Dell xps 13 eller HP Spectre x360 13 för studier/programmering/media.

Permalänk
Medlem

Det finns Lenovo i alla prisklasser, håller man sig till Thinkpad modellerna så är det bra skit. Men kostar av naturliga skäl lite mer.
Deras 2-1 modeller har en skön funktion som gör att du slipper känna tangentbordet på baksidan om du håller den i tabletläge.

Och som föregående inlägg skriver, thinkpad serien har riktigt bra tangentbord, bland de bästa.

Permalänk
Inaktiv

@GLaDER: Ok sant. Detta var en Lenovo 710S för 11 000 kr. Sämsta skiten jag köpt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av reverend benny:

Det finns Lenovo i alla prisklasser, håller man sig till Thinkpad modellerna så är det bra skit. Men kostar av naturliga skäl lite mer.
Deras 2-1 modeller har en skön funktion som gör att du slipper känna tangentbordet på baksidan om du håller den i tabletläge.

Och som föregående inlägg skriver, thinkpad serien har riktigt bra tangentbord, bland de bästa.

Stämmer det så lär ju den här datorn vara det bästa köpet man kan göra idag och även för trådskaparen, https://www.dustinhome.se/product/5011015644/thinkpad-13?ssel...

Permalänk
Medlem

@anon260898: Har en klasskamrat som äger denna, han verkar onekligen nöjd.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Just den modellen är väldigt prisvärd, den har inte senaste CPU:er från Intel då den har den äldre grafikchippet 520 men måste säga att den är sjukt prisvärd.
Den har inte thunderbolt, men USB-C med USB 3.1 som jag tror är Gen 2 räcker långt (kanske behövs kollas närmare vilken Generation om det är av vikt).

Den är dock inte speciellt sexig designmässigt, men som sagt, sjukt prisvärd.

Permalänk
Medlem

https://www.notebookcheck.net/Lenovo-ThinkPad-13-2017-Core-i7...

Läs hela, speciellt i slutet.

Lenovo's ThinkPad 13 second generation closely follows the looks of its direct predecessor. The eye-catching details immediately show that this device is a member of the ThinkPad family. Unlike the silver model that is made of aluminum. Lenovo's black ThinkPad 13 (2017) is made of PC/ABS plastic. A magnesium frame that gives more strength to the base has not been incorporated into our review sample. The compact laptop is solid but it can be dented visibly in the keyboard area. Warping without damaging the device is hardly possible. However, quiet cracking noises were audible when we tried to twist the laptop. According to the specification sheet, Lenovo's ThinkPad 13 (2017) has a MIL-STD-810G certificate. It should be noted that Lenovo does not specify what this means. Lenovo's homepage only speaks of 12 military tests.

At a first glance, the thick display lid gives the device a relatively rigid appearance. However, this is deceiving as the plastic lid is easy to twist. Furthermore, pressure from the back produces wave formation on the screen. Although the hinges keep the display in place, they cannot prevent it from rocking visibly. We would have expected better quality components here.

The silver ThinkPad 13 made of aluminum did a considerably better job than our review sample in terms of base and casing lid stability.

Kanske förklarar priset något, den har inte magnesium ramen som de dyrare har. Men tror den bedöms utifrån att just heta Thinkpad.

Permalänk
Medlem

Om man köper en dell xps 13, som är billigare än 15, och sedan köper en extern skärm att använda hemma. Hade det påverkat datorns livslängd, batteri, prestanda?
Väldigt sugen på en XPS, vill ha portabiliteten hos 13 tummaren men samtidigt hade jag inte pallat med 13 tum hemma.
Om jag kör med denna setup, är det ända jag behöver en skärm som tar HDMI?
Jag antar att man inte behöver köpa till ett dockninssystem för flera tusen

Permalänk
Medlem

Du kan köpa en "mini-docka" där du har allt inpluggat så är det bara en kontakt att plugga i datorn för ström, skärm, tangentbord och mus. En av de stora fördelarna med USB-C med eller utan TB3.
Och nej, det påverkar inte datorns livslängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Du kan köpa en "mini-docka" där du har allt inpluggat så är det bara en kontakt att plugga i datorn för ström, skärm, tangentbord och mus. En av de stora fördelarna med USB-C med eller utan TB3.
Och nej, det påverkar inte datorns livslängd.

Kan du länka till en sån här mini docka?
Kan man få skärm + minidocka för max 2k?

Permalänk
Medlem

http://macworld.idg.se/2.1038/1.680006/usb-c-docka-macbook-pr...

Dessa är för Mac men det ska funka till PC också, bara att kolla vad du behöver och vad det är för dator du ska ha.

Räkna med runt en tusing för en docka med HDMI, USB3, NIC, Laddmöjlighet osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

http://macworld.idg.se/2.1038/1.680006/usb-c-docka-macbook-pr...

Dessa är för Mac men det ska funka till PC också, bara att kolla vad du behöver och vad det är för dator du ska ha.

Räkna med runt en tusing för en docka med HDMI, USB3, NIC, Laddmöjlighet osv.

Behöver endast ett uttag för skärmen. Inget annat. Kommer bli xps 13 isåfall.

Permalänk
Medlem

@Aizen1:

https://www.dustinhome.se/product/5010894316/da200-portabel-u...

Detta är Dells egna.
Nackdelen med denna är att den inte har power through, men det kanske inte är något problem.
Fördelen är att det är OK pris, Dell's egna skrot och att du har NIC.

Men då din XPS har TB3 så har du även möjlighet till dubbla 4K skärmar, men då får du skaffa en mer avancerad docka.
Kolla förra länken jag skickade, där testar dom lite olika modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

@Aizen1:

https://www.dustinhome.se/product/5010894316/da200-portabel-u...

Detta är Dells egna.
Nackdelen med denna är att den inte har power through, men det kanske inte är något problem.
Fördelen är att det är OK pris, Dell's egna skrot och att du har NIC.

Men då din XPS har TB3 så har du även möjlighet till dubbla 4K skärmar, men då får du skaffa en mer avancerad docka.
Kolla förra länken jag skickade, där testar dom lite olika modeller.

Tack!
Beställde precis en XPS 13. Valde att ha bättre specs över QHD+ skärm. Hoppas det var ett bra val? Orkar inte ändra nu

Det jag hade velat ha ur min dockning är ström till datorn och kabel till skärmen. Inget annat behövs. Blir trådlös mus/tagnentbord

Permalänk
Medlem

Var jävligt förvirrande med dockning. Fattar inget.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aizen1:

Tack!
Beställde precis en XPS 13. Valde att ha bättre specs över QHD+ skärm. Hoppas det var ett bra val? Orkar inte ändra nu

Det jag hade velat ha ur min dockning är ström till datorn och kabel till skärmen. Inget annat behövs. Blir trådlös mus/tagnentbord

Med QHD hade du fått en vidrig glansig skärm iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizen1:

Tack!
Beställde precis en XPS 13. Valde att ha bättre specs över QHD+ skärm. Hoppas det var ett bra val? Orkar inte ändra nu

Det jag hade velat ha ur min dockning är ström till datorn och kabel till skärmen. Inget annat behövs. Blir trådlös mus/tagnentbord

Riktigt bra val, qhd+ är overkill. Visst, ser fint ut i ett mörkt rum men att driva dessa pixlar kostar batteri och prestanda.
Och jobbar i en kontorsmiljö med t.ex. lysrör är aldrig bra, så tyckker du gjort ett bra val.

När det gäller dockor till USB-C kontakten så är det en djungel för den oinvigde, men en rätt kul djungel om man gillar att läsa om teknik.

Problemet är att man först och främst kallar kontakten för USB-C, det förvillar bara. Speciellt när man kan köra DP, USB3.x och Thunderbolt + lite annat skoj över porten/kontakten.

Läste en väldigt bra sammanfatting här på sweclockers om just USB-C, den går garanterat att söka fram.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Riktigt bra val, qhd+ är overkill. Visst, ser fint ut i ett mörkt rum men att driva dessa pixlar kostar batteri och prestanda.
Och jobbar i en kontorsmiljö med t.ex. lysrör är aldrig bra, så tyckker du gjort ett bra val.

När det gäller dockor till USB-C kontakten så är det en djungel för den oinvigde, men en rätt kul djungel om man gillar att läsa om teknik.

Problemet är att man först och främst kallar kontakten för USB-C, det förvillar bara. Speciellt när man kan köra DP, USB3.x och Thunderbolt + lite annat skoj över porten/kontakten.

Läste en väldigt bra sammanfatting här på sweclockers om just USB-C, den går garanterat att söka fram.

Tack som fan. Känns bättre över mitt köp nu
Vet inte skillnaden mellan QHD+ och FHD. Antar att det är "bättre" resolution på QHD, vilket betyder mindre text. Frågan är bara om det kan bli för litet på en sån liten skärm.
Är skillnad bildkvaliten på skärmen verkligen så stor mellan QHD och FHD?

