Permalänk

Meshify C eller P400s Glass?

Hej!

Har bestämt mig för att skaffa ett nytt chassi och har valt två alternativ som jag bara inte kan välja mellan.
Antingen FD Meshify C eller Phanteks P400s Glass (Helsvart).

Tycker de båda har plus och minus och jag har enormt svårt att bestämma mig för vilket.

Någon som har några erfarenheter eller annat att dela med sig om något av chassin:a,
som kan hjälpa mig att välja?

Mvh Adrian

Permalänk
Medlem

Själv har jag ett P400s med den vanliga plastrutan, och jag skulle ärligt talat hellre välja Meshify C, då P400s har så fruktansvärt mycket dött utrymme i fronten om man inte kör en custom-loop eller så. Känns lite dumt att ha flera liter utrymme som inte används ens med E-ATX och ett långt grafikkort.

Permalänk

@SeeKer3Million:
Jo känner väl också att det är lite onödigt utrymme i fronten,
men samtidigt så vill jag ju inte begränsa mig så att långa grafikkort inte får plats.

Men det kanske bara är extrem grafikkort ändå,
och då brukar det ju finnas andra lite mindre high-end kylare som inte är längre än 315mm

Permalänk
Medlem

Har byggt high-end system i båda och måste säga att Meshify C är ett helt klart trevligare chassi på alla sätt.

Den enda nackdelen jag kan se med FD chassit är väl dammfiltret i fronten är lite av den billigare sorten men det är det enda jag ser som en nackdel.

P400 är ett okej chassi dock inte alls lika lätt att bygga i som Meshify.

Mvh
Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Skrivet av Gyhlen:

Har byggt high-end system i båda och måste säga att Meshify C är ett helt klart trevligare chassi på alla sätt.

Den enda nackdelen jag kan se med FD chassit är väl dammfiltret i fronten är lite av den billigare sorten men det är det enda jag ser som en nackdel.

P400 är ett okej chassi dock inte alls lika lätt att bygga i som Meshify.

Mvh
Marcus

Tack för info!

Några andra specifika fördelar till Meshify:s fördel förutom hur lätt det är att bygga i eller är det bara allmänt bättre?
Du tycker inte Meshify:s glas är för mycket tonat? Sett en del som skrivit om det.

Mvh

Permalänk
Medlem

Kör ett demosystem på jobbet just nu i ett Meshify och toningen är helt perfekt om man kör med lite ljus i. Kör med Corsair's HD fläktar samt ett Lighting NODE Pro kit i och ljuset är helt underbart. Jag kör med ett Define C och det har klart glas och då blir ljuset för mycket.

Andra fördelar är ju med kabeldragningar osv det underlättar mycket. Sen som ovan sa att det ser ut som att man fyller chassit bättre utan ett custom system.

Mvh

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Har precis skaffat ett Meshify C-system själv, och det var en fröjd att bygga i, med ett modulärt nätagg
värt att tänka på är dock avstånd till moderkortskomponenter om man skaffar en toppmonterad radiator

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av JumpyWizard:

Några andra specifika fördelar till Meshify:s fördel förutom hur lätt det är att bygga i eller är det bara allmänt bättre?

Förmodligen lite högre luftgenomströmning tack vare den öppna perforerade gallerfronten.
Skulle satt in en extra 140mm där för att dra nytta av det och få positivt tryck.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

Hade jag valt något av dessa så hade jag valt Meshify C. Den både ser bättre och trevligare ut.

Men faktum är att jag nog inte hade valt något av dom, utan hade istället valt Define C med TG-ruta, då jag inte gillar fronten på Meshify C

Har dock själv ett Corsair 460x RGB liggandes här hemma till nästa bygge

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk

Tack för alla svar!

Då blir det nog ett Meshify C.
Sista fråga bara, är det någon som har några åsikter om ljudnivån i meshify:et? : )

Permalänk
Medlem
Skrivet av JumpyWizard:

Tack för alla svar!

Då blir det nog ett Meshify C.
Sista fråga bara, är det någon som har några åsikter om ljudnivån i meshify:et? : )

Knäpptyst. Nu är det förvisso andra fläktar i demosystemet på jobbet men FD stock fläktarna är verkligen inte högljudda.

Typo
Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80