabytes Z370 mobos... quad channel minne.

Om så visar sig vara fallet så luktar det obligatoriskt Intel prispåslag. Alltså dyrare moderkort.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Fast är fps/krona så intressant att titta på egentligen? Över en viss fps så spelar det ju ingen roll och tittar man på prestandan idag så spelar det i så fall ingen roll utan då blir AMD det självklara valet då de ger mest prestanda/krona.

Det intressanta är ju skillnaden mellan dem och om den är tillräckligt stor för att då dra slutsatsen att den sämre kommer nå låga nivåer mycket tidigare och behöver således bytas ut tidigare. fps/krona är blir ju någon form av lyxmätning fram tills dess att en processor inte orkar med längre.

Säg att man spelar ett nytt och krävande spel där processor A ger 120 fps och processor B ger 160 fps. Om spelen X år senare kräver betydligt mer och processor A bara får 60 fps där processor B får 80 fps så kommer man ju tidigare känna behovet av att uppgradera processor A.

fps/krona är ju fram tills den tiden bara en lyxfaktor men det kan ju också ses som grädden på moset

Asså min poäng är att fps/korna är ett jämnförs pris inget mer än prestanda och kostnad kan räknas in i den kalkylen och från resultatet från denna beräkning ska man göra en slutsats.

Tex Prosseror A:10kr/fps B 15kr/fps då är det jämnförspriset A är alltså 5kr bättre per fps efter det får du räkna på vad som är viktigt för dig

Tex processor A drar 25W mindre detta blir 30kr år med 4 timmar om dagen med ett elpris på 80öre detta är en variable som ör viktig för många sen vill fler ha mer cores då A: har tex 2 cores mer andra vill ha all prestanda dom kan gå och A: ger en evg 7FPS mer då blir juh A ett lätt val den är bättre på alla nivåer sen kan du byta ut de 2 sistnämnda mot processor B då kanakse den lockar mer min poäng var att i ett fps/krona yänk är juh att få fram ett jämnförspris och med det priset välja vad som passar dig är du en hardcore rich boy/girl kanske du bara skiter i pris men iaf för mig och troligen alla andra som nämner begrepet fps/krona så är juh vad du fpr för pengarna en stor faktor och visst om det ör värt det med mina prioriteringar skulle jag absolut köpa en 20kr/fps sämre processor då den passar mig bättre och ger mest för pengarna jag spenderar vilket kan göra intel mer värt gör mig med mina krav och tankar det jag ville ha sagt är att fps/krona är bara prestanda och pris man räknar inget annat efter de summorna är fastställda det är då du räknar in allt annat.

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Permalänk
Medlem

Hm. Men 7700K @ 4.9 och 1080 Ti känns de svårt att motivera uppgradering. Är ju bara e-penis då.

Lite synd, uppgradera är ju trots allt kul

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Inaktiv

Tror i7-8700K kan vara ett bra val från i5-2500k i skrivande stund! Eller 1700x?

Permalänk

Längtar efter detta;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Vi får se hur AMD svarar på denna processor.

Problemet är väl också att AMD inte alls är lika bra som Intel på Singeltråd-prestanda, vilket dom själv sagt. Det handlar inte om hur AMD svarar, för det kan dom inte när det gäller spel.

AMD har lyckats jättebra med Ryzen, för sitt pris så är det svårslagen pretanda när det gäller produktiva saker där fler kärnor spelar en större roll och den duger(absolut inte bäst) fullt gott och väl till spel.

Vi får se hur det ser ut om 2-3 år då Playstation 5 och Xbox Two(?) kommer ut, dessa kommer ju med stor sannolikhet att ha Ryzen-processorer i sig och multiplat-spel har idag en tendens att byggas i första hand för konsol. Det är dock en trend som tack och lov nu börjar avta och spelutvecklare börjar ta PCn på allvar igen.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Var inte i5'orna nere på typ 1200-1500:- ett tag för 5-6år sedan? K varianterna dessutom.

Skrivet av Peking:

Ja, jag vill minnas att jag gav runt 1500kr för den 2500K jag skaffade för ganska precis 6 år sedan

*edit*
Nope, enligt en gammal orderbekräftelse jag hade från Net2World så låg priset på 1789kr. Gissar att priset kanske gick upp lite efter att Bulldozer presenterades? Det var i samband med det jag beställde.

Som sagt, 1500-2000kr minns jag, men inte under 1500kr. Och med tanke på att jag sålde min 4670k beg för 1300kr så... känns det lite konstigt om man kunde köpa dem nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag har för mig att det var känt redan för, om inte två år så i alla fall ett år år sedan, att Coffe Lake skulle ha 6 kärnor istället för 4 på sin *700k modell? Du får tänka positivt, din processor kommer inte prestera sämre bara för att det kommer en bättre.

Bör man skämmas lite för att man tycker det är helt okej att Coffe Lake verkar ta sin goda tid på sig att komma ut.. till de stora massorna menar jag

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |