AMD lämnar Crossfire till förmån för DirectX 12 och Vulkan

Permalänk
Melding Plague

AMD lämnar Crossfire till förmån för DirectX 12 och Vulkan

I och med presentationen av AMD:s nya arkitektur Vega har tekniken Crossfire lyst med sin frånvaro. Nu tar AMD bladet från munnen och bekräftar dess minskade betydelse framöver.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är ju bra för alla det spelen utan dx12 eller vulkn

Permalänk
Medlem

Lite pessimistisk över denna trend. Multi-GPU har alltid varit en nisch, och således har det inte varit särskilt värt för spelutvecklare att lägga tid eller fokus på det. Det har alltid handlat om att GPU-tillverkarna fått stå för ansvaret att se till att det fungerar eftersom de har ett intresse av att få sälja fler grafikkort.

Det är ju extra tråkigt att detta osäkra skifte av ansvar sker just när 4K tågar in, där fler entusiaster (dock fortfarande en nisch) kanske hade haft intresse av att gå multi-GPU för att mätta kraven som det ställer.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Teddis:

Det är ju extra tråkigt att detta osäkra skifte av ansvar sker just när 4K tågar in, där fler entusiaster (dock fortfarande en nisch) kanske hade haft intresse av att gå multi-GPU för att mätta kraven som det ställer.

Det sker ju inte nu. Vega har fullt stöd för crossfire.

Vad de säger är ju att de i framtiden kommer lägga mindre energi på det då crossfire ändå inte fungerar med vulcan eller DX12. (utan där måste spelmotorn vara programerad för att nyttja flera GPU'er)

Så länge det fortfarande utvecklas nya spel med DX11 kommer crossfire finnas kvar,

Permalänk
Medlem

När tillverkningsprocesser inte går att göra bättre om 10 år eller så kommer SLI och Crossfire tillbaka som en revolutionerande teknik.

Permalänk
Medlem

Så bra! SLI har de senaste åren bara varit problem och jag antar att CFX heller inte varit bekymmersfritt. Skönt att bli av med dessa tekniker så spelmakare kan koncentrera sig på annat.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wargreymon:

När tillverkningsprocesser inte går att göra bättre om 10 år eller så kommer SLI och Crossfire tillbaka som en revolutionerande teknik.

Som jag har förstått det så är detta framtiden eftersom de redan har börjat komma till gränsen för hur kraftfull en GPU kan bli: https://www.extremetech.com/gaming/252022-nvidia-considers-multi-chip-gpus-future-designs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Det sker ju inte nu. Vega har fullt stöd för crossfire.

Vad de säger är ju att de i framtiden kommer lägga mindre energi på det då crossfire ändå inte fungerar med vulcan eller DX12. (utan där måste spelmotorn vara programerad för att nyttja flera GPU'er)

Så länge det fortfarande utvecklas nya spel med DX11 kommer crossfire finnas kvar,

Fast det är inte det jag menar. Det är inställningen till ansvarsbörda som jag undrar över. Multi-GPU kommer ju fungera med Vulcan och DX12 men det känns sannolikt att det behövs Nvidia/AMD-ingenjörer som måste skeppas ut till utvecklarna för att det ska implementeras och inte struntas i. Att spelutvecklarna har tillräckligt med egenintresse att sköta detta själva är vad jag ifrågasätter.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Teddis:

Fast det är inte det jag menar. Det är inställningen till ansvarsbörda som jag undrar över. Multi-GPU kommer ju fungera med Vulcan och DX12 men det känns sannolikt att det behövs Nvidia/AMD-ingenjörer som måste skeppas ut till utvecklarna för att det ska implementeras och inte struntas i. Att spelutvecklarna har tillräckligt med egenintresse att sköta detta själva är vad jag ifrågasätter.

Nu behöver ju lyckligtvis inte små spelutvecklare bry sig så mycket om detta, utan endast de som utvecklar spelmotorer Med "low level access" till GPU'n (som ju är hela poängen med DX12/vulcan) så blir multigpu-stöd på drivrutinsnivå omöjligt. Så är väl bara hoppas de flesta spelmotorer får stöd för det, vilket de antagligen får

Permalänk
Skrivet av wargreymon:

När tillverkningsprocesser inte går att göra bättre om 10 år eller så kommer SLI och Crossfire tillbaka som en revolutionerande teknik.

Ungefär som förra gången, då tekniken återlanserades efter Voodoo2-tiden.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800X3D CPU-KYLARE: Arctic Liquid Freezer II 420 MODERMODEM: MAG X670E Tomahawk WIFI GPU: Sapphire Radeon RX 7900 XTX Nitro+ Vapor-X RAM: 64GB Kingston FURY Beast DDR5-6000 DIMM CL36 PSU: 1000 Watt be quiet! Straight Power 12 CHASSI: Fractal Design Meshify 2 XL HDD: Crucial T700 2TB Gen5 NVMe OS: Win 11 64bit

Permalänk
Relik 📜

Mycket om varför SLI och Crossfire minskat i betydelse handlar om hur spelmotorerna utvecklas, precis som nämns. Många effekter appliceras som post process snarare än tidigare i renderingen, och där krävs annars färdiga bildrutor för att få till beroenden mellan dessa. Det är med andra ord svårare att dela upp belastningen, utan allt hamnar ändå i någon form av beroendesituation mot ena GPU:n.

Exempel är kantutjämning, där MSAA nästan helt fått ge vika för till exempel TAA eller FXAA.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hybinette:

Ungefär som förra gången, då tekniken återlanserades efter Voodoo2-tiden.

3dfx hade ju dock riktig SLI (scan line interleave) där varje GPU ritade upp varannan rad på samma frame, helt överlägsen teknik som de andra tyvärr aldrig lyckades återskapa (även om nvidia lånade förkortningen för att försöka lura konsumenter)

Permalänk
Medlem

Kan förstå både AMD och Nvidia i detta. Har kört SLI i många år, och det har alltid varit en känsla av att det är en "speciallösning", man väntar alltid på SLI-profiler för spel om det ens kommer, och det har alltid varit titlar som haft problem med micro stutter, listan på problem kan göras lång. I många fall funkar det också bra, det ska man inte sopa under mattan, men det krävs ofta lite handpåläggning och vana. Jag tror inte det ett segment som de tjänar några pengar på längre. Och jag kommer personligen aldrig satsa på en multigpu-lösning igen, om jag inte absolut måste av prestandaskäl.

Utöver det verkar ju de flesta spel främst utvecklas mot konsolerna just nu, och har således inte speciellt höga systemkrav. Så det är sällan några problem att driva spel med en GPU.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Jubileumsmästare

Aldrig haft stora problem med SLI, varken 2-way eller 4-way, det är ju bara kul att pyssla med. Synd att spelutvecklarna försöker begränsa vår prestanda, vilket gör att nVidia och AMD också lägger ner sitt stöd.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem

Ja det låter ju rimligt att man sen gör en plattform med 64 pci lands på när man inte kan köra mer än två kort .. hahahaha
Platt fall amd.. alla thredripper användare får väll använda många Intel 750 pci ssd:er då.
Så då gjorde dom som ger plattform överflödig 1900x är ju ingen som behöver nu då eftersom 1700x finns och man behöver ju tydligen inte mer
Pci lands längre då . Ja ja säger då det

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Yes, bort med Crossfire och SLI!
Som Linux användare kan man ju bara välkomna ett beslut som detta (då varken AMD/ATi eller /nVidia uppmuntrat till användning av teknikerna förutom på Windows), grafikkorten idag är såpass väl presterande att de duger fint som enbart singelkort om man i första hand diskuterar spel.
För beräkningar kan det givetvis vara fortsatt intressant med sammankoppling av flera kort men då är det nog inte främst den klassiska SLI/Crossfire-tekniken man ämnar bruka.

Mer krut bör hellre läggas på optimeringar av grafikmotorer som nyttjar DX samt Vulkan. -Så att man kan göra mer med mindre! (Självfallet kommer AMD/nVidia jämra sig över att deras grafikkort kan komma att hålla längre än en generation, men takten då man enligt dem "bör" uppgradera sin hårdvara idag är ju bara helt störd på flera nivåer!)

Kollar man bakåt i tiden kunde man åstadkomma helt fantastiska nivåer med skit-hårdvara jämfört med idag, allt tack vare optimeringar/modifieringar av spelmotorer som t.ex. Quake 1, 2, 3 samt Unreal Engine som tillsammans gav upphov till Half-Life, SiN, Anachronox, Soldier of Fortune, Return to Castle Wolfenstein/Enemy Territory, Star Wars Jedi Knight: Jedi Academy, Call of Duty, Deus Ex, Unreal Tournament -för att bara nämna några få.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Låter vettigt eftersom det funkar så för CPU:er. Ansvaret får ligga på den som utvecklar mjukvara istället. Dessutom så tror jag att grafikkort i framtiden kommer ha flera chips på samma PCB, alltså mer likt som CPU:er funkar idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Ja det låter ju rimligt att man sen gör en plattform med 64 pci lands på när man inte kan köra mer än två kort .. hahahaha
Platt fall amd.. alla thredripper användare får väll använda många Intel 750 pci ssd:er då.
Så då gjorde dom som ger plattform överflödig 1900x är ju ingen som behöver nu då eftersom 1700x finns och man behöver ju tydligen inte mer
Pci lands längre då . Ja ja säger då det

Crossfire används ju bara i spel. Många grafikkort kan användas till andra saker också, t.ex. videorendering. Där skalar prestandan bättre också.

AMD har ju själva uttryckligen sagt att Threadripper inte är direkt riktad mot spel, utan att man ska gå på Ryzen 7 i stället.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Exempel är kantutjämning, där MSAA nästan helt fått ge vika för till exempel TAA eller FXAA.

Något som är jäkligt synd då post-process AA är blä. Finns inte MSAA/SSAA som val (och om det ej heller går att "tvinga" fram genom diverse kontrollpaneler), så kör jag hellre utan någon AA alls. Hellre jaggies än en simulerad synskada

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Rixxz:

Något som är jäkligt synd då post-process AA är blä

Det är en återkommande debatt mellan mig och @Yoshman.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Datavetare
Skrivet av emilakered:

Det är en återkommande debatt mellan mig och @Yoshman.

Och eftersom du drar in mig i detta måste jag ödmjukaste påpeka att FXAA rent tekniskt inte är en post-AA, i alla fall inte om den görs på ett bra sätt. "Bra sätt" är när FXAA appliceras innan texturerna stoppas in i rastrering, görs FXAA efter blir även texturerna suddiga.

Föredrar SMAA (som är en äkta post-AA) över FXAA, men den förra är klart dyrare. Till skillnad från dig fördrar jag FXAA över ingen AA alls, tror det mest där vi är oense

Är främst TAA som jag riktigt gillar, detta då det tar bort en del artefakter som MSAA inte tar bort (det oavsett nivå). TAA är dock en riktigt no-no när det kommer till SLI/CrossFire då föregående scen är input till nästföljande scen.

TAA + MSAA blir "bäst" men är för dyrt i praktiken...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Rixxz:

Något som är jäkligt synd då post-process AA är blä. Finns inte MSAA/SSAA som val (och om det ej heller går att "tvinga" fram genom diverse kontrollpaneler), så kör jag hellre utan någon AA alls. Hellre jaggies än en simulerad synskada

TAA är åtminstone betydligt trevligare än fruktansvärda FXAA. Kör med TAA i BF1 och tycker faktiskt det funkar relativt bra ändå. Hellre TAA än ingen AA alls iallafall.

Men håller med dig om att det är synd att se MSAA försvinna.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Och eftersom du drar in mig i detta måste jag ödmjukaste påpeka att FXAA rent tekniskt inte är en post-AA, i alla fall inte om den görs på ett bra sätt. "Bra sätt" är när FXAA appliceras innan texturerna stoppas in i rastrering, görs FXAA efter blir även texturerna suddiga.

Föredrar SMAA (som är en äkta post-AA) över FXAA, men den förra är klart dyrare. Till skillnad från dig fördrar jag FXAA över ingen AA alls, tror det mest där vi är oense

Är främst TAA som jag riktigt gillar, detta då det tar bort en del artefakter som MSAA inte tar bort (det oavsett nivå). TAA är dock en riktigt no-no när det kommer till SLI/CrossFire då föregående scen är input till nästföljande scen.

TAA + MSAA blir "bäst" men är för dyrt i praktiken...

TAA är definitivt favoriten här också. En "gratis" effekt som ser väldigt bra ut i t.ex. Ghost Recon: Wildlands.

Permalänk
Medlem

Som sagt, Multi-GPU lär bli vanligt.
Jag ser en framtid där konsoler använder det för att kunna få den prestandan som förväntas.
Det kommer spilla över till PC senare om det nu blir så att det glöms bort ett tag.

Multi-GPU är utanför amd eller nividias kontroll då det inte görs i drivrutiner som med DirectX före DX12.
Jag kan dock tycka att det vore trevligt om dom två företagen uppmuntrade spelföretagen att stödja det.
Det eller att spelföretagen helt koncentrerade sig på grafikkort i mellanklassen.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Sli och Crossfire blir allt mer onödigt ju snabbare grafikkorten blir.
Ska bli väldigt intressant att se Volta mot Vega i höst.
För några år sedan kändes 60 fps i 4K nästan som en omöjlighet, redan nu börjar det bli standard bland high-end korten och kanske kan Volta till och med pusha över 60 fps och närmare 100 fps.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Crossfire används ju bara i spel. Många grafikkort kan användas till andra saker också, t.ex. videorendering. Där skalar prestandan bättre också.

AMD har ju själva uttryckligen sagt att Threadripper inte är direkt riktad mot spel, utan att man ska gå på Ryzen 7 i stället.

Jo men hade dom varit smarta nu så kunde dom plocka mer andelar från Nvidia om du valt att stöda mer än två kort när dom nu har alla och lanes till det . Återigen så bestämmer dom åt andra precis som Nvidia gjorde med si multi gpu support.

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

3dfx hade ju dock riktig SLI (scan line interleave) där varje GPU ritade upp varannan rad på samma frame, helt överlägsen teknik som de andra tyvärr aldrig lyckades återskapa (även om nvidia lånade förkortningen för att försöka lura konsumenter)

Det är väl konstigt att Nvidia inte lyckades göra sin SLI (Scalable Link Interleave) bättre då de köpte det mesta av gamla 3dfx? Fast å andra sidan så var ju en av anledningarna att de började med SLI p.g.a. att de fick tekniken från 3dfx.

https://en.wikipedia.org/wiki/3dfx_Interactive

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Skrivet av BrottOchStraff:

Kan förstå både AMD och Nvidia i detta. Har kört SLI i många år, och det har alltid varit en känsla av att det är en "speciallösning", man väntar alltid på SLI-profiler för spel om det ens kommer, och det har alltid varit titlar som haft problem med micro stutter, listan på problem kan göras lång. I många fall funkar det också bra, det ska man inte sopa under mattan, men det krävs ofta lite handpåläggning och vana. Jag tror inte det ett segment som de tjänar några pengar på längre. Och jag kommer personligen aldrig satsa på en multigpu-lösning igen, om jag inte absolut måste av prestandaskäl.

Utöver det verkar ju de flesta spel främst utvecklas mot konsolerna just nu, och har således inte speciellt höga systemkrav. Så det är sällan några problem att driva spel med en GPU.

Körde SLI på GTX285tiden. Sen gick jag över Till CF. Körde triple CF med HD6950. (Dom korten är dom som skalar bäst av alla jag kollat upp tester på.) Funkade klockrent med de flesta spelen. Och med 5+1 skärmar samtidigt. Däremot var det lite klent med minne på dom. Så vissa spel ville ju inte ens gå igång. Fram till ett visst generationsbyte av drivrutiner, så funkade CF till och med med vissa gamla RTS-spel gjorda för äldre OS. Men nu när jag började med VR, så fick jag skaffa ett Fury-X. Enkelkort, nyaste drivrutinsgenerationen och det har krånglat som fan. Chansen för datorkrasch ökade för varje skärm jag kopplade in eller om jag körde på Ultra på multipla skärmar i ett specifikt spel. Crossifre ihop med Eyefinity är guld värt, och har historiskt fungerat väldigt bra. Sen jag började med SLI och CF, så har prislägena på kort varit sådant att det faktiskt lönat sig att köra multipla kort om man ska vara värst. Värstingsingelkorten har vart och är ännu mera nu, svindyra. Köpte mitt Fury-x för 4k i vintras. Kolla priserna nu.... helt sjukt... En liten grej om VR och CF: Det sägs att dom inte har stöd för detta pga latencyproblem.... Men, Dom som gjort Il- Sturmovik Battle of Stalingrad, Har lagt in "Native" VR-stöd. Och dom tillåter att man kör flera GPU om man vill. Med andra ord är det inte omöjligt att få multipla kort att fungera med VR. Jag tycker det är synd om GFX-tillverkarna drar öronen åt sig när det gäller multipla GPU. Men jag kan förstå kostnadsläget för dom. Å andra sidan. Ett bra SLI och CFstöd direkt i API kanske är bättre på sikt. Det borde ju ge spelprogrammerarna mer fria händer. Och I simulatorspel (Flyg och racing), så kan jag tänka mig att friare händer för programmerarna är riktigt bra.

Permalänk
Avstängd

Bra då blir vi av med både SLI och CrossFire!
Två proprietära tekniker.
AMD och Nvidia borde haft en öppen standard för sammankopplade grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Så bra! SLI har de senaste åren bara varit problem och jag antar att CFX heller inte varit bekymmersfritt. Skönt att bli av med dessa tekniker så spelmakare kan koncentrera sig på annat.

Jag har bara testat Xfire en gång och det var när det var nytt. Gick fan sämre än att bara köra ett kort. Får hoppas att både Nvidia och AMD lägger det på hyllan för alltid

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare