Problem med höj och sänkning av IKEA Bekant med motor.

Permalänk
Medlem

Problem med höj och sänkning av IKEA Bekant med motor.

Hallå forumet,

Jag har haft mitt IKEA Bekant-bord i snart 2 år och nu har det uppstått problem med den motordrivna höj- och sänkning.
Varje gång jag försöker höja eller sänka bordet så lyckas den bara justera sig ca 1 cm och sen dör bordet/motorn och jag får vänta några sekunder innan man gör ett nytt försök.

Läste runt lite online och hittade snarlika problem fast med andra bord och där handlade det om påkörningsskydd som aktiverats.
Är det någon som vet om det finns ett sådant i IKEA Bekant och vet hur man kan banka livet ur den?

Tack i förhand!
/Micke

Permalänk
Medlem

Om motorn slår av för att det går för tungt hade jag försökt åtgärda det problemet (rensa ev. smuts/skräp från mekanik) istället för att deaktivera överbelastningsskyddet.

Permalänk
Inaktiv

@Ecodot:
Som sagt: Börja felsökningen med rengörning och smörjning.

Permalänk
Medlem

Du har provat att resetta genom att sänka ned helt och hålla inne runt 10 sek förmodar jag? Ring isåfall IKEA, är väl rätt lång garanti och du får nog en ny motor isåfall.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk

Snabb sökning på google så visar det sig att vissa bord bara går i några sekunder sen lägger nätaggregatet av. Om du har någon extra så pröva att byta ut det.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________