AMD lämnar Crossfire till förmån för DirectX 12 och Vulkan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Ja det låter ju rimligt att man sen gör en plattform med 64 pci lands på när man inte kan köra mer än två kort .. hahahaha
Platt fall amd.. alla thredripper användare får väll använda många Intel 750 pci ssd:er då.
Så då gjorde dom som ger plattform överflödig 1900x är ju ingen som behöver nu då eftersom 1700x finns och man behöver ju tydligen inte mer
Pci lands längre då . Ja ja säger då det

Du verkar ha missuppfattat något här. PCI-E lanes används inte bara till att driva grafikkort i spel utan den delas med diverse andra tekniker som M.2, USB etc. Allt fler företag kör t.ex. PCI-E burna SSD:er eller M.2 samt använder nätverkskort för höghastighet och eventuella splitkort som riktigt käkar PCI-E lanes.

Threadripper är inte heller menad att användas av "vanliga" användare utan är till för prosumers.

Skrivet av Yoshman:

Och eftersom du drar in mig i detta måste jag ödmjukaste påpeka att FXAA rent tekniskt inte är en post-AA, i alla fall inte om den görs på ett bra sätt. "Bra sätt" är när FXAA appliceras innan texturerna stoppas in i rastrering, görs FXAA efter blir även texturerna suddiga.

Föredrar SMAA (som är en äkta post-AA) över FXAA, men den förra är klart dyrare. Till skillnad från dig fördrar jag FXAA över ingen AA alls, tror det mest där vi är oense

Är främst TAA som jag riktigt gillar, detta då det tar bort en del artefakter som MSAA inte tar bort (det oavsett nivå). TAA är dock en riktigt no-no när det kommer till SLI/CrossFire då föregående scen är input till nästföljande scen.

TAA + MSAA blir "bäst" men är för dyrt i praktiken...

Själv föredrar jag MSAA alt. ingen AA alls eftersom texturer tenderar att bli suddiga när man kör FXAA. Gör bara ont i ögonen att se figurer i rörelse samtidigt blir mer och mer suddiga ju mer de rör sig. Men det är som sagt en subjektiv åsikt.

Just TAA har jag tyvärr ingen erfarenhet av.

Skrivet av Tip Top:

Jo men hade dom varit smarta nu så kunde dom plocka mer andelar från Nvidia om du valt att stöda mer än två kort när dom nu har alla och lanes till det . Återigen så bestämmer dom åt andra precis som Nvidia gjorde med si multi gpu support.

Det har redan påtalats ett antal gånger att det inte är upp till AMD och Nvidia längre i och med DirectX 12 utan det är upp till individuella kodare och spelmotorer att införa stöd. Alltså kan AMD inte lova CF stöd.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd

Nu får nog flera här ta ett djupt andetag.

Crossfire försvinner INTE (de ska bara satsa mindre på det i framtiden då det kräver DX11 vilket är en döende (om än fortfarande populäraste) API)

Att vara utan crossfire eller SLI är INTE samma sak som att vara utan multiGPU stöd. Både vulcan och DX12 kan nyttja flera GPU'er utan crossfire/sli från drivrutinerna. Det är upp till utvecklarna av spelmotorer att implementera det, potentialen finns för att det i framtiden fungerar bättre än både crossfire och sli, förutsatt att en marknad för det finns så det blir värt att utveckla.

TLDR: multi-GPU kommer INTE försvinna

Permalänk
Medlem

Jaha nu var det dags, det kom som väntat.
Jag har sagt detta tidigare bl.a här #16045477
Det enda område där CF/SLI egentligen skulle kunna vara användbart är VR men VR satsningarna sker istället med nya API:er DX12 och vulkan.
Att det tagit sån tid att officiellt gå ut med det måste varit att AMD saknade ett prestanda kort i de övre segmentet vilket vega nu ordnat till.
Ser med spänning på hur multigpu stödet blir och används med moderna API:er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Du verkar ha missuppfattat något här. PCI-E lanes används inte bara till att driva grafikkort i spel utan den delas med diverse andra tekniker som M.2, USB etc. Allt fler företag kör t.ex. PCI-E burna SSD:er eller M.2 samt använder nätverkskort för höghastighet och eventuella splitkort som riktigt käkar PCI-E lanes.

Threadripper är inte heller menad att användas av "vanliga" användare utan är till för prosumers.

Själv föredrar jag MSAA alt. ingen AA alls eftersom texturer tenderar att bli suddiga när man kör FXAA. Gör bara ont i ögonen att se figurer i rörelse samtidigt blir mer och mer suddiga ju mer de rör sig. Men det är som sagt en subjektiv åsikt.

Just TAA har jag tyvärr ingen erfarenhet av.

Det har redan påtalats ett antal gånger att det inte är upp till AMD och Nvidia längre i och med DirectX 12 utan det är upp till individuella kodare och spelmotorer att införa stöd. Alltså kan AMD inte lova CF stöd.

jo det vet jag men nve använder bar x4 ju så du lär ju alldrig använda alla 64 ändå kommer du över 44 så är det ju bra . ville bara påpeka att det är skit att alla slopar det nu hade ju varigt bra för amd om dom behållt support för mer kort då det faktist finns vi som vill köra mer än 1 kort

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

jo det vet jag men nve använder bar x4 ju så du lär ju alldrig använda alla 64 ändå kommer du över 44 så är det ju bra . ville bara påpeka att det är skit att alla slopar det nu hade ju varigt bra för amd om dom behållt support för mer kort då det faktist finns vi som vill köra mer än 1 kort

AMD stöder mer än ett grafikkort.

-De stöder fortfarande xfire med 2 kort.
-Framöver ligger ligger det på spelutvecklarna, att ta fram multi-GPU-lösningar. pga DirectX12
-Det går utmärkt att fylla alla PCIe-slottar med grafikkort,
sedan behövs förstås en tillämpning som använder dem.
tex Mining, rendering eller Multi-GPU-lösningar enl ovan.

Få texten mer lättläst mm
Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

AMD stöder mer än ett grafikkort.

"ja det vet jag" men ej mer än 2

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av psychoticus:

En liten grej om VR och CF: Det sägs att dom inte har stöd för detta pga latencyproblem.... Men, Dom som gjort Il- Sturmovik Battle of Stalingrad, Har lagt in "Native" VR-stöd. Och dom tillåter att man kör flera GPU om man vill. Med andra ord är det inte omöjligt att få multipla kort att fungera med VR. Jag tycker det är synd om GFX-tillverkarna drar öronen åt sig när det gäller multipla GPU. Men jag kan förstå kostnadsläget för dom. Å andra sidan. Ett bra SLI och CFstöd direkt i API kanske är bättre på sikt. Det borde ju ge spelprogrammerarna mer fria händer. Och I simulatorspel (Flyg och racing), så kan jag tänka mig att friare händer för programmerarna är riktigt bra.

Angående CF/SLI och VR så är det ett område där dom skulle kunna fungera än men problemet är att VR ställer stora krav på kontroll och att kunna styra prioriteten och få vissa saker direkt och då är det äldre API:erna inte speciellt bra men det fungerar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snubb1:

Angående CF/SLI och VR så är det ett område där dom skulle kunna fungera än men problemet är att VR ställer stora krav på att kunna styra prioriteten och få vissa saker direkt och då är det äldre API:erna inte speciellt bra men det fungerar.

Robot repair stödjer multiGPU i VR och fungerar helt perfekt, är dock enda "spel" jag vet som gör det, därför jag gick över på singleGPU. Men att det går att använda flera GPUer i VR och göra det bra är redan bevisat av valve

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

jo det vet jag men nve använder bar x4 ju så du lär ju alldrig använda alla 64 ändå kommer du över 44 så är det ju bra . ville bara påpeka att det är skit att alla slopar det nu hade ju varigt bra för amd om dom behållt support för mer kort då det faktist finns vi som vill köra mer än 1 kort

Släng in en massa kontrollkort, tre-fyra NVME/M.2 samt ett par nätverkskort så har du använt upp de där lanes ganska snabbt. Sedan har du fortfarande fel om att AMD slopar support. CF försvinner inte utan ansvaret ligger nu hos spelmotorerna och dess kodare istället för att AMD ska koda drivrutiner. Det är inte i närheten av samma sak.

Skrivet av Tip Top:

"ja det vet jag" men ej mer än 2

Men du skriver en sak men påstår att du vet något annat. Det är dessutom en försvinnande liten skara av alla användare som kör med fler än två kort i CF/SLI. Om ens det..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Och eftersom du drar in mig i detta måste jag ödmjukaste påpeka att FXAA rent tekniskt inte är en post-AA, i alla fall inte om den görs på ett bra sätt. "Bra sätt" är när FXAA appliceras innan texturerna stoppas in i rastrering, görs FXAA efter blir även texturerna suddiga.

Föredrar SMAA (som är en äkta post-AA) över FXAA, men den förra är klart dyrare. Till skillnad från dig fördrar jag FXAA över ingen AA alls, tror det mest där vi är oense

Är främst TAA som jag riktigt gillar, detta då det tar bort en del artefakter som MSAA inte tar bort (det oavsett nivå). TAA är dock en riktigt no-no när det kommer till SLI/CrossFire då föregående scen är input till nästföljande scen.

TAA + MSAA blir "bäst" men är för dyrt i praktiken...

Skrivet av Alling:

TAA är åtminstone betydligt trevligare än fruktansvärda FXAA. Kör med TAA i BF1 och tycker faktiskt det funkar relativt bra ändå. Hellre TAA än ingen AA alls iallafall.

Där ser man. Ja, får väl erkänna att FXAA faktiskt är den enda post/semi-post-processing metoden jag testat. Tyckte mest det kändes som att någon smetat ett tunt lager flott på skärmen, alternativt att mina ögon plötsligt blivit extremt trötta och fokuserade dåligt. Sedan dess har jag varit rätt inskränkt, så fort AA som inte är ""äkta"" ens nämnts så är det bara "NÄPP, BORT", något som också gäller motion blur, DoF, och andra, enligt mig, konstiga och fula påhitt. TAA och SMAA har jag faktiskt aldrig provat på, men det ska jag ta och göra.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Good News Everyone

SLI och Crossfire ger ju bara huvudvärk, för det verkar som att det aldrig funkar vid release, och sen är det alltid folk som klagar på att dom fortfarande inte fixat sli/crossfire i nått spel, varje gång en ny drivare släpps.

Nu kommer fokus flytta helt till multi-gpu på API, och det innebär massor av fördelar. tex, köra Nvidia Och AMD kort tillsammans, eller som det som troligen blir vanligast, att köra gamla kortet tillsammans med det nya. Och eftersom API kommer att standardisera stödet, så blir det enklare att få det att fungera för devs. Det kommer att bli devs för spelmotorn som kommer att pyssla med stödet, dom som faktiskt kan det där. Vilket kommer att befria spel devs från huvudvärken så att dom kan fokusera på att göra ett bra spel.
Gissar dock att nackdelen med allt detta blir att vinsten med att köra flera kort kommer att krympa, och att det kommer dröja innan vi ser stöd för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Robot repair stödjer multiGPU i VR och fungerar helt perfekt, är dock enda "spel" jag vet som gör det, därför jag gick över på singleGPU. Men att det går att använda flera GPUer i VR och göra det bra är redan bevisat av valve

Ja men det sker via andra tekniker t.ex LiquidVR där multi-gpu stöder sker med Affinity Multi-GPU och inte crossfire.
VR kräver väldigt låg latens vilket inte är CF/SLI starkaste sida samt vid multigpu dubbla separata strömmar ett för var öga, CF är snarare att använda flera GPU för att skapa en gemensam ström (AFR) istället för separata.

Serious Sam VR: The Last Hope är en titel för dem som vill testa VR.

Permalänk
Medlem

DX12 är ju för bövelen redan gammal teknik. Har svårt med flerkärniga saker precis som förr. OpenGL slår DX12 i det mesta (därav Carmacks uttalande om dx) fast nu har vi vulkan. Helt öppet och om man får citera SR "nå djävulst" mycket bättre.

Därimot (daremot?) så i de få spel som har physx så är det skitkul med ett dedikerat kort (till exempel borderlands 2) 680+650gtx ger 100% i fps. problemet6 är att om du köra två 680 i sli och inte dedikerar ett till physx så går det ännu fortare. MEN; båda lösningarna är gott mycket snabbare än bara ett single 680.

Det har även att göra med optimeringar. Gamla spel som "Crysis" och "Crysis 2" spinner bättre på ett 680 sli än ett 1080GTX medans nya spel är inte ens nära på samma rigg.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Vart väldigt låg framerate i crysis med mitt HD6870, men när jag köpte ett till och körde crossfire vilket drag det vart. Det flöt på asbra. Men desvärre vart det mängder med spel jag spelade som inte stödde crossfire alls. Så det blev bara en gång jag provat crossfire. Bättre att AMD fokuserar fullt ut på infinity fabric med Navi istället.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

3dfx hade ju dock riktig SLI (scan line interleave) där varje GPU ritade upp varannan rad på samma frame, helt överlägsen teknik som de andra tyvärr aldrig lyckades återskapa (även om nvidia lånade förkortningen för att försöka lura konsumenter)

Just detta är märkligt att de inte fått till. Att rendrera varannan bild kan både ge högre fördröjning och microstuttering. Nej jag satsar numera allt på ett kort istället efter att kört SLI med gtx 970.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboFreak68:

Det är väl konstigt att Nvidia inte lyckades göra sin SLI (Scalable Link Interleave) bättre då de köpte det mesta av gamla 3dfx? Fast å andra sidan så var ju en av anledningarna att de började med SLI p.g.a. att de fick tekniken från 3dfx.

https://en.wikipedia.org/wiki/3dfx_Interactive

Jag kan också tycka det är märkligt. En annan grej är att "äckelflytet" som man hade med Glide och en CRT med hög frekvens även lyser med sin frånvaro. Kör Freesync nuförtiden men det är liksom inte riktigt samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraJobb:

Sli och Crossfire blir allt mer onödigt ju snabbare grafikkorten blir.
Ska bli väldigt intressant att se Volta mot Vega i höst.
För några år sedan kändes 60 fps i 4K nästan som en omöjlighet, redan nu börjar det bli standard bland high-end korten och kanske kan Volta till och med pusha över 60 fps och närmare 100 fps.

Vi har ju dock väldigt långt kvar tills vi har grafik som ens kommer nära fotorealism i 4k@60 fps så mer prestanda kommer garanterat efterfrågas en lång tid framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraJobb:

Sli och Crossfire blir allt mer onödigt ju snabbare grafikkorten blir.
Ska bli väldigt intressant att se Volta mot Vega i höst.
För några år sedan kändes 60 fps i 4K nästan som en omöjlighet, redan nu börjar det bli standard bland high-end korten och kanske kan Volta till och med pusha över 60 fps och närmare 100 fps.

Nja jag tror aldrig att det kommer bli onödigt av den anledningen.
1080Ti (stock) klarar bara att gå över 60 FPS i några av spelen i Swecs testsvit och då med nöd och näppe. Överklockade exemplar fixar det i några fler titlar. Sedan satsar åtminstone jag på att minst hålla 60 FPS.
Nä vänta du tills nästa runda av grafikmotorer anländer så skall du se att samtliga grafikkort går på knäna igen.
Det har alltid varit likadant och det brukar ta några år innan hårdvaran kommer ifatt. Framförallt för en rimlig peng.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Inaktiv

Jag tyckte det var bra när Nvidia började minska ner stödet för SLI förra året (även om de var extremt otydlig om det) och tycker det ändå är bra att AMD går steget längre och börjar fasa ut lösningen. Dess tid är onekligen förbi, för mycket jobb att hålla igång multiGPU. Bättre att lämna det till spelutvecklare och liknande istället.

Nu kör jag SLI i dagsläget men mest för att jag inte orkat slita ur ena kortet. Jag kommer inte ödsla tid på multiGPU igen, speciellt för spel, personligen.

FXAA är skit för övrigt, totalt meningslös funktion som borde fasas ut snabbare än CF och SLI.

Permalänk
Medlem

Körde crossfire mellan 2006-2009, därefter har det bara varit SLI. Men har märkt att fler och fler speltillverkare numera struntat helt i att implementera stöd för det, ofta sitter bara det ena kortet där på tomgång och gör inte ett skit, eller så är det andra problem som uppstår. Efter snart 12 år av både det ena och det andra så har jag tröttnat lite på det.

Ska låta mina GTX 980 TI få hänga med fram till nästa års GTX TI släpp, därefter blir det endast single gpu.

Permalänk
Medlem

Då kommer det bli svårare och ta längre tid tills vi kan spela på Ultra, 100 FPS + i 4K.

Tråkigt om dom gör det, MultiGPU är så underskattat, har aldrig haft problem jag själv när jag satt med dubbla GTX 680.

NVIDIA, hoppas inte dom går på samma tåg.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Jag hoppade av SLI-tåget förra sommaren, hade innan dess kört GTX 670 i SLI, GTX 780 i SLI och GTX 980 i 3-Way SLI. Hade väl inte speciellt mycket problem men märkte att ju längre tiden gick så fick fler och fler nya spel dåligt eller inget SLI-stöd. Så för lite drygt ett år sedan byttes 3st GTX 980 ut mot ett GTX 1080 och trots teoretiskt sämre prestanda så flyter det numera i alla spel på ett klart bättre sätt.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Som sagt, Multi-GPU lär bli vanligt.
Jag ser en framtid där konsoler använder det för att kunna få den prestandan som förväntas.
Det kommer spilla över till PC senare om det nu blir så att det glöms bort ett tag.

Multi-GPU är utanför amd eller nividias kontroll då det inte görs i drivrutiner som med DirectX före DX12.
Jag kan dock tycka att det vore trevligt om dom två företagen uppmuntrade spelföretagen att stödja det.
Det eller att spelföretagen helt koncentrerade sig på grafikkort i mellanklassen.

Om det nu ska finnas så måste det verkligen fungera för alla spel och ge maximal skalning. Fattar inte att jag lade extra pengar specifikt på ett extra kort för att det just skulle ge mig nästintill dubbel prestanda, något jag bara fick i några få spel just för att stödet för Multi-GPU skiljer sig åt så extremt från spel till spel (låt oss inte glömma alla spel där det inte fungerar). Blir väldigt dyra frames samt rena lotteriet vid varje spelsläpp - "Får jag SLI stöd denna gången eller inte?".

Åtminstone jag anser att om man lägger 6000kr på ett grafikkort som ska ge 60fps och sen köper ett till så vill man ju helst ha 120fps för de 12000kr man lagt ut. Vad är poängen annars?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jagt tillskillnad från många andra som skrivit kommer sakna crossfire riktigt mycket om det skalas ned. Särskilt då jag använt eyefinity i många spel tidigare, och i de höga upplösningarna hade det aldrig gått att få ut nån spelbar FPS ens i de enklaste spelen utan crossfire.

Är det inte i Sniper Elite 4 där crossfire skalning är 100%ig (av de spel som släppts 2017, eller tänker jag på DX12 multi-gpu nu kanske?)? Om fler utvecklare bara ville ta sig tid och resurser tycker jag är synd.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av FatherOfThree:

AMD stöder mer än ett grafikkort.

-De stöder fortfarande xfire med 2 kort.
-Framöver ligger ligger det på spelutvecklarna, att ta fram multi-GPU-lösningar. pga DirectX12
-Det går utmärkt att fylla alla PCIe-slottar med grafikkort,
sedan behövs förstås en tillämpning som använder dem.
tex Mining, rendering eller Multi-GPU-lösningar enl ovan.

Det gör Nvidia också över 2 kort bara att NVIDIA INTE officiellt supportar det.
-Det går utmärkt att fylla alla PCIe-slottar med grafikkort,
Varför skulle inte gå på Nvidia?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Det gör Nvidia också över 2 kort bara att NVIDIA INTE officiellt supportar det.
-Det går utmärkt att fylla alla PCIe-slottar med grafikkort,
Varför skulle inte gå på Nvidia?

Jag citerar och tillrättalägger, en postare som framför alternativa fakta om AMD.
I nyhetstråden om att AMD lämnar Crossfire.

Varför du drar in nVidia i sammanhanget, vet nog ingen annan än du.

Edit:
Läs gärna alla "Tip Tops" inlägg i tråden,
så inser du varför jag gjorde mitt inlägg.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gambit_2K:

Jagt tillskillnad från många andra som skrivit kommer sakna crossfire riktigt mycket om det skalas ned. Särskilt då jag använt eyefinity i många spel tidigare, och i de höga upplösningarna hade det aldrig gått att få ut nån spelbar FPS ens i de enklaste spelen utan crossfire.

Är det inte i Sniper Elite 4 där crossfire skalning är 100%ig (av de spel som släppts 2017, eller tänker jag på DX12 multi-gpu nu kanske?)? Om fler utvecklare bara ville ta sig tid och resurser tycker jag är synd.

Det är ju lite på två vis samtidigt. När CF och SLI försvinner så minskar det möjligheterna för entusiaster att använda sina system. För de flesta gör det ingen skillnad och resurserna kan kanske läggas på något vettigare som gynnar fler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Om det nu ska finnas så måste det verkligen fungera för alla spel och ge maximal skalning. Fattar inte att jag lade extra pengar specifikt på ett extra kort för att det just skulle ge mig nästintill dubbel prestanda, något jag bara fick i några få spel just för att stödet för Multi-GPU skiljer sig åt så extremt från spel till spel (låt oss inte glömma alla spel där det inte fungerar). Blir väldigt dyra frames samt rena lotteriet vid varje spelsläpp - "Får jag SLI stöd denna gången eller inte?".

Åtminstone jag anser att om man lägger 6000kr på ett grafikkort som ska ge 60fps och sen köper ett till så vill man ju helst ha 120fps för de 12000kr man lagt ut. Vad är poängen annars?

Eller så gör du som så många andra av oss och köper kort nummer två billigt begagnat och tar det för vad det är.
Mina två R9 290 har inte ens kostat mig 2500Kr tillsammans och ett av dom har funkat bra i alla spel än där crossfire inte haft stöd.
Jag förstår inte heller varför du gav så mycket pengar för grafikkort två gånger och inte tog reda på vad som gäller.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Eller så gör du som så många andra av oss och köper kort nummer två billigt begagnat och tar det för vad det är.
Mina två R9 290 har inte ens kostat mig 2500Kr tillsammans och ett av dom har funkat bra i alla spel än där crossfire inte haft stöd.
Jag förstår inte heller varför du gav så mycket pengar för grafikkort två gånger och inte tog reda på vad som gäller.

Jag behövde ha maximal GPU kraft för att kunna driva min skärm (1440p/144Hz) och det är inte så att jag är ny i leken då jag haft haft 5850CFX, 680SLI, 970SLI, samt 980Ti SLI. Om du nu köpte två st svagare kort, varför inte bara lägga dessa pengar på ett kraftfullare kort som garanterat ger den prestanda du förväntar dig? Att du köper två kort gör att de blir svåra att överklocka, blir varmare i burken, drar mer ström samt inte fungerar i alla spel.

Känns som att jag och du har helt olika krav på prestanda...

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag behövde ha maximal GPU kraft för att kunna driva min skärm (1440p/144Hz) och det är inte så att jag är ny i leken då jag haft haft 5850CFX, 680SLI, 970SLI, samt 980Ti SLI. Om du nu köpte två st svagare kort, varför inte bara lägga dessa pengar på ett kraftfullare kort som garanterat ger den prestanda du förväntar dig? Att du köper två kort gör att de blir svåra att överklocka, blir varmare i burken, drar mer ström samt inte fungerar i alla spel.

Känns som att jag och du har helt olika krav på prestanda...

Nu kollrar du bort dig helt här, "Om du nu köpte två st svagare kort, varför inte bara lägga dessa pengar på ett kraftfullare kort som garanterat ger den prestanda du förväntar dig? Att du köper två kort gör att de blir svåra att överklocka, blir varmare i burken, drar mer ström samt inte fungerar i alla spel." Detta gäller dig, inte mig.

Jag visste att det inte fungerar i alla spel. Du verkar inte ha förstått det. Det var synd för då kunde du "varför inte bara lägga dessa pengar på ett kraftfullare kort som garanterat ger den prestanda du förväntar dig?"

Jag köpte kort nummer två för 375Kr. Det tycker jag är rimligt för lite varmare, lite svårare överklockning och mer watt i räkningen

Det var du som handlade för maximal prestanda och beslöt dig för att köra med två kort. Igen...

Känns som att jag och du har helt olika krav på läsförståelse...

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.