Permalänk
Medlem

Billig surfdator tips

Hej, tänkte sätta ihop en billig surfdator men har ingen riktig budget än. Den kommer enbart användas till surf och facebookspel på sin höjd. Tänkte mig en komplett burk utan Windows, all kringutrustning finns redan, även skärmen finns. Bygger ihop datorn själv, vilka komponenter skulle ni ha använt ? ska vara så billigt som möjligt men funktionerande Mvh

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fiskmauz:

Hej, tänkte sätta ihop en billig surfdator men har ingen riktig budget än. Den kommer enbart användas till surf och facebookspel på sin höjd. Tänkte mig en komplett burk utan Windows, all kringutrustning finns redan, även skärmen finns. Bygger ihop datorn själv, vilka komponenter skulle ni ha använt ? ska vara så billigt som möjligt men funktionerande Mvh

Utan en budget blir det svårt, så återkom med en.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

tänkte fråga om du har en tv, för isåfall en compute stick? bara rakt in i hdmi porten, lite ström och trådlös mus/tangentbord

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Utan en budget blir det svårt, så återkom med en.

säg budget max 4000:- men som sagt så billigt det bara går men fortfarande användbar

Skrivet av ksw:

tänkte fråga om du har en tv, för isåfall en compute stick? bara rakt in i hdmi porten, lite ström och trådlös mus/tangentbord

Ska vara en "riktig" dator. det är till min mor som har en stationär idag som vi ska byta ut till något modernare finns inget i den nuvarande att spara.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

^ what he said. en Intel NUC blir perfekt.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

^ what he said. en Intel NUC blir perfekt.

Hon spelar lite spel som typ farmville och liknande på facebook, tänkte ifall ni har någon erfarenhet av ifall en nuc upplevs som seg vid nått liknande ?

Permalänk
Avstängd

@Fiskmauz: FB spelen är flash eller java baserade, så i stort sett vilken processor som helst klarar av de uppgifterna.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fiskmauz:

Hon spelar lite spel som typ farmville och liknande på facebook, tänkte ifall ni har någon erfarenhet av ifall en nuc upplevs som seg vid nått liknande ?

Hade nog testat den billiga NUC'n först, det bör vara tillräckligt för youtube och facebook osv.

Du kan ju alltid ångra köpet om den är för slö.

Annars är det bara att bygga en stationär i ett halvlitet format med en celeron med dom billigaste delarna du hittar.. Antar att senaste celeron är betydligt starkare än NUC'n men vet inte hur mycket.

Permalänk
Medlem

@cider123: Mjo precis. kör min gamla i5 750 som htpc, flawlessly, och även dagens core i3 utklassar ju den totalt.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Jag sätter ihop något liknande till svärfar. Jag har ett nytt nätagg och en begagnad skärm, tangentbord och mus han skall få och skall köpa en billig Win10 licens. Plockar i övrigt ihop detta för 3230kr :
Länk till Prisjakt

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B