Permalänk
Medlem

@sebbeh:

Japp.
Allt är uppe och rullar perfekt.

Jag kör Unraid.
Unraid valde jag mest för att det blev enkelt att sätta upp servern som både NAS och allt annat som jag vill, samt fullt stöd för Dockers.
(jag kör t ex rtmp servern med ffmpeg encoding via docker). Dock kan man såklart få samma lösning via esxi och en linux vm (vet inte om esxi har dockerstöd inbyggt).

Rent förenklat har jag satt upp det såhär:

Min 6700k gaming dator:
Kör OBS (Open Broadcast Software) och streamar i 25mbit med NVENC codec, som server i OBS på den datorn skriver jag in rtmp://192.168.x.x/live (din lokala rtmp server du kommer sätta upp).

På servern har jag sedan en docker uppsatt (fungerar lika bra med en VM), som kör Nginx med RTMP modulen samt ffmpeg installerat.
Servern tar emot feeden från min gaming dator och transcodar den med ffmpeg till x264 och pushar ut den på twitch.
Vilka x264 inställningar du kan ha beror såklart på servern men med min 2x 2670 setup så pushar jag ut en 720p60 stream i 6500 kbit på medium preset med CRF på 18, lägre preset än medium är onödigt och servern kommer inte palla med det, dessutom är det väldigt mycket diminishing returns efter Medium.

Stöter du på problem eller har några funderingar så är det bara du hör av dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaakz:

@sebbeh:

Japp.
Allt är uppe och rullar perfekt.

Jag kör Unraid.
Unraid valde jag mest för att det blev enkelt att sätta upp servern som både NAS och allt annat som jag vill, samt fullt stöd för Dockers.
(jag kör t ex rtmp servern med ffmpeg encoding via docker). Dock kan man såklart få samma lösning via esxi och en linux vm (vet inte om esxi har dockerstöd inbyggt).

Rent förenklat har jag satt upp det såhär:

Min 6700k gaming dator:
Kör OBS (Open Broadcast Software) och streamar i 25mbit med NVENC codec, som server i OBS på den datorn skriver jag in rtmp://192.168.x.x/live (din lokala rtmp server du kommer sätta upp).

På servern har jag sedan en docker uppsatt (fungerar lika bra med en VM), som kör Nginx med RTMP modulen samt ffmpeg installerat.
Servern tar emot feeden från min gaming dator och transcodar den med ffmpeg till x264 och pushar ut den på twitch.
Vilka x264 inställningar du kan ha beror såklart på servern men med min 2x 2670 setup så pushar jag ut en 720p60 stream i 6500 kbit på medium preset med CRF på 18, lägre preset än medium är onödigt och servern kommer inte palla med det, dessutom är det väldigt mycket diminishing returns efter Medium.

Stöter du på problem eller har några funderingar så är det bara du hör av dig.

Tack för utförligt svar. Räkna med ett PM så fort jag tagit klivet och uppgraderat. Man är ju inte nörd för intet!

Två snabba:

1. Är det en positiv förändring att streama över det lokala nätverket som du nämner, eller sker det fortfarande några slags tyngre beräkningar lokalt på gamingdatorn? Hur som helst, hur är påverkan på datorn du spelar med?

2. Jag antar att du inte kör något grafikkort i servern? Jag är kluven gällande RTMP-server setup eller om man bör köra grafikkort med passthrough samt ett capture card för att helt slippa köra OBS - dock kan jag tänka mig att det istället hade blivit en ganska tung process genom att inte köra en headless maskin och kombinera det med att behöva behandla alla grafiska beräkningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeh:

Tack för utförligt svar. Räkna med ett PM så fort jag tagit klivet och uppgraderat. Man är ju inte nörd för intet!

Två snabba:

1. Är det en positiv förändring att streama över det lokala nätverket som du nämner, eller sker det fortfarande några slags tyngre beräkningar lokalt på gamingdatorn? Hur som helst, hur är påverkan på datorn du spelar med?

2. Jag antar att du inte kör något grafikkort i servern? Jag är kluven gällande RTMP-server setup eller om man bör köra grafikkort med passthrough samt ett capture card för att helt slippa köra OBS - dock kan jag tänka mig att det istället hade blivit en ganska tung process genom att inte köra en headless maskin och kombinera det med att behöva behandla alla grafiska beräkningar.

1. Ja det är en jättepositiv förändring i och med att du inte använder prestandan i gamingdatorn för att encoda. Du får ingen prestandasänkning om du streamar med ett Nvidia kort ur 600 serien eller högre, detta eftersom du använder den dedikerade NVENC codecen för att streama lokalt, eftersom du streamar i hög bitrate så blir det fin stream som kommer till servern.

2. Inget grafikkort, behövs inte

Det positiva med att streama som jag gör är också att jag satt på recording i Nginx, dvs den sparar en kopia av feeden med hög bitrate på servern, så jag får automatiskt sparad gameplay utan prestandaförlust på gaming datorn.

En annan fördel är också att man ska slippa behöva pilla med servern varje gång man sak streama, jag startar bara OBS på gaming datorn och trycker start streaming så är feeden ute på twitch. Har du capturecard och obs på annan dator måste du in och starta streamen där igenom. En annan sak som är svårare att åstakomma är ljuduppfånget i en sån setup.
Idag fångar min stream endast upp gameplay ljud, inget från discord eller min mikrofon (vilket jag föredrar eftersom jag spelar in gameplay), vill man att streamen ska höra mic + discord spelar det såklart ingen roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergla:

Fick ordning på mitt bygge och nu rullar det med dual e5-2670 från Natex.

Vet ej om ni har nämnt detta tidigare i tråden men tänkte ge några tips av problem jag stötte på, moderkortet stödjer PCI-E gen 3, men E5-2670 V1 gör det ej. Så det går inte köra tex M2 SSD i full hastighet på dessa(Såvitt jag har förstått det iaf.).

Det är lite lurigt att hitta kylning som passar, men det skall vara socket 2011 kylare som inte är alltför stora.

Chassit skall stödja SSI-EEB, och INTE E-ATX som det står på natex sida.

Bygget fungerar grymt nu när det väl är igång och det var roligt att bencha processorn, den är en beast!

Där har du faktiskt fått det lite om bakfoten skulle jag tro, enligt intel hemsida stödjer alla E5-26xx v1 serien PCI-X Gen 3. Min fråga är om du har dubbla processorer, vet att visa moderkort är kinkiga över att du inte kan använda vissa pci-lanes om du inte har två processorer installerade.

Sen kan det också vara hur mycket du har populerat dina pci-slots, skulle därför konsultera manualen för moderkortet i fråga. Det är ju så att moderkortet har ett begränsat antal pci-lanes per cpu-sockel, då du har fler kort så blir där mindre lanes för en slot att använda då den behöver dela med sig. Säg då att du har 1 instickskort, då utnyttjar den full hastighet på x16, men då du använder fler kort så måste moderkortet dela upp pci-lanesen lika, dvs till x8x8 osv.

Edit:
Jag tittade närmare på specifikationerna för Intel S2600CP2J vilket verkar vara det moderkort du har om man utgår ifrån tidigare inlägg. Kan se att det bara stödjer 1 PCI-X Gen 3 x16 och 5 PCI-X Gen 3 x8. Och då jag antar att ett PCI-X kort som stödjer m2 ssd bara presterar med halv hastighet vid x8. Skulle tro att häri ligger ditt problem med prestandan.

Visa signatur

CPU: Intel Xeon E5-2660v1 x 2 Mobo: Supermicro X9DAi GPU: Sapphire Radeon R9 270x // R9 290x(Dedikerad VFIO) Ram: Corsair 32GB (4x8GB) DDR3 PSU: EVGA SuperNOVA 1000W G2 SSD: Samsung 120GB // Samsung 256GB Chassi: Fractal Design Arc XL Kylning: BeQuiet! PureRock x 2 OS: ArchLinux x64

Permalänk
Medlem

@zdh-: Hmm okej måste sett fel då, härligt att du kunde upplysa mig om det hela
Skall läsa på mig lite mer då, kanske blir en m2 i den trots allt.

Nån annan som kör M2 disk på liknande setup?

Permalänk
Skrivet av sebbeh:

Av ren nyfikenhet - hur ser det ut med ljudnivån i ett sådant chassi med den kylningen? Lägenhets-kompatibelt?

Helt klart! Kör med stock-fläktarna och tycker att den låter mindre än min klient...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Klient: ASUS TUF Gaming X670E-Plus | AMD R9-7900X | Kingston FURY Beast DDR5-6000MHz 32GB | MSI GTX 1070Ti | Lian Li PC-O11XL | Cutom H20-loop ½"
Server: Supermicro H11SSL-i | Epyc 7551P | 8x16GB 2933 RDIMM | ConnectX5 2x25gig | 2xLSI 9400-16i | 14x4TB zfs-raid60 | NVMe/900p logs/cache/system

Permalänk
Medlem

@BerraBing: Det där säger ju egentligen inte så himla mycket, om man nu ska vara helt ärlig.
Din "klient" kanske sitter med Delta-fläktar.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

@BerraBing: Wow! Låter ju grymt. Har nämligen lite värmeproblem i min custom-build i ett Silverstone Grandia GD08 med nedan server spec Något annat man bör tänka på när man handlar från X-Case?

Permalänk

Är nu helt inne på att efter hand skaffa moderkort och E5-26xx (v1, v2 blir bra mycket dyrare) samt massor med minne (RDIMM finns att tillgå billigt), men har lite problem att hitta 2 stycken Xeon på samma gång och dessutom ha råd på en gång, och funderar på att börja med en och skaffa ytterligare en när en matchande dyker upp och jag har råd.

Vet ju att man bara har tillgång till hälften av minnesplatserna, att vissa PCIe är kopplade till specifik CPU ibland etc, men att det ska gå iaf.

Har någon erfarenhet av att köra med en CPU på ett DP-kort från Supermicro? typ ett i X9-serien Vad jag förstått ska det gå, men vad blir gentligen nackdelarna fram till att jag skaffat en andra CPU?

Visa signatur

Scribere ergo sum
Supermicro x9dr3-ln4f+ | 2 x Xeon E5-2670 | 32GB RDIMM | 6x2TB @ RAIDZ2 | 6x4TB @ RAIDZ2

Permalänk
Medlem
Skrivet av MushForBrains:

Är nu helt inne på att efter hand skaffa moderkort och E5-26xx (v1, v2 blir bra mycket dyrare) samt massor med minne (RDIMM finns att tillgå billigt), men har lite problem att hitta 2 stycken Xeon på samma gång och dessutom ha råd på en gång, och funderar på att börja med en och skaffa ytterligare en när en matchande dyker upp och jag har råd.

Vet ju att man bara har tillgång till hälften av minnesplatserna, att vissa PCIe är kopplade till specifik CPU ibland etc, men att det ska gå iaf.

Har någon erfarenhet av att köra med en CPU på ett DP-kort från Supermicro? typ ett i X9-serien Vad jag förstått ska det gå, men vad blir gentligen nackdelarna fram till att jag skaffat en andra CPU?

Rekommenderas att ta en titt på natex som säljer refurbished moderkort, 128GB RAM med 2st E5-2670.
http://www.natex.us/mobile/Product.aspx?ProductCode=S2600CP-S...
Observera att det är SR0H8 och inte SR0KX om det kan ha betydelse för dig.

Annars får man har koll efter auktioner på Ebay eller liknande om man ska göra klipp.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk

Har jag missförstått, eller är inte även SR0H8 produktion? Iofs, såg nu på cpu-world att det är stepping c1 i ena fallet och c2 i andra. Tydligen saknar c1 stöd för en virtualiseringsteknik (vt-d), medans c2 stödjer det. Ytterligare en person påstår det är olika förpackning bara. Hmmm

Skrivet av Brainsplitter:

Rekommenderas att ta en titt på natex som säljer refurbished moderkort, 128GB RAM med 2st E5-2670.
http://www.natex.us/mobile/Product.aspx?ProductCode=S2600CP-S...
Observera att det är SR0H8 och inte SR0KX om det kan ha betydelse för dig.

Annars får man har koll efter auktioner på Ebay eller liknande om man ska göra klipp.

Visa signatur

Scribere ergo sum
Supermicro x9dr3-ln4f+ | 2 x Xeon E5-2670 | 32GB RDIMM | 6x2TB @ RAIDZ2 | 6x4TB @ RAIDZ2

Permalänk
Medlem
Skrivet av MushForBrains:

Har jag missförstått, eller är inte även SR0H8 produktion? Iofs, såg nu på cpu-world att det är stepping c1 i ena fallet och c2 i andra. Tydligen saknar c1 stöd för en virtualiseringsteknik (vt-d), medans c2 stödjer det. Ytterligare en person påstår det är olika förpackning bara. Hmmm

Precis som du säger är det olika stepping på dem, SR0H8 (c1) saknar vt-d medans SR0KX (c2) stödjer det.
För vissa kan det ha väldigt stor betydelse så därför ville jag uppmärksamma det om du köper kitet.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk

Vet inte hur mycket det spelar roll för min del, jag ska dock virtualisera, så kanske är dumt då.
Är lite sugen på att välja moderkort mer fritt, och det lutar mot ett Supermicro av X9D-modell med lite mer godis, som SAS-kontroller och antingen många Gb-NIC, eller ett par 10Gbe-NIC (vet, något overkill, och måste jag ha switch blir det extremdyrt)
Funderar på att plocka minnen från dem sedan dock, om de har billiga paket inne med Samsung igen. Hynix hade varit trevligt, men det kostar också mer.

Skrivet av Brainsplitter:

Precis som du säger är det olika stepping på dem, SR0H8 (c1) saknar vt-d medans SR0KX (c2) stödjer det.
För vissa kan det ha väldigt stor betydelse så därför ville jag uppmärksamma det om du köper kitet.

Visa signatur

Scribere ergo sum
Supermicro x9dr3-ln4f+ | 2 x Xeon E5-2670 | 32GB RDIMM | 6x2TB @ RAIDZ2 | 6x4TB @ RAIDZ2

Permalänk
Medlem
Skrivet av MushForBrains:

Vet inte hur mycket det spelar roll för min del, jag ska dock virtualisera, så kanske är dumt då.
Är lite sugen på att välja moderkort mer fritt, och det lutar mot ett Supermicro av X9D-modell med lite mer godis, som SAS-kontroller och antingen många Gb-NIC, eller ett par 10Gbe-NIC (vet, något overkill, och måste jag ha switch blir det extremdyrt)
Funderar på att plocka minnen från dem sedan dock, om de har billiga paket inne med Samsung igen. Hynix hade varit trevligt, men det kostar också mer.

Allt måste ju inte sitta på mammabrädan från början, den har en del PCI-E slots du kan trycka in NIC's och SAS kontrollers vartefter du känner att det behövs. Då även kanske det inte svider så mycket i plånboken på en och samma gång.

Om det du ska virtualisera stödjer vt-d kan det vara dumt utan, läst att det kan förloras en del prestanda annars. Men det är inte jag så insatt i men ska nog inte vara svårt att hitta den informationen på www.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Rekommendationer på ett passande moderkort i storleken ATX till dubbla e5-2670? Verkar finnas väldigt extremt begränsat utbud och hade gärna kommit ner i storlek av moderkort från mitt EEB.

Permalänk
Medlem

@sebbeh: Du har inte kikat på moderkortet som ASUS har släppt?
Det är nog så enkelt som att du söker på asus i tråden så finner du användare som köpt och använder det.
Lycka till.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeh:

Rekommendationer på ett passande moderkort i storleken ATX till dubbla e5-2670? Verkar finnas väldigt extremt begränsat utbud och hade gärna kommit ner i storlek av moderkort från mitt EEB.

Asus Z9PA-D8

https://www.asus.com/Commercial-Servers-Workstations/Z9PAD8/o...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@sebbeh: Du har inte kikat på moderkortet som ASUS har släppt?
Det är nog så enkelt som att du söker på asus i tråden så finner du användare som köpt och använder det.
Lycka till.

Tack! Kikade på det, och det ser verkligen trevligt ut. Har ni köpt det från några svensk retailer eller utomlands ifrån?

Edit:
Lite offtopic:
Har hittat en tysk på eBay som säljer E5-2670 för $121 (billigast i EU), men samma person säljer också E5-2650 för $47 - efter att ha tittat på Intel Ark verkar det endast skilja i klockfrekvensen mellan dessa två och därmed inte någon större skillnad i prestandan (även om den existerar). Är det trots detta motiverat att lägga extra dollars för den bättre modellen? #behövermoralisktstödimittbeslut

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeh:

Tack! Kikade på det, och det ser verkligen trevligt ut. Har ni köpt det från några svensk retailer eller utomlands ifrån?

Edit:
Lite offtopic:
Har hittat en tysk på eBay som säljer E5-2670 för $121 (billigast i EU), men samma person säljer också E5-2650 för $47 - efter att ha tittat på Intel Ark verkar det endast skilja i klockfrekvensen mellan dessa två och därmed inte någon större skillnad i prestandan (även om den existerar). Är det trots detta motiverat att lägga extra dollars för den bättre modellen? #behövermoralisktstödimittbeslut

Jag köpte mitt Z9PA-D8 på eBay. Skickades från Sydkorea.

Beställde från Liontech.se först i november, de bara flyttade fram datum. Jag gav upp i mitten av januari och avbokade.

När det kommer till CPU så tror jag du blir nöjd även med det sämre. Men bara du själv som kan veta

Har en extra uppsättning 2670 liggandes som jag inser inte kommer användas. Är du intresserad kan vi ta det över PM.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Jag köpte mitt Z9PA-D8 på eBay. Skickades från Sydkorea.

Beställde från Liontech.se först i november, de bara flyttade fram datum. Jag gav upp i mitten av januari och avbokade.

När det kommer till CPU så tror jag du blir nöjd även med det sämre. Men bara du själv som kan veta

Har en extra uppsättning 2670 liggandes som jag inser inte kommer användas. Är du intresserad kan vi ta det över PM.

Jag e med, Hatar oansvariga e-handlare! Illa när Kina/hong kring/US är snabbare och bättre i sin kommunikation trots att man knappt kan engelska i vissa fall

Kommer ett PM!

Permalänk
Skrivet av backspace:

@BerraBing: Det där säger ju egentligen inte så himla mycket, om man nu ska vara helt ärlig.
Din "klient" kanske sitter med Delta-fläktar.

Haha oh snap, du har helt rätt! 😜

Får ändra vad jag sa lite, har ganska nedsatt hörsel och satt och funderade på hur mycket servern faktiskt låter. Den låter lite för att vara rackchassie, men den är inte tyst. Rekommenderar nog att byta fläktar om man vill ha den helt tyst. Ska nog göra den själv också...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Klient: ASUS TUF Gaming X670E-Plus | AMD R9-7900X | Kingston FURY Beast DDR5-6000MHz 32GB | MSI GTX 1070Ti | Lian Li PC-O11XL | Cutom H20-loop ½"
Server: Supermicro H11SSL-i | Epyc 7551P | 8x16GB 2933 RDIMM | ConnectX5 2x25gig | 2xLSI 9400-16i | 14x4TB zfs-raid60 | NVMe/900p logs/cache/system

Permalänk
Skrivet av sebbeh:

@BerraBing: Wow! Låter ju grymt. Har nämligen lite värmeproblem i min custom-build i ett Silverstone Grandia GD08 med nedan server spec Något annat man bör tänka på när man handlar från X-Case?

Får ändra vad jag sa lite, har ganska nedsatt hörsel och satt och funderade på hur mycket servern faktiskt låter. Den låter lite för att vara rackchassie, men den är inte tyst. Rekommenderar nog att byta fläktar om man vill ha den helt tyst. Ska nog göra den själv också... Den är inte sovrumstyst eller vardagsrumstyst.

Gällande xcase så tror jag inte man behöver tänka på något, annat än att jag fick det hemlevererat och hade bara tur att jag var hemma plus att jag ångrar att jag inte köpte med rails direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Klient: ASUS TUF Gaming X670E-Plus | AMD R9-7900X | Kingston FURY Beast DDR5-6000MHz 32GB | MSI GTX 1070Ti | Lian Li PC-O11XL | Cutom H20-loop ½"
Server: Supermicro H11SSL-i | Epyc 7551P | 8x16GB 2933 RDIMM | ConnectX5 2x25gig | 2xLSI 9400-16i | 14x4TB zfs-raid60 | NVMe/900p logs/cache/system

Permalänk

Du har förvisso rätt, men om man nu kan få ett fett moderkort med allt på ett bräde till ett vettigt pris så varför inte?
Om vi bortser från att kortet i fråga har 4xGb och SAS-kontroller så finns det fler fördelar med ett kort av denna typen... Det tar ju RDIMM Upp till 768GB, vilket bör räcka för mina behov hahah
Börjar med 32GB så får jag se när jag behöver mer. Natex hade minne som är med på listan över testade minnen

Detta känns förvisso som att köpa en Ford GT för att köra dryga milen till jobbet varje dag, men samtidigt betalade jag bara för en Clio så det är ju lugnt

Skrivet av Brainsplitter:

Allt måste ju inte sitta på mammabrädan från början, den har en del PCI-E slots du kan trycka in NIC's och SAS kontrollers vartefter du känner att det behövs. Då även kanske det inte svider så mycket i plånboken på en och samma gång.

Om det du ska virtualisera stödjer vt-d kan det vara dumt utan, läst att det kan förloras en del prestanda annars. Men det är inte jag så insatt i men ska nog inte vara svårt att hitta den informationen på www.

Visa signatur

Scribere ergo sum
Supermicro x9dr3-ln4f+ | 2 x Xeon E5-2670 | 32GB RDIMM | 6x2TB @ RAIDZ2 | 6x4TB @ RAIDZ2

Permalänk
Medlem

Så... är precis i startgroparna för att skicka iväg beställningar och bygga ihop en server/workstation, har egentligen bara en sista fråga. Jag har rätt dålig koll på minnen och minnesprestanda, och har lite problem att klura ut vad jag ska välja.

Det finns billiga quadrank-minnen att köpa, MEN, använder jag de kommer de klockas ned till 800 mhz på det moderkort jag planerar använda.

Alternativet är att beställa 1600Mhz dualrank-minnen som borde kunna köra i full hastighet (?), men det kommer kosta ~600-700 kr extra efter moms och tull. Frågan är om det är värt det?

800Mhz känns ju lite... frågetecken? Som sagt, jag har inte så bra koll på minnen och minnesprestanda, och jag ska ju som jag sa tidigare i tråden (för många månader sen) använda denna dator främst för 3d-saker (främst rendering) - som jag förstått det så ska inte minneshastighet påverka renderingstider mycket alls - men då kanske folk inte pratar om 800mhz... 800mhz känns ju... rätt långsamt med dagens mått mätt??

Sen är quadrank-minnena jag hittat CL7 också medan de dualrank-minnen jag hittat har varit CL11, vilket kanske också spelar in?

(Det vore trevligt att kunna beställa quadrank-minnena och använda de hundralappar jag tjänar på det till att köpa en ny ssd som systemdisk - men att trycka i en temporär systemdisk tills vidare och handla en SSD om några månader är egentligen inget problem, speciellt om det betyder att jag inte bränner ~2000kr på minnen som blir nån bottleneck och som jag måste byta och slänga sen)

Permalänk
Medlem

Lite inne på att bygga ett system från natex men funderingar har uppkommit under resans gång. Är mer inne på att beställa allt separat, från ebay eller vart jag nu hittar allt.

mobo: X9DR3-LN4F+ -4000
ram: 16x8gb 1600mhz rdimm ecc - 4000
cpu: spr0kx x2 - 2000
chassi: Phantek Enthoo Pro - 1100
nätagg: EVGA Supernova G3 750W - 1100
HBA: lsimegaraid -1000

Vilket slutar på kanske 12-15.

