Datorn krashade vid spel, startar endast i safe-mode (detta har jag gjort)

Permalänk
Medlem

Datorn krashade vid spel, startar endast i safe-mode (detta har jag gjort)

Hej, efter lite strul igår kväll så behöver jag prata av mig lite om vad som hände. Det handlar om datorn i signaturen.

Till att börja med vill jag säga att jag har inte installerat några nya drivrutiner/program osv på ett par veckor.

Jag satt och spelade Rocket League, när datorn helt plötsligt hänger sig och jag tvingas att göra en hard-reset.
När jag trycker igång datorn igen lyser POWER-LED samt mus och tangentbord. Jag ser min MSI logga på skärmen vid boot men sedan inget mer, när windows ska komma är det bara svart.

Så jag testar att starta datorn i felsäkert läge, vilket fungerar, och gör en antivirus scan för säkerhetsskull. Inget nämnvärt om det.
Startar om datorn igen med samma resultat som innan, svart skärm. Startar om igen och ser inte ens MSI logga, bara svart skärm.
Så här håller jag och min kära dator på i x antal omstarter innan jag kommer in i felsäkert läge igen.

Eftersom jag kommer in i felsäkert läge nu tänker jag att det kan ha med grafik drivrutinerna att göra, hade visst en gammal driver. Så jag börjar först med att uppdatera till de senaste (clean install) och testar starta om datorn. Jag kommer då in i windows, ser mitt skrivbord och allt startar som vanligt, men efter 10-20 sekunder får jag svart skärm igen. Så jag går in i felsäkert läge och tar bort grafikkorts drivrutinerna helt för jag vill testa om det integrerade grafikkortet fungerar.

Jag kopplar in min skärm till det integrerade grafikkortet men får ingen bild alls. Kopplar tillbaka och går in i BIOS och ändrar grafik från PEG till IGD. Stänger av och flyttar kabel till moderkort igen. Bootar upp men får ingen skärm alls, men datorn verkar snurra på som vanligt. Datorn startar även om sig själv när den inte lyckas boota. Här lämnar jag datorn för natten i en klassisk boot loop.

När jag tittar till datorn nu på morgonen så står den i windows och ser ut som vanligt. Ser att den installerat drivrutiner för intel hd4000 och att allt verkar fungera. Även windows update har installerat "windows-versionen" av NVIDIA drivers.

Så allt är igång igen, fast på det integrerade grafikkortet. Enhetshanteraren visar både Intel HD4000 och GTX 670, inga problem funna.

Då är frågan här hur jag går vidare?

  1. Ändra i BIOS till PEG och ändra kabel och hoppas på det bästa, jag kan kanske hamna i samma sits med ingen bild och kommer inte åt BIOS, men då får jag väl resetta CMOS typ

  2. Köra via IGD men ta ut grafikkortet och rensa alla NVIDIA drivrutiner för att sedan sätta i grafikkortet igen och ändra BIOS till PEG för att starta om på nytt

  3. I BIOS kan jag bara välja PEG och IGD, men jag har en option som heter "IGD Multi Monitor" vilket möjliggör att båda körs samtidigt tror jag, men har läst både bu och bä om detta. Men för att förhindra att jag inte kommer åt datorn kanske jag ska aktivera denna så att båda fungerar. Därefter pilla med drivers osv.

Tack för att ni lyssnade

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Medlem

OOO.. en Myrphys Law

Följande kommer ske enligt denna lag. Om du ändrar fuckar allt igen
Om du inte ändrar... så fungerar allt, men inte som du vill... tufft beslut.

Helt ärligt, fungerar datorn inte som den ska så behöver du ju så klart hitta felet.
Innan du skiftar dock hade jag lastat och testat datorn som den är. Dvs testa CPU, Minne, PSU osv så gott du bara kan. Tex OCCT kan testa GPU + CPU samtidigt, och då lasta PSUn.

Så testa en sak åt gången och sen lägg på mer och mer last (typ först CPU, sen GPU, sen båda).

Om du har ditt 670 i Windows så flytta över skärmkabeln och testa. Det du ställer in i BIOS är ju bara vilket som ska visas i BIOS, inte i Windows. Så hittas den i enhetshanteraren så bör du kunna köra på det.

Annars är rensning av drivare en bra sak, utan tvekan, men jag tvivlar på att detta är orsaken till första felet, då drivare inte påverkar BIOS, utan det är hårdvaru-fel som gör det. Det kan också vara överhetting, så rensa/blås ut flänsarna med trycklyft.

Hur gammal är PSUn?
För det mer troliga är att antingen håller din GPU eller din PSU på att haverera. Ev kanske moderkortet, men då du verkar ha bra komponenter och solida kondensatorer så är oddsen låga att moderkort bör dö av ålder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

OOO.. en Myrphys Law

Följande kommer ske enligt denna lag. Om du ändrar fuckar allt igen
Om du inte ändrar... så fungerar allt, men inte som du vill... tufft beslut.

Helt ärligt, fungerar datorn inte som den ska så behöver du ju så klart hitta felet.
Innan du skiftar dock hade jag lastat och testat datorn som den är. Dvs testa CPU, Minne, PSU osv så gott du bara kan. Tex OCCT kan testa GPU + CPU samtidigt, och då lasta PSUn.

Så testa en sak åt gången och sen lägg på mer och mer last (typ först CPU, sen GPU, sen båda).

Om du har ditt 670 i Windows så flytta över skärmkabeln och testa. Det du ställer in i BIOS är ju bara vilket som ska visas i BIOS, inte i Windows. Så hittas den i enhetshanteraren så bör du kunna köra på det.

Annars är rensning av drivare en bra sak, utan tvekan, men jag tvivlar på att detta är orsaken till första felet, då drivare inte påverkar BIOS, utan det är hårdvaru-fel som gör det. Det kan också vara överhetting, så rensa/blås ut flänsarna med trycklyft.

Hur gammal är PSUn?
För det mer troliga är att antingen håller din GPU eller din PSU på att haverera. Ev kanske moderkortet, men då du verkar ha bra komponenter och solida kondensatorer så är oddsen låga att moderkort bör dö av ålder.

OCCT, är det säkert att köra? Så man inte stressar ihjäl systemet totalt eller finns det färdiga tester att köra? Är inte så insatt i stresstest, aldrig överklockat så har inte haft behovet.

Ok, så även om den är på IGD i BIOS nu, men visar mitt GTX i windows och jag ser att drivisar är installerade så bör den kunna visa den skärmen då utan problem (om kortet fungerar dvs)?

PSU är väl 3-4år har jag för mig. Men eftersom datorn fungerar bra när grafikkortet är i fast skärmen är kopplad till moderkort bör det väl inte vara PSU?

Är på jobbet nu men ska testa hemma.

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizZm0:

OCCT, är det säkert att köra? Så man inte stressar ihjäl systemet totalt eller finns det färdiga tester att köra? Är inte så insatt i stresstest, aldrig överklockat så har inte haft behovet.

Enda faran är ju typ vissa tester för nyare CPUer som Haswell/Skylake osv, men din IVY... nope. Även de tuffaste instruktionerna och testerna kan inte ta kål på den.
Det enda du gör är att ber CPUn beräkna och jobba 100%... inte 150%, inte 120%, utan 100%, dvs exakt det som den är designad att göra.

Sen kan jag tycka det är synd att sitta på en upplåst CPU med upplåst moderkort och inte överklocka något. Behöver ju inte slå rekord, men att dra upp den till iaf 4,0Ghz är inte så krävande eller svårt, och kommer ge gratis prestanda för dig. Men först o främst bör vi ju testa hårdvaran, innan OC är på tal.

Skrivet av GizZm0:

Ok, så även om den är på IGD i BIOS nu, men visar mitt GTX i windows och jag ser att drivisar är installerade så bör den kunna visa den skärmen då utan problem (om kortet fungerar dvs)?

Om den hittas i Windows så ser ju Windows den. Det är bara att BIOS kommer visa display och posta på iGPUn. Är ju inte så svårt att testa och bara flytta kabeln.

Skrivet av GizZm0:

PSU är väl 3-4år har jag för mig. Men eftersom datorn fungerar bra när grafikkortet är i fast skärmen är kopplad till moderkort bör det väl inte vara PSU?

Är på jobbet nu men ska testa hemma.

Det är ett helt okej PSU du har och det ska ha 5 års garanti, så skulle det vara boven så bör du kunna få hjälp där. Notera dock att ett PSU kan "fungera" för 100W last... men få problem vid 300W last tex.

Så bara för "lampan lyser", innebär inte att den är frisk. Och ditt GPU drar ju bara ström när du lastar det, annars är det ju svalt och strömsnålt. Kan du dock lasta både GPU och CPU på 100% så kommer ju PSUn visa om den är boven.

På samma sätt kan endast GPU testet visa att ditt grafikkort har gjort sitt (3 år för mellanklass kort är tyvärr inte så ovanligt heller). Ofta är det för att folk inte rengör kylaren, så blir den för varm och till slut går sönder.

Just därför gör du det i följande ordning:
- Rengör med tryckluft (finns att köpa på burk på Kjell, Clas, Biltema, Webahallen, Inet, samt många fler). Stäng av datorn, bryt strömmen, blås rent samtliga flänsar/fläktar på CPU, GPU, moderkortet, PSUn osv. (Gärna utomhus, då det kommer flyga en hel del damm)

- Testa CPUn med OCCT (du kommer se dens temp också, så du kan se om den överhetter. I denna last är allt under 85 grader okej för denna korta tid. Kör det iaf 15 min eller så, tills du når typ högsta temperaturen, så du vet att den är okej.

- Testa GPUn på samma sätt, där poängen är att se så kortet inte överhettar och att det fungerar som det ska. Tror 80 grader är max för 600 serien, och de brukar klocka ner runt 70. Du vill inte över 85 iaf, oavsett vad, helst inte över 80 heller, men detta är som sagt, hård last (som den dock ska klara).

- Testa "PSU", genom att köra deras test som kommer last både CPU och GPU till samma last som ovan, och därför kommer kräva maxa antal Watt från nätaggregatet. Detta sätter även press på din kylning, vilket så klart måste klara en vettig nivå, för att spelen inte ska få problem.

Temperaturerna för CPU/GPU kan gå lite högre pga det blir mycket värme i lådan, men om det är ett problem bör du tänka på fler chassi fläktar.

Klarar den sista testet utan krasch/överhettning (85+) så har du inga problem i hårdvaran länge, och då bör du kunna rensa Nvidia drivarna med tex DDU. Avinstallera dem manuellt först, sen kör du DDU i felsäkert läge. Efter det så installera du de drivarna du vill ha och skifta i BIOS.

Notera dock att av vad jag kan läsa på forumet så är inte äldre Nvidia kort så glada för nyaste drivarna, så du bör ta en titt runt forumet (eller om någon kan tipsa honom om en bra version för 600 serien) efter en version som fungera bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Enda faran är ju typ vissa tester för nyare CPUer som Haswell/Skylake osv, men din IVY... nope. Även de tuffaste instruktionerna och testerna kan inte ta kål på den.
Det enda du gör är att ber CPUn beräkna och jobba 100%... inte 150%, inte 120%, utan 100%, dvs exakt det som den är designad att göra.

Sen kan jag tycka det är synd att sitta på en upplåst CPU med upplåst moderkort och inte överklocka något. Behöver ju inte slå rekord, men att dra upp den till iaf 4,0Ghz är inte så krävande eller svårt, och kommer ge gratis prestanda för dig. Men först o främst bör vi ju testa hårdvaran, innan OC är på tal.

Om den hittas i Windows så ser ju Windows den. Det är bara att BIOS kommer visa display och posta på iGPUn. Är ju inte så svårt att testa och bara flytta kabeln.

Det är ett helt okej PSU du har och det ska ha 5 års garanti, så skulle det vara boven så bör du kunna få hjälp där. Notera dock att ett PSU kan "fungera" för 100W last... men få problem vid 300W last tex.

Så bara för "lampan lyser", innebär inte att den är frisk. Och ditt GPU drar ju bara ström när du lastar det, annars är det ju svalt och strömsnålt. Kan du dock lasta både GPU och CPU på 100% så kommer ju PSUn visa om den är boven.

På samma sätt kan endast GPU testet visa att ditt grafikkort har gjort sitt (3 år för mellanklass kort är tyvärr inte så ovanligt heller). Ofta är det för att folk inte rengör kylaren, så blir den för varm och till slut går sönder.

Just därför gör du det i följande ordning:
- Rengör med tryckluft (finns att köpa på burk på Kjell, Clas, Biltema, Webahallen, Inet, samt många fler). Stäng av datorn, bryt strömmen, blås rent samtliga flänsar/fläktar på CPU, GPU, moderkortet, PSUn osv. (Gärna utomhus, då det kommer flyga en hel del damm)

- Testa CPUn med OCCT (du kommer se dens temp också, så du kan se om den överhetter. I denna last är allt under 85 grader okej för denna korta tid. Kör det iaf 15 min eller så, tills du når typ högsta temperaturen, så du vet att den är okej.

- Testa GPUn på samma sätt, där poängen är att se så kortet inte överhettar och att det fungerar som det ska. Tror 80 grader är max för 600 serien, och de brukar klocka ner runt 70. Du vill inte över 85 iaf, oavsett vad, helst inte över 80 heller, men detta är som sagt, hård last (som den dock ska klara).

- Testa "PSU", genom att köra deras test som kommer last både CPU och GPU till samma last som ovan, och därför kommer kräva maxa antal Watt från nätaggregatet. Detta sätter även press på din kylning, vilket så klart måste klara en vettig nivå, för att spelen inte ska få problem.

Temperaturerna för CPU/GPU kan gå lite högre pga det blir mycket värme i lådan, men om det är ett problem bör du tänka på fler chassi fläktar.

Klarar den sista testet utan krasch/överhettning (85+) så har du inga problem i hårdvaran länge, och då bör du kunna rensa Nvidia drivarna med tex DDU. Avinstallera dem manuellt först, sen kör du DDU i felsäkert läge. Efter det så installera du de drivarna du vill ha och skifta i BIOS.

Notera dock att av vad jag kan läsa på forumet så är inte äldre Nvidia kort så glada för nyaste drivarna, så du bör ta en titt runt forumet (eller om någon kan tipsa honom om en bra version för 600 serien) efter en version som fungera bra.

Ok, tack för en utförlig förklaring! Detta ska testas ikväll, steg för steg så återkommer jag.

Varför jag aldrig överklockat är för att jag känner mig väldigt grön på den fronten. Vad jag har läst är att 4.0Ghz ska var easy-as-pie men genom att i princip bara ändra multiplier, men när det kommer till volt och tester om den är stabil eller inte. Där går jag vilse

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Enda faran är ju typ vissa tester för nyare CPUer som Haswell/Skylake osv, men din IVY... nope. Även de tuffaste instruktionerna och testerna kan inte ta kål på den.
Det enda du gör är att ber CPUn beräkna och jobba 100%... inte 150%, inte 120%, utan 100%, dvs exakt det som den är designad att göra.

Sen kan jag tycka det är synd att sitta på en upplåst CPU med upplåst moderkort och inte överklocka något. Behöver ju inte slå rekord, men att dra upp den till iaf 4,0Ghz är inte så krävande eller svårt, och kommer ge gratis prestanda för dig. Men först o främst bör vi ju testa hårdvaran, innan OC är på tal.

Om den hittas i Windows så ser ju Windows den. Det är bara att BIOS kommer visa display och posta på iGPUn. Är ju inte så svårt att testa och bara flytta kabeln.

Det är ett helt okej PSU du har och det ska ha 5 års garanti, så skulle det vara boven så bör du kunna få hjälp där. Notera dock att ett PSU kan "fungera" för 100W last... men få problem vid 300W last tex.

Så bara för "lampan lyser", innebär inte att den är frisk. Och ditt GPU drar ju bara ström när du lastar det, annars är det ju svalt och strömsnålt. Kan du dock lasta både GPU och CPU på 100% så kommer ju PSUn visa om den är boven.

På samma sätt kan endast GPU testet visa att ditt grafikkort har gjort sitt (3 år för mellanklass kort är tyvärr inte så ovanligt heller). Ofta är det för att folk inte rengör kylaren, så blir den för varm och till slut går sönder.

Just därför gör du det i följande ordning:
- Rengör med tryckluft (finns att köpa på burk på Kjell, Clas, Biltema, Webahallen, Inet, samt många fler). Stäng av datorn, bryt strömmen, blås rent samtliga flänsar/fläktar på CPU, GPU, moderkortet, PSUn osv. (Gärna utomhus, då det kommer flyga en hel del damm)

- Testa CPUn med OCCT (du kommer se dens temp också, så du kan se om den överhetter. I denna last är allt under 85 grader okej för denna korta tid. Kör det iaf 15 min eller så, tills du når typ högsta temperaturen, så du vet att den är okej.

- Testa GPUn på samma sätt, där poängen är att se så kortet inte överhettar och att det fungerar som det ska. Tror 80 grader är max för 600 serien, och de brukar klocka ner runt 70. Du vill inte över 85 iaf, oavsett vad, helst inte över 80 heller, men detta är som sagt, hård last (som den dock ska klara).

- Testa "PSU", genom att köra deras test som kommer last både CPU och GPU till samma last som ovan, och därför kommer kräva maxa antal Watt från nätaggregatet. Detta sätter även press på din kylning, vilket så klart måste klara en vettig nivå, för att spelen inte ska få problem.

Temperaturerna för CPU/GPU kan gå lite högre pga det blir mycket värme i lådan, men om det är ett problem bör du tänka på fler chassi fläktar.

Klarar den sista testet utan krasch/överhettning (85+) så har du inga problem i hårdvaran länge, och då bör du kunna rensa Nvidia drivarna med tex DDU. Avinstallera dem manuellt först, sen kör du DDU i felsäkert läge. Efter det så installera du de drivarna du vill ha och skifta i BIOS.

Notera dock att av vad jag kan läsa på forumet så är inte äldre Nvidia kort så glada för nyaste drivarna, så du bör ta en titt runt forumet (eller om någon kan tipsa honom om en bra version för 600 serien) efter en version som fungera bra.

Hej hej hallå,

Ännu en sen kväll med felsökning, och åter med en ny rapport!

Jag fick ingen bild alls från grafikkortet, oavsett vilken port jag testade i windows. Testade att låta kabeln sitta i den jag alltid kört på och starta om men ingen bild alls. Så bytte tillbaka till IGPU och kom in i windows igen.

Testade att köra OCCT på GPU men fick error att den inte kunde skapa D3D. Så där tog det stopp ganska fort.

Jag hade ju Windows-NVIDIA drivers som den installerade automatiskt efter jag tagit bort dem innan. Så jag testade att uppgradera till senaste drivrutinerna från NVIDIA men det gick inte att installera. Samtliga failade...

Jag stängde då ner datorn, öppna upp "skiten" och tog bort grafikkortet och resettade CMOS.
Startade upp och ställde in BIOS inställningarna igen. Laddade sedan hem DDU och körde det i safe-mode för att ta bort alla drivrutiner från nvidia.

Så nu sitter jag här, körades från ett HD 4000 med mitt trogna grafikkort bakom mig på bordet.
Ska inom Claes/Kjell och köpa tryckluft imorgon och blåsa rent grafikkortet (var inte överdrivet dammigt).
Därefter ska jag göra ett sista försök med att stoppa in det igen.

Men jag måste tyvärr erkänna att min magkänsla säger att mitt gamla trogna 670, som har givit mig så många roliga timmars spel, har förmodligen gått i graven. *fäller en tår*

Återkommer imorgon med ny uppdatering.

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizZm0:

Men jag måste tyvärr erkänna att min magkänsla säger att mitt gamla trogna 670, som har givit mig så många roliga timmars spel, har förmodligen gått i graven. *fäller en tår*

Det låter som det är det, ja.
Kortet verkar inte alls vilja fungera bortom grund detektion och 2D. Så ja.. troligen kaputt

Se det på den ljusa sidan... ett 1060 eller 480 är inte så dyrt idag, bör kunna ge dig all 1080p spelande du vill och betydligt bättre prestanda i din maskin i år framöver. Alt 1050Ti/470 om du har lite tajt med ekonomin.

Tänk på att du troligen vill uppdatera BIOS till senaste versionen innan du gör detta, då nyare kort inte annars vill leka snällt med äldre moderkort.

Tycker dock att du bör försöka OCa lite, då det kommer hjälpa ditt nya kort att prestera. Som sagt, sikta på 4Ghz, det är en bra rund och effektiv siffra (den matchar bus-hastigheter och minnen rätt bra) och den kräver inte alls mycket tweak/test eller kylning.

Permalänk
Medlem

Inte läst igenom hela tråden men kolla så inte vattenkylare läcker ifall du har en sån.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det låter som det är det, ja.
Kortet verkar inte alls vilja fungera bortom grund detektion och 2D. Så ja.. troligen kaputt

Se det på den ljusa sidan... ett 1060 eller 480 är inte så dyrt idag, bör kunna ge dig all 1080p spelande du vill och betydligt bättre prestanda i din maskin i år framöver. Alt 1050Ti/470 om du har lite tajt med ekonomin.

Tänk på att du troligen vill uppdatera BIOS till senaste versionen innan du gör detta, då nyare kort inte annars vill leka snällt med äldre moderkort.

Tycker dock att du bör försöka OCa lite, då det kommer hjälpa ditt nya kort att prestera. Som sagt, sikta på 4Ghz, det är en bra rund och effektiv siffra (den matchar bus-hastigheter och minnen rätt bra) och den kräver inte alls mycket tweak/test eller kylning.

Efter kvällens många många tester har detta tagits till en helt ny nivå. Jag har gått från att trott att grafikkort är fel, till PSU är fel, till moderkort är fel, till RAM är fel. Jag lämnade diskussionen igår med att jag skulle blåsa rent hela datorn på damm och testa sätta i grafikkortet igen.

Så jag rengör hela datorlåda + grafikort och stoppar tillbaka grafikkort och kopplar om kablar och starta och ser ... ingenting. Datorn får ström, går igång men ingen bild, ingen bios, ingen boot. Nu börjar det sjunka in att det är GPU det är fel på. Tar ut grafikkort igen, resettar CMOS kopplar om till IGP och startar datorn efter ca 15 min och ser ... ingenting. Samma resultat asså!

Nu står jag där och kliar mig ordentligt i huvudet, nåväl, testar starta om ett par gånger men kommer inte in i bios. Kopplar ur alla kablar i datorn och drar ut och sätter tillbaka alla kablar internt i lådan, men fortfarande ingen bild. Det kanske inte är GPU det är fel på?

Nu för mina tankar mig till PSU, att när den är belastad så går inte allt igång. Så jag lånar en PSU voltage tester och kollar värdena. Allt är ok. Testar att starta om PSU flera gånger för att se om det felar någon gång, men alla värden håller sig inom sin gräns.

Kanske är det moderkortet i alla fall? Som inte kickar igång allt. Sätter tillbaka allt och prövar att starta datorn utan framgång, samma resultat. Startar om ett par gånger, bara för att, och helt plötsligt så går skärmen igång och jag kommer in i bios.
Ställer först bara in klockan och startar om, jag kommer in i bios igen. Ser över alla andra inställningar men allt är som det ska förutom att RAM XMP nu är disabled. Jag har alltid haft enabled men det har ju resettats efter clear CMOS. Så jag aktiverar det och startar om datorn.

Ingenting... ingen bild igen. Ingen logga, ingen bios, ingen boot. Är det RAM det är fel på?

Startar om flertal gånger men kommer inte in. Beslutar mig för att cleara CMOS igen men kommer ändå inte in. Testar att bara använda en sticka åt gången men det ger samma resultat. Jag lånar ett par andra DDR3 som jag vet fungerar men det fungerar fortfarande inte hos mig. Sätter tillbaka mitt par och clearar ytterligare cmos igen, tänker att jag inte väntade länge nog, men ingen bild ändå.

Startar om ett par gånger till och helt plötsligt tänds skärmen lika oväntat som första gången det hände och jag kommer in i bios. Så nu skiter jag i RAM XMP, jag ställer bara in klockan för att se om jag kan komma in i windows. Visst nu fungerar allt. Jag startar om datorn flertal gånger och kommer alltid in i windows nu. Datorn fungerar?? Ish??

Det sista jag gör för kvällen (blivit för många sena kvällar med detta) är att ladda hem MEMTEST86 och drar över det på en usb och låter den köra över natten.

När jag vaknar på morgonen ser jag resultatet: 669st fel, 16/48 tests passed.
Se fullständigt resultat här!

Kan det vara så att det är mina minnen som spökat? Corsair har ju begränsat livstidsgaranti vad jag förstått och kollat lite på det forumet och jag ska nog kunna få ut nya på garanti.

Kan tillägga att för ungefär 6 månader sedan hade jag liknande problem att att ibland bootade inte datorn upp, fick starta om flera gånger innan den kom in i Windows och då fungerade allt som vanligt. Sedan försvann detta problemet vad jag vet (stänger inte av datorn så ofta).
Eller är det moderkortet som bara ballar ur ibland, men varför fungerar det då klockrent ibland och ingen signal alls ibland?

Problemen är så sporadiska och det är så otroligt svårt att peka på vad som är fel.

Jag ska testa att sätta i mina minnen och min GPU i en annan dator för att se om de fungerar där.
Om de fungera där så är det ju troligtvis moderkortet som är knas va?

Tack för all hjälp hittills @Paddanx !

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizZm0:

Efter kvällens många många tester har detta tagits till en helt ny nivå. Jag har gått från att trott att grafikkort är fel, till PSU är fel, till moderkort är fel, till RAM är fel. Jag lämnade diskussionen igår med att jag skulle blåsa rent hela datorn på damm och testa sätta i grafikkortet igen.

Så jag rengör hela datorlåda + grafikort och stoppar tillbaka grafikkort och kopplar om kablar och starta och ser ... ingenting. Datorn får ström, går igång men ingen bild, ingen bios, ingen boot. Nu börjar det sjunka in att det är GPU det är fel på. Tar ut grafikkort igen, resettar CMOS kopplar om till IGP och startar datorn efter ca 15 min och ser ... ingenting. Samma resultat asså!

Nu står jag där och kliar mig ordentligt i huvudet, nåväl, testar starta om ett par gånger men kommer inte in i bios. Kopplar ur alla kablar i datorn och drar ut och sätter tillbaka alla kablar internt i lådan, men fortfarande ingen bild. Det kanske inte är GPU det är fel på?

Nu för mina tankar mig till PSU, att när den är belastad så går inte allt igång. Så jag lånar en PSU voltage tester och kollar värdena. Allt är ok. Testar att starta om PSU flera gånger för att se om det felar någon gång, men alla värden håller sig inom sin gräns.

Kanske är det moderkortet i alla fall? Som inte kickar igång allt. Sätter tillbaka allt och prövar att starta datorn utan framgång, samma resultat. Startar om ett par gånger, bara för att, och helt plötsligt så går skärmen igång och jag kommer in i bios.
Ställer först bara in klockan och startar om, jag kommer in i bios igen. Ser över alla andra inställningar men allt är som det ska förutom att RAM XMP nu är disabled. Jag har alltid haft enabled men det har ju resettats efter clear CMOS. Så jag aktiverar det och startar om datorn.

Ingenting... ingen bild igen. Ingen logga, ingen bios, ingen boot. Är det RAM det är fel på?

Startar om flertal gånger men kommer inte in. Beslutar mig för att cleara CMOS igen men kommer ändå inte in. Testar att bara använda en sticka åt gången men det ger samma resultat. Jag lånar ett par andra DDR3 som jag vet fungerar men det fungerar fortfarande inte hos mig. Sätter tillbaka mitt par och clearar ytterligare cmos igen, tänker att jag inte väntade länge nog, men ingen bild ändå.

Startar om ett par gånger till och helt plötsligt tänds skärmen lika oväntat som första gången det hände och jag kommer in i bios. Så nu skiter jag i RAM XMP, jag ställer bara in klockan för att se om jag kan komma in i windows. Visst nu fungerar allt. Jag startar om datorn flertal gånger och kommer alltid in i windows nu. Datorn fungerar?? Ish??

Det sista jag gör för kvällen (blivit för många sena kvällar med detta) är att ladda hem MEMTEST86 och drar över det på en usb och låter den köra över natten.

När jag vaknar på morgonen ser jag resultatet: 669st fel, 16/48 tests passed.
Se fullständigt resultat här!

Kan det vara så att det är mina minnen som spökat? Corsair har ju begränsat livstidsgaranti vad jag förstått och kollat lite på det forumet och jag ska nog kunna få ut nya på garanti.

Det kan vara, men det kan också vara moderkortet som bråkar och inte får rätt på timeings, (speciellt eftersom XMP bråkade för dig också)

Skrivet av GizZm0:

Kan tillägga att för ungefär 6 månader sedan hade jag liknande problem att att ibland bootade inte datorn upp, fick starta om flera gånger innan den kom in i Windows och då fungerade allt som vanligt. Sedan försvann detta problemet vad jag vet (stänger inte av datorn så ofta).
Eller är det moderkortet som bara ballar ur ibland, men varför fungerar det då klockrent ibland och ingen signal alls ibland?

Problemen är så sporadiska och det är så otroligt svårt att peka på vad som är fel.

Jag ska testa att sätta i mina minnen och min GPU i en annan dator för att se om de fungerar där.
Om de fungera där så är det ju troligtvis moderkortet som är knas va?

Tack för all hjälp hittills @Paddanx !

Största problemet med att hjälpa folk med tekniska problem är just det du sa här... "jo för 6 måndader sedan så bråkade den också... Men det löste sig själv." Nej... det löser aldrig sig själv, frågan är vad gick sönder, och varför lagade det sig själv? Mao... när kommer det tillbaka.

Har haft folk som fått BSODer en gång om dan, och bara ignorerat det... som det vore normalt. Får man fel, behöver man hitta varför, annars riskerar garantitider att ha gått ut när man väl sedan hittar dem. Tips till nästa gång.

Men okej, tillbaka till ditt problem.
Minnesfel är nästan alltid sporadiska, så det kan vara det, ja. Men samtidigt så är det enda som kan döda RAM är för hög spänning... via ESD skador, eller för hög OC. Nästan inget annat... 20+ år gammal RAM moduler fungerar än idag, så länge de varit korrekt hanterade.

Första jag hade gjort är att vända på felsökningen, om du kan dvs. Alt så måste du söka hjälp hos en datorbutik, eller hos en Sweclockers medlem som bor nära dig som kan och vill hjälpa dig.

Mao... om du har tillgång till en annan dator som fungerar, så ska du nu testa samtliga av dina delar du kan, i den, en och en. Viktigaste är RAM, GPU och PSU, och detta bör passa i allt från Core2Duo system med DDR3 till Haswel/Broadwel system, så oddsen är att du vet någon som har en dator du kan testa med.

I en fullt fungerande dator, byt ut RAM mot ditt, starta och kör samma Memtest.
Fel? Då är dina minnen trasiga.
Inget fel? Då vet du att de ska fungera.

Sen GPUn (och ta ut ditt RAM). Sätt i den i den andra datorn och starta. Installera drivare mm
Gärna starta om flera gånger, och verifiera att du får bild.
Fel? GPUn trasig.
Inget fel? Då vet du att den fungerar.

Samma med PSUn (och ta ut det andra), sätt in och testa din i den andra datorn.
Lasta med tex OCCT + 3D mark och lite annat tungt, och se om allt fungerar som det ska.
Fel? PSUn orkar inte det/trasig.
Inget fel? Då vet du att den fungerar.

Om alla delar fungerar, så testa alla dina delar tillsammans. Dvs GPU, PSU och RAM. När du kommer till moderkortet så är detta svårare, då du måste ha någon med samma generation för att testa, vilket är svårare att hitta. Det du kan göra är att testa någon annans delar i ditt moderkort (dvs helt annat RAM, GPU och PSU, och se om felet kvarstår.)

Men samtidigt, om alla dina andra delar fungerar i en annan dator, så måste moderkortet eller CPUn vara problemet, då det typ inte finns mycket annat. Och CPUer dör nästan aldrig... säger nästan, för jag har sett det ske också, men moderkortet är den mest troliga boven.

Varför göra det på detta sättet?
Jo, därför du har nu kommit till en punkt där du mycket väl kan ha mer än 1 fel... och det är nästan omöjligt att utesluta mer än 1 fel genom att byta en komponent. Du kan tex ha både skadat RAM och GPU som båda ger samma fel och därför är det nästan omöjligt att hitta felet.

Är lite som att hitta den trasiga lampan i en ljusstake eller julgransslinga... man börjar med en fungerande stake, och byter en lampa åt gången, så hittar man alla trasiga och fungerande lampor lätt. Om man gör som tyvärr många gör, genom att köpa ett pack lampor och byta en och en... kommer man ibland klia sig i huvudet när inget fungerar... pga 2+ lampor är trasiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det kan vara, men det kan också vara moderkortet som bråkar och inte får rätt på timeings, (speciellt eftersom XMP bråkade för dig också)

Största problemet med att hjälpa folk med tekniska problem är just det du sa här... "jo för 6 måndader sedan så bråkade den också... Men det löste sig själv." Nej... det löser aldrig sig själv, frågan är vad gick sönder, och varför lagade det sig själv? Mao... när kommer det tillbaka.

Har haft folk som fått BSODer en gång om dan, och bara ignorerat det... som det vore normalt. Får man fel, behöver man hitta varför, annars riskerar garantitider att ha gått ut när man väl sedan hittar dem. Tips till nästa gång.

Men okej, tillbaka till ditt problem.
Minnesfel är nästan alltid sporadiska, så det kan vara det, ja. Men samtidigt så är det enda som kan döda RAM är för hög spänning... via ESD skador, eller för hög OC. Nästan inget annat... 20+ år gammal RAM moduler fungerar än idag, så länge de varit korrekt hanterade.

Första jag hade gjort är att vända på felsökningen, om du kan dvs. Alt så måste du söka hjälp hos en datorbutik, eller hos en Sweclockers medlem som bor nära dig som kan och vill hjälpa dig.

Mao... om du har tillgång till en annan dator som fungerar, så ska du nu testa samtliga av dina delar du kan, i den, en och en. Viktigaste är RAM, GPU och PSU, och detta bör passa i allt från Core2Duo system med DDR3 till Haswel/Broadwel system, så oddsen är att du vet någon som har en dator du kan testa med.

I en fullt fungerande dator, byt ut RAM mot ditt, starta och kör samma Memtest.
Fel? Då är dina minnen trasiga.
Inget fel? Då vet du att de ska fungera.

Sen GPUn (och ta ut ditt RAM). Sätt i den i den andra datorn och starta. Installera drivare mm
Gärna starta om flera gånger, och verifiera att du får bild.
Fel? GPUn trasig.
Inget fel? Då vet du att den fungerar.

Samma med PSUn (och ta ut det andra), sätt in och testa din i den andra datorn.
Lasta med tex OCCT + 3D mark och lite annat tungt, och se om allt fungerar som det ska.
Fel? PSUn orkar inte det/trasig.
Inget fel? Då vet du att den fungerar.

Om alla delar fungerar, så testa alla dina delar tillsammans. Dvs GPU, PSU och RAM. När du kommer till moderkortet så är detta svårare, då du måste ha någon med samma generation för att testa, vilket är svårare att hitta. Det du kan göra är att testa någon annans delar i ditt moderkort (dvs helt annat RAM, GPU och PSU, och se om felet kvarstår.)

Men samtidigt, om alla dina andra delar fungerar i en annan dator, så måste moderkortet eller CPUn vara problemet, då det typ inte finns mycket annat. Och CPUer dör nästan aldrig... säger nästan, för jag har sett det ske också, men moderkortet är den mest troliga boven.

Varför göra det på detta sättet?
Jo, därför du har nu kommit till en punkt där du mycket väl kan ha mer än 1 fel... och det är nästan omöjligt att utesluta mer än 1 fel genom att byta en komponent. Du kan tex ha både skadat RAM och GPU som båda ger samma fel och därför är det nästan omöjligt att hitta felet.

Är lite som att hitta den trasiga lampan i en ljusstake eller julgransslinga... man börjar med en fungerande stake, och byter en lampa åt gången, så hittar man alla trasiga och fungerande lampor lätt. Om man gör som tyvärr många gör, genom att köpa ett pack lampor och byta en och en... kommer man ibland klia sig i huvudet när inget fungerar... pga 2+ lampor är trasiga.

Tack för mycket bra input!

Jag vet jag borde tagit hand om problemet när jag först stötte på det men nu är det som det är, jag får klandra mig själv bara

Jag och en kompis har testat lite nu med hans gamla dator som fungerar helt och hållet.

Vi började testa hans Psu i min dator för att kolla om det var fel på min psu.
Men min dator startade ändå inte.

Vi kopplade då tillbaka hans psu i sin dator och satte i mina minnen. Datorn startade då, vi körde även memtest 2 varv och inga fel hittades.

Vi satte då in min gpu i hans dator och testade starta, vi kom in i Windows direkt då med men upplösningen var dålig förmodligen pga drivrutiner. Men datorn startar om sig själv efter ett litet tag, för att bara komma tillbaka i windows. Så vi startar om datorn och går in i bios. Då ser vi rosa prickar över ett antal ställen i bios, alltså grafikfel, som vi inte såg i Windows.

Väl inne i bios ser vi också att hans dator endast ser 4gb av mitt minne (8gb tot). Vi kommer ej ihåg om den endast hittade 4gb när vi bara hade i minnen och körde memtest utan det får vi testa igen.

Men det jag klurar mig på nu är.

Om det är grafikkortet, varför fungerar inte IGP då när grafikkortet är ute ur datorn?
Om det är minnen, varför fungerar då inte min dator med min kompis minnen?
Om det är psu, varför visar power supply tester OK och varför startar inte min dator med en annan psu?

Kan flera av mina komponenter ha skadats av felaktig ström från psu vilket som nu leder till att ingenting fungerar?

De får gångerna jag lyckas boota min dator kan jag ta restart hur många gånger som helst och alltid komma in men stänger jag ner dator helt och startar den så kommer jag inte in i varken bios eller Windows.

Vi ska testa lite mer imorgon förhoppningsvis.

Trevlig kväll!

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Medlem

Lite uppföljning @Paddanx

Efter att ha testat samtliga delar så har vi kommit fram till att ingenting fungerar egentligen.

Ser ingen annan utväg än att det alla delar har skadats pga för mycket ström typ. Vet inte annars vad som kan döda samtliga delar samtidigt. Jag har bara fått acceptera läget och gå vidare...

Tack för all hjälp!

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Testpilot

Förord

Det säkraste sättet att felsöka totalt vad som är fel, det är att köra allt utanför chassit på en "test-bench" och sedan använda en ganska så tidskrävande process (varierande beroende på antalet RAM-stickor).

Fotnot:
Koppla inte in någon hårddisk eller onödig kringutrustning under processen! Och se till att nätagget är avslaget när du kopplar in allt under "förberedelser" steg 1-6 nedan.

---------------------------------

Förberedelse

  1. Lägg upp moderkortet på en kartong, t.ex. moderkortets kartong (så det inte kan kortsluta).

  2. Resetta CMOS.

  3. Se till att CPU+kylare sitter som det ska (byta pasta kan vara läge att göra nu).

  4. Koppla in nätagget till moderkort.

  5. Stoppa in 1 RAM-sticka i slot 1 (slot 1 är närmast CPU, slot 4 är längst ifrån).

  6. Koppla in skärm i iGPU, samt tangentbord (ej mus, behövs inte än).

  7. Slå på nätaggregatet

  8. Slå på datorn och se om du kan komma till BIOS, om inte, testa att sätta din RAM-sticka i slot 2-4 eller din andra RAM-sticka i slot 1-4

Fotnot:
Du kommer behöva tjuvstarta datorn med t.ex. en skruvmejsel om ditt moderkort inte har en "Power-On" knapp på själva moderkortet.
Hur du gör kan du se i denna video guiden.
Undvik även att ändra några inställningar i BIOS om du kommer in.

---------------------------------

RAM-Test

Om du kommer till BIOS eller får möjlighet att åtminstone välja "Boot drive" (brukar vara F2 eller F8), fortsätt då härifrån:
Du ska nu köra memtest86+ i 24 timmar, per sticka, per slot. Men kom ihåg, endast 1 sticka åt gången.

Så alltså:

  • RAM sticka 1 i slot 1 - 24 timmar.

  • RAM sticka 1 i slot 2 - 24 timmar, o.s.v.

---------------------------------

Linux + Stresstest

När du fått in resultaten för samtliga RAM-minnen så är det dags att gå vidare till nästa steg(förutsatt att du har någon fungerande sticka i huvudtaget):
Göra en bootbar Linux Ubuntu sticka (guide på hur kan du se här), och se om du kan komma igång med uppstarten av det. Du kan även passa på att koppla in musen igen nu, då du kommer behöva den framöver.

