Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem

Raspberryn finns på Netonnet fraktfritt och utan begränsat antal.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Den används så gott som enbart till film och serier antingen via streaming eller stationära datorn i max 1080p.
Kör på kabel idag. Har dock en känsla av att wifi i 3an inte lär fungera ultimat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Jallle: Nej håll dig till din 2:a och trådat. Så länge inte filmuppspelningen hackar så kan du nog vara nöjd.
W-LAN är inte jätteoptimalt för stora mängder data. Räcker med att någon kopplar in en router som är lite fel konfigurerad för att störa din trafik jättemycket.

Permalänk
Skrivet av TheBodyLotion:

Steamlink genom Steam/Valve för ~150kr (+150kr för frakten) Fraktkostnaden dyker upp när du knappat in all information.

http://store.steampowered.com/app/353380/Steam_Link/?l=swedis...

Jag skulle gärna vilja köpa ett exemplar, dessvärre står det på sidan "Kommer snart" och jag finner inget ställe på sidan för att köpa. Är det slutsålt redan eller är det jag som är på fel ställe?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 8Tread:

Hej,

https://www.whathifi.com/philips/fidelio-m2l/review

https://www.dustinhome.se/product/5010892252/fidelio-m2l?ssel...

Dessa lurar kostar mycket mer normalt reas ut i Sverige.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2897207&c=all

Obs fungerar endast Iphone, Ipad Lightningkontakt.

Vänligen

Rogge

Intressanta hörlurar, väldigt tråkigt att kabeln inte är utbytbar så man exempelvis kan koppla in en AUX-AUX kabel. Finns det någon billig Female Lightning to Male AUX kabel man kan köpa för en billig peng?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Intressanta hörlurar, väldigt tråkigt att kabeln inte är utbytbar så man exempelvis kan koppla in en AUX-AUX kabel. Finns det någon billig Female Lightning to Male AUX kabel man kan köpa för en billig peng?

3.5mm anslutning är vad du menar. finns inget som heter "AUX" kabel AUX står för auxiliary och betyder i princip extra anslutning och definieras inte av en speciell typ av kontaktdon.

Ursäkta OT men efter ett par år vid en kundservicedisk börjar det typ rycka i närheten av ena ögat när någon pratar om aux kablar/kontakter.
Liknande som när folk pratar om Hårddisken och refererar till datorchassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willienelpson:

3.5mm anslutning är vad du menar. finns inget som heter "AUX" kabel AUX står för auxiliary och betyder i princip extra anslutning och definieras inte av en speciell typ av kontaktdon.

Ursäkta OT men efter ett par år vid en kundservicedisk börjar det typ rycka i närheten av ena ögat när någon pratar om aux kablar/kontakter.
Liknande som när folk pratar om Hårddisken och refererar till datorchassit.

Let me Google that for you

Även om "AUX-cable" inte är ett korrekt uttryck i sig så är det ett som används vardagligen för beskrivning av bl.a. 2.5mm och 3.5mm kontakter. Se t.ex. företag som bl.a. Philips som säljer "AUX Audio cables":

https://www.philips.co.uk/c-p/DLC2401_10/auxiliary-audio-cabl...

Men ja - ska man vara petig så letar jag efter en 3.5mm male to Lightning female kabel och söker efter råd här.

EDIT: Nu ser jag dock att man förmodligen behöver en DAC för dessa lurar om man ska använda dessa i en 3.5mm headphone jack.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv

Det blev ett par Philips Fidelio M2L då jag håller på att ofrivilligt bygga världens största hörlursamling. Förhoppningsvis smälter dessa inte i handen eller är mögliga. Eftersom det tyvärr varit något lurt med många av mina fyndköp på sista tiden så börjar jag redan nu ana ugglor i mossen.

Kan det vara så att de slutar att fungera efter uppdatering till iOS 11?
Den som lever får se.

Och tack för fyndtipset! Otroligt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jallle:

Vad tycker ni? Är det värt att uppgradera sig från en pi 2 Model b till 3?

Som redan påpekats, beror på vad du gör/vill göra med den.

En 3:an har ju mer beräkningskraft än en 2:an, den har wifi och bluetooth, men nätverket är lika snabbt, eller rättare sagt lika sakta.

