Microsoft: "Varför bryr du dig om 60 FPS?"

Permalänk
Melding Plague

Microsoft: "Varför bryr du dig om 60 FPS?"

Höga bildfrekvenser är inte viktigt för alla spelare och alla typer av spel och det är inte Microsofts sak att bestämma över spelutvecklares beslut, säger Xbox-chefen Phil Spencer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ge oss åtminstone ett 60fps-alternativ i alla spel! Det skulle iaf få mig att överväga Xbox One X.

Visa signatur

Stationär: LG C2 42" - i5 12400F - KFA2 RTX 4080 ST - 2x 8GB DDR4 3600MHz

Permalänk
Medlem

De flesta bryr sig nog inte om 30fps eller 60fps som standard, men däremot om de fick jämföra och se skillnaden så tror jag fler skulle förstå varför det är fördelaktigt med 60fps istället för 30. Bättre bilduppdatering, mjukare rörelser och snabbare respons. Även på konsoll så borde det vara som natt och dag, och jag tycker inte några spel öht skall köra under skärmens lägsta användbara frekvens som är 60.

Permalänk
Avstängd

'' har koll på eller ens märker om ett spel körs i 30 eller 60 FPS.''

Då har han inte koll..för man märker 30 mot 60FPS i spel..det är 30FPS skillnad.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Phil Spencer försöker väl gardera sig mot faktumet att One X inte kommer vara i närheten kraftfull nog att leverera 60fps i 4k upplösning i annat än ett fåtal titlar. Men för 500 dollar kan man inte klaga för vad man får tycker jag.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Jag håller helt med honom. Vem behöver 60 fps? Filmer spelas upp i ~25 fps och fungerar ju hur bra som helst. Där fungerar även 480p/25 helt okej så jag tycker han kan passa på att argumentera för det med. Vem behöver 4K eller HD?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av FredrikMH:

Jag håller helt med honom. Vem behöver 60 fps? Filmer spelas upp i ~25 fps och fungerar ju hur bra som helst. Där fungerar även 480p/25 helt okej så jag tycker han kan passa på att argumentera för det med. Vem behöver 4K eller HD?

Snälla dra inte upp filmer får ont i huvudet....

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Hellre 30fps och fullsmetat med ögongodis än 60fps och dålig grafik. Det är min åsikt.

Hjärnan börjar uppfatta en serie bilder som "rörliga" ungefär vid 15fps, så dubbelt upp, alltså 30 borde vara mer än tillräckligt för att det ska flyta.

Sen finns det ju såklart kategorin "elallergiker" och övriga nossebo-offer som på riktigt mår dåligt av själva "vetskapen" att det är 30 och inte 60fps men i en blindstudie så är det ytterst få som ser skillnad.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Många som inte är insatta bryr nog inte sig precis som många inte bryr sig om HD. Mamma förstår fortfarande inte vad Bluray är till för. DVD gillade hon för hon slapp spola tillbaka VHS bandet men vad ska man med Bluray till tycker hon. Jag har visat Bluray och DVD efter varandra men hon ser ändå inte skillnaden. Även min fru förstår sig inte på det. Hon ser ingen skillnad heller. Samma med ljud. För många fungerar det att titta med laptop speakers lika bra som stora golvhögtalare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Snälla dra inte upp filmer får ont i huvudet....

efter att man börjat använda SVP så kan jag knappt gå på bio längre

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

@FredrikMH: Jag hoppas du är ironisk

Visa signatur

7700K-GTX970-32GB
-Systemutvecklare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hellre 30fps och fullsmetat med ögongodis än 60fps och dålig grafik. Det är min åsikt.

Hjärnan börjar uppfatta en serie bilder som "rörliga" ungefär vid 15fps, så dubbelt upp, alltså 30 borde vara mer än tillräckligt för att det ska flyta.

Sen finns det ju såklart kategorin "elallergiker" och övriga nossebo-offer som på riktigt mår dåligt av själva "vetskapen" att det är 30 och inte 60fps men i en blindstudie så är det ytterst få som ser skillnad.

Det du säger stämmer inte. Kan du se skillnad? https://frames-per-second.appspot.com/

Permalänk
Medlem

@Ozzed:

Jag är precis tvärt om, hellre hyfsad grafik och bra flyt än supergrafik och segt som sirap. Ser lätt skillnad på 30 och 60 fps alla dagar i veckan. Säger inte att du har fel, bara att folk föredrar olika saker.

Själv föredrar jag +100fps nuförtiden...

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Hellre 30fps och fullsmetat med ögongodis än 60fps och dålig grafik. Det är min åsikt.

Hjärnan börjar uppfatta en serie bilder som "rörliga" ungefär vid 15fps, så dubbelt upp, alltså 30 borde vara mer än tillräckligt för att det ska flyta.

Sen finns det ju såklart kategorin "elallergiker" och övriga nossebo-offer som på riktigt mår dåligt av själva "vetskapen" att det är 30 och inte 60fps men i en blindstudie så är det ytterst få som ser skillnad.

Tycker alla spel som något överhuvudtaget är lite snabbt under 100 FPS är lagg. / hack för mig.

Vissa tycker 60 FPS är flyt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Kommer inte majoriteten av spel i 60 fps på Xbox X känns det som ett köp kan kvitta för mig! Har tidigare haft alla xbox.

Spel som t.ex GTA 5 och senaste Tomb Raider på Xbox One känns som sirap och är bara allmänt jobbig att spela pga fps:en

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av dagas:

Många som inte är insatta bryr nog inte sig precis som många inte bryr sig om HD. Mamma förstår fortfarande inte vad Bluray är till för. DVD gillade hon för hon slapp spola tillbaka VHS bandet men vad ska man med Bluray till tycker hon. Jag har visat Bluray och DVD efter varandra men hon ser ändå inte skillnaden. Även min fru förstår sig inte på det. Hon ser ingen skillnad heller. Samma med ljud. För många fungerar det att titta med laptop speakers lika bra som stora golvhögtalare.

Skickades från m.sweclockers.com

Ointresse och vill inte lära / ta in informationen spelar ingen roll om du visar dom dom vägrar ändå.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

För er som inte ser skillnad på 30 och 60 fps borde ni leka runt lite här.
https://frames-per-second.appspot.com/
Ni kommer aldrig bli nöjd med 30 fps efter det.

Permalänk
Medlem

Nog tror jag inte det är några problem att se skillnaden mellan 30 och 60. Men vi är nisch i det här forumet . Mina konsolspelande vänner bryr sig inte så hemskt mycket. 60fps blir mer vapnet att dra fram i vissa spelgenrer där det ger praktisk skillnad. Exempelvis en tävlingsinriktad FPS, men inte lika mycket i den typiska storydrivna flashiga flaggskeppstiteln.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Fraxx:

För er som inte ser skillnad på 30 och 60 fps borde ni leka runt lite här.
https://frames-per-second.appspot.com/
Ni kommer aldrig bli nöjd med 30 fps efter det.

Fick ont i huvudet av allt under 60 lel haha

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hellre 30fps och fullsmetat med ögongodis än 60fps och dålig grafik. Det är min åsikt.

Hjärnan börjar uppfatta en serie bilder som "rörliga" ungefär vid 15fps, så dubbelt upp, alltså 30 borde vara mer än tillräckligt för att det ska flyta.

Sen finns det ju såklart kategorin "elallergiker" och övriga nossebo-offer som på riktigt mår dåligt av själva "vetskapen" att det är 30 och inte 60fps men i en blindstudie så är det ytterst få som ser skillnad.

Hellre 120fps+ än 30fps med allt ögongodis i världen.
Flyt > grafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorgonzola:

Det du säger stämmer inte. Kan du se skillnad? https://frames-per-second.appspot.com/

Ja, men där jämförs de ju sida vid sida. Då tror jag nog de flesta ser skillnad. Inte så att jag tyckte att det var jobbigt att titta på 30fps-bollen dock. Tyckte båda flöt helt OK.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Ja, men där jämförs de ju sida vid sida. Då tror jag nog de flesta ser skillnad. Inte så att jag tyckte att det var jobbigt att titta på 30fps-bollen dock. Tyckte båda flöt helt OK.

30 FPS flyter? hackar ju fram så innihelvete ju.... får ju fan migrän.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Snälla dra inte upp filmer får ont i huvudet....

Dra upp filmer, dra ner spel... det är bara en sekvens av bilder i ett visst format och frekvens som diskuteras så känns högst relevant att få med det på ett hörn också

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av FredrikMH:

Dra upp filmer, dra ner spel... det är bara en sekvens av bilder i ett visst format och frekvens som diskuteras så känns högst relevant att få med det på ett hörn också

Filmer har noll med spel gör heltttttt olika världar så långt du kan komma ifrån varandra.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jag tror faktist att det skulle vara lättare för vissa att ta till sig spel och film som underhållning ifall fps:en var högre. Flimrig bild är mer krävande för hjärnan och i snabba actionscener så går det knappt att se vad som händer i låg fps.

Transformers actionscener är ett bra exempel på när låg fps förstör upplevelsen.
Det går knappt att se vad som händer med all blur tillsammans med hackig bild.

Näe jag håller mig på till PC eller 60fps konsolspel när det kommer till spel med snabba rörelser, annars så får jag ingen behaglig upplevelse.

För att förtydliga: spel borde ha standardiserat 60fps för länge sedan och fps shooters borde ligga på minst 60 men väldigt gärna högre.
Jag tycker att Phil pratar om vad som är smidigast för marknaden och inte vad som är bäst för kunden.

Permalänk
Medlem

30 FPS vs 60 FPS är som dag och natt. Även om det gäller mmorpg eller FPS.

Permalänk
Medlem

You don't know what you don't know. Har själv varit begränsad till 30 Hz skärm från att ha spelat på 120 Hz. Första timmarna är ett helvete men sen funkar det i allt utom competetive FPS.

Till slut bryr man sig inte.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FredrikMH:

Jag håller helt med honom. Vem behöver 60 fps? Filmer spelas upp i ~25 fps och fungerar ju hur bra som helst. Där fungerar även 480p/25 helt okej så jag tycker han kan passa på att argumentera för det med. Vem behöver 4K eller HD?

Du är nog sarkastisk..

Men ifall du ej är det..det är spel det handlar om, inte film.. det är en stor skillnad på dessa olika element.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

30 FPS flyter? hackar ju fram så innihelvete ju.... får ju fan migrän.

Jag skrev ju också att nossebo-effekten är något som folk på riktigt lider av. Det är inget konstigt.

Men det hade varit intressant att se hur det ter sog om du tittar på 60fps och någon säger till dig att det är 30, eller tvärt om.

Nu när det finns 240Hz-skärmar har det "plötsligt" poppat upp folk som säger att de måste ha det och att de får huvudvärk av 144Hz... Det känns liksom igen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ska stämpla ut ironin lite för det är fortfarande tidigt på morgonen för många på Sweclockers...

Förutsatt att ett spel kan hålla konstant jämna 30 fps så kan det fungera bra i vissa titlar. Men så fort man befinner sig i en 3D-miljö där man snabbt kan ändra synvinkel så kommer inte 30 fps leverera en bra upplevelse. Det är i alla fall min subjektiva ståndpunkt

Skulle däremot en titel leva på gränsen och titt som tätt inte ens klara 30 fps så man får en variation i den frekvensen så blir det snabbt en katastrofal upplevelse då vi kommer lägga märke till dessa avvikelser tydligt.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC