Dell xps 13 eller HP Spectre x360 13 för studier/programmering/media.

Permalänk
Medlem

Du har ju några tusingar över nu efter MS kampanjen, lägg dom på skärm vetja
Jag köpte min skärm mest för att det var en bra gaming skärm, det finns nog billigare och bra skärmar om man inte har det som krav.
Sen är det ju mkt reor osv, så du kan nog hålla utkik.

Det du länkade till är nog rätt ok, men googla lite på den så att du vet att den kan leverera tillräckligt med ström till din dator. Även om det är USB-C så måste den klara att leverera det datorn vill ha för att funka.
Sen så behöver du ha en strömadapter till (om du inte kör den som följer med).
Men det är mer en fråga om bekvämlighet.

Vill du ta upp din strömadapter, plugga in i dockan som du sedan pluggar in i datorn, eller vill du bara att din docka ska ligga där redo med alla kablar inkopplade.
DVS du måste fortfarande ha en strömadapter att stoppa in i dockan.

Externa skärmar tar ström från väggen.

Det finns faktiskt USB-C skärmar nu (istället för HDMI eller DP) men dom är lite dyrare. På så sätt så har du bara en kabel från skärmen som du pluggar rätt in i datorn som laddar datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Du har ju några tusingar över nu efter MS kampanjen, lägg dom på skärm vetja
Jag köpte min skärm mest för att det var en bra gaming skärm, det finns nog billigare och bra skärmar om man inte har det som krav.
Sen är det ju mkt reor osv, så du kan nog hålla utkik.

Det du länkade till är nog rätt ok, men googla lite på den så att du vet att den kan leverera tillräckligt med ström till din dator. Även om det är USB-C så måste den klara att leverera det datorn vill ha för att funka.
Sen så behöver du ha en strömadapter till (om du inte kör den som följer med).
Men det är mer en fråga om bekvämlighet.

Vill du ta upp din strömadapter, plugga in i dockan som du sedan pluggar in i datorn, eller vill du bara att din docka ska ligga där redo med alla kablar inkopplade.
DVS du måste fortfarande ha en strömadapter att stoppa in i dockan.

Externa skärmar tar ström från väggen.

Det finns faktiskt USB-C skärmar nu (istället för HDMI eller DP) men dom är lite dyrare. På så sätt så har du bara en kabel från skärmen som du pluggar rätt in i datorn som laddar datorn.

DELLS xps 13 AC adapter ligger på 45W.
Vad jag har förstått så är XPS 13 ingen bra dator att gejma på ändå, den har inget dedikerat GPU. Så en gejmingskärm behövs inte. Vad bör man kolla på när man köper skärm? Vad bör jag som student koppla in min skärm med, HDMI eller DP?
Vad är NIC?
Precis, det ska bara vara att koppla in dockan in i datorn. Jag kommer nog inte ha med mig AC adatpern någonstans, om jag inte reser iväg. Datorns batteritid kommer räcka gott och väl hela skoldagen. Så vare sig jag kopplar in AC in i dockan eller usb C spelar ingen roll. Jag visste inte ens att det fanns dockor som tog emot AC adaptern. Har inte sätt någon sån än iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Som jag skrev, kommer du sitta i soffan, blir upphetsad av en blank skärm (för att den glänser fint och visar fina färger) och vill få sämre prestanda och batteritid. Kör på en QHD.
Men att försöka knö in mer pixlar på en 13" skärm än vad du hittar på vanlig 27" skärm har jag aldrig förstått.
Kommer du sitta i lokaler som i en skola så är en matt (FHD varianten) alltid bättre.

Sen förstår jag att det behöver vara glas framför en pekskärm och då har man ju inte så mkt mer val än att välja det.
Men touch på en vanlig notebook som inte är 2-1 är meningslöst.

Jo det du säger är logiskt

Skrivet av Aizen1:

http://www.dell.com/se/p/xps-13-9360-laptop/pd?oc=cnx93615&mo...
Köpte denna och la till fingerprint reader för 190kr.
Köper du den inom 2 dagar har du 10% med en rabattkod + cashback från microsoft. Landade på 12.5k för mig

Okej, nice! Vad är det för rabattkod? Jag ser bara 10% rabattkod för 2 in 1.

Är dock lite osäker på om du får kombinera rabatt så där (10% + cashback). Det har diskuterats rätt flitigt.

Permalänk
Medlem

NIC (nätverkskort/port, RJ45, kabelanslutet nätverk)

Skärmar är inte min starka sida, kolla runt lite på reor. CDON kör ju lite men bäst är kanske om du får tips av någon rörande budgetskärm. Min filosofi är att du får lite vad du betalar för och du ska ju förstöra ögonen framför den. Sen spelar ju storleken roll också. Kan vara bra att höra sig för.

Strömadaptern kopplas från väggen in i dockan, dockan har en USB-C in (samma laddkontakt som du har i din dator) så den skickar strömmen vidare om dockan stödjer detta, vilket Anker verkar göra. Sen är det frågan hur mkt den lämnar ifrån sig, men det står på Ankers sida eller Amazonsidan du länkade till gissar jag.

Det bästa med USB-C är ju att det börjar bli hyffsat standard, så du kan ju låna en laddare från någon annan som t.ex. kör en ny Macbook eller liknande i plugget.

Om Dockan har HDMI bör skärmen också ha det, kolla så det matchar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrguy:

Jo det du säger är logiskt

Okej, nice! Vad är det för rabattkod? Jag ser bara 10% rabattkod för 2 in 1.

Det är MS själva som kör cashback, du anmäler det på MS hemsida och får flis direkt in på kontot efteråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Det är MS själva som kör cashback, du anmäler det på MS hemsida och får flis direkt in på kontot efteråt.

Ja det vet jag. Men rabattkod från Dell ser jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrguy:

Ja det vet jag. Men rabattkod från Dell ser jag inte.

Om du är student kan du höra av dig till dom och be om studentrabatt, dock måste du visa upp ditt studentkort. Du kan säkert låna någons Dock får du göra det snabbt innan MS cashback försvinner. Deras 10% rabattkod som de hade på sidan tidigare funkade även för de xps 13 sist jag testade. Kanske ändrat nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

NIC (nätverkskort/port, RJ45, kabelanslutet nätverk)

Skärmar är inte min starka sida, kolla runt lite på reor. CDON kör ju lite men bäst är kanske om du får tips av någon rörande budgetskärm. Min filosofi är att du får lite vad du betalar för och du ska ju förstöra ögonen framför den. Sen spelar ju storleken roll också. Kan vara bra att höra sig för.

Strömadaptern kopplas från väggen in i dockan, dockan har en USB-C in (samma laddkontakt som du har i din dator) så den skickar strömmen vidare om dockan stödjer detta, vilket Anker verkar göra. Sen är det frågan hur mkt den lämnar ifrån sig, men det står på Ankers sida eller Amazonsidan du länkade till gissar jag.

Det bästa med USB-C är ju att det börjar bli hyffsat standard, så du kan ju låna en laddare från någon annan som t.ex. kör en ny Macbook eller liknande i plugget.

Om Dockan har HDMI bör skärmen också ha det, kolla så det matchar.

Vad är "skönt" för ögonen?
Nice med USB C faktiskt som du säger. Problemet uppstår dock om jag lånar någons 60W usb C när min XPS ska ha 45W. Nog inte hälsosamt för datorn.

Permalänk
Medlem

Förresten, om jag köper en skärm. Kommer den ha samma resolution som min laptop eller kan detta ändras? Med en trevlig resolution kan man ju ha flera dokument öppna samtidigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizen1:

Vad är "skönt" för ögonen?
Nice med USB C faktiskt som du säger. Problemet uppstår dock om jag lånar någons 60W usb C när min XPS ska ha 45W. Nog inte hälsosamt för datorn.

Det är absolut inga problem, det är tvärtom som kan vara värre.

Du kan plugga in ett 120W i din dator, den kommer använda så mkt som den behöver. Se mer 120W som ett riktmärke på hur mkt det nätaggregatet klarar av att leverera MAX.
Har du en för klen laddare så är risken att datorn inte laddas alls och att laddaren blir väldigt varm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizen1:

Förresten, om jag köper en skärm. Kommer den ha samma resolution som min laptop eller kan detta ändras? Med en trevlig resolution kan man ju ha flera dokument öppna samtidigt

Det väljer du själv, du kan spegla skärmen eller köra dubbla skärmar. Med dubbla så kör du den upplösningen som är bäst för skärmen.
Du kan alltså köra olika upplösningar och behöver inte matcha en skärms upplösning med laptopen.

SKönt för ögonen får du avgöra själv, glid bort till närmaste elgiganten och spana lite. Samma gäller ju för storleken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Det är absolut inga problem, det är tvärtom som kan vara värre.

Du kan plugga in ett 120W i din dator, den kommer använda så mkt som den behöver. Se mer 120W som ett riktmärke på hur mkt det nätaggregatet klarar av att leverera MAX.
Har du en för klen laddare så är risken att datorn inte laddas alls och att laddaren blir väldigt varm.

Intressant att du säger det.
Jag minns för många år sedan då jag använt fel AC adapter till en gammal laptop. Tror den var för svag. Datorn laggade extremt mycket och fläkten ville inte sättas på full fart. Är du ingenjör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizen1:

Intressant att du säger det.
Jag minns för många år sedan då jag använt fel AC adapter till en gammal laptop. Tror den var för svag. Datorn laggade extremt mycket och fläkten ville inte sättas på full fart. Är du ingenjör?

Nej, ingen ingenjör, jobbar med IT på ett universitet och gillar att nörda ner mig i diverse saker, alltid kul att veta hur skrot fungerar

Permalänk
Medlem

Hur lägger man till fingerprint reader? Kan inte hitta det.

Nvm hittade!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrguy:

Hur lägger man till fingerprint reader? Kan inte hitta det.

Nvm hittade!

Du var sugen på den blanka skärmen tidigare. Vad blir det :D?

Permalänk
Medlem

Fick du med alla rabatter?

Permalänk
Medlem

Har läst runt en del om 1080p vs 4k på 13 tums laptop och majoriteten säg att 4k är väldigt overkill precis som @reverend_benny sagt. Så det får blir 1080p. Dock osäker på om jag kommer behöva i7 och 16gb ram. Ska fundera under dagen, och beställa ikväll

Min stationera har i5 och 8gb, har klarat mig väldigt bra på det under 3 år.

Väljer jag i7 och 16gb ram blir det ca 1500kr mer, är det värt?

Skriver ikväll vilket beslut jag tog

Permalänk
Medlem

16GB är alltid trevlig, speciellt om du börjar labba med virtuella maskiner osv.
Ska du beräkna mycket statistik så kanske i7 har ett övertag.
Viktigast är att du inte kör i3, den saknar mkt funktiner som finns i i5 och i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrguy:

Har läst runt en del om 1080p vs 4k på 13 tums laptop och majoriteten säg att 4k är väldigt overkill precis som @reverend_benny sagt. Så det får blir 1080p. Dock osäker på om jag kommer behöva i7 och 16gb ram. Ska fundera under dagen, och beställa ikväll

Min stationera har i5 och 8gb, har klarat mig väldigt bra på det under 3 år.

Väljer jag i7 och 16gb ram blir det ca 1500kr mer, är det värt?

Skriver ikväll vilket beslut jag tog

Jag hade kört på 256 GB SSD och 8gb ram om det inte vore för MS cashback.

Har du 10% på den datorn som kostar 13990 hamnar du under 12990 vilket gör att du får 950kr ist för 2k. Mellanskillnaden i slutändan är liten. Bättre att köra på 16 RB RAM. Jag hade valt mellan den billigaste varianten eller 16 GB ram varianten
Du "sparar" mest på 16 gb varianten.

berätta sen hur det blir D

Permalänk
Medlem

Jäkligt bra poäng där Aizen1

Permalänk
Inaktiv

Vem på forumet har hand om studentrabatter hos Dell?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aizen1:

Har du sett en IRL? folk på youtube verkar digga den

Kanske mer en vanesak. Jag har alltid använt mattskärm och skulle aldrig byta till blank. Har prövat och det var en hemsk upplevelse.

Permalänk
Medlem

Kontakta dells account här eller dell på FB så fixar dom det

Permalänk
Medlem

@reverend benny:

Blev lite nojjig idag. Pallar en XPS 13 vara indockad med en skärm hela tiden? Kan ju tänka mig att det kräver mkt prestanda ur datorn. Kommer fläkten vara tvungen att köra hela tiden tex?
Kanske borde köpt en xps 15 istället? (vilket i alla andra sammanhang hade vart overkill för mig)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizen1:

@reverend benny:

Blev lite nojjig idag. Pallar en XPS 13 vara indockad med en skärm hela tiden? Kan ju tänka mig att det kräver mkt prestanda ur datorn. Kommer fläkten vara tvungen att köra hela tiden tex?
Kanske borde köpt en xps 15 istället? (vilket i alla andra sammanhang hade vart overkill för mig)

Hur tänker du nu, hur hade en XPS 15 gjort saken bättre?
Det är ju samma hårdvara som ska driva sakerna.

Det kräver inte mer prestanda att köra en extern skärm och tänker du på att du faktiskt kan specificera en XPS13 med en skärm som har den upplösningen som standard så ska den ju klara det.
Om du kör två skärmar och använder båda två (utökad skärm) så kommer det inte äta så mkt mer prestanda, det som kommer köra att fläkten går är tunga beräkningar eller om du köra grafiskt intensiva applikationer.

Nu har du ju, eller planerar det bästa av två världar.
En lätt bärbar att ta med sig och när du är hemma så har du en bra skärm du dockar den till med bra tangentbord och mus.
Komplettera med bra högtalare och du har en liten minimal filmhörna

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Hur tänker du nu, hur hade en XPS 15 gjort saken bättre?
Det är ju samma hårdvara som ska driva sakerna.

Det kräver inte mer prestanda att köra en extern skärm och tänker du på att du faktiskt kan specificera en XPS13 med en skärm som har den upplösningen som standard så ska den ju klara det.
Om du kör två skärmar och använder båda två (utökad skärm) så kommer det inte äta så mkt mer prestanda, det som kommer köra att fläkten går är tunga beräkningar eller om du köra grafiskt intensiva applikationer.

Nu har du ju, eller planerar det bästa av två världar.
En lätt bärbar att ta med sig och när du är hemma så har du en bra skärm du dockar den till med bra tangentbord och mus.
Komplettera med bra högtalare och du har en liten minimal filmhörna

Tänkte att xps 13 är svag med tanke på inget dedikerat GPU och därför vore xps 15 mer lämplig för mina ändamål fast än den är klumpigare. Såg en kille på youtube med xps 15 och dockningsstation. Därför jag tänkte så 😝

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizen1:

Tänkte att xps 13 är svag med tanke på inget dedikerat GPU och därför vore xps 15 mer lämplig för mina ändamål fast än den är klumpigare. Såg en kille på youtube med xps 15 och dockningsstation. Därför jag tänkte så 😝

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, jo förstår lite hur du tänker. Fast en separat GPU behöver ju också kylas. Men det kan nog ligga lite i vad du säger.
Tror dock inte det blir något problem. Dina fläktar kommer jobba om din CPU eller integrerade GPU behöver jobba, på en extern GPU är det samma sak men du får ut bättre prestanda.

Visst, du har inte köpt en gaming burk, men intel 620 chippet klarar ändå av en jäkla massa. Visst, inte senaste liren men ett par år gamla 3d lir tar den utan problem.

Du kommer älska din xps 13.
Köp en vettig "sleve" till den också så skyddar du din burk lite också och kan slänga ner den i vilken väska som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Nja, jo förstår lite hur du tänker. Fast en separat GPU behöver ju också kylas. Men det kan nog ligga lite i vad du säger.
Tror dock inte det blir något problem. Dina fläktar kommer jobba om din CPU eller integrerade GPU behöver jobba, på en extern GPU är det samma sak men du får ut bättre prestanda.

Visst, du har inte köpt en gaming burk, men intel 620 chippet klarar ändå av en jäkla massa. Visst, inte senaste liren men ett par år gamla 3d lir tar den utan problem.

Du kommer älska din xps 13.
Köp en vettig "sleve" till den också så skyddar du din burk lite också och kan slänga ner den i vilken väska som helst.

Tack återigen!
Jag tänkte köpa med dells egna sleeve till datorn men den kostade 500kr. Lite dyrt tycker jag.
Ska försöka göra något kap på ebay. kommer köra sleeve + att jag har ett eget litet laptopfack i ryggsäcke

Permalänk
Medlem

Helt rätt med sleeve även om man har dedikerat fack. Köpte mitt till min macbook för 300, rätt bra kvalitet. Kolla måtten när du beställer, det diffar rätt stort på mått när det gäller 13" laptops.
Kan du även få någon med microfiber inuti så inbillar jag mig att det håller "rent".

https://www.youtube.com/watch?v=lShp1mlf9fc

Blev lite nyfiken vad en 620 GPU kan göra, kolla ovan, måste säga att jag är rätt imponerad.
Och detta exempel var med en i3 cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Helt rätt med sleeve även om man har dedikerat fack. Köpte mitt till min macbook för 300, rätt bra kvalitet. Kolla måtten när du beställer, det diffar rätt stort på mått när det gäller 13" laptops.
Kan du även få någon med microfiber inuti så inbillar jag mig att det håller "rent".

https://www.youtube.com/watch?v=lShp1mlf9fc

Blev lite nyfiken vad en 620 GPU kan göra, kolla ovan, måste säga att jag är rätt imponerad.
Och detta exempel var med en i3 cpu.

Såg jävligt stabilt ut.
Ska försöka hitta en sleeve som hjälper mot stötar, vilket är prio 1. Beställde du din från ebay eller amazon?