VCORE hoppig med Ryzen 1600X, fullt normalt?

Permalänk
Medlem

VCORE hoppig med Ryzen 1600X, fullt normalt?

Fråga till er andra som kör 1600X utan överklockning.

Visst är det fullt normalt att vcore går väldigt mycket upp och ner på en 1600X (och kanske för övriga X modeller också). Över 1.4V är ej ovanligt, tvärtom.

Det beror väl på turbo, xfr etc och hur den jobbar?

Permalänk
Medlem

Ja den går upp och ner iom strömspar.
Am4 drivrutiner ( så får du den korrekta strömspar ): http://support.amd.com/en-us/download/chipset?os=Windows%2010...

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Ja den går upp och ner iom strömspar.
Am4 drivrutiner ( så får du den korrekta strömspar ): http://support.amd.com/en-us/download/chipset?os=Windows%2010...

Hej, jag har installerat dessa tidigare (länken du gav mig) och kör AMD Balanced som kom med de här AM4 drivarna.

VCORE hoppar mycket ändå (relativt ofta över 1.4V) men jag misstänker att det är fullt normalt för en X modell (1600X) i mitt fall. Kör precis allt på auto förutom att mina minnen tuffar i 2800MHz.

Var mera nyfiken på kommentar från någon annan 1600X ägare om de upplever exakt samma (vilket jag misstänker). Kör man överklockat blir det självklart en helt annan sak då man ställer dessa värden manuellt, jag är intresserad av erfarenheter med stock nu.

Angående AM4 chipset så tycker jag det är något förvillande om man både bör installera de chipset drivare som Asus har på deras supportsida för Asus prime x370 kortet eller om det räcker med drivarna från amd.com ? Jag vill inte kladda ner min dator med drivisar i onödan och undrar lite om Asus verkligen har de senaste. Jag har varje fall enbart installerat de från amd.com hittills.

Official AM4 chipset driver på amd.com, 173 MB, version 17.30
http://www.amd.com/en-us/products/chipsets/am4

Chipset drivers på Asus.com för prime moderkortet.

Version 5.12.0.3, en fil på 1.29GB
https://www.asus.com/se/Motherboards/PRIME-X370-PRO/HelpDesk_...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@makatech: Fullt normalt, gäller alla CPU:er.

Hög spänning är framförallt med XFR funktionen igång.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@makatech: Fullt normalt, gäller alla CPU:er.

Hög spänning är framförallt med XFR funktionen igång.

Ok, tackar

Med tanke på de sporadiskt höga vcore värdena som XFR funktionen ger så behöver kanske ni som överklockar inte vara så oroliga över att ställa hög vcore, vet ej?

Permalänk
Medlem

Känns inte 1.4 väldigt högt för att vara oklockad, oavsett xfr? Det är ju vad många kan köra 3.9-4 GHz på alla kärnor överklockat.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ClintBeastwood:

Känns inte 1.4 väldigt högt för att vara oklockad, oavsett xfr? Det är ju vad många kan köra 3.9-4 GHz på alla kärnor överklockat.

Nej, pikar upp mot 1.43 V är fullt möjligt att se med XFR. Detta sker dock under mycket kort tid.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Nu kör jag inte min i stock, men kommer ihåg att i stock så hoppade vcore ända upp till 1.45 ish när den boostade till 3.9

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI 370x Pro Carbon CPU: Ryzen 5700x, RAM: Corsair 3600MHz 2x16GB GPU: Gigabyte 5700 XT OC PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Define R4 White

Permalänk
Medlem

Visst, hopp upp till 1.43-1.44V sker hela tiden på min oklockade 1600X. XFR som sagt...

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD

Permalänk
Medlem

Har 1.45v peakar på min 1800x i stock men det sker vid 4.1GHz enkeltrådat, har moderkortet LLC så kommer denna peak vara lite högre, kommer man upp i 65 grader tdie så slås xfr temporärt av tills tdie är under 57 grader igen, har man en liten kylare och kör lågt varvtal så kommer tdie temp rusa mycket snabbt när xfr slår på och xfr måste då slå på & av om vartannat med en väldigt varierande vcore som följd.