Om du kommer in i Ubuntu felfritt så testa att leka runt lite. Starta Firefox och surfa runt lite, testa att spela något web-spel o.s.v.
Du kan även testa att köra ett Linux stresstest - Guide finns här.

Men kan förklara lite kort annars med.

  • Öppna terminalen (finns 2 metoder -

    1. Open the Dash by clicking the Ubuntu icon in the upper-left, type "terminal", and select the Terminal application from the results that appear.
    2.
    Hit the keyboard shortcut Ctrl+Alt+T

    Dold text
  • Skriv in (utan " "): "$ sudo apt-get install stress", detta installerar stress-test verktyget.

  • När installationen är klar, skriv sedan in (utan " "): "stress-ng" i terminalen (eller bara "stress", detta testet är kortare).

Låt testet köra klart/åtminstone någon timme och se om ditt system krashar/hänger sig eller inte.

---------------------------------

Grafikkort-Snabbtest

När du gjort allt detta kan du testa att koppla in ditt grafikkort och byta skärmen till det, sedan gör du samma Linux-test igen och ser vad som händer.
Det finns mer saker vi kan testa, speciellt när det kommer till Windows, hårddiskar, SATA-portar mm. Men tror vi börjar såhär då detta kommer ta ett tag!

Jag inser(och vet av erfarenhet) att detta kan verka jobbigt, svårt eller bara för tidsrävande. Men det känns onödigt att eventuellt kasta en dator som är mer än duglig och potentiellt går att rädda

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana X | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizZm0:

Lite uppföljning @Paddanx

Efter att ha testat samtliga delar så har vi kommit fram till att ingenting fungerar egentligen.

Ser ingen annan utväg än att det alla delar har skadats pga för mycket ström typ. Vet inte annars vad som kan döda samtliga delar samtidigt. Jag har bara fått acceptera läget och gå vidare...

Tack för all hjälp!

Att du får rosa artifekter i BIOS visar ju på defekt GPU med stor säkerhet. Pga omstarter och div andra problem så är GPUn med 99.99% säkerhet kaputt.

Ang minnena så säger du dock första att de fungerar i hans utan problem? Så jag har lite svårt att tro de är defekta då. Du behöver veta om du satte in modulerna hela vägen (dålig kontakt och moderkortet kan välja att slopa ena) och om du verkligen körde memtest på alla 8GB.

Ang PSU, testade du din i hans? Om hans hela dator fungerar, och du startar hans maskin utan problem, så borde inte PSUn vara så illa som du tror. Förstår dock om du inte vill riskera det.

Men PSUer kan självklart skada komponenter om spänningen blir instabil (spikar). Om du syftar på en enkel PSU tester som typ denna:

... så kan de mer eller mindre bara säga om du får "något" på spänningarna... inte om den är slutkörd, har hög ripple eller andra problem.

Det mest vanligaste som sker är att kondensatorer torkar... när elektrolyten försvinner så tappar kondensatorn möjligheten att lagra energi, vilket gör att tex 5V och 12V får mer och mer "ripple", dvs de blir mer och mer instabila. Vad som kan ske då är att aggregatet försöker reglera upp spänningen för att kompensera, och du får ojämn och till slut farlig spänning.

Detta fel sker successivt, och du märker det först när man överklockar, då man får svårare och svårare att få stabil CPU/GPU. Ett aggregat på tex 700W som bara lastas 400W märker det också mindre än ett 500W som lastas 400W, då det är närmare sitt max. Denna ripple när den är utanför spec kan snabbt börja förstöra komponenter, då de inte är gjorda för det... även om allt "verkar fungera bra".

@Yatagarasu även om det är en bra guide du har skrivit så är problemet att han inte ens kommer till POST längre. Och när han gör, är det nöd o näppe något ens fungerar då RAM spottar fel, GPU vägrar fungera osv. Mao... han har allvarliga fel som behöver reservkomponenter för att testa, vilket han nu också gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Att du får rosa artifekter i BIOS visar ju på defekt GPU med stor säkerhet. Pga omstarter och div andra problem så är GPUn med 99.99% säkerhet kaputt.

Ang minnena så säger du dock första att de fungerar i hans utan problem? Så jag har lite svårt att tro de är defekta då. Du behöver veta om du satte in modulerna hela vägen (dålig kontakt och moderkortet kan välja att slopa ena) och om du verkligen körde memtest på alla 8GB.

Ang PSU, testade du din i hans? Om hans hela dator fungerar, och du startar hans maskin utan problem, så borde inte PSUn vara så illa som du tror. Förstår dock om du inte vill riskera det.

Men PSUer kan självklart skada komponenter om spänningen blir instabil (spikar). Om du syftar på en enkel PSU tester som typ denna:
https://76.my/UserImages/Items/TB220/192/144/192144732.jpg
... så kan de mer eller mindre bara säga om du får "något" på spänningarna... inte om den är slutkörd, har hög ripple eller andra problem.

Det mest vanligaste som sker är att kondensatorer torkar... när elektrolyten försvinner så tappar kondensatorn möjligheten att lagra energi, vilket gör att tex 5V och 12V får mer och mer "ripple", dvs de blir mer och mer instabila. Vad som kan ske då är att aggregatet försöker reglera upp spänningen för att kompensera, och du får ojämn och till slut farlig spänning.

Detta fel sker successivt, och du märker det först när man överklockar, då man får svårare och svårare att få stabil CPU/GPU. Ett aggregat på tex 700W som bara lastas 400W märker det också mindre än ett 500W som lastas 400W, då det är närmare sitt max. Denna ripple när den är utanför spec kan snabbt börja förstöra komponenter, då de inte är gjorda för det... även om allt "verkar fungera bra".

@Yatagarasu även om det är en bra guide du har skrivit så är problemet att han inte ens kommer till POST längre. Och när han gör, är det nöd o näppe något ens fungerar då RAM spottar fel, GPU vägrar fungera osv. Mao... han har allvarliga fel som behöver reservkomponenter för att testa, vilket han nu också gjort.

Hej,

Ja vi trodde att de fungerade men såg att hans dator bara upptäckte 4GB av 8GB totalt. Så vi testade att köra dem 1 och 1 och hans dator startar bara med det ena av dem i, så ett minne är det fel på antar vi. Så MEMTEST gjordes endast förmodligen endast på den fungerade stickan och den visade inga fel. Vi har inga skärmdumpar från det så är ju inte säkra men föregående test tyder på det. JAg har nu plockat hem min datorn igen så kan inte testa igen just nu.

Ang PSU så vågar jag inte direkt testa min i hans för han använder fortfarande den datorn till annat. Ja jag testade med en liknande tester som endast såg till att varje kabel låg inom sin tolerans typ.

Vi har nu gjort separata tester på samtliga delar, har minimalt inkopplat till min.
Vi testade tex mitt moderkort med min cpu+kylare med hans minne och hans psu och fortfarande samma problem. Så moderkortet verkar inte helt ok heller.

Tycker det är lite underligt att flera komponenter skadas på en och samma gång, är det inte det?

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizZm0:

Hej,

Ja vi trodde att de fungerade men såg att hans dator bara upptäckte 4GB av 8GB totalt. Så vi testade att köra dem 1 och 1 och hans dator startar bara med det ena av dem i, så ett minne är det fel på antar vi. Så MEMTEST gjordes endast förmodligen endast på den fungerade stickan och den visade inga fel. Vi har inga skärmdumpar från det så är ju inte säkra men föregående test tyder på det. JAg har nu plockat hem min datorn igen så kan inte testa igen just nu.

Ang PSU så vågar jag inte direkt testa min i hans för han använder fortfarande den datorn till annat. Ja jag testade med en liknande tester som endast såg till att varje kabel låg inom sin tolerans typ.

Vi har nu gjort separata tester på samtliga delar, har minimalt inkopplat till min.
Vi testade tex mitt moderkort med min cpu+kylare med hans minne och hans psu och fortfarande samma problem. Så moderkortet verkar inte helt ok heller.

Tycker det är lite underligt att flera komponenter skadas på en och samma gång, är det inte det?

Utan att veta om PSUn är dålig så vågar jag inte svara på det. Men jag har sett fall där PSU har grillat hela system... så helt omöjligt är det inte.

Det jag mer undrar är... har du varit försiktig med ESD när du testade och plocka isär allt? För ESD kan snabbt döda saker.

Som jag såg det genom hela prociduren så hade du först ett dött grafikkort. Detta har du bekräftat som icke fungerande också. Men med iGPU så fungerade det som det skulle.

När du sen tog isär allt och rengjorde, kan du med statisk elektricitet ha grillat moderkort + ena minnet när du monterade allt, om du inte hade skydd. Också något jag lovar dig är mer vanligt än många tror.

Allt i datorn jobbar på typ 0.5-12V... en ESD urladdning kan snabbt och enkelt bli 50V+ och en sådan urladdning är redan döden för elektronik, och du känner den först när det blir typ 500V+

Annars är det som sagt PSUn (och du hade haft problem i flera månader, vilket helt klart är tecken på problem med hårdvara sett mot detta). Så den kan ha varit dålig redan då, och på senaste 6 mån sakta grillat datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Utan att veta om PSUn är dålig så vågar jag inte svara på det. Men jag har sett fall där PSU har grillat hela system... så helt omöjligt är det inte.

Det jag mer undrar är... har du varit försiktig med ESD när du testade och plocka isär allt? För ESD kan snabbt döda saker.

Som jag såg det genom hela prociduren så hade du först ett dött grafikkort. Detta har du bekräftat som icke fungerande också. Men med iGPU så fungerade det som det skulle.

När du sen tog isär allt och rengjorde, kan du med statisk elektricitet ha grillat moderkort + ena minnet när du monterade allt, om du inte hade skydd. Också något jag lovar dig är mer vanligt än många tror.

Allt i datorn jobbar på typ 0.5-12V... en ESD urladdning kan snabbt och enkelt bli 50V+ och en sådan urladdning är redan döden för elektronik, och du känner den först när det blir typ 500V+

Annars är det som sagt PSUn (och du hade haft problem i flera månader, vilket helt klart är tecken på problem med hårdvara sett mot detta). Så den kan ha varit dålig redan då, och på senaste 6 mån sakta grillat datorn.

Hej,

Jag har väl glömt att nämna det men IGPU fungerade bara efter flera restarts, sedan gjorde jag mina bios inställningar och bootade upp datorn och testade att starta om den flera gånger och varje gång fungerade den bra. Men tog jag "Shut Down" på datorn och skulle starta upp den var samma beteende tillbaka. Jag kom in och fick skärm kanske 2ggr av säkert minst 100 restarts. Datorn startade aldrig upp efter en "kall-start".

Jag hade ESD-band kopplat till chassi vid ur- och montering av GPU. Detta var innan vi började plocka isär datorn och testade varje komponent för sig.

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizZm0:

Hej,

Jag har väl glömt att nämna det men IGPU fungerade bara efter flera restarts, sedan gjorde jag mina bios inställningar och bootade upp datorn och testade att starta om den flera gånger och varje gång fungerade den bra. Men tog jag "Shut Down" på datorn och skulle starta upp den var samma beteende tillbaka. Jag kom in och fick skärm kanske 2ggr av säkert minst 100 restarts. Datorn startade aldrig upp efter en "kall-start".

Jag hade ESD-band kopplat till chassi vid ur- och montering av GPU. Detta var innan vi började plocka isär datorn och testade varje komponent för sig.

Då lutar det mer åt att PSUn är boven, och har haft felspänning.

Har du en multimeter tillgänglig? Testa tvång-starta den (grön kabel på 24-pin kortsluten mot valfri jord (svart), och mät spänningarna. Ev behöver du ha en gammal HDD som "last" så att 12V/5V får något att balansera sig mot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Då lutar det mer åt att PSUn är boven, och har haft felspänning.

Har du en multimeter tillgänglig? Testa tvång-starta den (grön kabel på 24-pin kortsluten mot valfri jord (svart), och mät spänningarna. Ev behöver du ha en gammal HDD som "last" så att 12V/5V får något att balansera sig mot.

Jag känner tyvärr att med livet som insats är detta testet lite utanför min "comfort-zone"

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizZm0:

Jag känner tyvärr att med livet som insats är detta testet lite utanför min "comfort-zone"

Hehe... inget farligt.

Finns en guide på Sweclockers också.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/712848-starta-nataggreg...

Inget av det du rör är högspänning, utan du bara startar agget utan moderkort. Om du är rädd så ta ut agget och dra ut 230V sladden... koppla sedan detta, och stick in 230V kontakten bak på agget, och sedan på "distans" sätter du i kontakten i väggen. När den är igång så är den inte mer farlig än när du pillat i datorn i övrigt.

Men som sagt, du har kört detta i din dator för nån vecka sedan, och inte var du rädd då?

Enda du behöver göra sen är att (ta en IDE kontakt) och mäta mellan svart och gul för 12V, svart och röd för 5V och en svart och orange (på 24-pin kontakten) för 3.3V. Allt är klenspänning, och ingen fara.

Permalänk
Medlem

Uppföljning till dig @Paddanx som hjälpt mig så mycket.

Jag fick skicka in datorn på service till Inet som konstaterade att moderkort, GPU och ett minne var sönder. Så nu väntar jag på mina nya delar istället.

Tack för all grym hjälp i tråden!

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizZm0:

Uppföljning till dig @Paddanx som hjälpt mig så mycket.

Jag fick skicka in datorn på service till Inet som konstaterade att moderkort, GPU och ett minne var sönder. Så nu väntar jag på mina nya delar istället.

Tack för all grym hjälp i tråden!

Ouch... måste ha fått en kraftig spänningsspik då. Klarade CPUn sig?

Aja... bra att du hittat felet iaf.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Ja, CPU ska fortfarande fungera, den är testad. De mätte även PSU och den ger fortfarande ok spänningsvärden.

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2