Kan inte ansluta trådlöst till bryggad router

Permalänk

Kan inte ansluta trådlöst till bryggad router

Hej,

Mitt internet har dött, en granne låter mig sitta på hans wifi tills vidare.

Jag har bryggat min router till hans då. Det är en Netgear R7000 - samma SSID, samma lösenord osv.

Det fungerar för allt som är uppkopplat med tråd men försöker jag ansluta till nätverket trådlöst så blir jag utsparkad direkt.

Är det en begränsning i routern? Eller gör jag något fel?

Hans router är en Asus AC68U om jag inte minns fel.

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Medlem

Lite oklart vad du gjort, du får nog förklara tydligare.

Har du "bara" satt samma namn och lösenord på det trådlösa i tron om att det då kommer bli bryggat... eller har du ställt din router till AP och sedan anslutit dig till hans trådlösa och sedan satt samma namn och lösenord på ditt?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

@Gurk:

Nej jag har satt min router i brygg-läge. Routern frågar då efter SSID och lösenord och frekvens.

Det är inte problemet, jag har internet till min stationära men jag kan inte ansluta till det trådlösa med min laptop/surfplatta etc.

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av paranoiid:

@Gurk:

Nej jag har satt min router i brygg-läge. Routern frågar då efter SSID och lösenord och frekvens.

Det är inte problemet, jag har internet till min stationära men jag kan inte ansluta till det trådlösa med min laptop/surfplatta etc.

Har ingen aning exakt hur din router fungerar men min gissning är att din router inte samtidigt kan köra en wifi-brygga och agera accesspunkt.

Möjligen skulle det gå om du kör 2.4G som brygga och 5G som accesspunkt.

Permalänk
Medlem

Kan vara så enkelt att den inte broadcastar något nät och bara tar in grannen i bridge-mode. De brukar kalla det repeater mode när man även kan ansluta sig.

Permalänk
Medlem

Router:
Tar emot internet på en WAN Port. Gör NAT och brandvägg och skickar ut på LAN.
Många routrar har inbyggd AP.

AP:
Tar emot data via kabel och skickar ut via WIFI.

Brygga:
Tar emot data via WIFI och skickar ut på kabel.

Extender (Repeater):
Tar emot data via WIFI och skickar vidare via WIFI.
De flesta skickar också ut via kabel.
Halverar hastigheten på WIFI.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av madtop:

Har ingen aning exakt hur din router fungerar men min gissning är att din router inte samtidigt kan köra en wifi-brygga och agera accesspunkt.

Möjligen skulle det gå om du kör 2.4G som brygga och 5G som accesspunkt.

Nej men jag kunde få till det på ett mer hackigt sätt.

Kan inte redigera de trådlösa inställningarna som finns när routern är i brygg-läge - däremot tog den med sig de inställningar den hade tidigare.

Jag satte den i router-läge, aktiverade gästnätverket, tillbaka i brygg-läge och nu har jag internet via gäst-nätverket.

Visa signatur

Lev länge och prospera.