Kör man en AIO/CLC så kommer denna effekt vara betydligt mindre då den stora massan kommer dämpa den rusande tdie tempen så pingpong effekten blir inte lika kraftig då, en annan modell är att kraftigt överdriva fläkthastigheten på en luftkylare och på så vis forcera ner tdie tempen. Detta är största anledningen att X modellerna har 20 graders offset mellan tctl & tdie.

För att avläsa tdie och faktisk frekvens på din cpu rekommenderar jag HWiNFO, aida klarar inte av att på ett korrekt sätt avläsa frekvensen för varje individuell kärna, du får ett värde men det stämmer icke mot vad som egentligen körs, HWiNFO och konstigt nog aktivitetshanteraren kan visa korrekt frekvens men aktivitetshanteraren visar bara en sammanslagen frekvens istället för separat på varje kärna. Detta med Ryzen power plan.

För att endast belasta en tråd så kan man köra program så som SuperPI eller om man ställer in OCCT eller Prime95 på att bara använda en tråd. Då kan man ganska enkelt se hur XFR fungerar med den kylningslösning man använder.

PS. Om den som undrar varför spänningen går så högt så beror det på en enda sak, stabilitet, vid 4.1GHz så måste man upp i dessa nivåer för att ha garanterad stabilitet. Man kanske kan få det hela stabilt vid 1.43v och 4.1GHz men det gäller även för de lägre frekvenserna, man behöver oftast inte 1.25v för 3.6GHz heller men dessa spänningar används för att saker ska vara helt stabilt även i moderkort med lite klenare vrm & kraftig vdroop. Sen att många säger att sina cpu'er är stabila i viss frekvens/spänning så betyder det inte att dom är det. Att klara en runda i cinebench är inte samma sak som att ha en stabil Ryzen.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Jepp fullt nomalt, jag låg 1.43-1-47v och härjade på mitt 1600x, när det var stock.

Visa signatur

Phanteks P400s, Ryzen 1600X, Strix 1080TI, Evga P2 750W
Crucial Ballista 2*8 3600Mhz, Samsung 960 Evo 500GB.
Dark rock pro 3,140mm/120mm Silentwings 3 high rpm,120mm
Server: Proliant gen8 4*2TB Red diskar.

Permalänk
Medlem

@tellus82:

Tack gör utförligt och intressant svar, mycket bra sammanfattning.

Har varit inne på att byta min be quiet pure rock Slim cpu kylare ändå, tycker den kyler något lite dåligt (dock ok) samt är något mer högljudd/ettrig än vad jag gillar. Köpte den för 199 så ett byte är ingen ekonomisk katastrof.

XFR kommer fungera effektivare med bättre kylning och möjligtvis så lugnar vcore topparna ner sig något också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krollan:

Jepp fullt nomalt, jag låg 1.43-1-47v och härjade på mitt 1600x, när det var stock.

Bra, säkert inget konstigt med min även om kanske cpu kylningen har betydelse för hur den beter sig till viss del.

Just för X modellerna är det möjligt att man bör tänka till lite extra på valet av cpu kylning vilket inte jag gjorde (var överdrivet snål).

Permalänk
Medlem

Jag hade temp spikar, var så jag märkte att volten hoppade, för tyckte det var märkligt. Sen överklockade jag skiten för att få stabila temps, och byta kylare från dark rock 3 till dark rock 3 pro istället.
Gjorde mycket för mig ca 10-12 grader. Men det beror nog mest på horisontellt vs vertikal montering av kylarna.

Visa signatur

Phanteks P400s, Ryzen 1600X, Strix 1080TI, Evga P2 750W
Crucial Ballista 2*8 3600Mhz, Samsung 960 Evo 500GB.
Dark rock pro 3,140mm/120mm Silentwings 3 high rpm,120mm
Server: Proliant gen8 4*2TB Red diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Hej, jag har installerat dessa tidigare (länken du gav mig) och kör AMD Balanced som kom med de här AM4 drivarna.