Man kan dock numera boota en 3:a från USB, allt fortfarande experimentellt och det fungerar inte med alla usbdiskar.

Kör man den som mediaspelare, med tex OSMC eller LibreELEC, och man skulle vilja ägna sig åt retrospelade så är det värt att nästa version av Kodi, som OSMC och LibreElec bygger på, kommer att bygga in emulatorstöd, och då kommer det vara värt att ha en 3:a istället för en 2:a. Men som en ren mediaspelare har jag aldrig uppfattat någon ordentlig fördel med en 3:a.

Edit: Och får de som funderar på att vänta på en 4:a, så verkar den inte komma förrän 2019 tidigast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrHejgen:

Acer Predator Z35
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm....
6666 kr

Hur prisvärd är den? Tittar på en ny skärm för min PC och min PS4. Har 2 skärmar sedan tidigare och den ena är alldeles för gammal. Vad säger ni?

Det största "problemet" med denna är att det är endast en 1080p skärm. 35" och 1080p kan se lite grynigt ut, speciellt om du sitter nära skärmen. Om du kan tänka dig att spendera lite mer så finns även Acer Z35P som släpptes nyligen, där skillnaden är att den senare skärmen är 1440p vilket ger skarpare bild samt att dess uppdateringsfrekvens är 100 Hz (överklockningsbar till 120 Hz):

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4283836

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Det största "problemet" med denna är att det är endast en 1080p skärm. 35" och 1080p kan se lite grynigt ut, speciellt om du sitter nära skärmen. Om du kan tänka dig att spendera lite mer så finns även Acer Z35P som släpptes nyligen, där skillnaden är att den senare skärmen är 1440p vilket ger skarpare bild samt dess uppdateringsfrekvens är 100 Hz (överklockningsbar till 120 Hz):

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4283836

Lite mer = 50%...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Lite mer = 50%...

Äsch, 1440p är värt den extra 50% kostnaden IMHO

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Äsch, 1440p är värt den extra 50% kostnaden IMHO

Tack! Då hoppar vi den:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Nu ser jag dock att man förmodligen behöver en DAC för dessa lurar om man ska använda dessa i en 3.5mm headphone jack.

Förstår inte riktigt hur du menar, ett par lurar med en digital koppling (usb/lightning/HDMI osv) har ju en inbyggd DA-omvandlare för att göra ettor och nollor till ljud, från usb till analogt som en högtalare klarar att mata ut.
Om du på något sätt lyckas koppla in dessa lurar i en 3,5port har ju även ipoden eller datorn eller var jacket nu sitter omvandlat ljudet till analogt från digitalt just för att 3,5 är en analog koppling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gawgizz:

Förstår inte riktigt hur du menar, ett par lurar med en digital koppling (usb/lightning/HDMI osv) har ju en inbyggd DA-omvandlare för att göra ettor och nollor till ljud, från usb till analogt som en högtalare klarar att mata ut.
Om du på något sätt lyckas koppla in dessa lurar i en 3,5port har ju även ipoden eller datorn eller var jacket nu sitter omvandlat ljudet till analogt från digitalt just för att 3,5 är en analog koppling.

My bad, menar givetvis en ADC och inte DAC. Dessa hörlurar har som du säger en inbyggd DAC då de får digital signal via Lightningporten på iPhone, iPad m.m. Om jag ska koppla dem till ett 3.5mm jack så kommer jag nog att behöva en ADC. Huruvida dessa existerar med 3.5mm male to Lightning female vet jag ej och hittar inget heller via Google.

Blir helt enkelt att inte köpa dessa lurar!

EDIT: Det jag menar är att det inte går att skicka en analog signal till dessa hörlurar via kabeln då de har en inbyggd DAC. Jag måste därmed skicka en digital signal, men om jag vill kunna göra detta från ett 3.5mm jack så måste jag ha en ADC.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Det jag menar är att det inte går att skicka en analog signal till dessa hörlurar via kabeln då de har en inbyggd DAC. Jag måste därmed skicka en digital signal, men om jag vill kunna göra detta från ett 3.5mm jack så måste jag ha en ADC.

Då är vi överens! Var inte meningen att vara så petig men ville heller inte att någon skulle få för sig helt fel
Jag skulle aldrig rekommendera en DAC-ADC-DAC lösning även om det skulle finnas någon konverter, men en variant skulle vara att löda förbi ljudkortet i själva hörluren, ljudkortet i hörlurarna matar ju ut en analog signal till högtalarelementen och om du istället skippar ljudkortet och drar "ut" den analoga inputen genom att löda på en ny sladd så kan det gå.. men det är nog nästan lättare att köpa några andra hörlurar.. nästan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

My bad, menar givetvis en ADC och inte DAC. Dessa hörlurar har som du säger en inbyggd DAC då de får digital signal via Lightningporten på iPhone, iPad m.m. Om jag ska koppla dem till ett 3.5mm jack så kommer jag nog att behöva en ADC. Huruvida dessa existerar med 3.5mm male to Lightning female vet jag ej och hittar inget heller via Google.

Blir helt enkelt att inte köpa dessa lurar!

EDIT: Det jag menar är att det inte går att skicka en analog signal till dessa hörlurar via kabeln då de har en inbyggd DAC. Jag måste därmed skicka en digital signal, men om jag vill kunna göra detta från ett 3.5mm jack så måste jag ha en ADC.

Behövs verkligen det?
Kan tänka mig att Apple lagt in en analog signal via porten också, adaptern man får med iPhone 7 för att får lightning - 3.5mm inehåller ju ingen DAC.
Mycket möjligt att lurarna använder samma väg och inte heller dom innehåller någon DAC utan går vi iPhones interna dac

Edit: hittade tipset och läste nu att lurarna inhålller DAC

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gawgizz:

Då är vi överens! Var inte meningen att vara så petig men ville heller inte att någon skulle få för sig helt fel
Jag skulle aldrig rekommendera en DAC-ADC-DAC lösning även om det skulle finnas någon konverter, men en variant skulle vara att löda förbi ljudkortet i själva hörluren, ljudkortet i hörlurarna matar ju ut en analog signal till högtalarelementen och om du istället skippar ljudkortet och drar "ut" den analoga inputen genom att löda på en ny sladd så kan det gå.. men det är nog nästan lättare att köpa några andra hörlurar.. nästan

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det skulle nog gå! Frågan är hur pass krångligt det är att öppna upp hörlurarna och utföra dådet

Skrivet av Fextreme_fa:

Behövs verkligen det?
Kan tänka mig att Apple lagt in en analog signal via porten också, adaptern man får med iPhone 7 för att får lightning - 3.5mm inehåller ju ingen DAC.
Mycket möjligt att lurarna använder samma väg och inte heller dom innehåller någon DAC utan går vi iPhones interna dac

Edit: hittade tipset och läste nu att lurarna inhålller DAC

Skickades från m.sweclockers.com

Adaptern verkar faktiskt innehålla en DAC (samma modell som är inbyggd i iPhone 6s), om man läser på t.ex. ifixit's blog:

https://ifixit.org/blog/8448/apple-audio-adapter-teardown/

Men ja, om lightningkontakten kunde skicka både analoga och digitala signaler så hade ingen DAC varit nödvändig i dessa hörlurar med lightningkontakt!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Ja det skulle nog gå! Frågan är hur pass krångligt det är att öppna upp hörlurarna och utföra dådet

Adaptern verkar faktiskt innehålla en DAC (samma modell som är inbyggd i iPhone 6s), om man läser på t.ex. ifixit's blog:

https://ifixit.org/blog/8448/apple-audio-adapter-teardown/

Men ja, om lightningkontakten kunde skicka både analoga och digitala signaler så hade ingen DAC varit nödvändig i dessa hörlurar med lightningkontakt!

Nu spårar det här rejält, men adaptern har ju faktiskt en ADC för att göra om mikrofonljud från headsets, kanske går att modda en sån..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ni som beställde tangentbordet Cooler Master Pro S PBT Blå med PBT-keycaps från Komplett förra veckan.
Fick ni blåa brytare? Jag fick bruna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon195163:

Det blev ett par Philips Fidelio M2L då jag håller på att ofrivilligt bygga världens största hörlursamling. Förhoppningsvis smälter dessa inte i handen eller är mögliga. Eftersom det tyvärr varit något lurt med många av mina fyndköp på sista tiden så börjar jag redan nu ana ugglor i mossen.

Hmm, jag känner igen den effekten.... Innan jag följde den här tråden så hade jag ~2 par lurar och en stereo. Nu 3 bluetooth högtalare, 2 vanliga trådade stereos, 5 par trådade lurar, 5 bt lurar.
Och då har jag ändå gett bort saker i presenter till familj...

Möss och tangentbord tar vi inte upp va?
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Cogito ergo sum ego, vos non

Permalänk
Medlem

@Paiytor: Bruna brytare här också :S verkar vara en felskrivning från kompletts sida då de även anger tillverkarens kod som är SGK-4005-KKCM1-** (MX Brown)

Permalänk
Medlem
Skrivet av xlr8:

Om jag har förstått deras poängsystem rätt får man dessutom 300kr som innestående rabatt inför framtida köp (poängen ges ut ca tre veckor efter köp).

Det tar alltså ett par veckor innan man kan använda poängen men det passar bra om man är intresserad av Super Mario Odyssey och konsolen inkl. spel kostar i så fall 3377kr vilket är ganska svårslaget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Jag skriver här för jag får inte riktigt ihop ett godkänt inlägg för fyndtråden. Intel kör en smått svårbegriplig cashbackkampanj, vet inte om det gäller alla ÅF men Inet annonserade om det på Facebook.

https://toptechcashback.com/se/sv/pages/cpu-mb/home

Om man köper något av utvalda moderkort tillsammans med i3-7350K, i5-7600K eller i7-7700K kan man få upp till 1010:- tillbaka beroende på kombination. Procentuellt tycker jag det ser ut att vara bäst deal om man ska köpa en i3. Om någon hittar en bra kombination som exempel, skriv gärna i fyndtråden.

Permalänk
Medlem

Angående rean på Sony MDR-1000X så håller återförsäljarna på att göra plats för ersättaren WH-1000XM2: https://m.prisjakt.nu/product/4462410

Det finns recensioner ute på den nya, så mitt tips är att läsa på innan ni slår till på förra modellen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepperflame:

Spotify premium för halva priset som student, 49kr/mån

Har man redan ett premium-konto och är student så kan man ändra i sin prenumeration på sitt konto. Man behöver bekräfta att man är student genom att välja skola logga in med sitt universitetskonto.

https://www.spotify.com/se/student/

På tiden att de introducerar detta till studenter i Sverige! Har tidigare funnits i bl.a. USA men inte Sverige konstigt nog... Stort tack för tipset

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

@Icte: my pleasure! sprid ordet vidare

Ja de verkar ha lanserat den här rabatten helt i tystnad också. Den går ju att googla fram men tidigare fanns den ju inte.

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 5700X3D, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 2TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell G2724D

Permalänk
Medlem

@Icte: Den amerikanska Spotify erbjuder även Hulu för sina student-kunder, för 5$ får man både Hulu och Spotify. Man kan ju hoppas den Svenska Spotify kan fixa fram några bra partnerskap. Vet att den norska Spotify har/haft en partnerskap med mobiloperatören Chess. Då fick man gratis Spotify med sitt abonnemang.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

@Icte: Den amerikanska Spotify erbjuder även Hulu för sina student-kunder, för 5$ får man både Hulu och Spotify. Man kan ju hoppas den Svenska Spotify kan fixa fram några bra partnerskap. Vet att den norska Spotify har/haft en partnerskap med mobiloperatören Chess. Då fick man gratis Spotify med sitt abonnemang.

Jag har för mig att Telia också har det, men deras abonnemang är rätt dyra.

Men ja, hade gärna velat se någon Spotify + Netflix combo här i Sverige!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Jag har för mig att Telia också har det, men deras abonnemang är rätt dyra.

Men ja, hade gärna velat se någon Spotify + Netflix combo här i Sverige!

Telia har istället familjeabonnemang(https://www.telia.se/privat/bredband/tjanster/produkt/spotify-familj) på 149kr, dem tar 99kr/mån för vanlig premium. Telia brukar dock bjuda på fria månader ibland när man tecknar nytt eller förlänger ett abonnemang.

Visa signatur

Stationär: i7 11700K | 64GB Corsair LP Vengeance 3000Mhz CL15 | Gigabyte Z590 Vision G | KFA2 RTX 3070 | 8TB SSD | Corsair 220T Airflow | Seasonic Focus Plus 550W