Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem

JBL Xtreme låter i mitt tycke vansinnigt mycket bättre än Marshall Stanmore. Däremot nödvändigt med equalizer i inomhusmiljö då den är för basdominant.

Onyx studio när den kommer ner på sitt vanliga reapris är en fin kandidat om man mest spelar inkopplat. Låter nog bäst av dessa tre. Dock klart sämre vid batteridrift, som får den delen är alldeles för kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danneln:

JBL Xtreme låter i mitt tycke vansinnigt mycket bättre än Marshall Stanmore. Däremot nödvändigt med equalizer i inomhusmiljö då den är för basdominant.

Onyx studio när den kommer ner på sitt vanliga reapris är en fin kandidat om man mest spelar inkopplat. Låter nog bäst av dessa tre. Dock klart sämre vid batteridrift, som får den delen är alldeles för kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Mycket bra information!
Du råkar inte veta hur t.ex. JBL Flip 4 står sig? Tycker Xtreme känns lite stor

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem

@1Z3C0LD:
Är JBL charge 3 också för stor?
Håller med föregående talare om ljudkvalitet har själv ägt alla men kör just nu på en charge 3 för det är en bra kompromiss mellan storlek och ljud.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

@1Z3C0LD:
Är JBL charge 3 också för stor?
Håller med föregående talare om ljudkvalitet har själv ägt alla men kör just nu på en charge 3 för det är en bra kompromiss mellan storlek och ljud.

hmm, nej den är ju mer åt Flip hållet än Xtreme. Så kanske är som du säger att den är en bra kompromiss.
Men Flip 4 gjorde mig lite extra sugen när jag såg att den hade Spotify connect, går iofs att lösa med en chromecast audio(vilket för den delen gör det möjligt att streama till alla mina enheter samtidigt).

Svårt val, får nog åka in och hoppas att jag kan lyssna på alla.
Samtidigt, kan man dra ner basen lite på Xtreme så känns ju den som mest för pengarna

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem

@1Z3C0LD: precis som du skriver är det lätt att köra CC audio. Så gör jag när jag spelar med den på altanen, blir rätt smidigt eftersom man tar el från det inbyggda batteriet. Då får jag ju dessutom samma musik inne som ute.

Försök och tänker hur du ska använda den, extreme har bättre ljud men jag flyttar runt min högtalare mycket och tar med den till landet osv. Jag skulle aldrig har lika många speltimmar på en extreme som jag har på min charge. Därför tycker jag charge är mera prisvärd, men ska den vara mer stationär köp extreme.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

@LasseTM
Är ju just precis det, jag har nog tänkt flytta den, speciellt såhär under sommaren. Ta med den till sommarstuga och kanske med på semestern om man ska åka iväg. Precis därför jag överväger flip 4/charge och som sagt, Flip känns intressant dels för att den är "nyast" men även smidigast, men samtidigt måste ju ljudet vara bra. Annars kan jag lika gärna släpa Xtreme så att säga

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem

För bra jämförelser mellan bluetooth-högtalare kan jag tipsa om clavinetjunkie på Youtube. Han gör riktigt bra jämförelser med binaural recording, så om man lyssnar med vettiga hörlurar hör man skillnaden riktigt tydligt mellan högtalarna han jämför.

Edit: Här är länken: https://www.youtube.com/channel/UC7DQTjYICjBd5ZtLQU3Z1dQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Tack för din mini-review! Jag funderar själv på att slå till på erbjudandet för att använda den för on-the-go programmering. Dock är det väldigt konstigt att sen har så "dålig" batteritid (åtminstone jämfört mot övriga Surface Pro, många som verkar kommentera på detta) fastän den har en M3 CPU.

Har du för övrigt testat att programmera/kompilera på den? Blir den väldigt varm under load (med tanke på att ingen fläkt finns)?

Faktiskt inte. Programmerar inte/kan inte, men jag märker att när jag sitter med Evernote, OneNote och läser artiklar så blir den lite lätt varm. Kan tänka mig att det är mer accentuerat om man programmerar, bildredigerar etc.

Jag tycker du ABSOLUT ska köpa, använd extremt försiktigt och lämna sedan tillbaka om du inte är nöjd. Då har du kunnat testa den hemma i lugn och ro. Åker och lämnar tillbaka min imorgon eller på tisdag.

Skrivet av NoNamesWayne:

Fast den har ju inte så dålig batteritid. Jämför man den dock med en Chromebook med en 720p panel så ja. Då har den säkert det men då får man ha i åtanke att man har betydligt mer pulver under huven och en betydligt bättre skärm på alla sätt och vis.
Jag kör just nu med den senaste surface pron med m3 och den ska ha en batteritid på 13,5 timmar och det är siffror jag inte tvivlar på.

Det är definitivt INTE ens i närheten av 13,5 timmar som de utlovar. Har tittat på 5-6 reviews och läst 2 internationella recensioner på nätet och de hävdar - så som jag själv också upplevt - att den absolut inte håller 13,5 timmar. Min Chromebook "lovar" 7,5 timme, håller 6 timmar och "dör" långsammare än Surface Pro 4:an jag har hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Det är definitivt INTE ens i närheten av 13,5 timmar som de utlovar. Har tittat på 5-6 reviews och läst 2 internationella recensioner på nätet och de hävdar - så som jag själv också upplevt - att den absolut inte håller 13,5 timmar. Min Chromebook "lovar" 7,5 timme, håller 6 timmar och "dör" långsammare än Surface Pro 4:an jag har hemma.

Du får nog läsa om mitt inlägg en gång till. Microsoft har aldrig hävdat 13,5 timmar på surface pro 4. Utan där är det snarare 6-7 timmar som gäller.
Den nya surface pro som jag skrev om i mitt inlägg är god för 13,5 timmar. Dels pga större batteri och nya, mer energisnåla processorer.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Faktiskt inte. Programmerar inte/kan inte, men jag märker att när jag sitter med Evernote, OneNote och läser artiklar så blir den lite lätt varm. Kan tänka mig att det är mer accentuerat om man programmerar, bildredigerar etc.

Jag tycker du ABSOLUT ska köpa, använd extremt försiktigt och lämna sedan tillbaka om du inte är nöjd. Då har du kunnat testa den hemma i lugn och ro. Åker och lämnar tillbaka min imorgon eller på tisdag.

Det är definitivt INTE ens i närheten av 13,5 timmar som de utlovar. Har tittat på 5-6 reviews och läst 2 internationella recensioner på nätet och de hävdar - så som jag själv också upplevt - att den absolut inte håller 13,5 timmar. Min Chromebook "lovar" 7,5 timme, håller 6 timmar och "dör" långsammare än Surface Pro 4:an jag har hemma.

Jag tror du blandar ihop de olika modellerna med varandra.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av mgnspx2:

Någon som använt och om det är möjligt att använda sig av MSI cashback som (https://msi-promotions.com/se/en/pages/springcashback/home) som formellt avslutades 20170630? Är det någon som har erfarenhet av att använda MSI-promotion code? Tänkte(eller drömde) att det kunde bli ett riktigt billigt kort....

Permalänk
Moderator
Forumledare

@naren: *inlägg inflyttat till diskussionstråden*

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Inaktiv

Ser att man kan köpa Ryzen 1800x för 3600kr begagnat på flera sidor, är det ett bra pris så man kanske ska slå till igen eller ska man vänta på rev 2 av ryzen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jungleboss:

Blir €524 (5050 kr) i slutändan med svensk moms (som Amazon lägger på). Men ändå bra pris!

Eftersom vi är med i EU, och Tyskland likaså, så skall väl momssatsen gälla i det EU-land där man köper varan?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Eftersom vi är med i EU, och Tyskland likaså, så skall väl momssatsen gälla i det EU-land där man köper varan?

Det är svensk moms som gäller för Amazon.

Citat:

Du behöver inte som konsument ta reda på om säljaren är momsregistrerad i Sverige eller inte. Priser som anges till dig ska inkludera rätt momssats. Läs noga igenom informationen från säljaren och försäkra dig om att momsen ingår i priset.

Om du handlar via Internet eller postorder från ett företag i ett annat EU-land gäller speciella skatteregler. Ett Internet- eller postorderföretag som säljer till kunder i Sverige ska vara momsregistrerat här om den sammanlagda årsomsättningen överskrider 320 000 kronor. Om beloppet inte överskrids redovisar säljaren moms i sitt eget land. I det fallet betalar du den momssatsen som tillämpas i säljarens hemland. Överskrids beloppet ska säljaren betala moms enligt svenska skattesatser, det vill säga 25 procent. Då måste du betala svensk moms.

http://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/handel-inom-eu/...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElvisP:

5 246 kr i skrivande stund.

Nej, vi låter inte Amazon växla (~3.8% påslag i detta fall). Det blir mindre på så vis, men hur mycket beror på din bank (ofta 0-2%).

€524,51 är enligt XE ~5055kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Z3C0LD:

Mycket bra information!
Du råkar inte veta hur t.ex. JBL Flip 4 står sig? Tycker Xtreme känns lite stor

Köpte en Xtreme, alldeles för stor i mitt tyckte. Funkar bra på tex stranden, ute på gräsmattan osv. Men lär bli för tung & stor att dra med upp i skidbacken, ut på hajken osv! Får bli polarens charge 3 då istället, perfekt size på den & inte stor skillnad i ljud

Visa signatur

Ryzen 5600x || 16GB RAM || Gigabyte B550 || Asus STRIX GTX 1080 Gaming || RM850x || Laptop: Dell XPS 13 9370

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Nej, vi låter inte Amazon växla (~3.8% påslag i detta fall). Det blir mindre på så vis, men hur mycket beror på din bank (ofta 0-2%).

€524,51 är enligt XE ~5055kr.

En bra sida för folk med VISA-kort är: https://www.visaeurope.com/making-payments/exchange-rates

Med dagens kurs och 1.65% påslag, ganska normalt, får vi: 524.51 Euro = 5,175.90 Swedish Krona

Permalänk
Medlem

Surfplattan från Huawei som det tipsas om har riktigt dåligt grafikprestanda. Många flera år gamla plattor är bättre, så den är inget för spel.
#16889626

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Surfplattan från Huawei som det tipsas om har riktigt dåligt grafikprestanda. Många flera år gamla plattor är bättre, så den är inget för spel.
#16889626

Du menar denna?

Skrivet av Lyktgubben:

Huawei MediaPad T3 10 9.6", LTE/4G, 2/16GB, 1280x800, Android 7.0 Nougat på Elgiganten för 1490 kr

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/ipad-surf...

Förväxla inte med den andra gamla surfplattan som Elgiganten har på sommarrea för samma pris.

Kostar från 2565 kr hos kända återförsäljare, Multitronic tar 2059 kr.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4333477

Med 2 gig i ram och 16 totalt för lagring + övriga specc så skulle jag snarare kalla det en läsplatta mer än en surfplatta, skulle verkligen inte försöka spela på den.

Visa signatur

Cogito ergo sum ego, vos non

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Z3C0LD:

Mycket bra information!
Du råkar inte veta hur t.ex. JBL Flip 4 står sig? Tycker Xtreme känns lite stor

Problemet med JBL Flip 4 stavas JBL GO

JBL GO är en liten liten högtalare som är brutalt ful men klarar av att leverera ljud i normal volym med lite tryck i. Ska man skruva upp ljudet så duger inte Flip 3/4.
Och med den pris skillnaden det är på dom så hade jag personligen tagit en JBL GO alla dagar i veckan
(Flip 4 är inte 6-8 ggr mer högtalare än JBL GO är)
(Äger själv Flip 3 & Go & Harman/kardon studio onyx varav enda anledningen till att jag behöll flip3 är för att jag fick den ruggigt billigt)

Så min rekomendation är hoppa upp till charge/extreme och vill du ha en liten liten högtalare så kör på GO.
Med det sagt så är inte ljudet i Flip dåligt, det är helt ok och fyller ett rum/altan dugligt.
Men inget mot ljudet i Extreme eller Harman/kardon studio onyx.

Visa signatur

Cogito ergo sum ego, vos non

Permalänk
Medlem

Läsplatta.

Skrivet av Jocke83:

Du menar denna?

Med 2 gig i ram och 16 totalt för lagring + övriga specc så skulle jag snarare kalla det en läsplatta mer än en surfplatta, skulle verkligen inte försöka spela på den.

Jag såg denna i annonsbladet och tänkte direkt att "#¤%& vilken överprisad surfplatta, jag köpte min gamla för 3 år sen för 1500kr med samma specs förutom 4G. 1200x800 känns väldigt 2010. Den mest prisvärda jag hittat själv just nu är en Lenovo yoga pad 3 plus som verkar ha bra specs men kostar det dubbla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Du får nog läsa om mitt inlägg en gång till. Microsoft har aldrig hävdat 13,5 timmar på surface pro 4. Utan där är det snarare 6-7 timmar som gäller.
Den nya surface pro som jag skrev om i mitt inlägg är god för 13,5 timmar. Dels pga större batteri och nya, mer energisnåla processorer.

Korrekt. Jag visste inte ens att det fanns en ny modell som bara heter "Surface Pro". Varför kallas den bara Surface Pro? Då blir det lätt förvirringar då jag tänkte att du var lat och inte orkade skriva ut "4"
Case closed.

