Laga en gammal Intel eller starta om med Ryzen 5

Permalänk
Medlem

Laga en gammal Intel eller starta om med Ryzen 5

Hej!
Jag står inför ett litet dilemma: min klipp och produktionsdator dog för ett tag sedan och jag har inte lyckats reda ut vad som är fel men troligen är det moderkort eller CPU som inte går.

Intel i7 2700 med 1155-sockel
Geforce gtx 670 (testat: funkar)
16gb ddr3 1600mhz (testat: funkar)

Med väldigt knapp ekonomi skulle jag vilja få en dator som funkar och som jag ser det har jag två alternativ.
1. Köpa ett begagnat 1155-moderkort(brukar landa på 1200kr på tradera) och hoppas på att processorn är hel.
2. Sälja av ram och annat. Satsa på Ryzen 5 1600, nytt moderkort och minne men behålla mitt grafikkort så länge.

Jag avnänder mest produktivitets-program så som Da Vinci Resolve, Photoshop och After Effects.

Ryzen verkar vara väldigt kompetent på dessa områden och det hade inte varit fel att få lite mer kraft än jag hade tidigare. Dock är ju grafikkortet en viktig aktör i när det gäller video så frågan är om jag kommer märka ngn skillnad än om jag hade försökt återskapa mitt tidigare system.

Vad hade ni gjort?

Mvh
Bobby

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,

Permalänk
Medlem

Jag tycker första steget är att sälja av det du har och sen kika på uppgradering. Att du ska chansa på att CPUn håller känns osäkert, har du möjlighet att testa den så vet du ju om du kan köpa nytt moderkort bara!

Annars kan du försöka sälja iväg hela rubbet och köpa något begagnat!

Av dina två alternativ så röstar jag på Ryzen system!

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem

Finns det kanske någon vänlig själ i närheten som kan bistå med moderkort och/eller cpu för att felsöka vilken del som är defekt?

Permalänk
Medlem

Du tror inte det är nätaggregatet som gett upp?
Vad har du för någon och har du testat att starta nätaggregatet utanför datorn, samt helst mäta upp spänningarna?

Vad och hur har du testat de olika komponenterna?

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte om amd men i ditt fal hade jag sålt det du har och köpt rysen.

Om du inte känner någon som kan testa/felsöka cpu/moderkortet till dig.

Mvh

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Du tror inte det är nätaggregatet som gett upp?
Vad har du för någon och har du testat att starta nätaggregatet utanför datorn, samt helst mäta upp spänningarna?

Vad och hur har du testat de olika komponenterna?

Jag har testat med ett helt nytt agg och det gjorde ingen skillnad. Allt snurrar men ingen post. Har testat att breadboarda med alla konfigurationer jag kan tänka och även installerat en moderkortspeaker utan att några felkoder hördes.

Tyvärr har jag ingen vän som har 1155moderkort. Annars hade det ju avhjälpt mkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,

Permalänk
Medlem

Du har ju en mycket gammal processor.
Säkert har du haft den i ett antal år nu.
Den har gjort sitt. Du har fått utt mycket av datorn.

Så det är dags att satsa på en ny processor, moderkort och DDR4 minnen.
Kanske köpa en SSD 250GB att installera på.
Det mesta kan du ju behålla.

Ryzen 5 1600 är ett bra alternativ som saken är nu.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av halojoy:

Du har ju en mycket gammal processor.
Säkert har du haft den i ett antal år nu.
Den har gjort sitt. Du har fått utt mycket av datorn.

Så det är dags att satsa på en ny processor, moderkort och DDR4 minnen.
Kanske köpa en SSD 250GB att installera på.
Det mesta kan du ju behålla.

Ryzen 5 1600 är ett bra alternativ som saken är nu.

Håller helt med Diskar och nätagg har jag ju redan så det blir ju lite billigare på så sätt. Kanske till och med skaffar ett AMDkort längre fram då de verkar ha bra optimering med Open CL

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,

Permalänk
Medlem

Kan säga många 1155 dvs z68 samt b67? har gett upp, tror mest på moderkort.
kolalr du markanden så söker ofta folk moderkort till 1155. köpte sjv beg ifrån Ebay.uk när ett slutade funka för mig. då det inte finns några nya z67 lr p67 i sveriges butiker.

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Medlem

Om du kunde verifiera att i7 2700k processorn är okay
så kan du säkert sälja den för nån tusenlapp.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbyem:

Kanske till och med skaffar ett AMDkort längre fram då de verkar ha bra optimering med Open CL

Skickades från m.sweclockers.com

Nvidia har ju halvt lagt ner deras OpenCL stöd, (min teori) för att trycka fram proprietära CUDA. Med Keplar så började de stödja OpenCL 1.2 men dem verkar ha 0 planer på att uppdatera till 2.X som släpptes 2013. Lyckligtvis lär de däremot vara tvingade till det i framtiden då nästa version utav OpenCL lär bli en del utav Vulkan. Versionerna från och med 2.0 är riktigt trevliga men man skär så hårt i möjliga användare om man använder det.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infocus:

Kan säga många 1155 dvs z68 samt b67? har gett upp, tror mest på moderkort.
kolalr du markanden så söker ofta folk moderkort till 1155. köpte sjv beg ifrån Ebay.uk när ett slutade funka för mig. då det inte finns några nya z67 lr p67 i sveriges butiker.

Ja precis, det finns totalt tre modeller på Prisjakt som antingen är för servers eller är för dyra.

På tradera ploppar det upp ofta men är ju fan lika dyra som ett nytt moderkort när väl budgivningen är slut.

Skrivet av halojoy:

Om du kunde verifiera att i7 2700k processorn är okay
så kan du säkert sälja den för nån tusenlapp.

Ja det hade varit toppen! Men jag antar att jag inte kan testa det utan ett moderkort?

Skrivet av philipborg:

Nvidia har ju halvt lagt ner deras OpenCL stöd, (min teori) för att trycka fram proprietära CUDA. Med Keplar så började de stödja OpenCL 1.2 men dem verkar ha 0 planer på att uppdatera till 2.X som släpptes 2013. Lyckligtvis lär de däremot vara tvingade till det i framtiden då nästa version utav OpenCL lär bli en del utav Vulkan. Versionerna från och med 2.0 är riktigt trevliga men man skär så hårt i möjliga användare om man använder det.

Ja... Da vinci som jag gillar för att det är kraftfullt och gratis, funkar ju bra med CUDA, men nu har de även börjat sammarbeta med AMD så jag hoppas att det blir av i den nya versionen.

En idé jag hade var också att bygga en Hackintosh med AMD-grafik för att Final Cut X är optimerat för Open CL, dock skulle det nog inte göra några mirakel i de andra programmen så som After Effects osv. Det är galet hur optimerat Mac är när det kommer till sina egna program. Jag kan klippa 4K nu på min sju år gamla Mac Book Pro, med knappt ngt lagg. Men att rendera och transkoda tar jävulen långt tid.

Tack för alla bra synpunkter och råd so far! Uppskattas!

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,

Permalänk
Medlem

Ojojoj! Jag plockade ur processorn nu från den gamla och det är en i7 3770k.

Då borde jag nog lägga om min beställning till en Ryzen 5 1600 för att kunna se ngn förbättring?

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,