Permalänk
Medlem

Hjälp med Ryzen 1700 bygge

Hej!

Jag hittade en Ryzen 1700 för 2880kr och kunde inte motstå att slå till. Så nu skulle jag behöva hjälp med att plocka ihop delar till detta bygge.

Delar jag redan har:
PSU:Fractal Design Integra M 450W
Chassi: Fractal Design Define S Svart
GPU: GTX Asus 750ti
Lagring: SSD: En 64GB och en 250GB, Hårddiskar: En 4tb och en 2tb.
Ram minne: 8GB ddr3

Delar jag söker:
Moderkort
Min tanke är att köpa Gigabyte B350 GA-AB350M-DS2, för det låga priset på 749kr och att det går att överklocka på. Finns det någon anledning till att jag borde gå upp i pris och välja ett dyrare moderkort?
https://www.inet.se/produkt/1900235/gigabyte-b350-ga-ab350m-d...

Ram minne
Som jag förstått det så stödjer inte AM4 ddr3 minne? Så jag måste köpa ddr4 minnen. Jag fundera på att köpa Corsair 4GB (1x4GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart gånger 3 så jag får 12GB.

Jag har hört att Ryzen nu i början har varit lite bråkig med ram minnen så är det något jag bör tänka på?
https://www.inet.se/produkt/5310244/corsair-4gb-1x4gb-ddr4-24...

Grafikkort:
Jag tänkte uppdatera det senare pga att jag har lite ont om pengar just nu men vill ändå höra förslag.

Jag hade tänkt mig något i 2000kr klassen och kan även tänka mig att köpa något begagnat om det ger mer för pengarna. Så ge mig gärna förslag för jag har väldigt dålig koll på grafikkort.

Övriga frågor:
Min processorkylare jag har nu, har fäste för AM3 moderkort så måste jag köpa något kit för att den ska passa AM4?

Hur jag använder datorn:

Jag håller på och leker en del med att redigera videos i blender (i 4k upplösning). Jag spelar inte mycket men när jag gör det, så är det i 1080 och har inget emot att sätta ner grafiken en del, och min skärm är bara 60hz så har ingen nytta av att ligga i 120FPS.

Känn er fira att ge tips och förslag om allt! Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Moderkortet du länkar till har bara två minnesplatser så din tanke med 3x4GB fungerar tyvärr inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av axed:

Moderkortet du länkar till har bara två minnesplatser så din tanke med 3x4GB fungerar tyvärr inte.

Tack för svaret!

Jag får beställ två 8gb stickor istället ☺️

Jag har hört att Ryzen har varit lite bråkig med ram minnen, är det något jag borde tänka på?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonetan:

Tack för svaret!

Jag får beställ två 8gb stickor istället ☺️

Jag har hört att Ryzen har varit lite bråkig med ram minnen, är det något jag borde tänka på?

Skickades från m.sweclockers.com

Populärast just nu verkar vara Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz.

Ett prisvärt grafikkort ser ut att vara ASUS Geforce GTX 1060 Dual OC 6GB.

Men det finns förmodligen mer kunniga personer här som kan svara bättre. Är sugen på Ryzen själv, har dock redan en helt ok dator så det blir nog ingen uppdatering. Skoj att läsa lite om grejorna om inte annat...

Permalänk
Medlem

@axed:
Tack för tipsen!

Jag tänkte inte uppgradera just nu utan vänta till efter sommaren men när jag såg priset på Ryzen 1700 kändes det dumt att inte slå till. Det blev nästan till samma pris som 1600x som jag annars hade riktat in mig mot

Fundera på att vänta på att låta vega lanseras och se om de har något att erbjuda.

Permalänk
Medlem

Kolla moderkortets qvl så minnena du köper finns med. Är dom inte med på listan kan prestandan bli lidande om du har otur.
http://download.gigabyte.eu/FileList/Memory/mb_memory_ga-ab35...

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonetan:

Min tanke är att köpa Gigabyte B350 GA-AB350M-DS2, för det låga priset på 749kr och att det går att överklocka på. Finns det någon anledning till att jag borde gå upp i pris och välja ett dyrare moderkort?
https://www.inet.se/produkt/1900235/gigabyte-b350-ga-ab350m-d...

Just det moderkortet kan du inte överklocka med, saknar mosfet kylning.

Citat:

Som jag förstått det så stödjer inte AM4 ddr3 minne? Så jag måste köpa ddr4 minnen. Jag fundera på att köpa Corsair 4GB (1x4GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart gånger 3 så jag får 12GB.

Korrekt, DDR3 har varit standard på Intel och AMD´s tidigare plattformar. Du bör kör mest 2 eller 4st minnesmoduler för att nyttja Dual-Channel d.v.s den minnesteknik som processorn använder, kör du på 1 eller 3st ramminnen så kör du Singel-channel.

Sen som det redan påtalats, just det moderkortet har enbart 2st minnesplatser.

Citat:

Min processorkylare jag har nu, har fäste för AM3 moderkort så måste jag köpa något kit för att den ska passa AM4?

Korrekt, det är enbart ASUS Crosshair VI Hero som även har hålbild för AM3 fästen. Sen är det inte säkert att din cpu-kylare är kompatibel med AM4 plattformen, detta är något du får kolla upp på tillverkarens hemsida.

Sen är väl frågan, fick du inte med något cpu-kylare? Ryzen 1700 levereras ursprungligen med en cpu-kylare d.v.s boxed.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Just det moderkortet kan du inte överklocka med, saknar mosfet kylning.

Korrekt, DDR3 har varit standard på Intel och AMD´s tidigare plattformar. Du bör kör mest 2 eller 4st minnesmoduler för att nyttja Dual-Channel d.v.s den minnesteknik som processorn använder, kör du på 1 eller 3st ramminnen så kör du Singel-channel.

Sen som det redan påtalats, just det moderkortet har enbart 2st minnesplatser.

Korrekt, det är enbart ASUS Crosshair VI Hero som även har hålbild för AM3 fästen. Sen är det inte säkert att din cpu-kylare är kompatibel med AM4 plattformen, detta är något du får kolla upp på tillverkarens hemsida.

Sen är väl frågan, fick du inte med något cpu-kylare? Ryzen 1700 levereras ursprungligen med en cpu-kylare d.v.s boxed.

Tack för ett bra svar

Det står att moderkortet har överklocknings stöd. Vad innebär det? Har du tips på ett bra moderkort som går att överklocka på?

Jag har tänkt om gällande ram minnet, jag köper två 8gb stickor istället.

Jag har inte fått processorn än. Köpte den på inets fyndhörna, så jag vet faktiskt inte om det bara är själva processorn eller allt som följer med original. Jag får vänta och se. Jag ska kolla upp om min kylare har stöd imorgon
när jag inte sitter på mobilen och skriver ☺️

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Kolla moderkortets qvl så minnena du köper finns med. Är dom inte med på listan kan prestandan bli lidande om du har otur.
http://download.gigabyte.eu/FileList/Memory/mb_memory_ga-ab35...

Det ska göras, tackar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonetan:

Tack för ett bra svar

Det står att moderkortet har överklocknings stöd. Vad innebär det? Har du tips på ett bra moderkort som går att överklocka på?

Det är en definationsfråga, alla moderkort oavsett chipset och tillverkare stödjer någon form av överklockning. För att ett system ska kunna vara stabilt vid överklockning krävs det någon form av kylning av Mosfets och även allra helst Vrm.

Mosfet och Vrm är moderkortets strömfördelare, blir dessa överhettade kan du bränna moderkortet. Och detta täcks allt som ofast inte av garantin.

Citat:

Jag har inte fått processorn än. Köpte den på inets fyndhörna, så jag vet faktiskt inte om det bara är själva processorn eller allt som följer med original.

Det borde väl framgå av orderbekräftelsen? Står det boxed så levereras den med fläkt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Det är en definationsfråga, alla moderkort oavsett chipset och tillverkare stödjer någon form av överklockning. För att ett system ska kunna vara stabilt vid överklockning krävs det någon form av kylning av Mosfets och även allra helst Vrm.

Mosfet och Vrm är moderkortets strömfördelare, blir dessa överhettade kan du bränna moderkortet. Och detta täcks allt som ofast inte av garantin.

Det borde väl framgå av orderbekräftelsen? Står det boxed så levereras den med fläkt.

Okej, har du tips på något bra moderkortet som kan hålla en stabil överklockning?

Det står bara "Cpu amd ryzen 7 1700 3,7 ghz, 20mb, am4, 65w“ under det står det “obs produkten är köpt från fyndhörnan“. Jag får se när den kommer, jag såg att min kylare hade stöd för am4 om man beställer ett Kit så det är ingen big deal. ☺️

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonetan:

Okej, har du tips på något bra moderkortet som kan hålla en stabil överklockning?

https://www.inet.se/produkt/1900223/msi-b350m-gaming-pro#spec...

Citat:

Det står bara "Cpu amd ryzen 7 1700 3,7 ghz, 20mb, am4, 65w“ under det står det “obs produkten är köpt från fyndhörnan“. Jag får se när den kommer, jag såg att min kylare hade stöd för am4 om man beställer ett Kit så det är ingen big deal. ☺️

Skickades från m.sweclockers.com

Då borde den levereras med cpu-kylare.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|