Intel "Coffee Lake" för stationära datorer lanseras 5 oktober

Permalänk
Melding Plague

Intel "Coffee Lake" för stationära datorer lanseras 5 oktober

I enlighet med tidigare rykten pekar nya uppgifter mot att Intel "Coffee Lake" för stationära datorer, med den sexkärniga processorn Core i7-8700K i spetsen, säljstartas i början av oktober.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Snusfri

Och i Tyskland så är det helt andra priser vilket jag skrivit om här.

8700K pris €327 vilket blir ~3200:-
8600K pris €229 vilket blir ~2200:-

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Så en motsvarande denna generations i5a för 1900kr, och folk tror fortfarande inte att Intel haft lite högt pris på i5 7600k och i5 6600k?

Högsta i7an blir ju lite dyrare, men du får också 12 trådar, så kan väl vara värt lite extra.

@THB, yikes... det var riktigt bra priser. Stämmer det så har Intel verkligen prisjusterat något enormt.

Permalänk
Avstängd

Blir skoj nu när man kan få riktiga CPU-trådar för mindre pris (Tack AMD)

Ne, jag inväntar nästa generation Ryzen.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Så en motsvarande denna generations i5a för 1900kr, och folk tror fortfarande inte att Intel haft lite högt pris på i5 7600k och i5 6600k?

Högsta i7an blir ju lite dyrare, men du får också 12 trådar, så kan väl vara värt lite extra.

@THB, yikes... det var riktigt bra priser. Stämmer det så har Intel verkligen prisjusterat något enormt.

Var inte i5'orna nere på typ 1200-1500:- ett tag för 5-6år sedan? K varianterna dessutom.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av THB:

Och i Tyskland så är det helt andra priser vilket jag skrivit om här.

8700K pris €327 vilket blir ~3200:-
8600K pris €229 vilket blir ~2200:-

De tyska priserna är dock konverterade från kanadensiska dollar, där PC-Canada anger sina priser exklusive moms.

Permalänk
Avstängd

4000kr för 8700k lol väldigt överprisad, köpte nyligen 7700k för 2900kr ny och det roliga är att 8700kr kmr inte prestera bättre i samband med att de flesta spelen inte är optimerad för 6 kärnor, kan i vissa fall 8700k prestera sämre. Bara så att alla är medvetna.

Mvh Erik

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eken:

4000kr för 8700k lol väldigt överprisad, köpte nyligen 7700k för 2900kr ny och det roliga är att 8700kr kmr inte prestera bättre i samband med att de flesta spelen inte är optimerad för 6 kärnor, kan i vissa fall 8700k prestera sämre. Bara så att alla är medvetna.

Mvh Erik

7700k kostade 4300kr när den släpptes, så överprisad vet jag inte om man ska kalla den. Det är en ny generation helt enkelt, precis som med iPhones så kommer ju föregående generation vara billigare än nya som släpps.

Sen hur spelen kommer att prestera går kanske inte riktigt att sia om. Vad vi vet är att både Intel och AMD satsar på flerkärnig prestanda och det skulle inte förvåna mig om vi får se den utveckligen i spelen om några år.

"Kan i vissa fall 8700k prestera sämre"? Har du ens sett benchmarks på 8700k? Singel tråd-prestandan kanske blir snarlik den i 7700k.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Var inte i5'orna nere på typ 1200-1500:- ett tag för 5-6år sedan? K varianterna dessutom.

Ja, jag vill minnas att jag gav runt 1500kr för den 2500K jag skaffade för ganska precis 6 år sedan

*edit*
Nope, enligt en gammal orderbekräftelse jag hade från Net2World så låg priset på 1789kr. Gissar att priset kanske gick upp lite efter att Bulldozer presenterades? Det var i samband med det jag beställde.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Snusfri
Skrivet av JonasT:

De tyska priserna är dock konverterade från kanadensiska dollar, där PC-Canada anger sina priser exklusive moms.

Med 19% moms så blir det ~3600:- vilket fortfarande är riktigt bra imho.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eken:

4000kr för 8700k lol väldigt överprisad, köpte nyligen 7700k för 2900kr ny och det roliga är att 8700kr kmr inte prestera bättre i samband med att de flesta spelen inte är optimerad för 6 kärnor, kan i vissa fall 8700k prestera sämre. Bara så att alla är medvetna.

Mvh Erik

7700k för fullpris nu är pantat, den kommer rasa i värde så fort CL släps.
Äldre spel är det inte, alla nya är det (undantag värdelösa utvecklare) så det finns ingen nackdel alls mera flera kärnor.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Var inte i5'orna nere på typ 1200-1500:- ett tag för 5-6år sedan? K varianterna dessutom.

Mja... 1500 kanske, tror inte lägre.
Det fanns ju dock dual-core i5or också, så kanske dessa du tänker på?

De har verkligen gått upp under åren dock, trots att ironiskt nog kretsen blivit mindre, eller ja... om man tittar på Skylake tex vs tidigare iaf.

men som @hakd säger ovan så kommer befintliga i7or och i5or totalt rasa i pris nu, begagnade, då du får i5 6-core för typ samma pris som gamla i7or.

Permalänk
Avstängd

@Asssor: Jaha jag förstår, visste inte om att de kostade så i början av lansering. Men som du säger 1-2 år innan de flesta spel kmr optimera 6 kärnor skulle jag tro. 7700k har ju högre klockfrekvens så är nog bättre idag med 4 kärnor men vi får se.

Men jag menar nu så sparar man väl ungefär 1500kr på 7700k och mobo Z170 mot Z370.

Vad tror du om väntan på Cannon lake 12nm, jag tänkte nog vänta på den. Vad tror du?

Mvh Erik

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eken:

4000kr för 8700k lol väldigt överprisad, köpte nyligen 7700k för 2900kr ny och det roliga är att 8700kr kmr inte prestera bättre i samband med att de flesta spelen inte är optimerad för 6 kärnor, kan i vissa fall 8700k prestera sämre. Bara så att alla är medvetna.

Mvh Erik

Nydligen kanske, köpte min för runt 4000:- när den var ny... allt går ner i pris (eller det mesta)

Permalänk
Medlem

Gött med nya modeller. Tack AMD för konkurrensen för nu kan man med gott samvete köpa Intel och känna att man valt det bästa alternativet.

Permalänk
Medlem

3800kr har jag hela tiden gissat på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker inte priserna på processorer sjunker mycket. Skylake har generellt sett kostat nån hundring mindre än Kaby Lake. Inte tillräckligt för att köpa en äldre processor.

Sugen på att uppgradera men känns inte som rätt tid. Visserligen 6 kärnor så ska vara ok ett tag men Z370 har inte något nytt att komma med. Det är en socket som är på 3 generationen och de brukas bytas efter 2 så antagligen ingen uppgraderingsmöjlighet med ett sånt moderkort. Kör fortfarande PCI express 3 som min 5 år gamla Ivy bridge och PCI 4 och 5 är båda på ingång. Sen har det ryktats om DDR5 är på väg men det verkar fortfarande vara 2-3 år till dess men känns ändå som Coffee Lake kommer vara kortlivad med Cannonlake och Silverlake båda på ingång kan Coffee Lake bli som Broadwell.

Känns som jag nog väntar på lite nyarmoderkort som inte blir omodernt direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Sitter som på nålar och väntar på CL prestandatester. Siktar på en uppgradering då klocken i nuvaranda burk börjar ta död på den.

Siktar på en Ryzen 1700 eller en CL, beroende på hur de presterar.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant och se om det blir värt prisskillnaden mot en 1600X. Sex kärnor måste ju ändå ses som optimalt mot en speldator där man planerar in ett eller två extra utbyte av grafikkort under livstiden.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

i7-8700K känns som den nya i7-2600k. Med tanke på att processorn lär hänga med bra i typ 15 år känns det som ett bra pris. Tyvärr kommer inte resten av platformen hänga med så länge så man lär bli tvungen att byta ut den ändå :(.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem

mjo ny pci express version hade inte skadat... klart med det här resonemanget blir det aldrig en uppgradering. frågan är om man ens behöver ht när man har 6 kärnor...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Eken:

Vad tror du om väntan på Cannon lake 12nm, jag tänkte nog vänta på den. Vad tror du?

Inte alls säkert att Cannon lake dyker upp på S-serien (d.v.s. i7-x700K et.al.), kanske blir Ice Lake som efterträder Coffee Lake på skrivbordet.

Om någon del av gamla tick/tock lever kvar bör Cannon Lake ha samma mikroarkitektur som Skylake/Kaby Lake/Coffee Lake då Intel tidigare undvikit större mikroarkitekturförändringar i CPU-delen i samband med byte av tillverkningsnod (dock brukade iGPU bli uppdaterad i samband med krympning).

Om det fortfarande är fallet är det först med Ice Lake som vi borde se eventuella ökningar av IPC. Fast eventuell IPC-ökning kommer ligga på de vanliga <10 %, vi börjar allt mer närma oss teoretisk max för hur hög IPC man kan extrahera ur en x86-instruktionsström.

Kan dock finnas vissa områden som ser betydligt större boost. AVX-512 kan t.ex. ge machine learning algoritmer en rejäl boost + generell matrisberäkning boostas ~50-70 % (det redan idag då högpresterande matrisbibliotek har haft Xeon Phi stöd sedan år tillbaka, Xeon Phi stödjer AVX-512). För genomsnittsanvändare lär ändå dessa förbättringar i de flesta fall vara totalt irrelevanta, möjligen händer roliga saker med machine lerning då det är enormt hypat just nu.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eken:

4000kr för 8700k lol väldigt överprisad, köpte nyligen 7700k för 2900kr ny och det roliga är att 8700kr kmr inte prestera bättre i samband med att de flesta spelen inte är optimerad för 6 kärnor, kan i vissa fall 8700k prestera sämre. Bara så att alla är medvetna.

Mvh Erik

Fast det är ju inkompetenta spelutvecklares fel, inte Intels.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Defender:

Fast det är ju inkompetenta spelutvecklares fel, inte Intels.

Right, att vissa problem är strikt sekventiella är bara ett orsakat av inkompetenta spelutvecklare...

Spel har en hyfsat unik position i att det är rena fiktiva världar vars mekanik egentligen inte behöver följa några verkliga lagar. Det betyder att det är fullt möjligt att välja en spelmekanik som innehåller moment som lämpar sig väl att köra över flera kärnor.

Något som väldigt väl borde belysa detta är ett spel som BF1. Kör man själv skalar detta spel rätt dåligt med CPU-kärnor, i alla fall förbi 4 CPU-trådar. D.v.s. grundläggande funktioner i grafikmotorn och det som ska beräknas för en enskild spelar har relativt många beroende vilket begränsar parallellismen.

Kör man 64 spelar i multiplayer har man ett lång större problem, framförallt har man nu flera delar som till stor del kan behandlas separat. Att detta skalar bättre är exakt vad som beskrivs av Gustafsons lag, så att det skalar mycket bättre är ett utfall av naturlagar inte att kompetensnivån på spelutvecklaren helt plötsligt blev högre bara för att det handlar om multiplayer.

Så spel är som sagt i en unik position här, det kan bli så att spel skalar mycket bättre i framtiden. Men rent generellt kan man inte välja hur det problem man ska lösa är beskaffat och tyvärr är de flesta problem man stöter på för skrivbordsapplikationer ofta strikt sekventiella. I de fall de har parallellism är de sällan komplexa nog att ge någon superskalning med kärnor (vilket också är exakt vad Gustafsons förutspår).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag ser fram emot recensionen av CL!
6C/12T-CPUer från båda lägren, får se hur de står sig mot varandra, mot 4C/8T-CPUer, prestanda vid samma klock etc.
Det skall också bli intressant att se om/hur priserna påverkas på andra CPUer.

Permalänk
Inaktiv

Damnit att det är så nära inpå. Vill uppgradera, men har precis gått på föräldraledighet så ekonomin är ju som den är

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lindahlj:

Gött med nya modeller. Tack AMD för konkurrensen för nu kan man med gott samvete köpa Intel och känna att man valt det bästa alternativet.

hyckleri om du hade ett samvete så hade du köpt ryzen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Inaktiv

Då lär vi snart se ett fallande pris på alla andra budget cpuer vilket är bra, jag är så trött på att de billiga datorer som folk, företag köper ofta är så slöa.

Det enda negativa jag har att säga om Core i7-8700K är att det nog blir en kortlivad sockel till denna, så om man uppgraderar ofta så blir det nog snart att byta moderkort igen.

Valet 6 kärnor känns rätt bra för Svenssons som ej kör något tyngre på sin dator, så länge man sitter med en applikation i taget eller enbart leker med datorn så flyter det mesta på riktigt bra.
För de som kör tyngre applikationer, så är frågan om man ändå inte skulle sprida ut belastningen på flera datorer? Liksom Core i7-8700K känns som en optimal dator för att ta hand om gränssnittet, låter man denna cpu jobba i fred där andra cpuer tar hand om beräkningar, databaser etc så flyter det på som bara den.
Att köra allt dritt på en och samma dator, ja det kvittar nog vad man har så blir den sänkt.

*edit*
För min del kostar det nog runt 6000kr att uppgradera min 7700K är lite pengar i sammanhanget vad datorn är värd, men jag avvaktar ändå. Hade jag nu haft extremt behov av mer datakraft så kanske man hade tvingas.
Det blir nog en i9a någon gång senare istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

hyckleri om du hade ett samvete så hade du köpt ryzen.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast nej.

Permalänk
Medlem

Såg detta på prisjakt

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4447774

Så den verkar hamna på runt 4300 antar jag?

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator