Vem har rätt att ge ut varning på jobbet?

Permalänk
Medlem

Vem har rätt att ge ut varning på jobbet?

Tjena, det är så att jag undrar lite här vem som har rätten till att ge ut varningar på jobbet.

Låt oss säga att jag är arbetare och har en chef ovanför mig, denna chef har en platschef ovanför sig. Har t.ex ekonomi handledaren rätt att ge ut varning till min chef?

mvh

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem

Det är normalt styrelsen och VD som ger dessa, men har de flera chefer i företaget så bruka det kontakta den chef som du har som sedan får ge ut varningar information, de får ju ta sina order från sina överchefer liksom alla andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norowner:

Tjena, det är så att jag undrar lite här vem som har rätten till att ge ut varningar på jobbet.

Låt oss säga att jag är arbetare och har en chef ovanför mig, denna chef har en platschef ovanför sig. Har t.ex ekonomi handledaren rätt att ge ut varning till min chef?

mvh

Så vitt jag förstår är det där inte strikt reglerat. Varningen är mellan dig och din arbetsgivare, sedan är det upp till din arbetsgivare att bestämma vem som får lämna en sådan. Går det så långt så att de vill säga upp dig så tror jag arbetsgivaren är helt okej med att "Leffe på lagret" gett dig en formell erinran om det är så..

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Det är normalt styrelsen och VD som ger dessa, men har de flera chefer i företaget så bruka det kontakta den chef som du har som sedan får ge ut varningar information, de får ju ta sina order från sina överchefer liksom alla andra.

helt rätt, men låt oss se det såhär, ekonomi handläggaren, har hon rätt till att ge min chef varning?

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem

En kollega fick en skriftlig varning en gång, då var det platschefen som gav ut och facket var tvungen att ha en representant närvarande när den delades ut som sedan fick undertecknas av alla tre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Så vitt jag förstår är det där inte strikt reglerat. Varningen är mellan dig och din arbetsgivare, sedan är det upp till din arbetsgivare att bestämma vem som får lämna en sådan. Går det så långt så att de vill säga upp dig så tror jag arbetsgivaren är helt okej med att "Leffe på lagret" gett dig en formell erinran om det är så..

platschefen är inte på plats, så han har inte sagt något till ekonomi avdelningen att ge ut något.

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tompanhuhu:

En kollega fick en skriftlig varning en gång, då var det platschefen som gav ut och facket var tvungen att ha en representant närvarande när den delades ut som sedan fick undertecknas av alla tre.

så där ska det egentligen vara, platschefen är på semester och hon tyckte hon kunde bestämma lite hur hon vill. Inte ens facket vet något om detta.

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norowner:

platschefen är inte på plats, så han har inte sagt något till ekonomi avdelningen att ge ut något.

Skrivet av norowner:

så där ska det egentligen vara, platschefen är på semester och hon tyckte hon kunde bestämma lite hur hon vill. Inte ens facket vet något om detta.

Låter som att du har en bestämd åsikt om det här redan. En erinran/varning kan vara muntlig och jag hittade ingenting om att det finns krav på att någon speciell person måste lämna den eller att facket måste underrättas. Sen bör det skötas på ett visst sätt av praktiska skäl men det är ju en annan sak.

Sen är väl den vanliga disclaimern "Om inte ditt kollektivavtal eller anställningskontrakt säger något specifikt om detta" men det vet du nog bäst av alla eftersom vi inte vet vad du har för avtal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Låter som att du har en bestämd åsikt om det här redan. En erinran/varning kan vara muntlig och jag hittade ingenting om att det finns krav på att någon speciell person måste lämna den eller att facket måste underrättas. Sen bör det skötas på ett visst sätt av praktiska skäl men det är ju en annan sak.

Sen är väl den vanliga disclaimern "Om inte ditt kollektivavtal eller anställningskontrakt säger något specifikt om detta" men det vet du nog bäst av alla eftersom vi inte vet vad du har för avtal

nja inte bestämt utan ville bara veta om hon har rätt till det, platschefen är borta, facket har ingen aning, chefen har aldrig gjort något fel innan, detta är första gången och hon gav honom skriftligt varning...

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem

Till syvende och sist så måste ju företaget "backa upp" varningen. Vad personen i fråga har för mandat i er organisation kan vi omöjligt veta. Det här är en typisk grej att ta upp med sin chef som får ta frågan uppåt tills utlåtande fås från personen som är ovanställd personen som delade ut varningen.

Permalänk
Medlem

Varningar kan ju leda till avsked eller uppsägning. Om det går så långt måste arbetsgivaren kunna visa att han eller hon försökt lösa problemet tidigare. T ex påtalat att ett visst beteende inte är tillåtet. Om arbetsgivaren då varnat muntligt är det svårt för arbetsgivaren att bevisa att man gjort det man ska. Alltså ska varningar vara skriftliga och kvitteras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norowner:

nja inte bestämt utan ville bara veta om hon har rätt till det, platschefen är borta, facket har ingen aning, chefen har aldrig gjort något fel innan, detta är första gången och hon gav honom skriftligt varning...

Platschefen kommer med 99.9% säkerhet att backa upp beslutet oavsett om h*n håller med om det eller inte.

Beroende på företaget dock så behöver inte en varning vara nån katastrof.
Det finns nämligen inga regler som säger hur många varningar som skall leda till vidare åtgärder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norowner:

Tjena, det är så att jag undrar lite här vem som har rätten till att ge ut varningar på jobbet.

Låt oss säga att jag är arbetare och har en chef ovanför mig, denna chef har en platschef ovanför sig. Har t.ex ekonomi handledaren rätt att ge ut varning till min chef?

mvh

Har lite svårt att tro att en vanlig tjänsteman (ekonomihandläggare?) kan ge en varning till någon som är överordnad, dvs en chef. Men om det är så att handläggaren har rätt att göra det - t.ex. om din chef har misskött ekonomin/budgeten, så kan det kanske vara så.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Inaktiv

Om hon har rätt till det är en sak mellan vd:n och henne egentligen, men om din chef verkligen borde ha varnats och hon ser något som är allvarligt har hon nog vd:ns fulla stöd till att ge det, om nu inte vd:n är partisk ifrågan till din chefs fördel.
För frågan kommer ändå upp på vd:ns bord när denne kommer tillbaka

Permalänk
Medlem

okej tack alla! har fått lite information som stämmer!

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns en del formalia som måste följas tex att den i de flesta fall måste föregås av en förhandling enligt lagen om medbestämmande i arbetslivet Lag (1976:580) det kan också finnas formella krav i kollektivavtal.
Varningen ska normalt sett ges "uppifrån" dvs av den personalansvarige chefen och det finns även preskriptionsregler i lag.
Att en "ekonomihandledare" kan utdela en varning till en som denne inte har direkt personalansvar för låter underligt om det verkligen handlar om en varning i arbetsrättslig bemärkelse för det är skillnad på att få skäll och att få en varning men man kan ju tänka sig att nån fått höra "jag varnar dig för att göra si och så" under en utskällning och tolkat det som att en varning delats ut.
Det är alltså svårt att säga nått säkert utan att känna till verkligen alla detaljer om vad som sagts och vilken typ av händelse som ligger till grund för det, det kan ju tex handla om nått som är preskriberat även om händelsen i sig är skäl till en varning om det sker inom rätt tidsram, dvs normalt sett 2 månader från händelsen, det kan å andra sidan handla om brottslig verksamhet och då kan man varnas eller till och med avskedas omedelbart men det är hursomhelst ovanligt att det inte är en direkt överordnad chef som gör det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tompanhuhu:

En kollega fick en skriftlig varning en gång, då var det platschefen som gav ut och facket var tvungen att ha en representant närvarande när den delades ut som sedan fick undertecknas av alla tre.

Alla har ju som sagt rätt och informera cheferna sina, men en normal anställd eller ekonomchefen etc kan ju framföra sina åsikter men i slutändan är det ändå VD eller styrlesen som får dessa på sitt bord och får då granska det.

Men de har då ingen befogenheter till ge varningar om det inte kommer från toppen.

Permalänk

Human Resources som dom fina folket vill säga det heter, Personal ansvarig som det heter på svenska.
Det är oftast dessa som får ge varningar, vet det själv och för allt i världen så ta inte den varningen utan fackman med dig.

Tappat räkningen på mina varningar och "avsked", men tröttna på stollarna och sa tack vid sista varningen och bad om kicken..

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av norowner:

nja inte bestämt utan ville bara veta om hon har rätt till det, platschefen är borta, facket har ingen aning, chefen har aldrig gjort något fel innan, detta är första gången och hon gav honom skriftligt varning...

Såvida hon inte är arbetsgivarrepresentant (vilket låter osannolikt) så är hon ute på tunn is. Det är ju arbetsgivaren som delar ut "varningar", så kallad erinran. Det bör i erinran framgå vilka skyldigheter arbetstagaren har och vilka skyldigheter denne i så fall skulle ha brutit mot. Dessutom klargöra att upprepningar av misskötsamhet eller beteende som strider mot dessa skyldigheter kan leda till brott mot anställningsavtalet och senare uppsägning eller avskedande. Då ska alltså denna ekonomihandledare veta vad som framgår av din chefs anställningsavtal och även ha den positionen att hon får "varna" folk.