Med QHD hade jag fått 8gb ram och 256 gb SSD.
med FHD dubbla ram och SSD för samma pris.

Batteritiden är bra på båda faktiskt men cirka 30% bättre på FHD

Ska kolla in länken nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon260898:

Med QHD hade du fått en vidrig glansig skärm iaf.

Har du sett en IRL? folk på youtube verkar digga den

Permalänk
Medlem

Har jämfört skärmarna snabbt och såhär.

Kommer du sitta i soffan i ett mörkt rum så är den riktigt snygg. Det är en grym skärm.
MEN......
Glansiga skärmar borde vara förbjudna överallt annars.

Samma gäller med pixlarna, din GPU ska ju kunna generera bild och det kostar prestanda och batteri. Samma gäller med skärmen, det drar mer batteri.

Apple har lyckats lite bättre med sina glansiga skärmar genom att lägga på någon beläggning för att minska reflektioner, men det är ändå inte helt optimalt. Fungerar ok men jag är glad varje gång jag dockar in min dator och plockar upp bilden på en matt 27" skärm.

Kör både en Surface pro 3 och en Macbook Pro 13 i jobbet och jag blir tokig på min Surface när jag ska jobba på tåg osv. Har inte hunnit testa Mac:en fullt ut än men den är nog något bättre.

Matt FHD (full HD 1920x1080) vs QHD, så väljer jag FHD varje dag i veckan.
Vill du ha bra upplösning köp en 4K skärm på 27" eller mer istället.

MEN....ska du köpa en 4K skärm. Tänk på att köpa en TB3 docka så du kan köra den i mer än 30Hz.
Alternativet är att gå halva vägen som jag gjorde, köpte en 1440P skärm, det är mellan 4K och FHD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizen1:

Tack!
Beställde precis en XPS 13. Valde att ha bättre specs över QHD+ skärm. Hoppas det var ett bra val? Orkar inte ändra nu

Det jag hade velat ha ur min dockning är ström till datorn och kabel till skärmen. Inget annat behövs. Blir trådlös mus/tagnentbord

Grattis till ditt köp! Länka gärna den du köpte, ska nog beställa idag jag med. Men står fortfarande mellan QHD och FHD, blir galen på detta val.

Permalänk
Medlem

Som jag skrev, kommer du sitta i soffan, blir upphetsad av en blank skärm (för att den glänser fint och visar fina färger) och vill få sämre prestanda och batteritid. Kör på en QHD.
Men att försöka knö in mer pixlar på en 13" skärm än vad du hittar på vanlig 27" skärm har jag aldrig förstått.
Kommer du sitta i lokaler som i en skola så är en matt (FHD varianten) alltid bättre.

Sen förstår jag att det behöver vara glas framför en pekskärm och då har man ju inte så mkt mer val än att välja det.
Men touch på en vanlig notebook som inte är 2-1 är meningslöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Som jag skrev, kommer du sitta i soffan, blir upphetsad av en blank skärm (för att den glänser fint och visar fina färger) och vill få sämre prestanda och batteritid. Kör på en QHD.
Men att försöka knö in mer pixlar på en 13" skärm än vad du hittar på vanlig 27" skärm har jag aldrig förstått.
Kommer du sitta i lokaler som i en skola så är en matt (FHD varianten) alltid bättre.

Sen förstår jag att det behöver vara glas framför en pekskärm och då har man ju inte så mkt mer val än att välja det.
Men touch på en vanlig notebook som inte är 2-1 är meningslöst.

Du är en legend.

Permalänk
Medlem

http://www.dell.com/se/p/xps-13-9360-laptop/pd?oc=cnx93615&mo...
Köpte denna och la till fingerprint reader för 190kr.
Köper du den inom 2 dagar har du 10% med en rabattkod + cashback från microsoft. Landade på 12.5k för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Har jämfört skärmarna snabbt och såhär.

Kommer du sitta i soffan i ett mörkt rum så är den riktigt snygg. Det är en grym skärm.
MEN......
Glansiga skärmar borde vara förbjudna överallt annars.

Samma gäller med pixlarna, din GPU ska ju kunna generera bild och det kostar prestanda och batteri. Samma gäller med skärmen, det drar mer batteri.

Apple har lyckats lite bättre med sina glansiga skärmar genom att lägga på någon beläggning för att minska reflektioner, men det är ändå inte helt optimalt. Fungerar ok men jag är glad varje gång jag dockar in min dator och plockar upp bilden på en matt 27" skärm.

Kör både en Surface pro 3 och en Macbook Pro 13 i jobbet och jag blir tokig på min Surface när jag ska jobba på tåg osv. Har inte hunnit testa Mac:en fullt ut än men den är nog något bättre.

Matt FHD (full HD 1920x1080) vs QHD, så väljer jag FHD varje dag i veckan.
Vill du ha bra upplösning köp en 4K skärm på 27" eller mer istället.

MEN....ska du köpa en 4K skärm. Tänk på att köpa en TB3 docka så du kan köra den i mer än 30Hz.
Alternativet är att gå halva vägen som jag gjorde, köpte en 1440P skärm, det är mellan 4K och FHD.

Vet du någon prisvärd skärm?
Kommer nog köpa denna med http://www.ebay.com/itm/SamDi-Wooden-Desk-Holder-Desktop-Stan...

Du säger att full HD har 1920x1080. Vad har då QHD? Vilket är skönast för ögonen? QHD kan säkert bli för litet.

Såg en INNERGIE docka på youtube som jag inte kan hitta längre. Det var en vit liten grej med USB HDMI och POWER till datorn. Sån ska jag försöka hitta. Visst kopplar du din skärm med en HDMI kabel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Som jag skrev, kommer du sitta i soffan, blir upphetsad av en blank skärm (för att den glänser fint och visar fina färger) och vill få sämre prestanda och batteritid. Kör på en QHD.
Men att försöka knö in mer pixlar på en 13" skärm än vad du hittar på vanlig 27" skärm har jag aldrig förstått.
Kommer du sitta i lokaler som i en skola så är en matt (FHD varianten) alltid bättre.

Sen förstår jag att det behöver vara glas framför en pekskärm och då har man ju inte så mkt mer val än att välja det.
Men touch på en vanlig notebook som inte är 2-1 är meningslöst.

Håller med, touchen är helt meningslös. Hade jag valt QHD hade det bara vart för skärmen.
Vill man ha touch bör man gå till spectre x360 istället.
Bra argument jag fetmarkerade.

Permalänk
Medlem

Undrar om batteriet tar skada av att alltid ladda genom dockningstationen

Permalänk
Medlem

Detta är bara ett exempel på en docka, men tycker den har det mesta.

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbeh...

Det är dock "bara" en USB docka men du får ändå ut 4K (om du har en sån skärm), SD läsare och NIC.
Men tänker du bara köra upp till 1440P (2560x1440) så räcker denna gott och väl.
Vanlig HD är 1080P (1920x1080)
QHD är 1440P (2560x1440).

Jag kör en asus MG279 (27") som extern skärm som har just QHD/1440P upplösningen. Även denna har en matt yta. Den ligger på ca 5000:-

Jag kör både DP (displayport) och HDMI. Föredrar DP då det går att köra 100/120HZ från laptop men i de fall det inte går med DP så kör jag HDMI, då på 60hz.
60hz räcker egentligen gott och väl till kontorsarbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizen1:

Undrar om batteriet tar skada av att alltid ladda genom dockningstationen

Håll dig till orginalladdare osv så är det nog safe.
Dagens batterier med kontrollers är rätt smarta så tror inte det ska vara någon fara.

Köp kvalitetsgrejjer bara till din kvalitetsdator, mina 5 cent

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Håll dig till orginalladdare osv så är det nog safe.
Dagens batterier med kontrollers är rätt smarta så tror inte det ska vara någon fara.

Köp kvalitetsgrejjer bara till din kvalitetsdator, mina 5 cent

Tänkte att den kommer ju laddas genom dockningstationen. Så varje gång jag dockar datorn kommer datorn även laddas. Om jag sitter hemma i 12 timmar, kommer vara inkopplad i 12 timmar. Men du har en poäng, de här nya datorerna måste ha någon form av funktion som kontrollerar det där.

Den här verkade trevlig https://www.amazon.co.uk/gp/product/B018XF4KRC/ref=as_li_qf_s...

Den du länkade säger "Har även USB-C-port för genomgående laddning. ". Alltså kan man ladda datorn med den? Mitt mål är alltså att slippa den medföljda AC laddaren och endast ladda datorn genom usb C dockningen. Så allt jag behöver göra när jag kommer hem från skolan är att koppla in 1 kabel från dockningen.

Tar externa skärmar ström från datorn eller från väggen?

Jag är student, och kommer bara använda datorn att plugga/kolla filmer. Behöver inte vara överdrivet bra skärm.
Hade tänkt att lägga max 2k på skärm

Tack för hjälpen verkligen, helgon