Permalänk
Medlem

Angående billiga Windows licenser.. som jag förstått det så är dessa köpta i bulk och är inte avsedda för att säljas vidare. De kan sluta fungera när som helst. Då gäller det att butiken man köpt från kan hjälpa en, om de ens finns kvar. Sidan som länkades här verkar ha funnits ett bra tag och ha bra omdömen så det är ju bra.

För övrigt kan du köpa en Windows 7 licens där (140 kr jämfört med 200 för Windows 10) och använda detta erbjudande för att aktivera Windows 10: https://www.microsoft.com/en-us/accessibility/windows10upgrad... Du kan även testa att kopiera in koden direkt när du aktiverar då det verkar fungera för vissa.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Inaktiv

Sony MDR-ZX330BT (Bluetooth Wireless Headphones with NFC Connectivity)

604kr inkl. frakt och moms från Amazon.co.uk.

https://www.amazon.co.uk/Sony-MDR-ZX330BT-Bluetooth-Headphone...

Närmast på prisjakt 712kr + frakt. Så inget superfynd, därav postat i diskussionstråden.

Hörlurarna vann Råd & Röns stora test av trådlösa hörlurar i senaste numret. Det vann med 75 poäng av 100. På andra plats kom Beats by Dr.Dre Solo3(1900kr) med 66 poäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Korrekt. Jag visste inte ens att det fanns en ny modell som bara heter "Surface Pro". Varför kallas den bara Surface Pro? Då blir det lätt förvirringar då jag tänkte att du var lat och inte orkade skriva ut "4"
Case closed.

Korkat. Precis som den iPad "3" som jag har som officiellt heter "iPad New", eller nyare modeller som bara heter iPad.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av freron:

Jag såg denna i annonsbladet och tänkte direkt att "#¤%& vilken överprisad surfplatta, jag köpte min gamla för 3 år sen för 1500kr med samma specs förutom 4G. 1200x800 känns väldigt 2010. Den mest prisvärda jag hittat själv just nu är en Lenovo yoga pad 3 plus som verkar ha bra specs men kostar det dubbla.

Kan inte argumentera mot det då jag själv köpte en under Blackfriday för ~2.4.

Hur det ser ut i dagsläget på tab marknaden har jag dock noll koll på då yoga tab 3+ fortfarande är över förväntan för mina behov

Visa signatur

Cogito ergo sum ego, vos non

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke83:

Problemet med JBL Flip 4 stavas JBL GO

JBL GO är en liten liten högtalare som är brutalt ful men klarar av att leverera ljud i normal volym med lite tryck i. Ska man skruva upp ljudet så duger inte Flip 3/4.
Och med den pris skillnaden det är på dom så hade jag personligen tagit en JBL GO alla dagar i veckan
(Flip 4 är inte 6-8 ggr mer högtalare än JBL GO är)
(Äger själv Flip 3 & Go & Harman/kardon studio onyx varav enda anledningen till att jag behöll flip3 är för att jag fick den ruggigt billigt)

Så min rekomendation är hoppa upp till charge/extreme och vill du ha en liten liten högtalare så kör på GO.
Med det sagt så är inte ljudet i Flip dåligt, det är helt ok och fyller ett rum/altan dugligt.
Men inget mot ljudet i Extreme eller Harman/kardon studio onyx.

Hur bra är JBL charge 3 jämfört mot extrem?

Är mycket i naturen och till sjöss så är intresserad av vattentålig/tät högtalare och såg att charge är helt vattentät medans extrem är bara stänk-säker så är kluven mellan dom två.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndyX:

10 000 mAh powerbank med dubbla! 2.1 A uttag, akttså totalt 4.2 A för 99:-
https://www.inet.se/produkt/6600139/v7-select-powerbank-10000...

Riktigt schysst pris

Skickades från m.sweclockers.com

Är det någon vidare skillnad mellan alla dessa powerbanks? Oftast är det märken man aldrig hört talas om och det känns lite tveksamt att köpa en av de billigaste modellerna men jag kanske bara är fördomsfull och att produkterna är likvärdiga oavsett prisklass.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Är det någon vidare skillnad mellan alla dessa powerbanks? Oftast är det märken man aldrig hört talas om och det känns lite tveksamt att köpa en av de billigaste modellerna men jag kanske bara är fördomsfull och att produkterna är likvärdiga oavsett prisklass.

Det är lättare att läsa på om tjockare powerbanks då dessa innehåller 18650 celler och det går oftast att hitta vilka celler som är inuti på nätet och således veta ifall powerbanken är bra eller dålig. Ett typiskt mått på kvalité är Panasonic celler, t.ex. NCR18650 serien. Det är desto svårare med dessa platta tyvärr, så där kan jag inte hjälpa dig.