Nytt bygge i Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Nytt bygge i Phanteks Eclipse P400S

Hej! Undrar bara om det är någon här som har erfarenhet med vattenkylning i ett Eclipse P400S.
Beställde det i helgen i ren ovetskap om det kommer funka bra. Men va fan lixom

Permalänk
Medlem

Nu kör inte jag vattenkylning, men hoppas jag kan ge något ändå

Jag tycker det är ett kanonbra chassi. Finns gott om utrymme då det inte finns platser för optiska enheter och hårddiskar placeras i "valvet" eller bakom moderkortet.

En 240 rad får plats i taket, fram vet jag inte men tror det är 120 som gäller där. Reservoaren får lätt plats fram i chassit. Rätt hyfsad djup i chassit också så slangar/rör får utan problem plats även om man ska dra det snyggt. Kabeldragningen bakom moderkortet blir också bra då det finns utrymme mellan även med sidoplåten på.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Nu kör inte jag vattenkylning, men hoppas jag kan ge något ändå

Jag tycker det är ett kanonbra chassi. Finns gott om utrymme då det inte finns platser för optiska enheter och hårddiskar placeras i "valvet" eller bakom moderkortet.

En 240 rad får plats i taket, fram vet jag inte men tror det är 120 som gäller där. Reservoaren får lätt plats fram i chassit. Rätt hyfsad djup i chassit också så slangar/rör får utan problem plats även om man ska dra det snyggt. Kabeldragningen bakom moderkortet blir också bra då det finns utrymme mellan även med sidoplåten på.

Låter ju bra det där. Tack så mycket för info!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gjorde du ett bygge i chassit?

Funderar själv på en, men var lite osäker på dom små dammfiltrerna, blir de skitiga snabbt? snabbare än vanliga stora filter?

Hur är ljudnivån ? Ska ju vara ljuddämpat, men ser inte många recensioner som pratar så mycket om det mer än att snabbt nämna det.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ploxxan:

Hej! Undrar bara om det är någon här som har erfarenhet med vattenkylning i ett Eclipse P400S.
Beställde det i helgen i ren ovetskap om det kommer funka bra. Men va fan lixom

Skrivet av oTiuZ:

Nu kör inte jag vattenkylning, men hoppas jag kan ge något ändå

Jag tycker det är ett kanonbra chassi. Finns gott om utrymme då det inte finns platser för optiska enheter och hårddiskar placeras i "valvet" eller bakom moderkortet.

En 240 rad får plats i taket, fram vet jag inte men tror det är 120 som gäller där. Reservoaren får lätt plats fram i chassit. Rätt hyfsad djup i chassit också så slangar/rör får utan problem plats även om man ska dra det snyggt. Kabeldragningen bakom moderkortet blir också bra då det finns utrymme mellan även med sidoplåten på.

Har också precis beställt ett, blir dock inte någon custom-loop i den.

Vad jag förstått så får man INTE in en 240 i taket då utrymmet ner till moderkortet är för litet. Hade de gjort lådan ett par centimeter högre hade det kunnat gå.
I fronten får man in antingen en 240 (eventuellt en 280mm men tveksam på bredden) eller 360 radiator. För att få in den större behöver man offra hårddiskburen, vilket lämnar kvar 2st 2,25" fästen på baksidan för lagringen.
Utrymme för pump och reservoar bör man hitta mellan moderkortet och fronten där man kan montera ytterligare hårddiskplatser.
Utöver detta kan man placera en 120mm radiator i bakkanten. 120mm + 240/360mm borde väl räcka för de flesta dock.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Hade ett sådant först och skulle ha det till mitt ryzen bygge och corsair h110i , visst det får plats men är absolut inte ok luftflödesmässigt har ett Radeon R9 390 som grafik kort och det värmer lådan rätt ok, och vatten kylningen fick bara plats i fronten vilket gör att det blåser in värme i lådan, luftintagen i fronten på lådan har dammfilter vilket är bra men då storleken på hålen är alldeles för små så motverkar detta luftflödet, blir dock skillnad om man tar bor fronten vad gäller luftflöde men ändå inte bra.
Provade att sätta vattenkylning i toppen och drog fläktarna på utsidan chassit men hur jag än gjorde blev det inte bra och grafik kortet låg mot 90 grader och över och grafik korts fläktar låg alltid på max.
Tröttnade till slut så jag köpte ett Corsair 750D Airflow Edition , numera ligger grafik kort på runt 80 grader och fläktarna på detta ligger mellan 70% till 100% beroende på spel, vatten kylningen har jag satt på lägsta fart och hörs knappt.
Hoppas detta hjälper dig lite iaf.

/Tony

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D