VCORE hoppar mycket ändå (relativt ofta över 1.4V) men jag misstänker att det är fullt normalt för en X modell (1600X) i mitt fall. Kör precis allt på auto förutom att mina minnen tuffar i 2800MHz.

Var mera nyfiken på kommentar från någon annan 1600X ägare om de upplever exakt samma (vilket jag misstänker). Kör man överklockat blir det självklart en helt annan sak då man ställer dessa värden manuellt, jag är intresserad av erfarenheter med stock nu.

Angående AM4 chipset så tycker jag det är något förvillande om man både bör installera de chipset drivare som Asus har på deras supportsida för Asus prime x370 kortet eller om det räcker med drivarna från amd.com ? Jag vill inte kladda ner min dator med drivisar i onödan och undrar lite om Asus verkligen har de senaste. Jag har varje fall enbart installerat de från amd.com hittills.

Official AM4 chipset driver på amd.com, 173 MB, version 17.30
http://www.amd.com/en-us/products/chipsets/am4

Chipset drivers på Asus.com för prime moderkortet.

Version 5.12.0.3, en fil på 1.29GB
https://www.asus.com/se/Motherboards/PRIME-X370-PRO/HelpDesk_...

Jag har kört ifrån AMD's hemsida, mitt Prime b350m-a är äldre (testat båda) och då ingår inte ström profilen

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Detta är helt normalt och beror på XFR, som ju kan boosta 1-2 kärnor upp till 4.1 GHz på 1600X.

Det finns också en dynamisk offset som innebär att den faktiska spänningen som når kärnorna kan vara lägre än det som visas:
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/6dawyw/overclock_ryzen_...
Om man överklockar och sätter spänningen manuellt används inte denna offset utan hela CPU:n får den spänning man angett (om man inte klockar via P-states).

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Det finns också en dynamisk offset som innebär att den faktiska spänningen som når kärnorna kan vara lägre än det som visas:
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/6dawyw/overclock_ryzen_...

Mycket intressant med den dynamiska offseten du länkar till, hade ingen aning, tackar.

Borde lugna en hel del X användare som blir nervösa över sporadiskt höga vcore värden, detta förklarar en hel del. Verkar ju t.o.m. gått så långt så att vissa X användare blir såpass stirriga att de överklockar mycket med syfte att tygla just vcore värdena.

X modellerna kör alltså med offsets både på cpu temp samt vcore? Blir åtminstone i början klart förvillande för de av oss som nyttjar program som hwinfo, aida64 med flera, värdena blir något mera svårtolkade. Angående cpu temp är det ju tdie i hwinfo som visar den exakta tempen om jag förstår det korrekt, hur man kan se exakt vcore om det nu är offset på den också vet jag inte ännu.

Står lite om p-state OC i länken du hänvisar till. Intressant med alla som försöker med P-state överklockning för Ryzen, om jag förstår det rätt så verkar detta vara orsaken till en hel del trasiga moderkort om man inte vet vad man håller på med. I senaste biosen för Asus Prime X370 kortet verkar ju t.om. Asus nu stängt av den möjligheten åtminstone tillfälligt, jag gissar att detta har att göra med för många RMA.

Permalänk
Medlem

@makatech - Ja, som "chapstickbomber" säger i tråden så skulle inte AMD skeppa en produkt som kan ta skada av att man bara använder den normalt. Så länge man har godkänd kylning och kör på default inställningar ska man inte behöva oroa sig att något går sönder eller slits ut i förtid.

P-state överklockning är inte att leka med. Asus lade nyligen till stöd för det med Prime X370, men det togs som sagt bort igen med senaste BIOS. Vet inte om det är tillfälligt medan de fixar buggarna, eller om det var för riskabelt att göra det tillgängligt. Asus C6H har dock haft stöd för det från början.

Med "vanlig" statisk överklockning förlorar man istället mycket av "smartheten" i Ryzen med XFR, SenseMI o.s.v. Blir som att köra full gas hela tiden. Så jag har inte klockat min 1800X ännu då den presterar så pass bra och är så energieffektiv "out of the box". Har man däremot t.ex. en 1600 eller 1700 (icke-X) tjänar man ju en hel del i prestanda på att klocka trots nackdelarna.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD