Permalänk
Medlem

Ryzen matx speldator/htpc

Har en dator som börjar ge sej nu den blåskärmar och stänger av sej själv och jag orkar inte felsöka den längre utan har bestämt mej för att köpa en ny.

Jag ska ha den kopplad till tv:n (1080p) jag har en xbox 360 kontroller och ett Roccat sova tangentbord för att kunna spela i soffan och efter att ha kollat på Inet så kom jag fram till följande delar:

Vill ha blower-kylare på grafikkortet då det fungerar bättre när man har en mindre dator nätdelen verkar vara helt ok då någon utav dom jag ville ha från början inte finns på lager finns det något bättre runt samma prisklass i lager så säg gärna till.
Minnena är 3200 men jag vet inte om jag kommer kunna köra dem så högt men å andra sidan var dom så pass billiga att det kändes dumt att gå ner i hastighet.
Jag har en Windows 7 pro licens som jag tänkte försöka uppdatera till Windows 10.
Finns det några andra synpunkter så säg gärna till eller om ni tycker det ser bra ut så beställer jag.

Tack för att du orkade läsa allt mitt svammel!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, bara att komplettera med detta när du tröttnat på oljudet
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10587647/

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Hedersmedlem

Hej! Nätdelen du valt är lite överdimensionerad. Du borde klara dig fint på en 650 W nätdel, eller kanske t.o.m. en 550W (räkna efter först dock!) Däremot har du valt en fin nätdel. Har själv samma chassi med samma nätdel fast i 550W med en liknande setup. En modulär nätdel är ett riktigt bra val i Fractal Design Mini C, eftersom det lätt blir trångt med kablar där nätdelen sitter annars...

I min PC sitter en open-air GTX970 (EVGA SSC något tror jag) som blivit över efter att min fru uppgraderade sin PC. Hade också övervägt en blower efter att ha sett temparna som jag får på mitt GTX 970 i det chassit. Med det sagt presterar mitt kort okej som det gör, men jag förstår hur du tänker.

Byt till en Ryzen 5 1600 istället så slipper du köpa en kylare. Du sparar totalt 703 kronor på det. Tycker inte att bumpen från en 1600 till en 1600X är värt den extra producerade värmen och priset... men det är ju en smaksak.

Till sist, jag hade köpt Corsairs Vengeance LPX 3000 MHz istället. (Det var t.o.m. det jag gjorde). Den fanns på kompatibilitetslistan till mitt moderkort (inte samma som du valde iofs), och jag slapp kladda med manuella inställningar av cas latency etc, utan allt bara funkade direkt. Att bara klocka ner ditt minne från 3200 MHz till 2933 MHz utan att justera cas latency gör att du inte riktigt får ut hela prestandan ur minnet. Bättre att köra på ett säkert kort, särskilt när prestandaskilnaden är i oförnimbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Hej! Nätdelen du valt är lite överdimensionerad. Du borde klara dig fint på en 650 W nätdel, eller kanske t.o.m. en 550W (räkna efter först dock!) Däremot har du valt en fin nätdel. Har själv samma chassi med samma nätdel fast i 550W med en liknande setup. En modulär nätdel är ett riktigt bra val i Fractal Design Mini C, eftersom det lätt blir trångt med kablar där nätdelen sitter annars...

I min PC sitter en open-air GTX970 (EVGA SSC något tror jag) som blivit över efter att min fru uppgraderade sin PC. Hade också övervägt en blower efter att ha sett temparna som jag får på mitt GTX 970 i det chassit. Med det sagt presterar mitt kort okej som det gör, men jag förstår hur du tänker.

Byt till en Ryzen 5 1600 istället så slipper du köpa en kylare. Du sparar totalt 703 kronor på det. Tycker inte att bumpen från en 1600 till en 1600X är värt den extra producerade värmen och priset... men det är ju en smaksak.

Till sist, jag hade köpt Corsairs Vengeance LPX 3000 MHz istället. (Det var t.o.m. det jag gjorde). Den fanns på kompatibilitetslistan till mitt moderkort (inte samma som du valde iofs), och jag slapp kladda med manuella inställningar av cas latency etc, utan allt bara funkade direkt. Att bara klocka ner ditt minne från 3200 MHz till 2933 MHz utan att justera cas latency gör att du inte riktigt får ut hela prestandan ur minnet. Bättre att köra på ett säkert kort, särskilt när prestandaskilnaden är i oförnimbar.

Hej och tack för ditt svar!
Angående nätdelen så kostar 650w och 750w lika mycket just nu så då tänkte jag att jag hellre tar 750w modellen så kommer det gå lite tystare vid load antar jag.

Jag gör som du säger angående processor och kör på 1600 med den tillhörande kylaren det var bra tänkt där och skulle jag behöva mer kraft så kan jag alltid klocka den i framtiden.

Då ingen av Corsairs minnen som finns i hos Inet finns med på listan för det moderkortet jag valt så känns det som det kvittar vilka minnen jag tar faktiskt, jag kommer nog få pröva mej fram ändå med latencer osv.

Tack igen!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]