Permalänk
Medlem

Ratt utan pedaler!?

Tja!
Någon som är bekant med ratt som man ej behöver pedaler till racingspel?
Kan inte använda mina ben och skulle därmed vilja ha en ratt som går att köra med bara händerna, alltså använda paddlarna till broms/gas.
Antar att det går att binda om så att de funkar på dom flesta men blir det att man gasar/bromsar allt eller inget eller blir det motsvarande pedalerna med paddlarna så att man kan gasa/bromsa olika mycket beroende på hur mycket man trycker in?

Om de är möjligt tipsa gärna om vilken ratt som skulle funka bra!
Tack!

Permalänk
Avstängd

@wikn3r:

Om jag inte miss fel så kan Logitech g27 det då den har två st metall spakar på ratten jag har för mig att jag råka trycka på en av dom någon gång och då börja bilen baka.

Värt att kolla upp.

Sen så kan man ändra det i spelet vilket som ska vara gasen och bromsen.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superegg:

@wikn3r:

Om jag inte miss fel så kan Logitech g27 det då den har två st metall spakar på ratten jag har för mig att jag råka trycka på en av dom någon gång och då börja bilen baka.

Värt att kolla upp.

Sen så kan man ändra det i spelet vilket som ska vara gasen och bromsen.

De du tänker på kallas växlingspaddar och du fick alltså i backen. 😂
Hoppas inte att du har körkort.

Skrivet av wikn3r:

Tja!
Någon som är bekant med ratt som man ej behöver pedaler till racingspel?
Kan inte använda mina ben och skulle därmed vilja ha en ratt som går att köra med bara händerna, alltså använda paddlarna till broms/gas.
Antar att det går att binda om så att de funkar på dom flesta men blir det att man gasar/bromsar allt eller inget eller blir det motsvarande pedalerna med paddlarna så att man kan gasa/bromsa olika mycket beroende på hur mycket man trycker in?

Om de är möjligt tipsa gärna om vilken ratt som skulle funka bra!
Tack!

Problemet där att du som du är inne på behöver en analog knapp där du kan gasa och bromsa mjukt. Kanske kan gå att bygga ihop med någon variant av flight spakar där man sköter gas och broms med händerna.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Skulle gärna se att min G27 kund baka men så här långt har jag inte kommit på hur

Problemet är väl att gas och broms används hela tiden och då måste det vara något som fungerar ihop med att man har händerna på ratten, och då blir det genast svårare. Dessutom är det väl så att när man kör så vill man ibland lätta på gasen utan att för den sakens skull bromsa, och då krävs det ett reglage med "motkraft".

Ett alternativ är så klart att köra med en game pad, inte samma känsla så klart men har man samma "problem" som TS ha så kanske man blir tvungen att kompromissa.

Permalänk
Medlem

Med lite enklare lödningskunskaper och fästen gjorda i en 3d printer tror jag inte det är några större problem att få till det med Avtryckarna ur ex en Xbox 360 kontroll och montera på passande ställen på baksidan av en ratt. Självklart inte optimalt men mycket bättre än digitala brytare.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Man kan göra det mesta men frågan är vad som är bekvämt nog. Som jag förstår det krävs två analoga, frikopplade, input.

Flight sim yoke, ger dig ratt (men går de rotera 360?) som du kan röra i längsriktning. Kanske bra för gas. Broms skulle gå att fixa intuitivt med sidospakar + fjäder eller en pedal man rör med handen. Eller tejpa upp en gamepad med analoga spakar på ratten.

Det går också att använda facetracking tex, bakåtlut -> broms. Men, vet inte hur det skulle fungera i praktiken.

Med webbkamera kan man tex använda facetracknoir relativt lätt (men äter några % cpu). Opentrack är också ett program som ger stor funktionalitet.

Är benen obrukbara permanent skulle jag försöka skaffa en vanlig ratt och sen montera analoga joysticks eller motsvarande på var sin sida, inom räckhåll för fingrarna, och koppla dem till en arduino. Vill man inte göra det själv är det allmängods hos många ingenjörer.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Hedersmedlem

@wikn3r Steelseries SRW-S1 (trådlös ratt) har analog gas/broms i ratten, men verkar ha utgått. Det kanske går att hitta på Amazon eller beg... Dock lite oklart hur bra det fungerar i annat än just Simraceway.

Felaktig info (ratten är ej trådlös)
Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

En sån här kan du testa.
https://www.amazon.com/SteelSeries-Simraceway-SRW-S1-Gaming-S...

Funkar fint i alla spel precis som vilken annan ratt/pedal-setup som helst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

@wikn3r Steelseries SRW-S1 har analog gas/broms i ratten, men verkar ha utgått. Det kanske går att hitta på Amazon eller beg... Dock lite oklart hur bra det fungerar i annat än just Simraceway.

https://www.simraceway.com/srw-s1_steering_wheel?locale=en

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

De du tänker på kallas växlingspaddar och du fick alltså i backen. 😂
Hoppas inte att du har körkort.

Ah det vad så dom heter jag har övningskör tillstånd men jag kör som en nolla.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Ah det vad så dom heter jag har övningskör tillstånd men jag kör som en nolla.

Då kanske en Steelseries SRW-S1 kan vara något?

Permalänk
Medlem

Har ett gäng oöppnade SRWs i förrådet

Gamepad, joystick är väl det som gäller inte vanligt med analoga paddlar tyvärr.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Har ett gäng oöppnade SRWs i förrådet

Gamepad, joystick är väl det som gäller inte vanligt med analoga paddlar tyvärr.

Hade du planer på att starta en virtuell körskola eller?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

Hade du planer på att starta en virtuell körskola eller?

Ett tag var de så billiga att de nästan kunde använts som packmaterial.

Men jag tror nog det vore en bra lösning med. Fanns mycket tips om modifikationer för att fästa ratten så man slipper hålla i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Hade du planer på att starta en virtuell körskola eller?

Jag skulle använde dem som buttonboxes. Lita inte på att de skulle hålla så köpte ett gäng för att byta ut eftersom. Men visa sig den första tolererade oändbart med stryk

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Tack för alla förslag!
Verkar ju inte finnas någon jätteenkel lösning och en trådlös ratt känns inte riktigt som att de blir samma grej? Men kanske värt att testa.
Har även ganska begränsad styrka och motorik i fingrarna därav är ingen vanlig ex. xbox-kontroll ett alternativ.
Men om man kan få dit 2 analoga spakar/knappar på baksidan av en ratt kanske de skulle funka, värt att kolla upp!

Vill hitta ett sätt att kunna spela igen med samma villkor som andra efter min skada, blir svårt i dom flesta spel p.g.a min handfunktion! Men på nåt sätt ska de gå

Återigen, tack för alla förslag

Permalänk
Medlem

är joysticks lika illa som gamepads?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Något sånthär kanske kan fungera?

Borde ju gå remappa så du gasar genom o trycka in ratten o bromsar med o dra ut, alternativt koppla spakarna som gas eller något

saitek pro flight steering yoke

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av wikn3r:

Tack för alla förslag!
Verkar ju inte finnas någon jätteenkel lösning och en trådlös ratt känns inte riktigt som att de blir samma grej? Men kanske värt att testa.
Har även ganska begränsad styrka och motorik i fingrarna därav är ingen vanlig ex. xbox-kontroll ett alternativ.
Men om man kan få dit 2 analoga spakar/knappar på baksidan av en ratt kanske de skulle funka, värt att kolla upp!

Vill hitta ett sätt att kunna spela igen med samma villkor som andra efter min skada, blir svårt i dom flesta spel p.g.a min handfunktion! Men på nåt sätt ska de gå

Återigen, tack för alla förslag

Ingen aning om det kan vara något bra för dig eller om det funkar i just detta fall, men annars kanske det kan vara värt att kolla på något med ögonstyrning, typ Tobii:

https://tobiigaming.com/

Önskar dig all lycka till, låter som du varit med om något rätt tråkigt för att ha de "behov" du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

är joysticks lika illa som gamepads?

Inte provat joystick men hur tänker du att man ska använda den?

Skrivet av Ipzen:

Något sånthär kanske kan fungera?

saitek pro flight steering yoke

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/71nxPWv2aNL._SL1500_.jpg

Ser ju ok ut, men om man ska spela ex. F1 där man bör vara väldigt snabb mellan gas/broms känns de svårt?
Men verkar ju va svårt att få till de perfekt, så kan absolut vara ett alternativ

Permalänk
Medlem

Ja alltså x axeln för att styra och y axeln för gas och broms. Kan inte applicera gas och broms samtidigt som kan va visst handikapp dock men du blir väldigt snabb från lock till lock. Har en Saitek Yoke på vindan. Aldrig testat köra med den.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av wikn3r:

Men om man kan få dit 2 analoga spakar/knappar på baksidan av en ratt kanske de skulle funka, värt att kolla upp!

Vill hitta ett sätt att kunna spela igen med samma villkor som andra efter min skada, blir svårt i dom flesta spel p.g.a min handfunktion! Men på nåt sätt ska de gå

Thrustmaster Rgt pro clutch har 2 digitala, och två analoga paddlar bakom ratten. De första för att växla, de andra för gas / broms.
Men det blir nog till att hitta den på eBay (finns en, Italien, och skickar så klart inte utanför Italien... Ta kontakt med dem och se om de är intresserade?) eller motsvarande, kanske rent av en begagnad...

Det känns som om det borde finnas motsvarande rattar i produktion än, men jag har inte kommit på någon...

Edit
Logitech Driving Force, inte Pro, inte GT, ska ha analoga paddlar, och kopplar man inte in pedalstället ska mjukvaran "automatiskt" mappa gas / broms till dem. Och den funkar till PC, även om det står PS2 på förpackningen.
Men, självklart är även den här inte längre i produktion...
/edit

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns interface så man kan ansluta en rc kontroll som spelkontroll, det är inte exakt det du frågar efter men det kanske kan funka ändå, det blir hursomhelst mer logiska reglage än en vanlig gamepad.
http://www.ebay.com/itm/USB3CHex-RC-controller-USB-interface-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

MrQaffe, har så klart rätt. En RC kontroller är ju ett alternativ.
Logitech Driving Force, begagnad, finns på eBay, och skeppar till Sverige. Något folk klagat på är att "rörelsen" på paddlarna är för kort för att fungera riktigt bra, även om de är analoga. *Har googlat - Ingen egen erfarenhet*

Edit
För den icke budget orienterade...
Thomas Superwheel tillverkar en ratt med analoga paddlar.
Ingen aning om det är en bra eller dålig lösning, men priset är... I en helt egen klass.
/Edit

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Fick mig att tänka på denna man med amputerade armar och ben som racade Le Mans 24hr http://blackflag.jalopnik.com/the-fascinating-way-this-quadru... . Verkligen värt att läsa då det är väldigt facinerande, det du söker måste nog gå och fixa på något sätt.

Permalänk
Medlem

Återigen tack för alla svar!
Har en spekulation här som jag tänkt på, kan väldigt lite om sånt men undrar om de skulle funka.
Om man tar dom analoga knapparna från en gamepad och monterar på baksidan av ratten, löder om, kan man då ersätta ''A'' eller ''X''-knappen med en analog knapp eller måste man ersätta analogt med analogt, och isåfall skulle de funka att ersätta pedalerna med 2 analoga knappar från gamepad?
Något som kan bli svårt eller krångligt/behöver tänka på om man skulle försöka sig på något i den stilen?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av wikn3r:

Återigen tack för alla svar!
Har en spekulation här som jag tänkt på, kan väldigt lite om sånt men undrar om de skulle funka.
Om man tar dom analoga knapparna från en gamepad och monterar på baksidan av ratten, löder om, kan man då ersätta ''A'' eller ''X''-knappen med en analog knapp eller måste man ersätta analogt med analogt, och isåfall skulle de funka att ersätta pedalerna med 2 analoga knappar från gamepad?
Något som kan bli svårt eller krångligt/behöver tänka på om man skulle försöka sig på något i den stilen?

Ska du modda nått så får du fixa den elektriska inkopplingen och ev mjukvara själv, en analog sensor är ju kopplad till en omvandlare som gör om dess position till ett tal i digitalformat. det finns en del exempel på egenbyggda kontroller att söka reda på så det är inte omöjligt att göra det om man vill men exakt vad som krävs beror ju på vilka delar du kombinerar, det finns också lösa sensorer som du kan använda så man behöver inte utgå från en spelkontroll utan kan ta en potentiometer eller en analog eller digital resolver eller nått liknade som grund för ett hemmabygge.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wikn3r:

Inte provat joystick men hur tänker du att man ska använda den?

Ser ju ok ut, men om man ska spela ex. F1 där man bör vara väldigt snabb mellan gas/broms känns de svårt?
Men verkar ju va svårt att få till de perfekt, så kan absolut vara ett alternativ

SRW-S1 är inte trådlös. Värt att testa.

Men om du är svag i fingrar/händer och inte en vanlig Xbox-kontroll funkar så vettetusan faktiskt. Då blir det nog att bygga något eget.

Permalänk

Vilken nivå av färdigheter krävs egentligen för dylika byggen?

Visa signatur

What nonsense he is talking! Why, you are in a sentimental mood today, are you?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorian Gray:

Vilken nivå av färdigheter krävs egentligen för dylika byggen?

Det beror väl på hur pass ingående man vill göra det. Köper man en färdig ratt, med pedalställ, slaktar ur elektroniken ur pedalstället, och stoppar i en liten apparatlåda från Elfa, och klistrar på ett par analoga tryckare från en handkontroll på rattens bas, och kopplar dem till pedalställets elektronik, så, massor, om det ska se snyggt ut, nästan inga, om det bara ska fungera.

Ska man bygga "från scratch", bör man nog åtminstone utgå från elektronik avsedd för folk som bygger egna simulatorer, så man slipper bygga egen kontroller, ta fram drivrutin osv, men det är fortfarande en helt annan nivå av fabricering för att få ihop det.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.