Sen ska köpa till lite diskar: 4 x 8tb och ett par ssds
Tanken är väl att köra 8 x 3.5 diskar och 4 x 2.5 diskar.

Kanske ett större nätagg men det kanske inte behövs?

Känns som detta system med cpu och ram kommer klara sig ganska så bra, då det kommer ersätta mina två hp microservers gen8.
Kollat runt lite på tex mullet och ska man bygga liknande system så kostar det bra mycket mer, iofs så är det nyare cpu och minnen men känns mer för plånboken.
Svårt att hitta bra system för samma summa pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av to0shy:

Lite inne på att bygga ett system från natex men funderingar har uppkommit under resans gång. Är mer inne på att beställa allt separat, från ebay eller vart jag nu hittar allt.

mobo: X9DR3-LN4F+ -4000
ram: 16x8gb 1600mhz rdimm ecc - 4000
cpu: spr0kx x2 - 2000
chassi: Phantek Enthoo Pro - 1100
nätagg: EVGA Supernova G3 750W - 1100
HBA: lsimegaraid -1000

Vilket slutar på kanske 12-15.

Sen ska köpa till lite diskar: 4 x 8tb och ett par ssds
Tanken är väl att köra 8 x 3.5 diskar och 4 x 2.5 diskar.

Kanske ett större nätagg men det kanske inte behövs?

Känns som detta system med cpu och ram kommer klara sig ganska så bra, då det kommer ersätta mina två hp microservers gen8.
Kollat runt lite på tex mullet och ska man bygga liknande system så kostar det bra mycket mer, iofs så är det nyare cpu och minnen men känns mer för plånboken.
Svårt att hitta bra system för samma summa pengar.

Du kan ju alltid kolla Ebay för bättre priser.
Köpte mina 2x E5-2670 för dryga 1200:- och 64gb ram för 1500;-.
Båda från Kina.
Nu har ju du specat 128gb minne, men finns det någon speciell anledning till varför? 16gb stickor är rätt mycket dyrare än 8gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaQue:

Du kan ju alltid kolla Ebay för bättre priser.
Köpte mina 2x E5-2670 för dryga 1200:- och 64gb ram för 1500;-.
Båda från Kina.
Nu har ju du specat 128gb minne, men finns det någon speciell anledning till varför? 16gb stickor är rätt mycket dyrare än 8gb.

Har redan hittat bättre priser. Och jag listade 16st 8gb stickor. Anledningen att jag specat 128gb minnne är att jag inte vill ha för lite då priset inte skiljer sig jätte mycket. Kan lika gärna bygga ett system i överkant, än att sedan behöva köpa till massor saker som jag gjort tidigare vilket har lätt till att det kostar mer i slutändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av to0shy:

Har redan hittat bättre priser. Och jag listade 16st 8gb stickor. Anledningen att jag specat 128gb minnne är att jag inte vill ha för lite då priset inte skiljer sig jätte mycket. Kan lika gärna bygga ett system i överkant, än att sedan behöva köpa till massor saker som jag gjort tidigare vilket har lätt till att det kostar mer i slutändan.

Såg det nu att du specat 8gb stickor, glöm att jag sa nått

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

...

Om det du ska virtualisera stödjer vt-d kan det vara dumt utan, läst att det kan förloras en del prestanda annars. Men det är inte jag så insatt i men ska nog inte vara svårt att hitta den informationen på www.

VT-d är egentligen bara intressant om man har tänkt ge vissa VM's direktaccess till viss hårdvara. Om man inte kör passthrough så har man ingen direkt nytta av det mig veterligen. Proxmox har bara experimentellt stöd för det exempelvis.

VT-x däremot är ett måste för att virtualisera.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Finns det några ok instegsmoderkort eller är det runt 3-4k man får lägga för att få ett ok modermodem för ipmi och ev dubbla processorer?

Funderar på om det är dags att bygga en "riktig" server eller om jag ska vänta och köpa en hp proliant gen8 tills man har mer pengar att röra sig med. Går ju alltid att använda dent till något annat senare. Eller om man ska försöka ge sig på något begagnat..